Sudah Sampai Masanya Anak Bekerja Dengan Bapa Dijadikan Peraturan Wajib Bagi Semua Lantikan Politik Kerajaan Perpaduan


 
Sementara mengesahkan anaknya memang bekerja dengannya, tetapi gajinya tidak dibayar oleh kerajaan, Speaker Parlimen, Johari Abdul dalam masa yang sama dilaporkan sedang mempertimbangkan untuk memohon pelantikan anaknya, Mohammed Iqbal sebagai Pegawai Tugas-Tugas Khas secara rasmi di pejabatnya.
Memetik temubualnya dengan Berita Harian, Johari yang dilantik sebagai Speaker Parlimen pada 19 Disember lalu berkata, hingga kini belum ada sebarang pelantikan rasmi dibuat terhadap anaknya itu bagi jawatan tersebut.
Katanya, Mohammed Iqbal yang sudah menjadi pegawai khasnya sejak 14 tahun lalu hanya meneruskan kerja membantu beliau dengan elaun dibayar oleh beliau sendiri.
“Dia meneruskan kerja yang dibuat selama ini yang bukan benda baharu, bukan lantikan rasmi, kerajaan tidak bayar (gaji) saya bayar gajinya,” ujar beliau.
Pada masa sama, Johari berkata, tidak timbul amalan nepotisme kerana proses pelantikan rasmi yang sedang dijalankan itu mengambil kira Mohammed Iqbal yang mempunyai kelayakan dan pengalaman dalam menjalankan tugas terbabit.
Beliau berkata, anaknya sudah berkhidmat sebagai pegawai khasnya sejak 2009 selain mempunyai Ijazah Sarjana Muda dalam jurusan Kewangan di Multimedia University (MMU) Melaka.
“Nepotisme ini kalau dia kurang, tidak berkelayakan atau dia hanya ada diploma tapi dia diletakkan dalam jawatan yang perlu mempunyai ijazah sarjana muda.
“Atau baharu keluar universiti semalam tapi letakkan dia di jawatan yang memerlukan pengalaman 10 tahun ataupun dia ini tak boleh pakai langsung di mana saya boleh ambil orang lain.
“Tapi anak saya sudah kerja 14 tahun dengan saya dan dia hanya meneruskan kerjanya di mana nak latih orang baharu tidak mudah.
“Diapun tiada kes jenayah dan berkelayakan kerana mempunyai ijazah sarjana muda,” kata Johari lagi.



Berdasarkan interbiu dengan Berita Harian itu, tidak diragui lagi bahawa Johari menampakkan kecenderungan yang tinggi untuk memastikan anaknya dapat bekerja secara rasmi dengannya sebagai Pegawai Tugas-Tugas Khas yang dibayar gajinya oleh kerajaan selepas ini.
Nampaknya selepas anak Perdana Menteri, Nurul Izzah dilantik sebagai Penasihat Kanan Ekonomi dan Kewangan kepada bapanya, Anwar Ibrahim, menjadi suatu trend pula kepada lantikan politik yang lain untuk membawa anak sendiri juga ke pejabat masing-masing.
Walaupun selama lebih 60 tahun BN berkuasa, amalan itu tidak pernah kedengaran berlaku, tetapi kerajaan perpaduan berjenama madani ini terlihat lebih cemerlang lagi dengan membuka ruang amalan tersebut hanya tidak sampai 100 hari beroleh kuasa.
Selepas ini, entah siapalah lagi yang cuba meletakkan anak sendiri juga bekerja dengan mereka.
Yang kesiannya, lantikan anak sendiri itu cuba diwajarkan dengan tidak dibayar gaji, malah dirahsiakan daripada rakyat yang mengundi dan menyokong mereka selama ini.
Kenapa sampai begitu sekali?
Jika anak mereka amat berkelayakan dan mampu menyumbang untuk negara, mengapa mesti dinafikan daripada mendapat upah yang sewajarnya serta dirahsiakan pula perlantikannya?
Bukankah ia sepatutnya diheboh-hebohkan supaya menjadi kebanggaan kepada segala isi dunia?
Dalam hal ini, sesuai dengan agenda reformasi yang menjadi tonggak perjuangan sejak puluhan tahun dulu, adalah penting untuk kerajaan ini menguatkuasakan peraturan baru iaitu semua lantikan politik diwajibkan meletakkan anak sendiri atau ahli keluarga terdekat, sekurang-kurangnya seorang, sebagai pekerja di dalam pejabat mereka.
Lantikan politik itu termasuklah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri, Timbalan Menteri, Pengerusi Agensi Kerajaan dan GLC, Speaker Parlimen serta Dewan Negara dan lain-lainnya.
Dengan adanya peraturan wajib itu, maka tidaklah lagi berlaku perbuatan “mahu tapi malu-malu” iaitu membawa anak sendiri di pejabat masing-masing, tetapi tidak dibayar gaji, dibayar gaji dengan duit poket sendiri, lantikan dilakukan senyap-senyap dan sebagainya.
Malah, dengan adanya anak sendiri bekerja di pejabat ibu bapa mereka jtu, ia dengan sendirinya dapat memastikan ikatan kekeluargaan lebih akrab, selain dapat memantau perilaku antara satu sama lain – anak memantau bapa dan bapa memantau anak sendiri.
Untuk itu, peraturan wajib ini hendaklah dikuatkuasakan dengan seberapa segera yang boleh agar penyokong-penyokong kerajaan perpaduan ini bukan saja dapat berbangga dengan kejayaan menjadi kerajaan, bahkan lebih berbangga lagi kerana anak pemimpin adalah antara yang pertama mendapat rahmat daripada kejayaan menjadi kerajaan itu. – ShahbudinHusin 04/01/2023.






Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/02/sudah-sampai-masanya-anak-bekerja.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Dapat Bantuan Kerajaan Bapa Rayu Anak Diberi Taraf Warganegara

Tak Dapat Bantuan Kerajaan Bapa Rayu Anak Diberi Taraf Warganegara

papar berkaitan - pada 22/1/2023 - jumlah : 110 hits
nbsp Sudah pasti ada prosedur yang perlu dilakukan untuk mendapatkan taraf warganegara bagi seseorang Biasanya ini termasuk mengisi borang permohonan dan menyediakan dokumen yang diperlukan seperti sijil kelahiran atau bukti kewarganegaraan...
Ahli Politik Pembangkang India Rahul Gandhi Tamatkan Perarakan Perpaduan

Ahli Politik Pembangkang India Rahul Gandhi Tamatkan Perarakan Perpaduan

papar berkaitan - pada 31/1/2023 - jumlah : 72 hits
AHLI politik pembangkang terkemuka India Rahul Gandhi pada Isnin menamatkan perarakan perpaduan nasionalnya dengan mesej menentang politik yang memecahbelahkan serta konflik perkauman nbsp Rahul 52 ahli Parlimen dan ketua parti Kongres memu...
Pusat Pakaian Hari Hari Pilihan Utama Ibu Bapa Beli Kelengkapan Sekolah Anak

Pusat Pakaian Hari Hari Pilihan Utama Ibu Bapa Beli Kelengkapan Sekolah Anak

papar berkaitan - pada 9/2/2023 - jumlah : 252 hits
hai assalammualaikumPusat Pakaian Hari Hari Pilihan Utama Beli Kelengkapan Sekolah Anak Korang dah selesai belum beli kelengkapan sekolah anak Tahun ni masuk persekolahan tahun baru bulan 3 Nad baru nak beli barang sekolah anak ni Biasalah ...
Video Jokowi Ingat Saat Dihantam Pandemi Covid Semua Bekerja Karena Tertekan

Video Jokowi Ingat Saat Dihantam Pandemi Covid Semua Bekerja Karena Tertekan

papar berkaitan - pada 26/1/2023 - jumlah : 122 hits
Presiden Joko Widodo membuka Rakornas Transisi Penanganan Covid 19 dan Pemulihan Ekonomi Nasional Kepala Negara ingat saat awal awal dihantam badai Pandemi Covid 19 Semuanya bingung Saya lihat semua bekerja karena tertekan oleh persoalan It...
Dap Bimbang Tindakan Umno Jejas Sokongan Terhadap Kerajaan Perpaduan

Dap Bimbang Tindakan Umno Jejas Sokongan Terhadap Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 30/1/2023 - jumlah : 116 hits
DAP bimbang tindakan UMNO memecat dan menggantung beberapa pemimpinnya akan menjejaskan sokongan rakyat terhadap Kerajaan Perpaduan terutama ketika bakal berdepan enam Pilihan Raya Negeri tidak lama lagi Timbalan Pengerusi DAP Pulau Pinang ...
Anwar Terima Ucapan Tahniah Dari Presiden Us Diatas Kejayaan Memenagi Kerajaan Perpaduan

Anwar Terima Ucapan Tahniah Dari Presiden Us Diatas Kejayaan Memenagi Kerajaan Perpaduan

papar berkaitan - pada 29/1/2023 - jumlah : 187 hits
I received a congratulatory message from U S President Joe Biden who commended Malaysia s inspiring democracy in the recent general election He expressed commitment to deepen relations with Malaysia including in the areas of digital economy...
Reviving Abandoned Housing Projects Is Turning Nightmare To Hope

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Penyalahgunaan Kuasa Penyakauan Harta Rakyat Oleh Mahathir Wajib Didedahkan

Zus Coffee Ice Green Tea Latte

Let S Be Reasonable Tun M Don T Call The Kettle Black

Isu Buang Beras Sardin Semuanya Sudah Rosak Busuk Bekas Ahli Parlimen Kuala Krau

Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Pra Pesanan Samsung Ai Tv Berpeluang Memenangi Hadiah Bernilai Rm140 000



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Lunch Di Don Kari Kepala Ikan Seksyen 16 Shah Alam Shah Alam Selangor

Lotter Sumandak Cantik Chord

Selangor Ph To Continue Working With Bn Despite Likely Mca Mic Polls Snub

Mahb S Sacking Of Staff With High Medical Bill Unlawful Court Rules

Decision On Sabah Pkr Chief To Be Made Soon Says Anwar

Moira World Tour 2024 Malaysia Dipilih Sebagai Lokasi Pertama