Suami Setia Hingga Hujung Nyawa Kongsi Susah Senang Hingga Isteri Meninggal Dunia


Ketika kita masih merungut hanya kerana makan lauk yang sama hari-hari, kediaman panas kerana tidak mempunyai penghawa dingin di musim panas terik ingatlah bahawa masih ada insan yang lagi susah dan memerlukan dari kita.
Tidak semua orang di muka bumi ini bernasib baik hidup dalam serba mencukupi segalanya. Lebih malang lagi apabila ada juga insan yang sangat daif sehingga tidak mampu untuk membiayai kos menguruskan jenazah ahli keluarga sendiri.
Atas sifat keprihatinan sesama manusia yang menyedari hakikat ini, seorang lelaki di Sabah giat menguruskan perkhidmatan van jenazah secara percuma bagi mereka yang tidak berkemampuan. Menurut pemilik akaun Facebook Abam Botak ini setiap jenazah yang diuruskan atau ditolong mempunyai cerita yang tersendiri yang menyayat hati termasuk lah kisah pakcik ini.

Kelmarin malam aku menerima panggilan daripada jiran si mati. Katanya, perlukan kain kafan untuk keperluan jirannya yang betul-betul miskin.
Aku katakan, boleh. Kain kafan ini memang untuk orang-orang yang memerlukan. Bagi saja saya alamatnya, saya akan datang ke sana sekarang. Kata jirannya, besoklah kau hantar botak. Besok baru kami uruskan. Tanpa bertanya banyak aku pun ia kan sajalah.
Keesokan harinya aku pun bergegas ke sana, kedatanganku disambut oleh suami arwah. Terus dia datang memelukku seeratnya. Katanya terima kasih banyak kerana sudi membantunya dan juga arwah isterinya. Air matanya mengalir deras sekali. Aku juga tidak dapat menahan sebak dan turut menangis bersamanya.

Aku bertanya, dimana jenazah isterinya akan dikebumikan. Jawabnya di seberang jalan Kg.Seng kee sahaja. Dan aku bertanya dimana dan siapa yang akan mandikannya?
Sambil menunjuk dapurnya. Dia berkata disitulah akan dimandikan dan ada jiran-jiran kampung yang akan uruskan jenazah isterinya.
Hatiku mulai lega, Alhamdulillah segalanya sudah diatur dan tinggal tunggu urusan pengebumian saja. Dalam aku mengelamun sendirian, tiba-tiba suaminya bercakap denganku semula.
Kau tengoklah dapurku, apa pun tiada. Gas memasak pun tiada. Tiada apa-apa yang dapat aku berikan kepada kamu sebagai balasan membantuku.
Aku tidak membalas kata-katanya. Aku hanya diam dan hiraukan saja. Tapi dalam hatiku, aku menangis. Masih ada lagi insan yang susah dariku.
Sambungku, jadi apalah yang pakcik pakai untuk masak dan makan.
Jawabnya;
Aku membeli nasi putih di pasar 50sen sajalah. Kalau ada duit lebih dapatlah aku beli lauk untuk dimakan bersama isteriku. Ya, Allah. Mendengar dia cakap begitu. Aku pun bertambah menangis.

Arwah ini hanya hidup berdua bersama suaminya, mereka tidak mempunyai anak, saudara mara dan harta untuk dibanggakan.
Maknanya siapa yang meninggal awal, yang hiduplah akan uruskan jenazah yang pergi dulu.
dan begitulah sebaliknya.
Mereka berdua hidup menyewa disebuah bilik kecil dengan kadar bayaran 100ringgit sebulan. Kalau seringgit saja yang mereka ada dalam tangan, maka seringgit sajalah kadar sewa yang akan dibayar kepada tuan rumah. Untung tuan rumah pula tidak memaksa mereka untuk memberikan bayaran penuh kepadanya. Berapa yang ada, begitu sajalah diambilnya.
Meskipun mereka hidup susah sebagai pasangan suami isteri. Susah senang mereka tetap hidup bersama.
Apa yang membanggakan saya dan menjadi pengajaran kepada saya. Mereka berdua tetap setia hingga ke hujung nyawa. Hari ini banyak kita dengar kes penceraian rumahtangga berlaku kerana masalah kewangan.
Namun dua insan ini mampu pertahankan cinta dan rumahtangga mereka sehingga akhir hayat. Meskipun hidup mereka kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. SemogaAllah ampunkan dosa isterinya dan mengganjari isterinya dengan syurganya.
Sumber : Facebook Abam Botak


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://siakapkeli.my/2019/11/17/suami-setia-hingga-hujung-nyawa-kongsi-susah-senang-hingga-isteri-meninggal-dunia/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Setia Hingga Hujung Nyawa Setianya Suami Sehingga Nafas Terakhir Isteri

Setia Hingga Hujung Nyawa Setianya Suami Sehingga Nafas Terakhir Isteri

papar berkaitan - pada 17/11/2019 - jumlah : 280 hits
Ketika kita masih merungut hanya kerana makan lauk yang sama hari hari kediaman panas kerana tidak mempunyai penghawa dingin di musim panas terik ingatlah bahawa masih ada insan yang lagi susah dan memerlukan dari kita Tidak semua orang di ...
Kisah Sedih Cinta Setia Hingga Hujung Nyawa

Kisah Sedih Cinta Setia Hingga Hujung Nyawa

papar berkaitan - pada 23/11/2019 - jumlah : 261 hits
Ketika kita masih merungut hanya kerana makan lauk yang sama hari hari kediaman panas kerana tidak mempunyai penghawa dingin di musim panas terik ingatlah bahawa masih ada insan yang lagi susah dan memerlukan dari kita Tidak semua orang di ...
Kisah Pilu Dewi Ditinggal Suami Saat Hamil Anak Meninggal Hingga Dibawa Paksa Ojek Online

Kisah Pilu Dewi Ditinggal Suami Saat Hamil Anak Meninggal Hingga Dibawa Paksa Ojek Online

papar berkaitan - pada 21/11/2019 - jumlah : 82 hits
Kisah sedih dialami Dewi Suriani Warga Maransi Aia Pacah Koto Tangah Kota Padang Sumatera Barat ini harus menjalani perjuangan hidup yang berat Dia baru saja kehilangan bayi mungilnya Ramadhan Khalif Putra yang didiagnosa dokter menderita p...
Bertarung Nyawa Di Icu Selepas Bersalin Kisah Si Isteri Dakwa Ditinggal Suami Ketika Hamil 5 Bulan

Bertarung Nyawa Di Icu Selepas Bersalin Kisah Si Isteri Dakwa Ditinggal Suami Ketika Hamil 5 Bulan

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 304 hits
Dalam pada kita semua isteri yang gembira menimang cahaya mata jangan kita lupa ada sesetengah daripada kita yang tidak bernasib baik Terbaru perkongsian daripada Athif Majidah yang mendakwa seorang isteri ditinggalkan suami selepas baru sa...
Perut Makin Ke Depan Suami Senang Hati Isteri Pandai Masak Syok Rasa

Perut Makin Ke Depan Suami Senang Hati Isteri Pandai Masak Syok Rasa

papar berkaitan - pada 7/11/2019 - jumlah : 168 hits
Bukan hanya wanita yang akan naik berat badan selepas berkahwin tetapi juga para suami Ya betul Isteri biasanya akan naik berat badan kerana faktor mengandung tetapi suami semakin membesar kerana beberapa faktor yang tanpa disedari membuatk...
Tak Perlu Suprise Hadiah Bagai Suami Setia Dah Cukup Buat Isteri Bahagia

Tak Perlu Suprise Hadiah Bagai Suami Setia Dah Cukup Buat Isteri Bahagia

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 139 hits
Bukan mudah untuk menggalas tanggung jawab sebagai seorang suami Perkahwinan harus dilindungi anak anak juga perlukan perhatian Paling penting hati isteri tersayang perlu dijaga sebaiknya Suami mempunyai hati yang keras sukar mengungkapkan ...
Kesal Bertengkar Dengan Istri Suami Pukuli Bayinya Hingga Meninggal

Kesal Bertengkar Dengan Istri Suami Pukuli Bayinya Hingga Meninggal

papar berkaitan - pada 4/11/2019 - jumlah : 55 hits
Diduga kesal usai bertengkar dengan sang istri seorang ayah di Ngawi memukuli anak satu satunya hingga meninggal dunia Mirisnya sang anak diketahui baru berumur 5 bulan
Kalau Nak Isteri Senyum Cuba Suami Hulur Kad Bank Confirm Senang Hati

Kalau Nak Isteri Senyum Cuba Suami Hulur Kad Bank Confirm Senang Hati

papar berkaitan - pada 14/11/2019 - jumlah : 209 hits
Dalam kesibukan isteri menguruskan hal rumah tangga sering kali mereka terlupa akan kepentingan menjaga diri sendiri Yalah sibuk jaga anak anak sediakan keperluan untuk suami pula Sehinggakan diri sendiri terabai Di dalam penulisannya di la...
Syurga Menunggumu Sayang Baru 2 Bulan Nikah Suami Meninggal Dunia Rebah Ketika Main Futsal

Syurga Menunggumu Sayang Baru 2 Bulan Nikah Suami Meninggal Dunia Rebah Ketika Main Futsal

papar berkaitan - pada 8/11/2019 - jumlah : 420 hits
Kehilangan orang tersayang sangat perit untuk diterima apatah lagi dengan sekelip mata Tiada siapa yang memahami perasaan ini tatkala kehilangan orang yang menjadi tempat bergantung untuk meluah perasaan dan bermanja Namun hanya jiwa yang t...
Semak 7 Tanda Kita Terlebih Garam Dalam Badan

Pelanggan Tampar Pengurus Restoran Sebab Tak Puas Hati Jumpa Lalat Dalam Nasi Lemak

Separuh Badan Tak Rasa Isteri Atu Dedahkan Keadaan Suaminya Dan Cerita Sepanjang Kejadian Itu Berlaku

Pkr Tak Boleh Saman Larry Sng Rupanya

Beli Harga Mangkuk Biasa Tak Sangka Rupanya Mangkuk Porselin Dinasti Ming Bernilai Rm2 Juta

Iphone 12 New Design Leaks Four Cameras Up To Price

Bangga Melihat Sosok Azka Sekarang Deddy Corbuzier Membesarkanmu Sendirian Bukan Hal Mudah

4 Air Terjun Super Cantik Di Indonesia Instagramable Banget



Info Dan Sinopsis Drama Pujaan Hati Kanda Slot Akasia TV3

Resepi Biskut Maamoul Paling Menyelerakan

Ini Jarak Jalan Kaki Paling Jauh Di Dunia

Info Dan Sinopsis Drama Penunggu Soldorm Astro Citra

7 Pusat Data Terbesar di Dunia


Wanita Ini Mengatakan Dia Dihamilkan Oleh Angin Akhir Sekali Habis Terbongkar Punca Dia Boleh Hamil

Yang Terbaik

Plc Ba Penulisan Rph Ba

Bapa Berang Kantin Sekolah Jual Mi Segera Goreng Kosong Rm1 50

Sukar Mendapatkan Kerja Pemuda Ini Nekad Buat Pembedahan Plastik

Sandwich Ayam