Sultan Nazrin Perkenan Saarani Sebagai Mb Perak


 

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Tampan, Datuk Saarani Mohamad dilantik sebagai Menteri Besar Perak ke-14.
Pelantikan Saarani, 59, yang juga Pengerusi UMNO negeri itu sekali gus menamatkan kemelut politik di negeri ini selepas Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu hilang sokongan majoriti sebagai menteri besar menerusi usul undi percaya semasa Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, Jumaat lepas.
Datuk Pengelola Bijaya Diraja kepada Sultan Perak, Kolonel (B) Datuk Abdul Rahim Mohamad Nor berkata, pelantikan Saarani itu telah diperkenan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berpandukan Perkara XVI, Ayat 2 (a), Undang-undang Tubuh Kerajaan Perak Darul Ridzuan.
"Pada timbangan baginda, Saarani boleh mendapat kepercayaan sebahagian besar daripada ahli-ahli Dewan Negeri untuk dilantik sebagai Menteri Besar Perak,” katanya dalam satu kenyataan yang dibacakan Ahli Dewan Negara Perak, Datuk Seri Annuar Zaini di Istana Kinta, di sini hari ini.
Istiadat angkat sumpah jawatan Menteri Besar Perak akan dilangsungkan pada jam 11 pagi, esok di Istana Iskandariah, Kuala Kangsar.
Krisis pentadbiran di Perak bermula apabila usul undi percaya yang dibawa ADUN Pengkalan Baharu daripada Barisan Nasional (BN), Datuk Abd Manaf Hashim menyaksikan Ahmad Faizal hanya memperoleh sokongan 10 undi, 48 undi menolak manakala satu berkecuali.
Ahmad Faizal yang juga ADUN Chenderiang kemudiannya mengumumkan melepaskan jawatan sebagai Menteri Besar Perak sekali gus menyaksikan peralihan kuasa kerajaan negeri dan kedudukan semua Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Perak gugur secara automatik.

Pembentukan kerajaan baharu ini masih kekal menerusi gabungan Perikatan Nasional (PN) terdiri daripada UMNO, Pas dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) yang memperoleh sokongan 33 daripada keseluruhan 59 ADUN.
DUN Perak merangkumi 25 BN, DAP (16), Parti Amanah Negara (Amanah) (lima), Bersatu (lima), Parti Keadilan Rakyat (PKR) (tiga) dan Pas (tiga), manakala Gerakan dan Bebas masing-masing satu kerusi.
UMNO sebelum ini memaklumkan telah sebulat suara mencalonkan Saarani sebagai Menteri Besar Perak.
Kepimpinan tertinggi parti Bersatu dan Pas juga sepakat menamakan Saarani untuk diperkenan sebagai menteri besar yang baharu.


Saarani mengambil alih tanggungjawab sebagai Pengerusi UMNO dan BN Perak sejak 2018 selepas kejatuhan kerajaan BN dan dilantik sebagai Ketua Pembangkang DUN Perak sepanjang pentadbiran kerajaan Pakatan Harapan (PH).


Beliau berjaya mempertahankan kerusi DUN Kota Tampan sejak empat penggal lalu dan dalam tempoh terbabit diberi kepercayaan membarisi Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) Perak.


Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) lepas, beliau menang dengan majoriti 2,302 dalam saingan tiga penjuru bersama Muhammad Rif'aat Razman (Pas) dan Noor Hasnida Mohd Hashim (Bersatu).


Ketika ini, pakatan pembangkang di Perak iaitu gabungan DAP, Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan Parti Amanah Negara (Amanah) dalam PH Perak mempunyai 24 kerusi.
Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/article/114062/Sultan-Nazrin-perkenan-Saarani-sebagai-MB-Perak?fbclid=IwAR29ZoEuFHw8maaAY86R9-DS_MJMdGRf8JwRiHaIEBAnAahGVABlsqdSHXg
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.penangkini.com/2020/12/sultan-nazrin-perkenan-saarani-sebagai.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Lantikan Exco Perak Dari Pas Terserah Kepada Perkenan Sultan Perak Kata Saarani

Lantikan Exco Perak Dari Pas Terserah Kepada Perkenan Sultan Perak Kata Saarani

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 229 hits
IPOH Lantikan Exco daripada PAS dalam kerajaan negeri Perak hanya akan dimuktamadkan oleh Sultan Perak Sultan Nazrin Shah kata Menteri Besar Perak Saarani Mohamad Beliau yang juga Ketua Umno negeri berkata pihaknya hanya boleh mencadangkan ...
Sultan Nazrin Hargai Petugas Media Lapor Perkembangan Politik Perak

Sultan Nazrin Hargai Petugas Media Lapor Perkembangan Politik Perak

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 215 hits
Oleh ASLIZA MUSA WARTAWAN berkumpul di luar Istana Kinta Ipoh semasa membuat liputan perkembangan politik di Perak sejak Jumaat lalu KUALA KANGSAR Usaha dan kerja keras pengamal media melaporkan perkembangan terkini krisis politik di Perak ...
Capai Kata Sepakat Bn Pas Dan Bersatu Setuju Cadang Saarani Sebagai Mb Perak Baharu

Capai Kata Sepakat Bn Pas Dan Bersatu Setuju Cadang Saarani Sebagai Mb Perak Baharu

papar berkaitan - pada 9/12/2020 - jumlah : 243 hits
154 total views 154 views today Perikatan Nasional sebulat suara bersepakat mencadangkan Shaarani Mohamad sebagai Menteri Besar Perak yang baharu PN menerusi satu kenyataan memaklumkan persepakatan bagi cadangan tersebut diputuskan untuk di...
Sultan Nazrin Kuasa Penentu Masa Depan Kerajaan Negeri Perak

Sultan Nazrin Kuasa Penentu Masa Depan Kerajaan Negeri Perak

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 231 hits
KUALA LUMPUR Tumpuan kini terarah kepada keputusan bakal dibuat Sultan Perak Sultan Nazrin Shah selepas Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu gagal mendapat sokongan majoriti Ahli Dewan Undangan Negeri Perak dalam undi usul percaya te...
Sultan Perak Setuju Dengan Pilihan Umno Saarani Dilantik Mb

Sultan Perak Setuju Dengan Pilihan Umno Saarani Dilantik Mb

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 260 hits
Shaq IsmailIPOH Sultan Perak bersetuju melantik Pengerusi UMNO Saarani Mohammad sebagai menteri besar baharu selepas PPBM dan PAS mengesahkan sokongan mereka kepada calon pilihan UMNO itu petang tadi Pengumuman oleh Istana Perak itu mengakh...
Selepas 3 Pimpinan Ph Pengerusi Umno Perak Menghadap Sultan Nazrin

Selepas 3 Pimpinan Ph Pengerusi Umno Perak Menghadap Sultan Nazrin

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 318 hits
December 5 2020 12 30 PMPengerusi Umno Perak Saarani Mohamad menghadap Sultan Perak Sultan Nazrin Shah di Istana Kinta pagi ini selepas 3 pemimpin PH negeri diterima menghadap IPOH Pengerusi Umno Perak Saarani Mohamad tiba di Istana Kinta u...
Sultan Nazrin Titah Parti Politik Cari Formula Terbaik Untuk Bentuk Kerajaan Perak Baharu

Sultan Nazrin Titah Parti Politik Cari Formula Terbaik Untuk Bentuk Kerajaan Perak Baharu

papar berkaitan - pada 5/12/2020 - jumlah : 260 hits
nbsp IPOH Sultan Perak Sultan Nazrin Shah menitahkan semua parti politik di negeri berkenaan mencari formula terbaik untuk membentuk kerajaan negeri baharu Ahli Dewan Negara Perak Datuk Seri Mohd Annuar Zaini berkata Sultan Nazrin bertitah ...
Pas Perak Mohon Ampun Kepada Sultan Nazrin

Pas Perak Mohon Ampun Kepada Sultan Nazrin

papar berkaitan - pada 11/12/2020 - jumlah : 217 hits
233 total views 233 views today IPOH 11 Dis PAS Perak hari ini menzahirkan permohonan maaf dan memohon ampun kepada Sultan Perak Sultan Nazrin Shah atas kekhilafan tiga Ahli Dewan Undangan Negeri dari parti itu kerana tidak menghadap bagind...
Datuk Saarani Mohamad Di Jadualkan Angkat Sumpah Sebagai Menteri Besar Perak Esok

Datuk Saarani Mohamad Di Jadualkan Angkat Sumpah Sebagai Menteri Besar Perak Esok

papar berkaitan - pada 10/12/2020 - jumlah : 373 hits
IPOH Ahli Dewan Undangan Negeri Kota Tampan Datuk Saarani Mohamad dijadual mengangkat sumpah sebagai Menteri Besar Perak yang baharu esok Perkara itu dimaklumkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja Kolonel Datuk Abd Rahim Mohamad Nor dalam satu k...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan