Sulaiman Al Rajhi Multibillionair Tanpa Wang


Sulaiman Al Rajhi adalah pengasas bank islam terbaik di dunia iaitu al Rajhi Bank, yang memiliki banyak cawangannya di seluruh dunia. Siapakah multibilioner ini? Adakah beliau memang di lahirkan dalam keluarga kaya raya Arab Saudi? Sheikh Sulaiman bin Abdul Aziz Al Rajhi lahir pada tahun 1929 di Qasim) adalah seorang ahli perniagaan dan multi billioner Arab Saudi. Kekayaannya ditaksir mencapai $7.7 billion pada tahun 2011 oleh majalah Forbes, menjadikannya orang terkaya ke-120 di dunia.
Sebenarnya, Sulaiman Al-Rajhi lahir dalam kemiskinan. Ketika dibangku sekolah, satu hari sekolahnya merancang lawatan sambil belajar dengan kos 1 riyal. Tetapi orang tuanya tidak mampu berikannya 1 riyal. Beliau menangis kerana mungkin tidak dapat menyertai lawatan. Dalam peperiksaan suku tahunannya, beliau meraih kedudukan pertama di kelasnya dan seorang guru Palestin memberinya 1 riyal sebagai hadiah. Beliau menyertai program lawatan sekolah dengan 1 riyal ini.

Selepas menamatkan pendidikannya, beliau mulakan kerjayanya sebagai usahawan muda dengan penuh dedikasi dan kerja keras. Allah memberkati usahanya. Dalam jangka waktu yang singkat, rangkaian banknya yang disebut 'AL-RAJHI tersebar di seluruh Arab Saudi


Kisah Inspirasi Multibillioner Sulaiman Al Rajhi
Kita selusuri kisah Sulaiman Al-Rajhi di bawah sebagai satu sumber inspirasi terbaik.
1. Sulaiman Al-Rajhi pergi mencari gurunya yang sudah pencen dalam keadaan miskin kini, Rajhi membawa guru Palestinnya dengan kereta dan memberitahunya, "Saya berhutang dengan Cikgu".

Guru itu berkata, "bagaimana mungkin aku memberi hutang sedangkan aku miskin," Rajhi mengingatkan gurunya bahawa bertahun-tahun yang lalu gurunya memberikan 1 riyal sebagai hadiah. Guru itu tersenyum dan berkata "jadi kamu ingin mengembalikan satu riyal itu kepada saya?"

Rajhi berhentikan keretanya di hadapan sebuah banglo dan terdapat sebuah kereta mahal dihadapannya. Rajhi memberitahu gurunya bahawa banglo dan kereta itu adalah milik cikgu itu sekarang. Cikgu itu menitiskan airmata dan berkata pemberian ini terlalu mewah baginya. Rajhi mengatakan bahawa kegembiraannya ketika menerima 1 riyal dulu lebih dari kegembiraan cikgu pada hari ini.

2. Sebuah ladang kurma di Arab Saudi di kota Al-Qassim mempunyai lebih dari 200,000 pokok kurma dan diwakafkan untuk jalan Allah oleh orang terkaya Arab Saudi – Sulaiman Abdul Aziz Al Rajhi.

Terdapat 45 jenis kurma di kebun ini, pengeluaran tahunan adalah 10,000 tan buah kurma. Ladang ini adalah wakaf terbesar di bumi. Pendapatan dari kebun ini digunakan untuk membina masjid di negara-negara lain, kerja-kerja amal dan untuk Iftar di masjid di sekitar Mekah dan Madinah.

3. Pada tahun 2010 Sulaiman Al-Rajhi memanggil anak-anak, isteri dan orang tersayang dan membahagikan harta kekayaannya di antara mereka dan mewakafkan yang lain.

Pada ketika ini, nilai wakaf Sulaiman Al-Rajhi lebih dari 60 bilion riyal. Beliau telah menyumbangkan 170 juta riyal untuk COVID dan menyerahkan dua hotel di Mekah kepada Kementerian Kesihatan.

4. Ladangnya disenaraikan dalam Guinness Book of World Records sebagai hasil usahawan yang terbesar. Majalah Forbes telah menamakan beliau sebagai salah satu daripada 20 dermawan terhebat di dunia.

5. Kebanyakkan masjid-masjid di kota Arab Saudi adalah hasil keluarga Al-Rajhi, dengan pusat dakwah, badan amal al-Quran, dan lain-lain.

6. Dalam temu bual beliau berkata:

“Setelah kamu meninggalkan kehidupan ini, satu-satunya pelaburan yang penting adalah bekalan kamu bawa untuk kehidupan yang lain."

“Saya berusia 80an! Apa lagi yang saya perlukan? Wakaf membayar bil saya, memberi saya penginapan, makanan, perubatan dan pengangkutan."

Seorang jutawan tanpa wang! "Bagaimana rasanya?"

Dia tersenyum dan berkata, “Saya merasa ringan! Saya berasa bebas! Saya merasa seperti burung ... dan ketika Allah memanggil saya, saya dapat menjawab panggilanNya tanpa ikatan harta"!

Kredit : Ustaz Hanafi

Semoga kita semua dapat merenung kembali apa yang telah kita buat selama ini dengan wang ringgit dan harta benda kita. Renungkan dan bertindaklah!
Selamat membaca, Sebarkan bahagia


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.aynorablogs.com/2024/08/sulaiman-al-rajhi-multibillionair-tanpa.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jackson Wang Melindungi Bayi Daripada Kegemparan Peminat Di Malaysia

Jackson Wang Melindungi Bayi Daripada Kegemparan Peminat Di Malaysia

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 79 hits
Bintang K pop kelahiran Hong Kong Jackson Wang telah menerima pujian meluas di media sosial selepas video beliau melindungi seorang bayi semasa satu acara sesak di Malaysia menjadi viral Pada 24 Julai beliau menghadiri pembukaan kedai Louis...
Halogen Capital Lancar Tiga Dana Mata Wang Kripto Patuh Syariah Pertama Dunia

Halogen Capital Lancar Tiga Dana Mata Wang Kripto Patuh Syariah Pertama Dunia

papar berkaitan - pada 1/8/2024 - jumlah : 89 hits
KUALA LUMPUR Pengurus dana aset digital berlesen pertama Malaysia Halogen Capital Sdn Bhd melancarkan secara rasmi tiga dana mata wang kripto patuh Syariah pertama di dunia untuk pasaran tempatan dan antarabangsa Tiga dana mata wang kripto ...
Analisis Teknikal Pergerakan Harga Harian Cad Jpy Pasangan Mata Wang Bersilang Khamis 08 Ogos 2024

Analisis Teknikal Pergerakan Harga Harian Cad Jpy Pasangan Mata Wang Bersilang Khamis 08 Ogos 2024

papar berkaitan - pada 8/8/2024 - jumlah : 126 hits
Dengan kedudukan penunjuk RSI yang berada di atas tahap 50 ia memberi petunjuk bahawa masih terdapat momentum pengukuhan pada carta 4 jam pasangan mata wang bersilang CAD JPY di mana tahap kawasan 107 24 107 80 akan diuji dalam masa terdeka...
Paparan Tukaran Mata Wang Ringgit Akan Kembali Di Google Search

Paparan Tukaran Mata Wang Ringgit Akan Kembali Di Google Search

papar berkaitan - pada 15/8/2024 - jumlah : 130 hits
Sudah beberapa bulan sejak Google mengalih keluar kadar tukaran mata wang ringgit daripada Google Search Dalam perkembangan terbaru Menteri Komunikasi Fahmi Fadzil memaklumkan paparan tersebut akan kembali ke enjin carian popular itu Dalam ...
Relawan Prabowo Gibran Dukung Sudirman Sulaiman Fatmawati Di Pilgub Sulsel Ini Alasannya

Relawan Prabowo Gibran Dukung Sudirman Sulaiman Fatmawati Di Pilgub Sulsel Ini Alasannya

papar berkaitan - pada 9/8/2024 - jumlah : 54 hits
Alasan Relawan Dozer mendukung Andi Sudirman Fatmawati di Pilgub Sulsel karena sudah sangat mengenal dua sosok ini
Nota Padu Upkk Versi Terkini Ustaz Azhari Sulaiman

Nota Padu Upkk Versi Terkini Ustaz Azhari Sulaiman

papar berkaitan - pada 14/8/2024 - jumlah : 118 hits
Nota Padu UPKK Versi Terkini Ustaz Azhari SulaimanBuku nota UPKK berlambak lambak di jual di luar sana Tapi untuk dapatkan sebuah buku nota lengkap UPKK yang betul betul menepati kehendak peperiksaan memang agak sukar dicari Jangan risau Bu...
Milo Semarakkan Semangat Malaysia Boleh Dengan Laungan Dulu Kini Selamanya Demi Malaysia

Ibu Ayah Dan Alam Semesta

File September 2024

Program Baharu Yang Lebih Mengujakan Dalam Peszta Edisi Ketiga

Apple Perlahan Boeing Meningkat Bagaimana Aliran Berubah

Terompak Sana Tertukar Sini

15 Absolutely Stunning Diy Fall Wreath Projects You Will Definitely Try

Lg Gram Ready To Define The Next Gen Ai Laptop With New Intel Core Ultra Processors


echo '';
10 Fakta Biodata Reedzwann Penyanyi Lagu Tercipta Satu Senyuman Cinta Pandang Pertama Yang Terpalit Kemalangan

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Uncle Bos Mama Slot Megadrama Astro Ria

Hamba Laut Masalah Perhambaan Asia Tenggara Yang Meruncing

Biodata Bella Khan Bella Khann Personaliti TikTok Founder Produk Vigorous Hair Tonic

Bagaimana Perkongsian Ilmiah Media Sosial Buatkan Kita Semakin Kurang Cerdik


Hazrul Haziq Senyum Chord

Permohonan Bantuan Ipt Kedah Dibawah Bantuan Awal Kemasukan Ke Institusi Pengajian Tinggi

Inti Sedap Kulit Rangup Kak Ros Kongsi Resipi Karipap Daging Paling Best

Bunga Sakura Kegunaan Maksud Dan Simboliknya

Kelewatan Pihak Berkuasa Tangani Isu Jalan Licin Dan Berminyak Jadi Punca Utama Kemalangan

Cara Membuat Video Tiktok Yang Terlihat Profesional Tanpa Menguras Dompet