Suami Mewahkan Anak Isteri Di Sindir Adik Beradik



SUAMI MEWAHKAN ANAK ISTERI DI SINDIR ADIK BERADIK. Pepagi jumaat terbaca orang dok viral kat facebook satu posting yang mempertikaikan konon saudara kandung dia mewahkan anak isteri dengan pakaikan emas tapi adik beradik tak pula di mewahkan macam tu. Kita orang perempuan sebagai isteri ni baca rasa berbunyi cengkerik (krik krik krik) pula. Dah kenapa kau? Dah anak bini dia.. Di mana salahnya dia nak mewahkan? kenapa pula dia nak kena mewahkan kau walaupun kau adik beradik kandung dia?

Habis tu takkan dia mewahkan anak beranak kau pulak?Mestilah di mewahkan anak bini dia.Bila dah dewasa, masing masing dah ada keluarga dan kehidupan sendiri sudah semestinya keutamaan di beri kepada anak isteri bukan lagi adik beradik. Adik beradik ni bukan la kita kata lepas kahwin kena buang.. Tak! Tetap silaturrahim tu kena jaga. Yang susah kena bantu cuma tak ada kewajiban pun saudara kandung kita kena bagi semua kemewahan dia pada kita. Melainkan adik beradik kau tu kaya macam chef wan. Boleh angkut kakak kakak dia pergi shopping kat kedai emas gelang besar besar & mahal mahal. Lagipun chef wan tu duda. Bekas bini dia dulu pun dia sara sampai akhir hayat. Duit dia melimpah ruah. Boleh la dia buat macam tu. Kalau adik kau ni setakat setahun sekali dapat bonus belikan anak bini rantai gelang emas mana mampunya dia nak mewahkan adik beradik dia yang lain. Masing masing dah besar panjang pandai pandai la cari sendiri. Takkan la nak beli gelang emas pun minta kat abang & adik lelaki yang dah ada keluarga sendiri. Lain la beras kat rumah kau tak ada.. Duit pun tak ada nak minta tolong adik beradik yang tu munasabah juga la.
Seorang lelaki bila dah berkahwin keutamaan adalah anak dan isteri tapi bukan la sampai tak perlu ambil tahu atau tolong keluarga dia kalau ada yang susah cuma kena faham dalam apapun perkara perlu di utamakan nafkah anak dan bini dulu. Dalam turutan nafkah pun Isteri dan anak lebih utama berbanding ibu dan ayahnya tapi bukan lah Islam tu kejam sehingga membenarkan pengabaian terhadap ibu bapa. Ramai yang tak faham perkara ni terutama bab turutan nafkah. Bagi mereka ibu tetap perlu di beri keutamaan berbanding orang lain. Sebab ibu yang melahirkan dan membesarkan katanya.Contoh Senang faham macam ni beb.. Mak kau tu pun isteri orang. Kalau ikut pendapat kau ibu tetap di beri keutamaan dalam semua perkara jadi bapak kau bagi keutamaan pada mak dia (iatu nenek sebelah bapa kau) mak kau ni kalau ada lebih dan kau adik beradik pun sama dia bagi kalau ada baki dari selepas bagi nenek kau semua baru dia bagi kat mak & hangpa sebagai anak. Apa perasaan hangpa? Contoh ikan seekor.. dia bagi nenek kau makan dulu.. Saki baki tu kalau ada baru dia bagi kat mak & kau adik beradik. Kalau ada.. Kalau tak ada, berpuasa la hangpa sehingga ada lebihan dari nenek kau. Jadi macam mana? Tak ke ada yang teraniaya. Sedangkan nenek kau atuk kau masih mampu bagi makan pakai. Sebab tu Islam tu dah bagi hukum yang cukup cantik. Mentaati ibu bapa tu wajib tapi nafkah pada isteri dan anak tu pun wajib juga.
Kenapa nafkah keutamaan di beri kepada isteri dan anak anak dulu. Mak kita ada suami jadi suami dia kena tanggung nafkah dia. Sistem memang dah baik. Bapak kau nafkahkan mak kau.. kau nafkah anak isteri kau. Kalau bapak kau dah tak mampu, hangpa adik beradik boleh ja sama sama bantu tapi selepas anak dan isteri. Kalau semua keutamaan di beri pada si ibu maka percayalah ramai isteri dan anak anak akan teraniaya. Islam suruh taat pada ibu bapa bukan sehingga mengabaikan anak isteri. 
Percayalah kalau termasuk ke dalam keluarga jenis macam ni memang macam selangkah ke satu episod kehidupan yang menyakitkan bagi seorang wanita bergelar isteri. Serba tak kena jadinya. Semua salah di mata ipar duai. Sebab tu lelaki kalau nak kahwin pastikan sekurang kurangnya kau ada sebuah rumah kalau tak mampu beli, sewa untuk kau mulakan hidup dengan isteri kau. Selagi tiada keperluan mendesak, jangan bawa isteri tinggal dengan mak ayah terutama yang ada adik beradik lain masih tinggal bersama. Kebanyakan akan jadi masalah. Bukan kata semua pasti bermasalah tapi kebanyakan. Mula mula baik lama lama jadi  tahi bak kata orang tua tua. 
Aku ni tak ada pengalaman tinggal dengan keluarga sendiri atau mertua selepas kahwin. Aku memang tinggal sendiri. Masalah dengan ipar duai pun tak ada sangat sebab suami aku dua adik beradik je. Adik dia pun lelaki juga. Biasa lelaki ni dia tak banyak masalah. Yang selalu bermasalah kebanyakan ipar perempuan. Tapi adik beradik aku semua perempuan cuma tak ada masalah apa apa sangat dengan suami aku. Biasa lelaki dengan keluarga mertua tak ada masalah sangat kecuali malas kerja atau yang jenis bermasalah la. 
Bila adik beradik dah berkahwin tak semua perkara kita boleh masuk campur dan mempertikaikan. Walaupun kita seibu dan sebapa dengan dia. Tak semestinya kita berhak keatas dia sepenuhnya selepas dia berkahwin. Ramai yang berkahwin dari tiada apa apa dan mengumpul kesenangan atau keselesaan hidup tu bersama pasangan masing masing. Jadi tiada sebab adik beradik nak cemburu jika dia nak bagi kemewahan kepada pasangannya. Sememangnya pasangan dia berhak.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.lekatlekit.com/2024/03/suami-mewahkan-anak-isteri-di-sindir.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Bahayanya 6 Silent Killer Dalam Hubungan Suami Isteri Waspada Dan Hindari

Bahayanya 6 Silent Killer Dalam Hubungan Suami Isteri Waspada Dan Hindari

papar berkaitan - pada 20/2/2024 - jumlah : 161 hits
Perkahwinan itu sangat indah yang menyatukan seorang lelaki dan seorang perempuan selepas melalui fasa bercinta atau juga jodoh yang diatur hingga ke fasa menjadi halal dan bahagia hingga ke akhir hayat Setiap perkahwinan akan diduga dan ba...
Nak Anak Lelaki Atau Perempuan Bergantung Pada Suami Ini Tipnya

Nak Anak Lelaki Atau Perempuan Bergantung Pada Suami Ini Tipnya

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 124 hits
Anak perempuan dah ada seorang mak ayah kini cuba merancang untuk mendapatkan seorang anak lelaki pula Soalnya bagaimana Apa pemakanan atau yang perlu dilakukan untuk memperolehi zuriat lelaki Menurut perkongsian Dr Maiza Tusimin Pakar Obst...
Bila Dah Tak Ada Tu Maknanya Tak Ada Rita Rudaini Penat Ditanya Tentang Bekas Suami Akui Sudah Bahagia Dengan Anak Anak

Bila Dah Tak Ada Tu Maknanya Tak Ada Rita Rudaini Penat Ditanya Tentang Bekas Suami Akui Sudah Bahagia Dengan Anak Anak

papar berkaitan - pada 22/2/2024 - jumlah : 85 hits
Tidak setuju sesetengah pihak melibatkan anak anak dalam isu rumah tangga pelakon Rita Rudaini akui rimas apabila sering diajukan soalan tentang bekas suaminya Aidil Zafuan meskipun sudah lama berpisah Belum sedia mencari pasangan Menurut a...
10 Amalan Suami Di Dalam Bilik Murahkan Rezeki Isteri Setiap Hari

10 Amalan Suami Di Dalam Bilik Murahkan Rezeki Isteri Setiap Hari

papar berkaitan - pada 23/2/2024 - jumlah : 82 hits
Saya telah mencari maklumat tentang 10 sifat suami yang buat rezeki isteri lancar selancarnya Berdasarkan hasil carian saya berikut adalah beberapa sifat yang disebutkan oleh sumber sumber yang berbeza Suami yang bersyukur atas nikmat Allah...
Anak Kacak Keluarga Mereka Bahagia Peminat Bertuah Kongsi Pengalaman Jumpa Song Joongki Isteri Anaknya

Anak Kacak Keluarga Mereka Bahagia Peminat Bertuah Kongsi Pengalaman Jumpa Song Joongki Isteri Anaknya

papar berkaitan - pada 27/2/2024 - jumlah : 79 hits
Mesti ramai kan yang tertanya tanya tentang wajah anak sulung Song Joong ki ARTIKEL BERKAITAN Terbaru pada 26 Februari seorang peminat telah memuat naik satu hantaran berkongsi kepada orang ramai pengalamannya ketika terserempak dengan kelu...
Hiburan Isteri Pertama Suruh Tanya Tuan Badan Pihak Media Serbu Suami Marissa Dania Minta Jawab Isu Kahwin Di Thailand

Hiburan Isteri Pertama Suruh Tanya Tuan Badan Pihak Media Serbu Suami Marissa Dania Minta Jawab Isu Kahwin Di Thailand

papar berkaitan - pada 26/2/2024 - jumlah : 128 hits
Isu panas mengenai anak selebriti Abby Abadi dan Norman Hakim iaitu Marissa Dania kahwin di Songkla Thailand bersama lelaki bernama Aslam hingga ke hari ini menjadi bualan hangat Akhirnya Aslam bersuara Lama mendiamkan diri pihak Melodi TV3...
Suami Isteri Cedera Disamun 4 Lelaki Bersenjata Parang

Suami Isteri Cedera Disamun 4 Lelaki Bersenjata Parang

papar berkaitan - pada 19/2/2024 - jumlah : 92 hits
Meor Riduwan Meor Ahmadam hmetro com myAlor Gajah Sepasang suami isteri cedera dalam kejadian samun oleh empat lelaki bersenjatakan parang di rumah mereka di Jalan Solok Uban Kampung Brisu Simpang Ampat dekat sini malam semalam Difahamkan d...
Anak Sulung Banyak Mengalah Pendam Perasaan Jangan Sampai Mereka Anggap Adik Sebab Pencabar

Anak Sulung Banyak Mengalah Pendam Perasaan Jangan Sampai Mereka Anggap Adik Sebab Pencabar

papar berkaitan - pada 21/2/2024 - jumlah : 78 hits
biasa banyak mengalah dan memendam perasaan Mereka lebih banyak berkorban demi untuk adik adiknya Sebagai ketua di antara adik beradik yang lain pastinya sifat akan lebih tegas nampak garang dan ego Anak Sulung Banyak Mengalah Pendam Perasa...
Ibu Bapa Amp Dua Adik Maut Kemalangan Anak Sulung Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Dah Tak Boleh Peluk Tunggu Di Syurga Ye

Ibu Bapa Amp Dua Adik Maut Kemalangan Anak Sulung Jadi Yatim Piatu Sekelip Mata Dah Tak Boleh Peluk Tunggu Di Syurga Ye

papar berkaitan - pada 4/3/2024 - jumlah : 91 hits
Nahas membabitkan lima sekeluarga di Kilometer 76 5 Jalan Kota Bharu Gua Musang dekat Kampung Pahi Kelantan mengundang rasa sebak masyarakat Ia selepas hanya seorang daripada mereka iaitu Attar Azim Syukran Jamil 9 terselamat manakala empat...
Jalan Penghubung Bandar Utama Di Pahang Perlu Dinaiktaraf

Terengganu Fc Umum Harga Tiket Agarbomb Performance Cup 2024

3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Ocrevus Transforming Multiple Sclerosis Treatment Landscape In Malaysia

Hada Labo Hydrating Water Gel

Cops Fire 5 Shots During 70km Car Chase Near Baling

I Was Never Arrested Merely Barred From Overseas Travel Ex Src Director



10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online

10 Filem Melayu Terbaru Best Di Platform Online Netflix Malaysia 2024 Mesti Tonton


Always Evolving Explore The Latest Offerings At Bandarbetvip

Menang Dipuji Kalah Dicaci Begitulah Nasib Salah Di Liverpool

Najis Boleh Jadi Petunjuk Anda Alami Kanser Usus Ini Tanda Tandanya

Rm1 500 Pay And No Retirement Plan Why Teachers In Pas Linked Kindergarten Pasti Are Disgruntled

A Tale Of Two Leaders

Artis Cahaya Manis Music Duruk Ngabang Chord