Sultan Muhammad V Letak Jawatan Yang Di Pertuan Agong Ke 15


Sultan Muhammad V meletak jawatan sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15 berkuat kuasa 6 Januari 2019.
Datuk Pengelola Bijaya Diraja Istana Negara, Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz berkata, Seri Paduka memaklumkan perkara itu secara rasmi kepada Duli-duli Yang Maha Mulia Raja-raja melalui warkah yang diutus kepada Setiausaha Majlis Raja-raja.
Peletakan jawatan ini adalah yang pertama berlaku dalam sejarah Malaysia, negara yang mengamalkan sistem raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen.
Punca Sultan Muhammad V Meletak Jawatan? Masih belum diketahui punca Sultan Muhammad V meletak jawatan Yang di-Pertuan Agong.
Bagaimanapun, pihak polis mengingatkan orang ramai supaya tidak mengeluarkan sebarang kenyataan bersifat provokasi susulan peletakan jawatan tersebut.
Apa-apa pun, kita perlu hormat keputusan yang dibuat oleh Sultan Muhammad V.
Siapakah Bakal Yang di-Pertuan Agong Ke-16? Susulan peletakan jawatan Sultan Muhammad V sebagai Yang di-Pertuan Agong ke-15, kebanyakan netizen mula tertanya-tanya siapakah bakal pengganti Agong itu kelak.
Ada yang melontarkan pendapat masing-masing menerusi media sosial antaranya Timbalan Yang di-Pertuan Agong yang juga Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah sebagai pengganti Agong.
Ada juga yang meramalkan Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah dan ada yang tidak bersetuju apabila menegaskan Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar lebih layak.
Bagaimanapun, dalam sistem raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen Malaysia, pemilihan Yang di-Pertuan Agong dilakukan secara bergilir pada setiap lima tahun.
Menurut senarai, giliran seterusnya adalah Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah. Namun, takhta baginda kini dipangku anakandanya Tengku Abdullah.
Jika Majlis Raja-Raja tidak memilih Sultan Ahmad Shah sebagai Yang di-Pertuan Agong baharu, giliran seterusnya adalah Johor yang diperintah Sultan Ibrahim Iskandar.
Perlembagaan memperuntukkan seorang Raja layak dipilih kecuali belum dewasa atau dipersetujui Majlis Raja-raja dan memberitahu Penyimpan Mohor Besar Raja-raja yang Baginda tidak berhasrat dipilih.
Buat masa kini, Mesyuarat Khas Majlis Raja-raja yang berlangsung di Istana Negara, memutuskan supaya Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah diangkat sebagai Pemangku Yang di-Pertuan Agong.
Keputusan itu dicapai menerusi mesyuarat dihadiri enam daripada sembilan Sultan dan Raja iaitu dari Perlis, Terengganu, Negeri Sembilan, Johor, Perak dan Kedah.
Sehingga Majlis Raja-raja belum memilih Yang di-Pertuan Agong yang baharu maka Sultan Nazrin Muizzuddin Shah difahamkan akan terus memangku jawatan itu.
Pemilihan Yang di-Pertuan Agong ke-16 Pada 24 Januari 2019 Siapakah Sultan atau Raja yang akan bakal ditabal sebagai Yang di-Pertuan Agong yang baharu bakal diketahui apabila Majlis Raja-Raja bersidang menerusi mesyuarat khas di Istana Negara pada 24 Januari ini.
Mesyuarat khas Majlis Raja-Raja juga turut menetapkan tarikh 31 Januari ini untuk membincangkan acara Mengangkat Sumpah Jawatan Yang di-Pertuan Agong ke-16 dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
SUMBER : HMetro – Agong Letak Jawatan
** Artikel ini dikemaskini dari masa ke semasa **


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.mukadepan.net/sultan-muhammad-v-yang-di-pertuan-agong-ke-15/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Yang Di Pertuan Agong Ke 15 Sultan Muhammad V Letak Jawatan

Yang Di Pertuan Agong Ke 15 Sultan Muhammad V Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 519 hits
PELETAKAN jawatan Sultan Muhammad V sebagai Yang di Pertuan Agong berkuat kuasa hari semalam 6 Februari 2019 adalah yang pertama berlaku dalam sejarah Malaysia negara yang mengamalkan sistem raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen Be...
Sultan Muhammad V Letak Jawatan Yang Di Pertuan Agong

Sultan Muhammad V Letak Jawatan Yang Di Pertuan Agong

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 669 hits
Sultan Muhammad V letak jawatan Yang di Pertuan Agong Dikemas kini 21 minit yang lalu middot Diterbitkan pada 6 Jan 2019 6 41
Yang Dipertuan Agong Sultan Muhammad V Letak Jawatan

Yang Dipertuan Agong Sultan Muhammad V Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 1329 hits
KUALA LUMPUR Sultan Muhammad V telah meletak jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong ke 15 berkuatkuasa 6 Januari 2019 kata Istana Negara Menurut Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz baginda telah memaklumkan peletakka...
Sultan Muhammad V Catat Sejarah Agong Pertama Letak Jawatan

Sultan Muhammad V Catat Sejarah Agong Pertama Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 667 hits
KUALA LUMPUR Peletakan jawatan Sultan Muhammad V sebagai Yang di Pertuan Agong XV berkuatkuasa semalam adalah yang pertama berlaku dalam sejarah Malaysia negara yang mengamalkan sistem raja berperlembagaan dan demokrasi berparlimen Peletaka...
Yang Di Pertuan Agong Umum Letak Jawatan

Yang Di Pertuan Agong Umum Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 6/1/2019 - jumlah : 338 hits
Sultan Muhammad V hari ini meletakkan jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong ke 15 Loading Perkara itu dimaklumkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja Wan Ahmad Dahlan Abd Aziz melalui kenyataan media Istana Negara hari ini Dalam kenyataan yang di...
Sultan Kelantan Letak Jawatan Sebagai Agong

Sultan Kelantan Letak Jawatan Sebagai Agong

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 424 hits
Sultan Muhammad V ditabalkan sebagai Yang di Pertuan Agong ke 15 pada 24 April 2017 PETALING JAYA Istana Negara mengumumkan Sultan Kelantan Sultan Muhammad V meletak jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong ke 15 berkuat kuasa hari ini Peletak...
Megejutkan Sultan Muhammad V Meletakkan Jawatan Sebagai Agong

Megejutkan Sultan Muhammad V Meletakkan Jawatan Sebagai Agong

papar berkaitan - pada 10/1/2019 - jumlah : 351 hits
SULTAN Muhammad V meletakkan jawatan sebagai Yang di Pertuan Agong berkuat kuasa serta merta hari ini Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Wan Ahmad Dahlan Ab Aziz dalam satu kenyataan hari ini berkata peletakan jawatan baginda itu dibuat se...
Yang Di Pertuan Agong Letak Jawatan

Yang Di Pertuan Agong Letak Jawatan

papar berkaitan - pada 7/1/2019 - jumlah : 864 hits
p pPerkara itu dimaklumkan Datuk Pengelola Bijaya Diraja Wan Ahmad Dahlan Abd Aziz melalui kenyataan media Istana Negara hari ini
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

The Evolution Of Adult Entertainment

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms

Kedah Akan Cipta Rekod Dengan Penutupan Mbi Kedah Melalui Saman

Malaysia S Ex Pm Mahathir Faces Anticorruption Probe

Datuk Beraksi Di Pentas Peragaan Pada Usia 88 Tahun

Pemilik R R Didenda Rm30 000 Jual Petrol Bersubsidi Kepada Rakyat Thailand

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16