Sukar Jadi Pemimpin Melayu



Isu kepimpinan Melayu menjadi bahan perbincangan hangat setiap kali berlaku pilihan raya atau berlaku pemilihan pada peringkat parti. Mungkin kerana orang Melayu rata-rata beragama Islam di negara ini, maka nilai kemelayuan itu selalu dikaitkan dengan sifat yang dikehendaki sebagai pemimpin Muslim juga.


Tidak mudah menjadi pemimpin Melayu sebenarnya, khususnya dalam senario negara pelbagai kaum. Pemimpin kerajaan dari kalangan Melayu harus memakai dua pakaian, sepasang sebagai pemimpin rakyat Malaysia, sepasang lagi sebagai pemimpin Melayu.


Ada pandangan semasa yang mengatakan pemimpin Melayu tidak wajar lagi menjadi juara bangsanya. Mereka harus melihat daripada kerangka minda yang lebih besar. Lalu mereka akan cuba mengatakan perlunya dibenamkan saja hal-hal seperti Agenda Melayu atau sebarang dasar yang pro-Melayu.

Tetapi tuntutan sedemikian tidak pula terdengar dipaksakan pada pemimpin kaum lain. Malah seringnya ada pemimpin bukan Melayu yang berselindung di sebalik kepelbagaian budaya atau multi-culturalism untuk mengetengahkan agenda perkauman secara halus.


Titik tolaknya ialah niat perjuangan masing-masing. Idealisme boleh padam oleh waktu dan keperluan. Bara perjuangan juga boleh pupus. Malah, hari ini usaha memperjuangkan nasib orang Melayu boleh dicemuh oleh orang Melayu sendiri.

Zaman berubah, begitu juga nilai dan kepentingan. Pemimpin Melayu hari ini memerlukan kekuatan luar biasa untuk menempatkan di mana sebenarnya mereka, di antara menjadi realis, pragmatis atau oportunis.


Biarlah kisah pemimpin besar Islam menjadi pedoman. Biarlah kitab Sejarah Melayu dipelajari oleh semua. Biarlah buku ungkapan nasihat yang ditulis oleh Tenas sentiasa menjadi rujukan.


Moga-moga di tengah haru-biru perjuangan bangsa Melayu sekarang ini,  mereka akan diberikan kekuatan dan pedoman untuk terus memperjuang dan membela bangsa, agama dan tanah air. Itupun sekiranya konsep itu tidak dijadikan bahan cemuhan anak bangsanya sendiri.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bicaramentari.blogspot.com/2019/02/vfu.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hipokrasi Pemimpin Dap Melayu Naif Mudah Tertipu

Hipokrasi Pemimpin Dap Melayu Naif Mudah Tertipu

papar berkaitan - pada 8/2/2019 - jumlah : 370 hits
1 SEMALAM Mufti Perlis Dr Asri Zainul Abidin menegur sikap pemimpin yang memiliki sijil palsu Sikap ini menurut beliau menggambarkan sifat tidak jujur dan amanah seorang pemimpin negara 2 Teguran ini adalah sangat baik bahkan harus diperlua...
Biodata Sharifah Sofia Aktres Keturunan Inggeris Melayu Yang Kini Bertudung

Biodata Sharifah Sofia Aktres Keturunan Inggeris Melayu Yang Kini Bertudung

papar berkaitan - pada 2/2/2019 - jumlah : 2033 hits
Siapa yang tak kenal pelakon cantik berwajah Mat Saleh ini Beliau merupakan pelakon wanita Malaysia berdarah kacukan Melayu dan English Alhamdulillah beliau kini telah berhijab sepenuh Mari kita intai intai biodata ringkas Sharifah Sofia Sy...
Isu Agama Perkauman Punca 60 Peratus Melayu Benci Ph

Isu Agama Perkauman Punca 60 Peratus Melayu Benci Ph

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 273 hits
KUANTAN Isu sensitif berkaitan agama dan perkauman yang sering dibawa Umno dan Pas mungkin menjadi faktor hampir 60 peratus orang Melayu tidak mempercayai Kerajaan PH menerusi kajian dibuat agensi perundingan Ilham Centre bersama Penang Ins...
Guan Eng Akan Bunuh Perniagaan Orang Melayu

Guan Eng Akan Bunuh Perniagaan Orang Melayu

papar berkaitan - pada 4/2/2019 - jumlah : 393 hits
SD Salleh Lim Guan Eng menerusi Kementerian Kewangannya telah mengeluarkan arahan agar umat Islam di Malaysia yang hendak menunaikan ibadah Umrah hanya boleh melalui Tabung Haji sahaja Agensi pelancongan atau syarikat pelancongan swasta tid...
Tanjak Melayu Pontianak Aksesori Khas Budaya Negeri Khatulistiwa

Tanjak Melayu Pontianak Aksesori Khas Budaya Negeri Khatulistiwa

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 449 hits
Fenomena semakin banyaknya para pengguna yang eksis di halaman media sosialnya menunjukkan bahwa salah satu aksesoris khas Negeri Khatulistiwa ini makin diminati oleh semua kalangan terutama kaum milenial Secara definisi yang dimaksud denga...
Hanya Umat Melayu Dapat Mengajar Ph

Hanya Umat Melayu Dapat Mengajar Ph

papar berkaitan - pada 3/2/2019 - jumlah : 333 hits
ROSLAN SHAHIR MOHD SHAHIR 03 FEBRUARY 2019KEKALAHAN calon PH dari DAP di PRK Cameron Highland mendedahkan kelemahan dan kegagalan Kerajaan PH yang berusia 9 bulan itu Kata pakar DAP Dr Ong Kian Meng PH cuma memperolehi 9 6 peratus undi Mela...
Demand Kekayaan Anak Mahkamah Putus Ibu Tak Layak Terima Harta Mendiang Goo Hara

Gsk Sokong Kepentingan Imunisasi Dewasa Dalam Kalangan Rakyat Malaysia

Pm Anwar Meets With Indonesia S Finance Minister For Discussions In Riyadh

Syok Sendiri Demi Kepuasan

Nga Kor Ming S Influence In Dap On The Rise

Gear Up For Standard 1 Registration

Senarai Cawangan Atm Bank Islam Di Seluruh Negeri Kelantan

Irma Hasmie Enggan Komen Status Perkahwinan Apa Yang Penting Allah Jaga Hati Fikiran Kami



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Racun Rihanna Slot Samarinda TV3

5 Adaptasi Permainan Video ke TV dan Filem Paling Berjaya Setakat Ini

10 Fakta Biodata Erysha Emyra Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Cinta Untuk Sekali Lagi Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia


Dapatkan Ganjaran Besar Apabila Anda Prapesanan Samsung Ai Tv 2024 Hari Ini

Sprm Tahan Menteri Besar Perlis

Powering Progress How Ev Charging Stations Are Shaping The Transportation Landscape

M A Due Diligence Don T Settle For Smoke And Mirrors Get A Quality Of Earnings Assessment

Tiada Petanda Salah Tinggalkan Anfield

Mb Perlis Tak Direman