Suami Tak Tahu Apa Nak Buat Dalam Labour Room Tapi Dia Ada Buat Isteri Jadi Kuat


Wanita yang pertama kali hamil dan bakal bersalin sudah pasti tidak dapat membayangkan rasa sebenar sakit bersalin. Kebanyakan wanita yang sudah ada pengalaman melahirkan anak secara normal, rata-ratanya menyatakan sakit menahan kontraksi sebelum tiba masa mengeluarkan bayi.

 
Selain wanita itu sendiri bersedia daripada segi mental, suaminya juga perlu mengetahui serba sedikit informasi tentang kontraksi yang bakal dialami oleh si isteri. Dengan yang demikian, dapatlah sang suami memainkan peranan membantu isteRi melegakan dan mengurangkan kesakitan yang dialami.
Sakit faraj
Bila memasuki fasa aktif proses kelahiran, serviks akan meregang secara semula jadi. Ketika ini, faraj akan mengalami tekanan kesan gesaan kepala bayi yang cuba melalui saluran peranakan.
Artikel Menarik: [Tak Tahu Hidup Atau Mati Ketika Bersalin, Ibu Tak Pernah Serik Berjuang Melahirkan Anaknya!]

Apabila kontraksi semakin kuat dan menjadi kerap, kesakitan semakin dapat dirasai. Dalam keadaan ini suami perlu tenangkan isteri dengan meminta dia mempraktikkan latihan pernafsan yang betul.
Tarik nafas dalam-dalam dengan keadaan mulut tertutup dan hembuskan nafas sambil menyebut fuh dalam hela yang panjang.

Sakit pinggang
Dalam kes tertentu, kedudukan bayi dalam posisi posterior boleh menyebabkan isteri mengalami sakit belakang yang teruk. Sakit itu boleh dirasai sejak daripada awal. Di peringkat awal, kesakitan masih boleh ditahan, tapi semakin lama sakitnya sukar dikawal.

Lenguh kaki
Bila pinggang sakit, secara tidak langsung kaki pun terasa lenguh. Lebih-lebih lagi jika kantung ketuban sudah pecah. Ketika ini, urutan suami sedikit sebanyak akan membantu menstabilkan emosi isteri untuk menghadapi rasa sakit yang dialami.
Sembelit
Disebabkan gesaan kepala bayi yang melalui saluran peranakan, secara tanpa sengaja ia turut memberi tekanan kepada usus. Lalu, membuatkan perut anda terasa memulas seolah-olah mahu membuang air besar.

Apabila rasa tidak selesa, mungkin ada yang kerap ke tandas. Pastikan isteri ada peneman kerana ia adalah salah satu tanda hampir bersalin.
 Seram sejuk
Kontraksi bersalin bukanlah sesuatu yang dibuat-buat. Rasa sakit yang dialami boleh menyebabkan isteri menggigil dan  berpeluh. Tambahan pula, kesakitan itu tidak dapat dijangka tempohnya. Ada yang cepat bukaan rahimnya dan dapat segera mengeluarkan bayi. Ada juga yang terpaksa menahan sakit berjam-jam sebelum bayi dilahirkan.
SUAMI PERLU BANTU!
Benar, suami tidak dapat memindahkan rasa sakit kontraksi kepada dirinya namun ada beberapa perkara yang boleh diuat bagi membantu si isteri merasa sedikit tenang. Pa&Ma senaraikan beberapa perkara yang boleh anda buat, untuk sekurang-kurangnya mengurangkan rasa sakit kontraksi:

1. Sebagai peneman, anda perlu TENANG. Sewaktu sakit, isteri cenderung untuk terlalu berfikir. Jadi sebagai suami, anda harus berlagak tenang dan pujuk mereka untuk terus bertahan mengharungi sakit kontraksi.
2. Urutlah mana-mana bahagian tubuh isteri seperti pinggang, bahu atau di mana sahaja yang isteri rasa tidak selesa. Selain itu, anda juga boleh menggunakan tuam panas untuk melegakan kelenguhan yang isteri alami. Elakkan bahagian abdomen dan perut ketika menuam ya!
3. Galakkan isteri untuk bernafas secara beritma dan dalam. Pernafasan begini dapat membantu mengurangkan rasa kontraksi yang dialaminya.

4. Selain memegang tangannya, anda boleh bantu isteri untuk bertenang dengan membelai ubun-ubun atau memeluk si isteri. Selain memberi kelegaan, cara ini dapat merembeskan hormon endorfin dan oksitoksin yang membuatkan ibu gembira dan bersedia untuk melalui proses kelahiran.
Artikel Menarik: [Banyakkan Berdoa, Lancarkan Proses Bersalin. Ustaz Azhar Kongsikan Bacaan Untuk Ibu ‘Tunggu Masa’]
5. Berbual dengan isteri dan cuba untuk penuhi permintaannya. Biasanya, pada waktu ini isteri akan selalu dahaga dan minta air masak untuk diminum. Pastikan juga anda bersedia dengan stok snek sihat untuk membekalkan tenaga kepada isteri.
6. Anda boleh bacakan ayat-ayat Al-Quran atau berzekir bersamanya. Proses ini umpama meditasi yang bukan sahaja memberi ketenangan tetapi membuatkan si isteri terlupa yang dia sedang mengalami kontraksi.
(Pa&Ma D Parents adalah komuniti yang menghimpunkan semua yang bergelar ibu bapa & diwujudkan sebagai menyokong perjalanan mereka sepanjang membesarkan anak di era milenium dan akan berkongsi info, artikel dan pelbagai promo aktiviti or event dianjurkan oleh Pa&Ma. Join channel Telegram Pa&Ma D Parents (https://t.me/pamadparents)
The post Suami Tak Tahu Apa Nak Buat Dalam Labour Room, Tapi Dia Ada Buat Isteri Jadi Kuat! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/suami-tak-tahu-apa-nak-buat-dalam-labour-room-tapi-dia-ada-buat-isteri-jadi-kuat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Tak Kisah Orang Nak Kutuk Tapi Kalau Suami Yang Main Cakap Memang Isteri Sentap

Tak Kisah Orang Nak Kutuk Tapi Kalau Suami Yang Main Cakap Memang Isteri Sentap

papar berkaitan - pada 23/3/2021 - jumlah : 371 hits
Memang sudah kita ketahui hati seorang wanita ni lembut Mudah terasa dan kecil hati kalau orang bercakap tentang dirinya Apa lagi jika yang berkata kata tu adalah orang yang mereka sayangi Suami misalnya jagalah tutur kata anda di depan ist...
Rahsia Hubungan Suami Isteri Bahagia No 5 Paling Malu Isteri Nak Buat Kan

Rahsia Hubungan Suami Isteri Bahagia No 5 Paling Malu Isteri Nak Buat Kan

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 252 hits
Memang bukan mudah untuk kekalkan hubungan suami isteri bahagia berpanjangan Usaha berterusan perlu dilakukan bagi memastikan kebahagiaan itu sentiasa kekal harmoni Tidak kiralah baru berkahwin atau sebaliknya usaha untuk mengekalkan kebaha...
5 Kesilapan Besar Yang Nampak Biasa Pada Suami Isteri Tapi Buat Rumah Tangga Makin Hambar

5 Kesilapan Besar Yang Nampak Biasa Pada Suami Isteri Tapi Buat Rumah Tangga Makin Hambar

papar berkaitan - pada 9/3/2021 - jumlah : 427 hits
Dalam melayari bahtera perkahwinan memang tidak semuanya indah Disebabkan itu suami isteri perlu sentiasa upgrade ilmu mengekalkan kebahagiaan perkahwinan supaya tidak buat rumah tangga makin hambar Setiap hari di media sosial sering kita l...
Yes Or No Isteri Takut Salah Pilih Tapi Rupanya Dapat Kejutan Dari Suami Comel Je

Yes Or No Isteri Takut Salah Pilih Tapi Rupanya Dapat Kejutan Dari Suami Comel Je

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 173 hits
Isteri mana yang tak gembira kalau suami buat kejutan untuk dirinya Namun dalam rasa teruja kadang kadang tetap terselit rasa curiga kalau suami buat perkara yang pelik pelik Begitu juga dengan perkongsian video di laman Facebooknya Dalam v...
Isteri Doa Bukan Untuk Rezeki Suami Aje Tapi Biar Dia Setia Dengan Kita

Isteri Doa Bukan Untuk Rezeki Suami Aje Tapi Biar Dia Setia Dengan Kita

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 504 hits
Tidak dapat dinafikan apabila kita sudah lama berkahwin mungkin fokus terhadap pasangan akan makin berkurangan Ia bukanlah disebabkan rasa cinta yang semakin kurang atau kita tak sukakan pasangan tetapi tuntutan kerja atau tanggung jawab te...
Orang Kutuk Suami Kita Kita Jangan Join Sama Tapi Pertahankan Suami Kita Ustaz Syamsul Debat

Orang Kutuk Suami Kita Kita Jangan Join Sama Tapi Pertahankan Suami Kita Ustaz Syamsul Debat

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 334 hits
Orang Kutuk Suami Kita Kita Jangan Join Sama Tapi Pertahankan Suami Kita Ustaz Syamsul Debat Daripada Abdullah bin Amr r a bahawa Nabi Muhammad SAW bersabda Maksudnya SAMPAIKANLAH DARIKU WALAU HANYA SATU AYAT
Patutlah Isteri Lari Suami Bakar Kereta Saudara Bengang Isteri Tak Pulang Rumah Sejak 1 Mac

Patutlah Isteri Lari Suami Bakar Kereta Saudara Bengang Isteri Tak Pulang Rumah Sejak 1 Mac

papar berkaitan - pada 11/3/2021 - jumlah : 460 hits
Patutlah isteri lari Suami bakar kereta saudara bengang isteri tak pulang rumah sejak 1 MacBerang isteri tak pulang ke rumah sejak awal bulan Mac si suami yang gagal mengawal emosi dan kemarahannya bertindak membakar kereta milik saudaranya...
Rasuah Dan Pengubahan Wang Haram Suami Isteri Didakwa

Rasuah Dan Pengubahan Wang Haram Suami Isteri Didakwa

papar berkaitan - pada 15/3/2021 - jumlah : 573 hits
Oleh Pengurus Hartanah Len Chia Whey 37 bersama isterinya Tong Karen 36 didakwa atas 17 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan wang sejumlah RM 945 986 di Mahkamah Sesyen Shah Alam disini hari ini GAMBAR Abd Razak Aid PENGURUS hartana...
Ashira Dan Bad Indigo Kini Suami Isteri

Ashira Dan Bad Indigo Kini Suami Isteri

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 250 hits
Penyanyi Ashira Aziz 36 dan pasangannya Bad 46 dari kumpulan Indigo melangsungkan pernikahan di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di sini jam 2 45 petang hari ini Pasangan itu dinikahkan bapa Ashira Syed Abdul Aziz dengan mas kahwin berupa ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look

Patut Tak Boleh Daftar

Doa Agar Amalan Diiterima Allah Sepanjang Bulan Ramadan



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Data Analytics In Business Decisions

Lirik Lagu Berdamai Ghea Inderawani

Drama Sebiru Hujung Borneo

Iddah Bercerai Panduan Pengiraan Tempoh Iddah Untuk Wanita Bercerai

Tvet Tahfiz Mara Bidang Pengajian Syarat Kemasukan

Den Manjo Feat Eda Ezrin Adik Jando Abe Dudo Raya Chord