Sumpah Laknat Boleh Kalau Tiada Pilihan Kata Mufti Pahang


HASPAIZI ZAIN



Mufti Pahang Dr Abdul Rahman Osman berpandangan sumpah laknat yang dilakukan bekas perdana menteri Najib Razak tidak bercanggah dengan hukum syarak.

Katanya, istilah sumpah laknat (li'an) dan "mubahalah" terdapat dalam Islam, bagaimanapun dalam melaksanakannya ia harus melihat kepada situasi.

"Sebenarnya istilah itu ada dalam syarak, mubahalah istilah yang ada, tinggalnya lagi untuk mengamalkannya. Ada waktu sesuai, ada waktu tak sesuai, tetapi tidak bercanggah dengan syarak.

"Bagi orang ramai tidak sesuai (untuk sumpah laknat), kalau tidak sikit-sikit mahu bersumpah. Bagi pemimpin tertentu mungkin sesuai kalau tiada pilihan.

"Kalau negara kita mengamalkan hukum syarak mungkin boleh, tapi negara kita melaksanakan perundangan sivil, semolek-moleknya tak perlu bersumpah, tetapi kalau dah tak ada pilihan (boleh bersumpah)," katanya ketika dihubungi Malaysiakini.
Jumaat lalu, Najib melafazkan sumpah laknat di Masjid Kampung Baru bagi menafikan pembabitannya dalam pembunuhan wanita warga Mongolia, Altantuya Shaariibuu.

Sumpah laknat itu dibuat selepas bekas pegawai polis, Azilah Hadri yang disabitkan bersalah membunuh Altantuya membuat dakwaan mengejutkan melalui Sumpah Berkanun (SD) dari Penjara Kajang.

Banduan yang sedang menunggu hukuman gantung itu mendakwa arahan untuk membunuh Altantuya datang daripada Najib (ketika kejadian merupakan timbalan perdana menter) dan rakan rapatnya, Abdul Razak Baginda.

Dalam pengakuan julung-julung kalinya itu, Azilah mendakwa dia dan pegawai polis Sirul Azhar Umar hanya mengikuti arahan “shoot to kill” (tembak mati) sebagai anggota pasukan Unit Tindakan Khas (UTK) polis.

Semalam, Mufti Wilayah Persekutuan, Dr Zulkifli Mohamad berkata istilah sumpah laknat tidak ada dalam perundangan Islam kecuali membabitkan perkara mengenai "li'an".

Dalam Islam, ucapan li'an dilakukan oleh suami yang nampak isterinya berzina dengan lelaki lain, tetapi tidak dapat mendatangkan seramai empat orang saksi.

Manakala Istilah "mubahalah" (saling laknat melaknati) yang disebutkan dalam Surah Ali Imran ayat ke-61 pula tidak merujuk kepada perundangan Islam.
Sementara itu, Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah (Aswaja) Dr Zamihan Mat Zin menyifatkan Najib berhak berbuat demikian bagi menafikan tuduhan serius yang dilemparkan terhadapnya.

Menurut Zamihan sumpah yang dilakukan Najib adalah berbentuk sumpah tazkiyyah iaitu penyucian diri atau tabri'ah (pelepasan) diri daripada sebarang bentuk fitnah atau tuduhan jahat.

Katanya, walaupun sumpah Najib tidak memberi impak kepada mahkamah sivil atau mahkamah syariah, tetapi sekurang-kurangnya beliau berani menafikan tuduhan berkenaan atas nama Allah SWT.

"Sumpah dalam bentuk ini merupakan sumpah tazkiyyah (penyucian diri) atau tabri’ah (pelepasan) diri daripada fitnah atau tuduhan jahat sebagaimana yang dibuat oleh Saad ibn Abi Waqqas RA terhadap seorang lelaki yang memfitnah beliau.

"Cuma sumpah begini tidak digalakkan kerana dikhuatiri orang yang bersumpah mempermainkan sumpah atas nama Allah SWT dan ia boleh mengundang laknat. Ini kerana ia boleh menyebabkan turunnya bala dari Allah SWT dan memberi kesan kepada masyarakat sejagat.

"Selain itu ia dilihat memperkecilkan peranan mahkamah sivil atau mahkamah syariah dalam sesebuah negara," katanya lagi.




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2019/12/sumpah-laknat-boleh-kalau-tiada-pilihan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sumpah Laknat Mufti Wilayah Patut Letak Jawatan Kata Zamihan

Sumpah Laknat Mufti Wilayah Patut Letak Jawatan Kata Zamihan

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 284 hits
MALAYSIAKINI Presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Dr Zamihan Mat Zin menyarankan supaya Mufti Wilayah Persekutuan Dr Zulkifli Mohamad meletak jawatan ekoran kenyatannya bahawa sumpah laknat tiada dalam sistem perundangan Islam Zamihan...
Kit Siang Boleh Tunggu Luar Masjid Semasa Sumpah Laknat Kata Najib

Kit Siang Boleh Tunggu Luar Masjid Semasa Sumpah Laknat Kata Najib

papar berkaitan - pada 20/12/2019 - jumlah : 235 hits
PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak mengajak Lim Kit Siang ke masjid untuk sumpah laknat berhubung kes 1MDB selepas perbicaraannya selesai mengatakan beliau mahu berbual dengan veteran DAP itu Bekas presiden Umno itu meminta Lim...
Kalau Bantah Awal Tak Jadi Sumpah Laknat Kata Najib

Kalau Bantah Awal Tak Jadi Sumpah Laknat Kata Najib

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 259 hits
December 23 2019 11 13 PMBekas perdana menteri Najib Razak berkata jika pihak berkuasa agama membantah keinginannya untuk membuat sumpah laknat beliau pasti menarik balik hasrat itu PETALING JAYA Bekas perdana menteri Najib Razak mempersoal...
Mufti Tiada Sumpah Laknat Dalam Perundangan Islam

Mufti Tiada Sumpah Laknat Dalam Perundangan Islam

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 299 hits
MALAYSIAKINI Mufti Wilayah Persekutuan Dr Zulkifli Mohamad berkata istilah sumpah laknat tidak ada dalam perundangan Islam kecuali membabitkan perkara mengenai li an Dalam Islam ucapan li an dilakukan oleh suami yang nampak isterinya berzin...
Tiada Dalam Perundangan Islam Kecuali Bab Li An Mufti Wilayah Beri Pandangan Sumpah Laknat Dalam Masjid

Tiada Dalam Perundangan Islam Kecuali Bab Li An Mufti Wilayah Beri Pandangan Sumpah Laknat Dalam Masjid

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 355 hits
Isu berkaitan sumpah laknat telah dibangkitkan bagi mendapatkan keadilan yang sewajarnya bagi seseorang Berikutan daripada itu pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan telah mendapatkan mencerahan dan pandangan berkaitan sumpah mubahal...
Sumpah Laknat Dalam Masjid Ini Pandangan Mufti Wilayah Persekutuan

Sumpah Laknat Dalam Masjid Ini Pandangan Mufti Wilayah Persekutuan

papar berkaitan - pada 23/12/2019 - jumlah : 503 hits
ALHAMDULILLAH pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua Selawat dan salam ke atas Nabi SAW keluarga sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga hari kesudahan Pada pagi y...
Pandangan Mufti Wilayah Tentang Sumpah Lahanat Apa Pula Kata Hadi Awang

Pandangan Mufti Wilayah Tentang Sumpah Lahanat Apa Pula Kata Hadi Awang

papar berkaitan - pada 24/12/2019 - jumlah : 680 hits
Walaupun Najib Razak sudah beberapa hari melakukan sumpah laknat dan isu itu tidak banyak lagi diperkatakan sekarang ini tetapi pandangan Mufti WP ini wajar sekali diberi perhatian oleh kita semua Sekurang kurangnya dengan membaca pandangan...
Zamihan Kata Pernah Sumpah Laknat Dengan Wanita Mengaku Nabi Isa

Zamihan Kata Pernah Sumpah Laknat Dengan Wanita Mengaku Nabi Isa

papar berkaitan - pada 28/12/2019 - jumlah : 241 hits
MALAYSIAKINI Pendakwah bebas Dr Zamihan Mat Zin berkongsi pengalamannya bermubahalah dengan seorang wanita yang mendakwa dirinya adalah Nabi Isa Zamihan yang merupakan presiden Pertubuhan Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia mendakwa wanita itu ...
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Continuous Learning

Embark On The Journey Of Family Togetherness With Sharp This Parents Day

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Diperlakukan Buruk Oleh Kerabat Tetap Balas Dengan Kebaikan

Meneladani 3 Nilai Semangat Ki Hajar Dewantara Sebagai Bapak Pendidikan Indonesia

Beyond The Buzz Exploring The Science Behind Mushroom Gummie

Senandung Buruh Kasar

Dibunuh Kerana Tak Mahu Rujuk Selepas Bercerai Mayat Disumbat Dalam Bagasi

Pertahan Keharmonian Bagi Mengukuhkan Ekonomi Negara Mohamad Sabu