Rasuah Dan Pengubahan Wang Haram Suami Isteri Didakwa


Oleh UtusanTV Pengurus Hartanah, Len Chia Whey, 37, (tengah) bersama isterinya, Tong Karen,36, (belakang) didakwa atas 17 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan wang sejumlah RM 945,986 di Mahkamah Sesyen, Shah Alam, disini hari ini. GAMBAR: Abd Razak Aid PENGURUS hartanah syarikat minyak dan gas serta isterinya didakwa di Mahkamah Sesyen Shah Alam hari ini atas 18 pertuduhan menerima rasuah dan melakukan pengubahan wang haram membabitkan RM1.17 juta antara tahun 2018 dan 2019.
Bagaimanapun, Len Chia Whey, 37, dan Tong Karen, 36, mengaku tidak bersalah selepas semua pertuduhan terhadap mereka dibacakan di hadapan Hakim Rozilah Salleh.
Len berdepan pertuduhan menerima suapan wang tunai RM232,593 melalui orang tengah sebagai upah membantu Syarikat KK Choong Synergy Sdn Bhd mendapatkan empat projek subkontrak pam minyak iaitu di Mukim Semabok, Melaka; Pekan Tanjung Karang dan Mukim Ijok, Kuala Selangor serta Mukim Tebrau di Johor Bahru.
Pengurus Hartanah, Len Chia Whey, 37, (gambar) bersama isterinya, Tong Karen,36, didakwa atas 17 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan wang sejumlah RM 945,986 di Mahkamah Sesyen, Shah Alam, disini hari ini. GAMBAR: Abd Razak Aid Dia didakwa melakukan kesalahan itu di rumahnya di Setia Eco Glades, Cyberjaya antara 3 hingga 5 petang pada 24 Mei 2019 mengikut Seksyen 16(a)(A) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dan boleh dihukum mengikut Seksyen 24(1) akta sama yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun dan denda tidak kurang lima kali nilai suapan atau RM10,000 mengikut mana lebih tinggi.
Memetik laporan BERNAMA, Len juga didakwa melakukan pengubahan wang haram berjumlah kira-kira RM757,986 ke dalam akaun simpanannya di enam bank selain memiliki tunai dalam bentuk mata wang asing iaitu Pound Sterling, Euro, Yen, Yuan, Dolar Hong Kong, Kronur, Peso, Rupiah, Baht, Dolar Amerika Syarikat dan Dolar Singapura.
Karen pula berdepan lima pertuduhan membabitkan aktiviti pengubahan wang haram berjumlah RM188,000.
Bagi pertuduhan ini, mereka didakwa mengikut Subseksyen 4(1)(b) Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada aktiviti haram (AMLATFPUAA) 2001 yang membawa hukuman maksimum penjara 15 tahun dan denda lima kali nilai atau hasil aktiviti haram atau RM5 juta mengikut mana lebih tinggi.
Timbalan Pendakwa Raya SPRM Maziah Mohaide dan Allan Suman Pillai menawarkan jaminan sebanyak RM90,000 bagi 13 pertuduhan yang dihadapi Len serta RM30,000 kepada Karen dengan seorang penjamin selain pasport serta dokumen perjalanan mereka diserahkan kepada mahkamah.
Peguam Gooi Soon Seng, yang mewakili pasangan itu, memohon jumlah jaminan dikurangkan atas alasan akaun mereka telah dibekukan.
Tong Karen,36, (gambar) bersama suaminya yang juga Pengurus Hartanah, Len Chia Whey, 37, didakwa atas 17 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan wang sejumlah RM 945,986 di Mahkamah Sesyen, Shah Alam, hari ini. GAMBAR: Abd Razak Aid Beliau berkata bapa Karen diserang penyakit angin ahmar manakala adiknya adalah pesakit Skizofrenia dan dirawat di Sabah, oleh itu, wanita tersebut agak keberatan untuk menyerahkan pasportnya kepada mahkamah.
Mahkamah kemudian membenarkan Len diikat jamin sebanyak RM90,000 manakala Karen sebanyak RM30,000 dengan seorang penjamin selain pasport serta dokumen perjalanan mereka diserahkan kepada mahkamah dan menetapkan 19 April sebagai sebutan semula kes.
Rozilah berkata tertuduh boleh memohon pelepasan pasport sementara untuk melawat adiknya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://dialograkyat.blogspot.com/2021/03/rasuah-dan-pengubahan-wang-haram-suami.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Datuk Seri Dikesan Bantu Siasatan Jenayah Komersial Pengubahan Wang Haram

Datuk Seri Dikesan Bantu Siasatan Jenayah Komersial Pengubahan Wang Haram

papar berkaitan - pada 22/3/2021 - jumlah : 359 hits
JOHOR BAHRU Polis Johor sedang mengesan seorang lelaki bergelar Datuk Seri bagi membantu siasatan kes jenayah komersial dan pengubahan wang haram Ketua Polis Johor Datuk Ayob Khan Mydin Pitchay berkata lelaki dikenali sebagai Datuk Seri Nic...
Mahkamah Tinggi Tolak Permohonan Abdul Azeez Batal Tuduhan Rasuah Ubah Wang Haram

Mahkamah Tinggi Tolak Permohonan Abdul Azeez Batal Tuduhan Rasuah Ubah Wang Haram

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 265 hits
Haaaa hang cakap pandai masa dalam dewan dulu Laa hang dapat habuan untuk menjawab Fauzi SuhaimiMac 11 2021 Abdul Azeez berdepan tiga pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM5 2 juta berkaitan projek jalan raya di Perak dan Kedah dan 10 pert...
Video Sem0ga Kita Dapat Jaga Suami Sama2 Jadi Isteri Kedua Pengantin Um0r 18 Tahun Bah4gia Bers4nding Dengan Madu

Video Sem0ga Kita Dapat Jaga Suami Sama2 Jadi Isteri Kedua Pengantin Um0r 18 Tahun Bah4gia Bers4nding Dengan Madu

papar berkaitan - pada 20/3/2021 - jumlah : 431 hits
Umum semua tahu bahawa jodoh merupakan antara rahsia Allah S W T yang sukar untuk dijangka bila ia akan tiba Sejak beberapa hari ini tular di aplikasi TikTok seorang remaja perempuan berkongsi momen bahagia apabila disunting menjadi seorang...
Polis Rampas Dadah Bernilai Rm1 37 Juta Suami Isteri Antara Ditahan

Polis Rampas Dadah Bernilai Rm1 37 Juta Suami Isteri Antara Ditahan

papar berkaitan - pada 2/3/2021 - jumlah : 236 hits
Polis Kuala Lumpur berjaya menumpaskan satu sindiket mengedar dadah selepas menahan tiga individu warga tempatan termasuk pasangan suami isteri Mereka turut merampas pelbagai jenis dadah bernilai RM1 37 juta dalam tiga serbuan di sekitar Ku...
Isteri Doa Bukan Untuk Rezeki Suami Aje Tapi Biar Dia Setia Dengan Kita

Isteri Doa Bukan Untuk Rezeki Suami Aje Tapi Biar Dia Setia Dengan Kita

papar berkaitan - pada 12/3/2021 - jumlah : 508 hits
Tidak dapat dinafikan apabila kita sudah lama berkahwin mungkin fokus terhadap pasangan akan makin berkurangan Ia bukanlah disebabkan rasa cinta yang semakin kurang atau kita tak sukakan pasangan tetapi tuntutan kerja atau tanggung jawab te...
Ashira Dan Bad Indigo Kini Suami Isteri

Ashira Dan Bad Indigo Kini Suami Isteri

papar berkaitan - pada 13/3/2021 - jumlah : 255 hits
Penyanyi Ashira Aziz 36 dan pasangannya Bad 46 dari kumpulan Indigo melangsungkan pernikahan di Masjid Tuanku Mizan Zainal Abidin di sini jam 2 45 petang hari ini Pasangan itu dinikahkan bapa Ashira Syed Abdul Aziz dengan mas kahwin berupa ...
Kau Bunuh 2 Nyawa Sekali Gus Suami Tetak Leher Isteri Sampai Mati Sebab Enggan Dedah Hubungan Sulit

Kau Bunuh 2 Nyawa Sekali Gus Suami Tetak Leher Isteri Sampai Mati Sebab Enggan Dedah Hubungan Sulit

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 457 hits
Kau bunuh 2 nyawa sekali gus Suami tetak leher isteri sampai mati sebab enggan dedah hubungan sulitSeorang wanita hamil ditetak sehingga mati oleh suaminya sendiri sebelum melarikan diri dalam kejadian yang berlaku di sebuah rumah tidak ber...
Suami Tetak Isteri Mengandung Hingga Mati

Suami Tetak Isteri Mengandung Hingga Mati

papar berkaitan - pada 10/3/2021 - jumlah : 356 hits
TAWAU Kerana cemburu seorang lelaki menetak isterinya yang sedang mengandung di bahagian leher sehingga mati dalam kejadian di sebuah ladang kelapa sawit dekat Tawau semalam Ketua Polis Daerah Tawau Asisten Komisioner Peter Umbuas berkata p...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah