Sultan Nazrin Dedah Empat Punca Melayu Menjadi Lemah



KUALA LUMPUR: Bangsa Melayu pada ketika ini dilihat semakin lemah lantaran empat punca utama yang mendominasi kehidupan seharian pemimpin dan rakyat. 

Timbalan Yang Di-Pertuan Agong, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah bertitah, budaya politik yang berlaku ketika ini menyebabkan umat Melayu Islam terperangkap dalam situasi yang mengaibkan diri sendiri.

“Islam telah membina umat Melayu yang berdisiplin, amanah, jujur, luhur dan ikhlas. Islam telah menyatukan umat Melayu, membina ukhwah hingga umat Melayu bersatu teguh, muncul sebagai umat yang kuat.“Tetapi hari ini umat Melayu kelihatan beransur lemah, kerana umat Melayu telah kehilangan semangat ukhwah, umat Melayu telah lemah jati diri, umat Melayu semakin hanyut dalam perlumbaan kebendaan, umat Melayu semakin mabuk dilambung gelombang persaingan kuasa.

“Budaya berpolitik yang sedang berlaku di bumi warisan bangsa ini, telah menjelmakan ketaksuban baharu, menghidupkan budaya asabiah, menganjurkan pemikiran yang lebih mengutamakan kesetiaan kepada kumpulan, daripada kepentingan menerima kebenaran; mencanai minda yang lebih mementingkan kumpulan, daripada kelangsungan ummah yang lebih menyeluruh.

“Umat Melayu Islam sedang terperangkap dalam perlumbaan menconteng arang sesama sendiri, masing-masing ghairah menepuk air di dulang dan airnya semakin terpercik ke muka sendiri,” titah baginda.

Baginda bertitah demikian pada Majlis Penyampaian Watikah Ahli-ahli Majlis Agama Islam, Hakim Mahkamah dan Pendaftar Mahkamah Syariah Melaka di Bandar Melaka pada Jumaat.

Mengungkap kembali titah ayahanda baginda, Almarhum Sultan Azlan Muhibbuddin Shah semasa lawatan rasmi ke Melaka pada 12 hingga 14 Julai 1990 sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Kesembilan, Sultan Nazrin mahu titah nasihat itu kekal menjadi pedoman pemimpin dan rakyat.

“Sultan Azlan Muhibbuddin Shah telah menzahirkan titah pada malam 12 Julai; antara kandungan titah baginda mengandungi baris-baris berikut:

“Rakyat Melaka seharusnya berbangga dengan sejarah dan kegemilangan empayar Melaka. Aspek-aspek kejayaan dan keagungan Kesultanan Melaka pada zaman silam sebagai pusat perdagangan, pusat pertumbuhan kebudayaan dan pusat penyebaran agama Islam haruslah dijadikan sebagai unsur penggalak untuk kita mencapai kecemerlangan masa hadapan.

“Walau bagaimanapun terdapat titik-titik hitam dalam sejarah Melaka yang harus kita renungkan bersama agar ia tidak berulang lagi. Di samping kita berbangga dengan kejayaan Melaka, kita haruslah menjaga perpaduan oleh sebab perpecahan, perselisihan faham dan perebutan kuasa adalah antara faktor-faktor yang menjatuhkan keagungan Kesultanan Melaka sehingga Melaka dijajah oleh kuasa-kuasa barat,” baginda memetik titah almarhum ayahanda baginda

Jelas baginda, titah yang dizahirkan lebih 28 tahun yang lalu itu merupakan peringatan yang kekal hidup dan wajib dijadikan renungan.

“Ia supaya umat Islam di bumi ini tidak tercicir yang dikendong, tidak berakhir dengan menang menjadi arang - kalah menjadi abu, kerana kecenderungan untuk terus bersengketa. Semoga Allah Subhanahu Wata’ala memberikan petunjuk kepada ummah, jalan yang lurus,” tambah baginda.

-Astro Awani



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.krissmerah.com/2018/12/sultan-nazrin-dedah-empat-punca-melayu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Umat Melayu Islam Beransur Lemah Titah Sultan Nazrin

Umat Melayu Islam Beransur Lemah Titah Sultan Nazrin

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 328 hits
Sultan Perak Sultan Nazrin Shah dalam titahnya mengklasifikasikan bangsa Melayu pada ketika ini semakin lemah lantaran empat punca utama yang mendominasi kehidupan seharian pemimpin dan rakyat Foto Bernama MELAKA Timbalan Yang Di Pertuan Ag...
Sultan Nazrin Orang Melayu Terperangkap Perlumbaan Conteng Arang Ke Muka Sendiri

Sultan Nazrin Orang Melayu Terperangkap Perlumbaan Conteng Arang Ke Muka Sendiri

papar berkaitan - pada 7/12/2018 - jumlah : 281 hits
December 7 2018 2 49 PMSultan Nazrin bertitah orang Melayu beransur lemah kerana hilang semangat ukhuwah lemah jati diri hanyut dalam perlumbaan kebendaan dan mabuk dilambung gelombang persaingan kuasa MELAKA Umat Melayu Islam sedang terper...
Orang Melayu Nafsu Nafsi Menjadi Islam Dilihat Lemah Dan Pecah

Orang Melayu Nafsu Nafsi Menjadi Islam Dilihat Lemah Dan Pecah

papar berkaitan - pada 28/11/2018 - jumlah : 516 hits
Orang Melayu kategori penyamun membuatkan bangsa Melayu dipandang hina dan lemah Membina semula jati diri membina semula maruah ugama yang dianut bangsa Melayu sudah menjadi jihad dan wajib Tanpa Islam tanpa nilai Islam orang Melayu mungkin...
Pemimpin Jangan Jadi Dalang Cetus Permusuhan Kaum Sultan Nazrin

Pemimpin Jangan Jadi Dalang Cetus Permusuhan Kaum Sultan Nazrin

papar berkaitan - pada 1/12/2018 - jumlah : 173 hits
Diterbitkan 1 Dis 2018 11 14 pagiTimbalan Yang di Pertuan Agong Sultan Nazrin Shah hari ini mengingatkan rakyat terutama pemimpin supaya tidak menjadi dalang melakukan provokasi yang boleh menyalakan puntung kebencian dan permusuhan antara ...
Sultan Nazrin Doakan Adib Sembuh

Sultan Nazrin Doakan Adib Sembuh

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 341 hits
Hafidzul Hilmi Mohd Noorhafidzul nstp com myTIMBALAN yang di Pertuan Agong Sultan Nazrin Muizzuddin Shah berkenan menziarahi Anggota Bomba dan Penyelamat Muhammad Adib Mohd Kassim di Institut Jantung Negara selepas diserang oleh perusuh di ...
Kenali 15 Punca Kek Yang Dibuat Tak Menjadi Nah Ini Tipnya

Kenali 15 Punca Kek Yang Dibuat Tak Menjadi Nah Ini Tipnya

papar berkaitan - pada 30/11/2018 - jumlah : 518 hits
Tak semua orang ada bakat semulajadi buat kek mesti menjadi dengan cantiknya Kadang kadang Chef berpengalaman pun boleh buat silap inikan kita golongan baru nak up buat kek Kalau buat kek mesti stress sebab asyik tak jadi Sudahnya ke tong s...
Muhyiddin Dedah Peguam One City Upah Orang Melayu Kawal Kuil Sri Maha Mariamman

Muhyiddin Dedah Peguam One City Upah Orang Melayu Kawal Kuil Sri Maha Mariamman

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 393 hits
Siasatan polis mendapati peguam kepada pemaju One City Development Sdn Bhd memberi upah RM150 000 kepada 50 lelaki untuk menceroboh mengambil alih dan mengawal Kuil Sri Maha Mariamman USJ 25 Subang Jaya kelmarin Menteri Dalam Negeri Tan Sri...
Terkini Tun Dr Mahathir Dedah Punca Sebenar Isu Rusuhan Kuil Seafield Di Sidang Media

Terkini Tun Dr Mahathir Dedah Punca Sebenar Isu Rusuhan Kuil Seafield Di Sidang Media

papar berkaitan - pada 29/11/2018 - jumlah : 948 hits
Terkini Tun Dr Mahathir Dedah Punca Sebenar Isu Rusuhan Kuil Seafield Di Sidang Media
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq

How Much Longer For Mou On Allocations For Opposition Mps Says Syed Saddiq

Calon Pn Kuala Kubu Baru Ceo Syarikat Tutup



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Piza Potato Gnocchi Di The Spot By Chinoz Tiada Tandingan