Subsidi Bersasar Bukan Hanya Data Dari Jpj Digunakan Laaa



Sebelum ini media melaporkan Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub, memaklumkan pangkalan data JPJ akan digunakan sebagai satu daripada elemen dalam pemberian subsidi bersasar membabitkan petrol RON95.
Beliau berkata, itu antara yang dipersetujui dalam mesyuarat kementeriannya bersama dengan Kementerian Kewangan (MOF) dan Kementerian Ekonomi, pada Jumaat lalu.
Salahuddin berkata, pangkalan data JPJ digunakan untuk subsidi petrol RON95 kerana kerajaan boleh kenal pasti cc kenderaan golongan sasaran untuk subsidi petrol berkenaan.
Rentetan dari itu Penganalisis Ekonomi Universiti Kewangan Islam Global (INCEIF), Prof Madya Dr Baharom Abdul Hamid mempertikaikan kenyataan Salahuddin itu.
Katanya..
"Pemberian subsidi bersasar menggunakan data daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dengan melihat kepada kuasa kuda (cc) kenderaan dianggap sebagai kurang adil,ini kerana pada masa kini kebanyakan kenderaan mewah turut menggunakan cc yang rendah.
"Kenderaan mewah seperti Mercedes, Mini Cooper dan sebagainya kini menggunakan cc lebih kecil, berbanding kereta digunakan mereka dalam kalangan B40 yang berkemungkinan, membeli kereta terpakai seperti Nazaria yang kuasanya lebih tinggi iaitu 2.4cc. Bagaimana kita mahu ambil kira ketidakseragaman ini?
"Kalau pemberian subsidi ini mahu dilaksanakan mengikut kuasa, cc itu sendiri tidak menggambarkan kemewahan. Kereta Perodua Bezza dan Alza pun cc nya sudah mencecah 1.3 hingga 1.6.
 "Bagaimana perkara ini dapat diatasi dan dikuatkuasakan? Pada pandangan saya, situasi ini sangat kompleks dan sukar untuk dilaksanakan. Kita kena lihat ia dengan lebih menyeluruh. Bukan sahaja ia rumit malah akan menggunakan kos yang lebih tinggi berbanding penjimatan oleh kerajaan,"
Mengulas lanjut, Baharom turut mempersoalkan sekiranya ia dilaksanakan mengikut cc kenderaan, bagaimana pula pelaksanaannya di stesen minyak, sama ada akan diberikan kad khas atau sebaliknya.
"Bagaimana nak bezakan kenderaan yang patut dapat RON95 atau RON97? Satu kenderaan lebih 1,000 cc masuk ke stesen minyak dan satu lagi kenderaan 2,000 cc pula mahu mengisi minyak, adakah mereka ini akan mengisi minyak di pam yang dikhaskan?
"Saya tidak nampak lagi bagaimana cara pelaksanaan dapat dilakukan, isu subsidi minyak bersasar ini sudah banyak kali dibincangkan tetapi tidak dilaksanakan. Kalau kita luluskan satu kerangka, pelaksanaannya pula akan menimbulkan kos.
"Jadi saya rasa pelaksanaan yang diakukan kini perlu diteruskan sahaja, biar rakyat memilih mereka mahu mengisi minyak yang disubsidi iaitu RON95 atau tidak (RON97)," katanya lapor Berita Harian.
Selain Penganalisis tersebut media juga melaporkan rata-rata pengguna tidak setuju dengan mekanisma tersebut dan mereka mengemukakan berbagai cadangan.
Pengguna berpendapat, cc kenderaan tidak menggambarkan keadaan sebenar ekonomi pengguna, lebih-lebih lagi banyak kenderaan mewah kini tampil dengan cc lebih kecil seperti jenama Mercedes dan Honda.
Pengguna, Muhammad Rizqi Manaf, 37, berkata tidak adil untuk menentukan pemberian subsidi minyak mengikut cc kereta kerana cc kereta tidak menggambarkan seseorang itu berpendapatan tinggi atau rendah.
"Lebih baik gunakan data lebih tepat seperti pendapatan pengguna bagi memastikan mereka golongan B40 atau M40, sekali gus layak atau tidak menerima subsidi RON95.
"Dengan cara ini juga, kita dapat elakkan berlaku ketirisan,"
Seorang lagi pengguna Mohamad Syafiq Adnan, 31, mencadangkan subsidi minyak RON95 dibuat menerusi MyKad.
"Macam mana nak tentukan orang itu layak menerima subsidi sedangkan kereta mahal pun ada yang cc kecil? Agak tidak praktikal nak menentukan menerusi cc kenderaan.
"Penyelesaian lain adalah dengan menggunakan MyKad. Melalui MyKad, subsidi hanya akan boleh diperoleh oleh warganegara Malaysia," 
Noraini Azman, 40, berkata, mekanisme penentuan menerusi cc kenderaan mungkin akan menindas golongan yang lebih memerlukan.
"Pemberian subsidi RON95 bersasar ini perlu dibuat secara lebih teliti kerana minyak kereta adalah keperluan asas untuk pengguna kenderaan. Kita tidak mahu subsidi ini jatuh ke tangan yang salah," katanya.
Sebenarnya ada berlaku salah faham disitu menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub.
Data dari JPJ hanyalah satu daripada elemen yang akan digunakan dalam pemberian subsidi bersasar petrol RON95.
Kerajaan akan menggunakan pangkalan data bersepadu dan komprehensif membabitkan data daripada Bank Negara, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Jabatan Perangkaan Malaysia, Khazanah Nasional selain Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam mekanisme pemberian subsidi bersasar termasuk petrol RON95 katanya..
Bacalah..
JOHOR BAHRU: Kerajaan akan menggunakan pangkalan data bersepadu dan komprehensif membabitkan data daripada Bank Negara, Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN), Jabatan Perangkaan Malaysia, Khazanah Nasional selain Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam mekanisme pemberian subsidi bersasar termasuk petrol RON95.
Sehubungan itu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup, Datuk Seri Salahuddin Ayub, berkata beliau ingin memperbetulkan salah faham, kerajaan akan hanya menggunakan pangkalan data JPJ dan merujuk kepada kuasa kuda (cc) kenderaan sahaja untuk pemberian subsidi bersasar petrol RON95.
Katanya, data JPJ itu hanyalah satu daripada elemen yang akan digunakan dalam pemberian subsidi bersasar petrol RON95.
"Saya sudah nyatakan dengan jelas tempoh hari, data JPJ itu adalah satu daripada elemen yang akan digunakan dalam pemberian subsidi bersasar membabitkan petrol RON95.
"Kita juga ada data Bank Negara, LHDN, Jabatan Perangkaan Malaysia, Khazanah Nasional selain kajian dibuat universiti tempatan yang akan dirujuk.
"Jadi kita harus melihat kepada semua data berkenaan dan bukan hanya data JPJ sahaja diperlukan.
"Memang antara data yang akan dirujuk adalah data JPJ, namun perlu ada pusat data yang lebih bersepadu dan komprehensif untuk kerajaan menjayakan pemberian subsidi bersasar dengan berkesan.
"Jadi, tidak tepat kerajaan hanya akan rujuk pangkalan data JPJ dan berdasarkan cc kenderaan sahaja untuk kita beri subsidi bersasar petrol RON95," katanya.

Laporan penuh silalah baca di SINI 
Kata Salahuddin dia dah nyatakan dengan jelas hari tu.. tapi kenapa media hanya highlight pengunaan data dari JPJ saja ya?


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/12/subsidi-bersasar-bukan-hanya-data-dari.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kerja Dari Rumah Dengan Hanya Menulis Boleh Jana Pendapatan Dengan Blog Dan Social Media

Kerja Dari Rumah Dengan Hanya Menulis Boleh Jana Pendapatan Dengan Blog Dan Social Media

papar berkaitan - pada 19/12/2022 - jumlah : 168 hits
Saya mula menulis blog tahun 2009 Masa tu tengah trend menulis blog sebagai diari online Kurang lebih macam tu lah Kalau dulu menulis blog untuk suka suka Siapa sangka dengan hanya menulis blog boleh jana pendapatan juga Kerja pun dari ruma...
Undi Percaya Pm10 Hanya Gimik Kata Ketua Pembangkang

Undi Percaya Pm10 Hanya Gimik Kata Ketua Pembangkang

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 110 hits
bharian com myOleh Disember 19 2022 4 00pmKetua Pembangkang yang juga Ahli Parlimen Larut Datuk Seri Hamzah Zainudin berbahas pada Mesyuarat Pertama Penggal Parlimen ke 15 di Bangunan Parlimen Kuala Lumpur Foto NSTP Mohamad Shahril Badri Sa...
Video Momen Akp Irfan Ngaku Ingin Marah Sambo Hanya Tertunduk Lalu Ajak Cium Pipi

Video Momen Akp Irfan Ngaku Ingin Marah Sambo Hanya Tertunduk Lalu Ajak Cium Pipi

papar berkaitan - pada 19/12/2022 - jumlah : 109 hits
AKP Irfan Widyanto memiliki karier cemerlang sebagai lulusan terbaik Akademi Polisi atau peraih Adhi Makayasa tahun 2010 Irfan kini menjadi salah terdakwa kasus perintangan penyidikan terkait pembunuhan Brigadir Yosua Hutabarat
Rasa Kebas Tangan Kaki Cuba Buat Air Ini Hanya Guna 4 Bahan Di Dapur Saja

Rasa Kebas Tangan Kaki Cuba Buat Air Ini Hanya Guna 4 Bahan Di Dapur Saja

papar berkaitan - pada 18/12/2022 - jumlah : 131 hits
Masalah kebas kaki dan tangan antara amaran awal gangguan saraf Jika ada tanda tanda seperti ini jangan abaikan Kebiasaannya faktor pekerjaan yang berulang seperti menaip memasak duduk terlalu lama trauma akibat kemalangan jatuh atau kesan ...
Import Telur Hanya Sementara Ini Punca Sebenar Mengapa Sudah Berbulan Bekalan Telur Tidak Cukup

Import Telur Hanya Sementara Ini Punca Sebenar Mengapa Sudah Berbulan Bekalan Telur Tidak Cukup

papar berkaitan - pada 17/12/2022 - jumlah : 163 hits
Malaysia dikenali sebagai negara pengeksport telur Pengeluaran telur negara pada waktu dahulu telah melebihi 100 peratus sehingga boleh dieksport Namun pandemik Covid 19 dan PKP telah menyebabkan permintaan telur menurun dengan mendadak ker...
Repvblik Hanya Bisa Merindu Chord

Repvblik Hanya Bisa Merindu Chord

papar berkaitan - pada 20/12/2022 - jumlah : 155 hits
E E G msetelah sekian lama C m G mkau ada di dalam hatiku A G m C msekejap engkau tinggalkan aku F m Btak ku duga secepat itu E G mkini ku hanya bisa merindu C m G mmengingat apa yang kau katakan A G m C mkarenamu ku mengenal rasa sayang F ...
Kenapa Anak Kecil Tertunggu Tunggu Ayah Balik Kerja Dunia Mereka Hanya Ada Ibu Ayah

Kenapa Anak Kecil Tertunggu Tunggu Ayah Balik Kerja Dunia Mereka Hanya Ada Ibu Ayah

papar berkaitan - pada 21/12/2022 - jumlah : 172 hits
Yeay yeay ayah balik antara ayat yang keluar dari mulut anak anak saat mendengar kereta atau motor ayah memasuki laman rumah Menjerit apabila melihat ayah membuka pintu Rindu seharian ditinggalkan tiada teman bermain Raut wajah anak anak be...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis

Kelahi Selepas Kemalangan Lelaki Bawa Kereta Lawan Arus

Lirik Luqman Faiz Bahagiamu Tujuanku