Sultan Johor Tegur Mp Johor Bahru Berbuka Di Gurdwara Sikh


Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menegur perbuatan Anggota Parlimen Johor Bahru, Akmal Nasir kerana menghadiri majlis berbuka puasa di gurdwara Sikh di negeri itu Selasa lalu.
Dalam satu kenyataan hari ini, Sultan Ibrahim bertitah tindakan itu tidak menjaga sensitiviti umat Islam yang sedang menjalankan ibadah puasa.
Baginda juga bertitah acara seumpama itu di rumah ibadat bukan Islam membuka ruang kepada bukan Islam menyebarkan dakyah mereka.
“Adalah sedia dimaklumi bahawa penganut agama lain tidak boleh menyebarkan pegangan mereka kepada umat Islam.
“Namun apabila seorang Muslim secara sengaja menghadirkan diri ke kuil atas alasan untuk berbuka puasa dengan orang bukan Islam maka tindakan ini telah membuka ruang kepada golongan bukan Islam untuk mendakyahkan agama mereka kepada orang Islam tersebut,” titah Sultan Ibrahim dalam kenyataan yang dimuat naik di Facebook rasmi baginda.
Titah baginda, perbuatan itu pada masa depan akan membuahkan tindakan-tindakan lain lagi seperti solat, pemberian zakat, ibadah korban, acara tahlil, berdoa dan sembahyang jenazah, meraikan bakal-bakal haji, majlis pernikahan dan lain-lain yang seumpamanya bersama penganut agama lain di premis agama mereka.
“Sebagai ketua agama Islam bagi negeri ini, saya juga tidak boleh membenarkan apa-apa perbuatan yang boleh menyebabkan agama Islam dipandang hina atau rendah.
“Saya dan keluarga kerap kali hadir dalam meraikan perayaan kaum dan agama lain di dalam negeri ini di tempat mereka tetapi bukan membawa amalan ibadah agama Islam di premis mereka sebagaimana dilakukan ahli parlimen tersebut,” titah baginda.
Selasa lalu, Akmal menghadiri majlis berbuka puasa di Gurdwara Sikh Johor Bahru buat kali kedua.
Dalam hantaran di Facebook, Akmal berkata ia bukan kali pertama dirinya berbuka puasa di gurdwara dan pernah diajak beberapa orang kawan tahun lalu.
Makanan yang disajikan juga, katanya adalah makanan vegan iaitu 100 peratus sayur-sayuran.
Bahkan katanya gurdwara berkenaan juga menyediakan sebuah dewan kosong untuk pelawat beragama Islam menunaikan solat maghrib yang berasingan daripada ruang ibadat bagi penganut Sikh.
Islam tidak terima pluralisme, liberalisme
Sultan Ibrahim bertitah walaupun baginda menyambut baik usaha merapatkan hubungan antara kaum, namun ia mesti mengambil kira sensitiviti rakyat Johor.
“Permuafakatan, kerharmonian dan perpaduan di antara kaum dalam bangsa Johor telah disemarakkan sejak zaman berzaman.
“Maka tidak perlu kepada pendekatan baru yang tidak syarie sebagaimana yang dibuat oleh ahli parlimen tersebut,” titahnya.
Tambah baginda, dalam konteks hubungan antara kaum adalah penting bagi memastikan kedudukan agama Islam sebagai agama negeri dipelihara.
“Tidaklah boleh sama sekali sekiranya untuk menjaga hubungan antara etnik, kedudukan dan kepentingan agama Islam sebagai agama negeri dikesampingkan, apatah lagi dicemari dan menggadai prinsip agam Islam bagi mewujudkan fahaman kesaksamaan antara kaum dan agama.
“Islam sama sekali tidak menerima konsep pluralisme dan liberalisme dalam agama Islam iaitu menyamakan semua agama atas alasan untuk mewujudkan toleransi antara kaum,” titah baginda.
Sehubungan itu baginda mengarahkan pihak berkuasa Islam di Johor mengambil tindakan sewajarnya berhubung perkara itu.
Sebelum ini, Sultan Ibrahim juga menegur anggota parlimen Labis, Pang Hok Liong kerana berucap di dalam masjid ketika menyampaikan bantuan Ramadan.
Mkini


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2019/06/01/sultan-johor-tegur-mp-johor-bahru-berbuka-di-gurdwara-sikh/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Mp Johor Bahru Pertahan Keputusan Hadir Majlis Iftar Di Gurdwara Sikh

Mp Johor Bahru Pertahan Keputusan Hadir Majlis Iftar Di Gurdwara Sikh

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 248 hits
Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasrullah Mohd Nasir mempertahankan kehadirannya pada majlis iftar yang diadakan di sebuah gurdwara Sikh di negeri itu petang semalam Dalam satu hantaran di Facebook hari ini Akmal menyenaraikan beberapa alas...
Sultan Rebukes Johor Bahru Mp Over Insensitive Interfaith Buka Puasa

Sultan Rebukes Johor Bahru Mp Over Insensitive Interfaith Buka Puasa

papar berkaitan - pada 2/6/2019 - jumlah : 390 hits
Johor s Sultan Ibrahim Sultan Iskandar has issued a royal rebuke against Johor Bahru MP Akmal Nasir for being part of an interfaith breaking fast event at a gurdwara in the state on Tuesday In a statement today Sultan Ibrahim said the event...
Berbuka Puasa Di Pulai Springs Resort Johor Bahru

Berbuka Puasa Di Pulai Springs Resort Johor Bahru

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 352 hits
Berbuka Puasa di Pulai Springs Resort Johor Bahru Cerita sabtu lepas umi bawa anak anak dan adik berbuka puasa Pulai Spring Resorts Lepas umi bawa anak anak ke Kiddomo Innovation Centre di R F Mall Tanjung Puteri Petangnya umi berbuka puasa...
Ahli Parlimen Pkr Ajak Rakyat Berbuka Puasa Di Gurdwara Sikh

Ahli Parlimen Pkr Ajak Rakyat Berbuka Puasa Di Gurdwara Sikh

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 402 hits
KUALA LUMPUR Ketua Angkatan Muda Keadilan Akmal Nasir hari ini tampil menjelaskan keputusannya untuk hadir dalam program buka puasa di Gurdwara di Johor Bahru Ahli Parlimen Johor Bahru itu berkata Gurdwara itu dibina seperti sebuah kompleks...
Johor Bahru Mp Defends Decision To Buka Puasa At Gurdwara

Johor Bahru Mp Defends Decision To Buka Puasa At Gurdwara

papar berkaitan - pada 29/5/2019 - jumlah : 293 hits
Johor Bahru MP Akmal Nasir has defended his breaking fast programme to be held at a gurdwara in the state this evening In a Facebook posting today Akmal listed several reasons for his doing so stating that tonight would not be the first tim...
Mukhriz Enggan Bersalam Dengan Sultan Johor Tmj

Mukhriz Enggan Bersalam Dengan Sultan Johor Tmj

papar berkaitan - pada 24/5/2019 - jumlah : 277 hits
KUALA LUMPUR Sejak malam tadi tular video rakaman Datuk Seri Mukhriz Mahathir tidak bersalam dengan kerabat diraja Johor Ia dikatakan dirakam semasa upacara penghormatan terakhir kepada Almarhum Sultan Ahmad Shah di Pekan Pahang semalam Dal...
Enggan Bersalam Mukhriz Dituntut Mohon Maaf Kepada Sultan Johor

Enggan Bersalam Mukhriz Dituntut Mohon Maaf Kepada Sultan Johor

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 284 hits
Kelakuan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir yang tidak bersalaman dengan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar semasa majlis rasmi istiadat pengebumian Almarhum Sultan Ahmad Shah Al Musta in Billah ibni Al Marhum Sult...
Mukhriz Mohon Ampun Kerana Tak Salam Sultan Johor

Mukhriz Mohon Ampun Kerana Tak Salam Sultan Johor

papar berkaitan - pada 25/5/2019 - jumlah : 239 hits
ALOR SETAR Menteri Besar Kedah Datuk Seri Mukhriz Tun Mahathir hari ini telah mengutuskan surat kepada Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar bagi memohon ampun di atas kekhilafan beliau kerana tidak bersalaman dengan baginda di Istana...
Murtabak Majid Special Cheese No 1 Di Johor Bahru

Murtabak Majid Special Cheese No 1 Di Johor Bahru

papar berkaitan - pada 28/5/2019 - jumlah : 245 hits
Tempat makan best di Johor Bahru untuk sarapan pagi dan makan malam dah pun aku kongsikan sebelum ini Kali ini aku ingin berkongsi satu lagi tempat makan best di Johor Bahru Kiranya ini untuk makan tengah hari sebab sehari sebelum tu aku ke...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Ramai Netizen Dan Rakyat Teruja Gembira Bila Dimaklumkan Tun Mahathir Antara Yang Sedang Disiasat Sprm



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Beraya Di Kuantan Dan Melaka

Lirik Lagu Katakan Saja Nabila Razali

Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih