Sudah Tiba Masanya Untuk Dasar Subsidi Bahan Api Lebih Rasional


 

Baru-baru ini, kita dikejutkan dengan pendedahan bahawa mereka yang berpendapatan tinggi merupakan penerima utama program subsidi bahan api kerajaan. Daripada anggaran RM4 bilion yang dibelanjakan oleh kerajaan untuk subsidi bahan api antara Januari dan Mac tahun ini, lebih separuh daripadanya dinikmati oleh kumpulan T20 ini yang merupakan 20% teratas orang terkaya dalam negara.
Menteri Kewangan Tengku Zafrul Tengku Abdul Aziz mendedahkan bahawa bagi setiap RM1 yang dibelanjakan untuk subsidi bahan api, 53 sen dinikmati oleh kumpulan T20 ini, manakala dan hanya 15 sen dinikmati golongan B40 yang merupakan kelompok 40% terbawah dari segi pendapatan.
Ini bermakna lebih RM15 bilion subsidi bahan api akan disalurkan kepada isi rumah terkaya di negara ini kerana kerajaan dijangka membelanjakan lebih kurang RM30 bilion untuk subsidi bahan api tahun ini.
Ini tidak masuk akal! Subsidi kerajaan adalah untuk golongan yang memerlukannya. Golongan M40 dan B40 lebih memerlukannya berbanding orang kaya.
Patutkah seseorang yang memandu kereta BMW untuk membawa keluarga bercuti di pusat peranginan pantai yang mewah, menikmati subsidi bahan api sama seperti seseorang yang berulang-alik ke tempat kerja menggunakan motosikal buruk dan hanya dibayar gaji minimum?
Apabila sempadan negara kita dibuka semula baru-baru ini, ramai yang marah apabila beberapa kenderaan berdaftar di Singapura dilihat mengisi minyak RON95 di stesen minyak. Ini berlaku kerana RON95 mendapat subsidi yang sangat besar daripada kerajaan Malaysia manakala RON97 tidak disubsidi.
Kita tidak puas hati kerana ada segelintir rakyat Singapura yang ingkar, mengambil kesempatan daripada subsidi bahan api yang ditujukan untuk rakyat Malaysia sahaja. Mereka yang datang dari negara yang lebih kaya seperti Singapura, tidak sepatutnya menikmati subsidi ini yang ditanggung dengan wang cukai rakyat Malaysia.
Hujah yang sama juga patut digunakan untuk rakyat Malaysia. Mengapakah T20 perlu menikmati subsidi bahan api, malah mendapat lebih daripada mereka yang berpendapatan rendah? Ini tidak masuk akal kerana subsidi adalah satu bentuk pengagihan kekayaan. Jika kita dapat mengurangkan jumlah subsidi yang dinikmati oleh T20, penjimatan itu boleh digunakan untuk membantu kumpulan B40 dan M40 dalam mewujudkan satu masyarakat yang lebih saksama.
Saya faham Kementerian Kewangan dan kerajaan sekarang telah mewarisi sistem subsidi ini. Terpaksa diakui, kita memang sudah dibiasakan untuk menerima subsidi. Sistem ini mungkin berkesan pada masa lalu tetapi tidak sesuai lagi sekarang.
Selama bertahun-tahun, rakyat Malaysia menikmati harga petrol yang antara termurah di rantau ini. Di Thailand, seliter RON95 adalah sekitar RM6. Di Singapura, lebih kurang RM9.30, manakala di Malaysia, ia berharga sekitar RM2. Mana-mana pakar ekonomi pun akan berkata bahawa subsidi yang berpanjangan adalah tidak cekap dan tidak produktif. Semakin lama ia kekal, semakin sukar untuk melepaskan rakyat Malaysia daripada ‘ketagihan subsidi’.
Disebabkan ketegangan geopolitik semasa, harga minyak dunia telah mencecah paras tertinggi dalam lima tahun terakhir. Malangnya, pendapatan tambahan daripada minyak ke dalam tabung kerajaan ‘dibatalkan’ atau ‘dineutralkan’ dengan subsidi minyak ini. Jangan lupa, kerajaan juga memberi subsidi untuk ayam dan telur, serta untuk tarif elektrik.
Tabung kerajaan bukanlah satu lubang yang tidak berdasar. Bantuan kerajaan ada hadnya, terutamanya setelah banyak dibelanjakan dalam dua tahun yang terakhir ini untuk membantu rakyat dan ekonomi semasa pandemik Covid-19. GST yang pernah memberi pendapatan tambahan yang besar kepada negara, juga telah dimansuhkan pada 2018.
Sudah tiba masanya kerajaan mencari alternatif kepada subsidi menyeluruh ini dan memastikan pengagihan bantuan yang lebih saksama dan bersasar.
Mekanisme subsidi bahan api yang digunakan sekarang tidak dapat diteruskan untuk jangka masa panjang. Ia tidak adil dan sebenarnya merugikan kumpulan berpendapatan rendah.
Kita tidak patut membuang masa lagi dalam mencari penyelesaian yang lebih mampan yang akan membantu rakyat kita dan meningkatkan daya tahan fiskal negara untuk jangka panjang. - FMT
Rosli Bakar adalah pembaca FMT.
Artikel ini adalah pandangan penulis dan tidak semestinya mewakili MMKtT.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://malaysiansmustknowthetruth.blogspot.com/2022/05/sudah-tiba-masanya-untuk-dasar-subsidi.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pemerintah Akan Kenakan Pajak Lebih Tinggi Jika Dipaksa Ekspor Bahan Baku

Pemerintah Akan Kenakan Pajak Lebih Tinggi Jika Dipaksa Ekspor Bahan Baku

papar berkaitan - pada 24/5/2022 - jumlah : 111 hits
Menteri Investasi Bahlil Lahadalia menegaskan Indonesia tidak akan mengekspor bahan baku khususnya komoditas mineral Jika ekspor harus dilakukan bahan baku komoditas tersebut harus sudah diolah minimal 60 70 persen
Golongan Kaya Lebih Banyak Nikmati Subsidi Diberi Kerajaan Menteri Kewangan

Golongan Kaya Lebih Banyak Nikmati Subsidi Diberi Kerajaan Menteri Kewangan

papar berkaitan - pada 19/5/2022 - jumlah : 138 hits
Golongan kaya atau kumpulan T20 ketika ini lebih banyak menikmati subsidi yang diperuntukan oleh kerajaan kata Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz Menurut Menteri Kewangan manfaat tersebut termasuk sebahagian besar subsidi petroleum ...
Jangka Hayat Luput Kenderaan Lebih Muatan Punca Jalan Di Sabah Kerap Rosak Kata Datuk Ir Ali Ahmad Hamid

Jangka Hayat Luput Kenderaan Lebih Muatan Punca Jalan Di Sabah Kerap Rosak Kata Datuk Ir Ali Ahmad Hamid

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 128 hits
Editor KEKASIH GELAPMU Jangka hayat jalan yang luput dan kehadiran jentera lebih muatan adalah antara faktor utama jalan raya di Sabah kerap mengalami kerosakan Pengarah Kerja Raya Sabah Datuk Ir Ali Ahmad Hamid berkata kerja penyelengga
Umno Pantau Noh Omar Tuntut Jam Dan Gelang Berlian Duit Saya Lebih D

Umno Pantau Noh Omar Tuntut Jam Dan Gelang Berlian Duit Saya Lebih D

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 114 hits
Antara paparan Sekilas Fakta 25 Mei 2022 1 Pemimpin tertinggi Umno terasa hati dengan cara Noh di Selangor 2 Najib dan Rosmah tuntut 7 jam gelang berlian RM1 juta dipulangkan 3 Baki akaun saya lebih dari cukup untuk bayar kad kredit Zahid 4...
Budak Terjatuhkan Patung Teletubbies Harga Lebih Rm30k

Budak Terjatuhkan Patung Teletubbies Harga Lebih Rm30k

papar berkaitan - pada 26/5/2022 - jumlah : 147 hits
Bukan senang untuk membawa anak anak yang masih kecil keluar berjalan jalan apatah lagi untuk mengawal mereka ini Sudah namanya budak pastinya gerak geri mereka juga lebih lincah dan aktif setiap kali dibawa keluar berjalan Namun malang bua...
Tm Terus Catat Keuntungan Lebih Rm14 Juta Untung Bersih Dicapai Berbanding Suku Pertama Tahun Lalu

Tm Terus Catat Keuntungan Lebih Rm14 Juta Untung Bersih Dicapai Berbanding Suku Pertama Tahun Lalu

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 135 hits
Telekom Malaysia Bhd dalam Mesyuarat Agung Tahunan kali ke ndash 37 yang berlangsung pada 25 Mei 2022 memaklumkan bahawa mereka telah mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM339 85 juta bagi bagi suku pertama yang berakhir pada 31 Mac 2022...
Strategi Perencanaan Belanja Bulanan Lebih Hemat Demi Gaji Nggak Terkuras Habis

Strategi Perencanaan Belanja Bulanan Lebih Hemat Demi Gaji Nggak Terkuras Habis

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 219 hits
Saatnya terapkan strategi jitu berikut ini biar belanjamu lebih hemat Apa saja yang perlu dilakukan
Menjelang Pru15 Penganalisis Jangka Lebih Ramai Kembali Ke Umno

Menjelang Pru15 Penganalisis Jangka Lebih Ramai Kembali Ke Umno

papar berkaitan - pada 25/5/2022 - jumlah : 114 hits
May 25 2022 Seorang penganalisis politik berkata kemenangan Umno dalam beberapa pilihan raya negeri baru baru mempengaruhi ahli politik untuk pulang ke pangkuan parti itu PETALING JAYA Penganalisis menjangkakan lebih ramai ahli politik yang...
Lebih 35 Laman Sesawang Boleh Dipra Godam Sebelum Akaun Pengguna Dicipta

Lebih 35 Laman Sesawang Boleh Dipra Godam Sebelum Akaun Pengguna Dicipta

papar berkaitan - pada 27/5/2022 - jumlah : 90 hits
Seorang penyelidik keselamatan dari Pusat Tindakan Keselamatan Microsoft bernama Andrew Paverd dan penyelidik bebas bernama Avinash Sudhodanan mendedahkan penemuan kecacatan pada laman laman sesawang yang nbsp boleh digodam oleh penggodam w...
Jkn Pahang Rampas Produk Ubat Tidak Berdaftar Kosmetik Tiada Notifikasi Bernilai Rm1 Juta

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Cerita Foto Sepanjang Minggu

Drama Puaka Cuti Semester Lakonan Mark Adam Zaki Azeman

Jadilah Wanita Yang Mahal Thalia Baiduri Harap Wanita Jaga Darjat Jangan Bergaduh Kerana Buaya

Kkb Polls Indians And The Futility Of Voting

Jpsm Mengesahkan Kegiatan Pembalakan Di Bukit Beserah Berlaku Dalam Kawasan Tanah Persendirian



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Tips Mudah Jadi Miskin

Baby Car Seat Malaysia Safety Standards What Parents Need To Know

Antara Momen Yang Umi Akan Rindu

From Dreadful To Delightful Conquering Gear Engagement In Dodge Transmissions

Lelaki Miang Tanggal Seluar Budak Direman

Leave Pang Alone Skjcs Aren T Illegal Umno Man Tells Fadhli