Sup Ikan Jenahak



Sebelum mula, nak tanya dah klik follow blog Azie Kitchen ke belum. Klik follow di butang bawah kalau guna handphone. Kalau guna desktop, butang icon sebelah kanan. Follow lah, baru dapat notifikasi resepi baru. Blog saya bukan sahaja pasal resepi tapi juga ada bab percutian, bab keluarga dsb. Haa jangan lupa sekali untuk klik iklan yang keluar. Jangan takut takut pula nak klik. Insya Allah selamat. Hari ni nak berkisah bab rumahtangga bahagia.
Saya tidak pasti dengan orang lain tapi saat yang paling mengembirakan dalam hidup saya ialah ketika di alam percintaan. Setiap masa kita akan kemas dan sentiasa menjaga penampilan. Sentiasa merindui dan bila dapat mendengar suara, hati berbunga kebahagiaan. Maklum masa tu, tiada lagi handphone yang boleh hantar hantar whatsapp. Banyak jer topik yang disembangkan. Masalah pun tak ada ketika itu. 
Tapi bila berkahwin, macam macam masalah yang datang terutama jika kita tidak berasal dari orang berada. Semua nak perlu guna duit untuk memulakan kehidupan. Semasa kami berkahwin, kereta pun tak ada. Yang pertama dibuat ialah membeli kereta. Gaji lulusan ijazah ketika itu, tidak besar mana. 
Cabaran bagi sesebuah perkahwinan ialah untuk mengekalkan kebahagiaan rumah tangga sehingga ke akhir nyawa. Bila tanggungjawab semakin besar seperti perbelanjaan meningkat kerana anak anak yang ramai atau perbelanjaan meningkat, pastinya boleh menambah stress dan sedikit sebanyak menggugat kebahagiaan rumah tangga. 
Belum lagi masuk gangguan orang ketiga yang sentiasa mencari peluang untuk menumpang terutama bila kita mulai merasa senang. Dari luar, orang ketiga ini memikirkan si suami yang mampu segala tanpa menyedari bahawa si isteri juga memberi sumbangan yang besar pada ekonomi rumahtangga. 
Percayalah tidak ada rumahtangga yang sempurna. Yang ada ialah pengorbanan perasaan sahaja. Jangan ikutkan hati yang marah dan tidak puashati. Kena belajar bertolak ansur. Sabar sahaja dengan karenah pasangan. 
Kadang kadang terpaksa memendam perasaan demi untuk mempertahankan rumahtangga. Api tidak boleh ditemukan dengan api. Bila api menyala, berubah untuk menukar diri menjadi air. Insya Allah sejuk dan berkekalan sehingga ke akhir hayat.

Ikan jenahak dibeli dari Kuala Selangor melalui personal shopper. Tapi saya agak tidak berpuashati kerana harganya agak mahal dan saiz ikannya juga kecil. Mungkin juga harga ikan tinggi kerana sekarang di bawah PKPB di mana untuk rentas kawasan perlu mendapat surat kebenaran. OK boleh diterima.
Tapi ikan tenggiri yang dibeli juga tak nampak menarik seperti mana ikan tenggiri yang dibeli di pasar Taman Tun di mana ikan kelihatan isinya pejal diletak dalam plastik dan dibalut dengan surat khabar. Jadi alah membeli menang memakai adalah terpakai buat saya dalam membeli barangan basah di dapur. Saya sanggup bayar mahal untuk ikan dan barangan yang segar.
Kalau ikan jenahak atau ikan merah yang ada bahagian kepala, memang saya suka memasak sup. Bukan sahaja mudah, bahan bahan ringkas tapi rasanya sangat sedap. Kalau makan di kedai, memang lah mahal. Sedang kalau dimasak sendiri, sekejap jer dah siap. 
Jom layan resepi yagn saya gunakan hari ini. Video di Azie Kitchen Youtube Channel di SINI. Selamat mencuba...


Sup Ikan JenahakOleh: Azie Kitchen
Bahan bahan:1 ekor ikan jenahak1 kayu manis, 2 bunga lawang1 sudu besar lada hitam - tumbuk kasar1 liter airGaramDaun sup3-4 sudu besar minyak masak
Bahan hiris:5 biji bawang merah4 ulas bawang putih1 inci halia
Cara cara:Panaskan minyak dan tumis kayu manis, bunga lawang dan semua bahan hiris sehingga berwarna keperangan.
Masukkan air dan biarkan mendidih, masukkan lada hitam dan garam.
Masukkan ikan dan biarkan sehingga ikan masak. Akhir sekali, masukkan daun sup. Sesuaikan rasa dan boleh tutup api. Tabur bawang goreng sebelum dihidangkan.

Nota:Jika suka, boleh perah sedikit air limau nipis.



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aziekitchen.com/2020/10/sup-ikan-jenahak.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sup Bebola Ikan

Sup Bebola Ikan

papar berkaitan - pada 2/11/2020 - jumlah : 786 hits
bila tak de kerajinan nak masak buat sup sempoi cam ni pun boleh kenyang kan tak perlukan nasik dah untuk kak rose tapi en asben nak jugak makan dengan something yang mengenyangkan katanya so akk rose rebuskan mee maggi without the rempahny...
Gempar Lelaki Ini Terkejut Jumpa Ikan Bermata Satu Setelah Membelah Perut Ikan Jerung

Gempar Lelaki Ini Terkejut Jumpa Ikan Bermata Satu Setelah Membelah Perut Ikan Jerung

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 477 hits
Baru baru ini suatu hal mengejutkan penduduk Indonesia apabila menemui haiwan kecil aneh ketika membelah isi perut seekor jerung dewasa yang tersangkut di jaring milik seorang nelayan di Maluku Indonesia Menurut Yahoo News Australia nelayan...
Viral Pohon Mangga Berbuah Ikan Mas Kok Bisa

Viral Pohon Mangga Berbuah Ikan Mas Kok Bisa

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 159 hits
Seorang wanita bikin heboh kerena memposting pohon mangga berbuah ikan mas Keanehan pun muncul dan dipertanyakan banyak netizen Namun ternyata ada kisah di balik keanehan tersebut Kreator TikTok chaa ajah menceritakan mengapa bisa ada pohon...
Resipi Cucur Ikan Bilis Rangup Sedap Dimakan Seisi Keluarga

Resipi Cucur Ikan Bilis Rangup Sedap Dimakan Seisi Keluarga

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 301 hits
Salah satu hidangan yang mudah disediakan untuk menjamu seisi keluarga adalah cucur ikan bilis Cucur atau juga dipanggil jemput jemput adalah antara hidangan paling best untuk sarapan atau minum petang Apatah lagi kalau dimakan dengan samba...
Ikan Biji Nangka Masak Gulai Tumis Darat Yang Sangat Sedap

Ikan Biji Nangka Masak Gulai Tumis Darat Yang Sangat Sedap

papar berkaitan - pada 21/10/2020 - jumlah : 508 hits
Assalamualaikum KEJADIAN hari Khamis lepas semasa Sk pergi ke rumah ibu Angah di Senai Ibu kata dia panaskan lauk lauk semalam di samping ada juga lauk baru Ada Sambal Telur Pindang Telur Pindang tu pulak ada dua versi iaitu telur ayam dan ...
Resipi Ikan Percik Yang Sedap Paling Mudah Nak Buat

Resipi Ikan Percik Yang Sedap Paling Mudah Nak Buat

papar berkaitan - pada 22/10/2020 - jumlah : 315 hits
Salah satu masakan ikan yang sedap adalah ikan percik Ikan percik sememangnya disukai ramai Rasanya sedikit berlemak kerana penggunaan santan dan jika anda suka pedas boleh lebihkan cili padi ke dalam masakan anda Kali ini kami akan kongsik...
Resipi Sambal Petai Ikan Bilis Belimbing Buluh

Resipi Sambal Petai Ikan Bilis Belimbing Buluh

papar berkaitan - pada 24/10/2020 - jumlah : 794 hits
Bila baca menu sambal petai tu pun dah boleh buat kecur air liur dah Betul tak kawan kawan yang suka makan petai sekalian Sejenis Fiza ni boleh makan petai bila petai tu dimasak sahaja Contohnya buat sambal petai sambal udang petai ikan bak...
8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

La Dolce Vita Cranking The Vespa Gt 200 Up To Eleven

Filem Mustaqim

8 Kelebihan Daun Pudina Untuk Kesihatan Dalaman Dan Luaran

April 18 2024 Pesan Orang Alim

Wee Barking Up The Wrong Tree

Bersih Slams Hulu Selangor Funds Ahead Of Kuala Kubu Baharu Polls



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


First Blog Post

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000

Insider Tricks Stylists Use To Make Clothes Fit Perfectly

Mobile Friendly Free Money The Community Has You Covered

Pelajar Lelaki 14 Tahun Meninggal Dunia Ketika Merentas Desa

Umur 7 Tahun Sudah Bergelar Tunangan Orang