Sultan Selangor Dukacita Kerajaan Selangor Kerajaan Gagal



(Edisi 9) – Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj menzahirkan rasa dukacita terhadap dua perkara susulan penularan wabak COVID-19 yang melanda negara sejak tahun lalu.
Menerusi satu kenyataan rasmi yang dikeluarkan Istana Alam Shah, Sultan Sharafuddin bertitah, yang pertama, baginda sedih dan kecewa kerana terpaksa memutuskan untuk terus menghadkan fungsi masjid dan surau di seluruh Negeri Selangor.
Sementara, kedua, baginda sedih dan dukacita apabila melihat peningkatan angka kematian akibat wabak COVID-19 di seluruh pelusuk Negeri Selangor.
Baginda begitu memahami luahan hati rakyat dan rayuan umat Islam di media sosial serta menerusi surat, yang menggesa agar masjid-masjid di Negeri Selangor kembali berfungsi sepenuhnya seperti sediakala.
Sehubungan dengan itu, Sultan Selangor ingin menegaskan bahawa masjid di Negeri Selangor tidak pernah ditutup dan bukan sesuatu yang mudah untuk baginda menitahkan agar masjid-masjid menghadkan kehadiran jemaah untuk menunaikan solat-solat Fardhu dan Solat Jumaat.

Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj dukacita “Keputusan ini diambil setelah meneliti dan memantau dengan terperinci data dan statistik penularan wabak COVID-19 yang semakin membimbangkan di Negeri Selangor,”titah baginda.
Sehingga 9 Julai 2021, Selangor telah merekodkan sejumlah 1,933 kematian (28 kematian pada 9 Julai 2021 sahaja), dengan 4,400 kes jangkitan harian baharu.
Lebih membimbangkan, pada akhir Jun 2021, data menunjukkan kematian di kalangan bangsa Melayu di Negeri Selangor mencecah 855 orang, iaitu lebih daripada separuh daripada jumlah 1,571 kematian ketika itu.
Beberapa minggu sebelum bulan Ramadan lalu misalnya, apabila kelonggaran diberikan untuk aktiviti ibadat dilakukan di masjid-masjid, kadar jangkitan terus merebak sehingga mewujudkan beberapa kluster baharu di masjid dan surau di Negeri Selangor.
Berikutan itu, baginda kesal kerana meskipun pelaksanaan pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) dikawal dan diperketat di masjid-masjid, namun penularan wabak berbahaya ini terus mengganas.

Kerajaan Selangor kerajaan gagal Baginda sendiri tidak sanggup lagi untuk melihat visual-visual memilukan yang memaparkan kesedihan waris keluarga kerana tidak berkesempatan menziarah di hospital dan menghantar jenazah ke tanah perkuburan.
Disebabkan itu, sehingga hari ini, walaupun berat hati, Sultan Selangor masih berpendirian bahawa aktiviti keagamaan di masjid dan surau mesti dihadkan khususnya solat berjemaah, demi keselamatan seluruh umat Islam di Negeri Selangor yang Baginda kasihi.
Tegas baginda, kesan daripada penularan wabak COVID-19 adalah berbeza bagi setiap negeri, justeru perbandingan tidak boleh dibuat secara kasar.
“Apatah lagi, Selangor sehingga kini masih lagi merupakan negeri dengan catatan kes baharu dan kematian tertinggi sejak beberapa bulan lalu.

Selangor bertukar menjadi “war zone” Bagaimanapun, titah Sultan Selangor, sekiranya jumlah kes jangkitan baharu terus menurun dan jumlah peratusan pemberian vaksin berbanding jumlah populasi terus meningkat, Insya-Allah, masjid dan surau akan kembali dibuka seperti biasa.
Sehingga itu terjadi, baginda mahu seluruh umat Islam di Negeri Selangor terus menunaikan solat dan beribadat di rumah serta tidak putus memanjatkan doa ke hadrat Allah S.W.T agar menghapuskan wabak berbahaya ini.
Di kesempatan ini, baginda bertitah, umat Islam dinasihatkan agar terus kekal tabah dan bersabar kerana wabak ini adalah satu ujian dan dugaan supaya kita sentiasa mengingati kebesaran Allah S.W.T.
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2021/07/11/sultan-selangor-dukacita-kerajaan-selangor-kerajaan-gagal/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sultan Selangor Dukacita Terpaksa Hadkan Fungsi Masjid Surau

Sultan Selangor Dukacita Terpaksa Hadkan Fungsi Masjid Surau

papar berkaitan - pada 11/7/2021 - jumlah : 174 hits
MALAYSIAKINI Ada dua perkara yang sangat mendukacitakan Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah apabila wabak Covid 19 terus menjadi ancaman kepada orang ramai Pertama kata baginda apabila terpaksa terus mengehadkan fungsi masjid dan ...
Kerajaan Gagal Adalah Naratif Ciptaan Makhluk Asing Gila Kuasa

Kerajaan Gagal Adalah Naratif Ciptaan Makhluk Asing Gila Kuasa

papar berkaitan - pada 15/7/2021 - jumlah : 495 hits
Beberapa negara seperti Thailand Indonesia dan Vietnam mula melaksanakan perintah berkurung darurat dan kawalan pergerakan lebih ketat mulai minggu ini sebagaimana yang telah Malaysia lakukan apabila varian baru Covid 19 dikesan sudah menul...
Penduduk Dikenakan Pkpd Kerajaan Selangor Suntik Vaksin Segera

Penduduk Dikenakan Pkpd Kerajaan Selangor Suntik Vaksin Segera

papar berkaitan - pada 9/7/2021 - jumlah : 270 hits
Kerajaan Negeri mengambil langkah proaktif dengan memberi suntikan segera vaksin Covid 19 Selangor kepada mana mana penduduk yang berada di dalam kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat seperti di Mentari Court Petaling Jaya atau Tam...
Otak Lebai Bah 1 Bukan Kerajaan Gagal Sebaliknya Rakyatlah Yang Gagal Bantu Kerajaan Kata Pas

Otak Lebai Bah 1 Bukan Kerajaan Gagal Sebaliknya Rakyatlah Yang Gagal Bantu Kerajaan Kata Pas

papar berkaitan - pada 16/7/2021 - jumlah : 235 hits
The text is taken from here Also reported here https negaramerdeka com bukan kerajaan sebaliknya rakyatlah yang gagal bantu kerajaan muslimat pas Cukup cukuplah menuding jari kepada kerajaan seolah olah kerajan gagal tetapi pada masa yang s...
Kerajaan Gagal Peroleh Vaksin Rakyat Pula Dimarahi

Kerajaan Gagal Peroleh Vaksin Rakyat Pula Dimarahi

papar berkaitan - pada 5/7/2021 - jumlah : 397 hits
Majoriti rakyat tertanya tanya mengapakah individu atau keluarga yang kesusahan dan menaikkan bendera putih meminta bantuan dimarahi serta dihina kerajaan Perikatan Nasional Bagi Ketua Whip KEADILAN Datuk Johari Abdul kerajaan PN tiada seba...
Panas Rafizi Bidas Kerajaan Ph Selangor Budak Dap Butthurt Hahaha

Panas Rafizi Bidas Kerajaan Ph Selangor Budak Dap Butthurt Hahaha

papar berkaitan - pada 12/7/2021 - jumlah : 244 hits
Rafizi Ramli dan Syahredzan Johan bertegang urat selepas naib presiden PKR itu mengkritik kerajaan Selangor tidak menggunakan kuasa negeri untuk menutup kilang susulan lonjakan kes Covid 19 di negeri itu Rafizi Ramli dan Setiausaha Politik ...
Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City

High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masdo Perih Jerih Chord

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Saat Jenazah Berada Di Liang Lahad

The Evolution Of Adult Entertainment