Suami Kalau Ikhlas Sayang Tak Ada Anak Pun Dia Akan Sayang Sampai Mati



Pasangan yang sudah berkahwin pastinya menginginkan cahayamata sebagai pengikat kasih. Namun tidak semua pasangan yang mendirikan rumah tangga berpeluang memilikan cahaya mata sendiri. Ada yang terpaksa menunggu bertahun-tahun untuk mendapatkan cahaya mata sebagai penyambung zuriat namun tidak kurang juga yang masih terus menunggu zuriat diimpikan, malangnya masih belum kunjung tiba.
Dalam situasi ini kaum wanitalah yang paling tertekan dan sering dipersalahkan. Ikuti catatan Suffiyah Ramadhani II tentang wanita-wanita yang berkahwin namun masih belum mempunyai zuriat.
Aku nak beri sedikit motivasi buat isteri-isteri di luar sana yg masih belum mengandung setelah bernikah buat berberapa ketika.
Memang awal pernikahan, kita mengharapkan sgt² kehadiran zuriat. Kita akan lalui fasa menunggu agar tak datang period pada setiap bulan yg berlalu.
Tapi setelah 6 bulan kawen, tak ada lagi tanda² akan mengandung, malah period datang macam biasa je, macam tak bersalah pulak ye?
Lepas tu kita pun start rasa tertekan, eh bila la nak mengandung ni. Org lain elok je bunting pelamin segala, ada yg lps pantang terus hamil lagi.
Mudahnya, MashaaAllah. Kengkawan pulak jenis yg tahu je mengandung, terus update pregnancy test kit tunjuk pada semua, lepas tu tak habis cerita pasal muntah, mual, muak loya setiap pagi.
Penuh newsfeed dgn cerita mereka.
Buat wanita/ isteri yg mengharapkan kehamilan, bersabarlah. Aku nak kamu semua buka mata, lapangkan perasaan dan fikir kenapa belum lagi buat masa ini direzekikan anak² buat kita.
ANAK RAMAI TAPI SUAMI TAK SAYANG
Aku lihat ramai sebenarnya, yg boleh mudah mengandung, anak sampai 2 atau 3, tapi suami tak sayang.
Kena cerai, kena tipu, malah diabaikan oleh pasangan. Mereka mudah ada anak, malah bukan seorang, tapi suami tak sayang. Kena tinggal pulak tu pun ada.
Sekarang fikir, kita yg lambat mengandung ni ada je suami siang malam dengan kita. Sayangkan kita walau takde zuriat bersama, masih bersungguh² ambil berat, dan tak curang pun dibelakang kita.
Jadi, suami ini adalah suatu nikmat. Maka nikmat Tuhan yg manakah hendak kamu dustakan?
Kita suka sgt letak anak sebagai titik fokus kebahagiaan. Memang tak dinafikan, anak ini buat ibu ayah gembira bahagia sbb mereka adalah cahaya mata.
Tapi kita cepat sgt lupa, Allah blh beri bahagia dengan pelbagai lagi cara sbnrnya. Allah Maha Bijaksana dan Maha Pemurah buat kita
JANGAN STRES BILA TAK ADA ANAK
Jangan tertekan sgt bila tak ada anak lagi. Kita kira anak² ni akan sentiasa buat kita gembira. Tapi kita tak tahu betapa besar amanah yg kita kena pikul.
Lepas ada anak, bukan sahaja nak kena jaga kebajikannya dan membesarkan dia, kita kena didik dia dgn agama. Mampukah kita sbnrnya?
Kita rasa kita dah sediakan kewangan yg mencukupi jadi sepatutnya kita layak ada anak sendiri. Tapi Allah lebih tahu akan apa yg kita perlukan dalam hidup ini.
Allah nak kita guna rezeki utk bahagian yg lain dulu sblm diberi kepada anak. Sebab tu, ramai pasangan yg hidup gembira dpt pergi bercuti ke sana sini.
Sekarang fikir, kita rasa seronok dapat duduk rumah jaga anak, tapi ada sahaja yg akhirnya bosan sebab asyik kena duduk rumah jaga anak.
NIKMATI REZEKI DAN PELUANG YANG ALLAH BAGI
Sementara Allah beri rezeki dan peluang nak travel saja sini, nikmati dan syukurilah. Sebab bila dah ada anak nnt takut kita sibuk di rumah terus tak dapat pegi mana² lagi. Itu barangkali.
Terlalu memikirkan nak ada anak, smp kita lupa ada pasangan yg mudah sgt nak dpt zuriat sampai akhirnya mereka “tak mahu” ada tambahan zuriat.
Mula la keluar alasan, belum ready, takde keperluan nak anak ramai dan ekonomi gawat. Mereka pula tak percaya pada ketentuan rezeki.
Lepas tu sibuk pasang implan, ikat rahim, makan pil perancang dan bersusah payah la sedaya upaya agar takde janin dalam rahim mereka.
Hidup asyik memikirkan eh tak suka la nak mengandung, alah lecehlah mengandung,ala “eksiden” pula, ala kenapa cepat sgt mengandung, penat la tak larat la..
Merungut sahaja!
JANGAN PERSOALKAN APA YANG ALLAH NAK BAGI
Allah mahu beri atau belum memberi, itu atas kehendak dan kekuasaanNya. Kita tak perlu banyak mempersoalkan apa yg Allah swt dah rancangkan buat kita.
Kadang kita lihat, dah kawen bertahun² takde anak, rupanya ada takdir lain yg mendatang, suami pula bermasalah. Itu tandanya Allah swt tak mahu membebankan kita.
Kita kira anak itu satu²nya pengikat kasih sayang suami. Ada terlalu ramai jangan sampai kita jadi tak terurus diri.
Suami kalau ikhlas syg, takde anak pun dia akan sayang sampai mati. Aku pernah dengar, anak dah 7 org tapi masih curang pada isteri!
Hidup ini perlu banyak belajar utk mensyukuri segala nikmat yang diberi. Setiap hari ucap Alhamdulillah, terima kasih Allah sebab bagi pelbagai nikmat tak terhitung banyaknya.
Terlalu runsing nak ada anak, jangan buat diri alpa bahawa Allah itu merancang dgn cintaNya. Apa yang kita tak dapat di dunia, bakal disediakan nikmat yg lebih besar di akhirat sana.
Kata kuncinya, sabar. Janji Allah s.w.t itu pasti…
 
Sumber: sehinggit.blogspot.com
The post Suami Kalau Ikhlas Sayang, Tak Ada Anak Pun Dia Akan Sayang Sampai Mati appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/suami-kalau-ikhlas-sayang-tak-ada-anak-pun-dia-akan-sayang-sampai-mati/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Padah Suami Tak Sayang Anak Isteri Jika Hisap Rokok Dalam Kereta Walaupun Tingkap Sudah Terbuka

Padah Suami Tak Sayang Anak Isteri Jika Hisap Rokok Dalam Kereta Walaupun Tingkap Sudah Terbuka

papar berkaitan - pada 24/11/2019 - jumlah : 482 hits
Ish kadang kadang pelik tengok orang yang merokok dalam kereta ni Tak rasa lemas ke Yang tak tahan tu siap ada anak kecil lagi kat belakang Kesian diorang kena tahan dengan bau rokok tu Di Malaysia mungkin menjadi perkara biasa bagi kita bi...
Malu Punya Anak Hubungan Dengan Suami Orang Seorang Janda Di Tasik Bunuh Bayinya

Malu Punya Anak Hubungan Dengan Suami Orang Seorang Janda Di Tasik Bunuh Bayinya

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 312 hits
Kepala Satuan Reserse dan Kriminal Polres Tasikmalaya AKP Siswo Tarigan mengatakan perbuatan dilakukan AM terungkap saat warga curiga dengan tumpukan tanah di samping rumah pelaku Dari tumpukan tanah itu tercium aroma tak sedap hingga membu...
Enam Kawasan Berisiko Mati Lemas Ibu Bapa Sila Pantau Anak Anak Ketika Musim Hujan

Enam Kawasan Berisiko Mati Lemas Ibu Bapa Sila Pantau Anak Anak Ketika Musim Hujan

papar berkaitan - pada 18/11/2019 - jumlah : 311 hits
Kadar kematian akibat lemas di seluruh negara setiap tahun adalah tiga atau empat kali ganda berbanding mangsa kebakaran sejak 2018 Enam Kawasan Berisiko Mati Lemas Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia mengenal pasti enam kawasan berisiko ...
Sibuk Jadi Wakil Menteri Ini 7 Potret Angela Tanoesoedibjo Bersama Suami Dan Anak

Sibuk Jadi Wakil Menteri Ini 7 Potret Angela Tanoesoedibjo Bersama Suami Dan Anak

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 164 hits
Angela Tanoesoedibjo merupakan anak sulung dari pasangan Hary Tanoesoedibjo dan Liliana Tanoesoedibjo Wanita cantik ini kini menjabat sebagai Wakil Menteri Pariwisata dan Ekonomi Kreatif
Mati Mati Saya Percayakan Dia Selama Ini Isteri Hidap Kanser Tahap 3 Terkilan Dikhianati Suami Curang

Mati Mati Saya Percayakan Dia Selama Ini Isteri Hidap Kanser Tahap 3 Terkilan Dikhianati Suami Curang

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 396 hits
Saya baru kahwin tiga tahun dan ada baby berumur lima bulan Tadi saya tunggu suami balik kerja jam 5 petang dalam keadaan teruja dan gembira sangat Mati mati saya percayakan dia selama ini Isteri hidap kanser tahap 3 terkilan dikhianati sua...
Utang Istri Untuk Kebutuhan Anak Suami Wajib Menanggungnya

Utang Istri Untuk Kebutuhan Anak Suami Wajib Menanggungnya

papar berkaitan - pada 13/11/2019 - jumlah : 231 hits
Utang Istri Setelah Cerai Suami Wajib Melunasi Assalamu alaikum Ustadz saya mau tanya siapa yg harus melunasi hutang setelah cerai Selama sebelum cerai suami saya nganggur dan saya punya hutang karna untuk kebutuhan anak Setelah kami bercer...
Suami Lufya Mohon Maaf Pada Anak

Suami Lufya Mohon Maaf Pada Anak

papar berkaitan - pada 22/11/2019 - jumlah : 259 hits
Susulan tindakannya tidak menghiraukan teriakan anak suami kepada Lufya Omar iaitu Dr Che Muhammad Hafiz dikecam teruk oleh netizen Malah ada yang The post appeared first on
Syurga Tempat Kamu Sayang Beberapa Bulan Bertarvng Ny4wa Akhirnya Anak Ali Puteh Menlnggai Dunia

Syurga Tempat Kamu Sayang Beberapa Bulan Bertarvng Ny4wa Akhirnya Anak Ali Puteh Menlnggai Dunia

papar berkaitan - pada 27/11/2019 - jumlah : 288 hits
Pelawak Ali Puteh memaklumkan bahawa anaknya Sharifah Nur Ainul Mardhiah telah meninggaI dunia sebentar tadi Syurga Tempat Kamu Sayang Beberapa Bulan Bertarvng Ny4wa Akhirnya Anak Ali Puteh MenlnggaI Dunia
Tidurlah Sayang Rehatlah Sayang Tunggu Walid Ibu Anak Ali Puteh Meninggal

Tidurlah Sayang Rehatlah Sayang Tunggu Walid Ibu Anak Ali Puteh Meninggal

papar berkaitan - pada 26/11/2019 - jumlah : 744 hits
Anak kepada pelawak Ali Puteh akhirnya menghembuskan nafas terakhirnya hari ini dan berita pemergian anaknya tersebut dikongsi di laman instagramnya View this post on Instagram A post shared by on Nov 25 2019 at 7 41pm PST Salam semua nk bg...
Ph Must Safeguard Its Voter Base To Land Second Term For Anwar Says Analyst

Tetaplah Beriadah Di Bulan Ramadan

Honor Pad 9 Tablet Terbaik Untuk Berhibur Dan Kerja Mula Dijual Seluruh Negara Pada 28 Mac

Perumahan Izara Bayu Sutera Kediaman Idaman Tepi Tasik Dengan Ciri Smart Home

Sesi Tukar Duit Raya Di Maybank

Lirik Lagu Raya Mana Nabila Razali

8 Resepi Air Balang Viral Di Bazar Ramadhan

Diet If Yang Berkesan Menurut Pakar



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Quick To Act Against Citizens Slow To Act Against Politicians

Skuter Ev Yang Tengah Viral Tu Rupanya Nak Gila Boleh Cecah Top Speed 175km Jam

Liverpool Bukan Pilihan Yang Tepat Untuk Alonso Kata Matthaeus

Kadar Mas Kahwin Pahang Naik Bermula Rm100 Daripada Rm22 50 Sultan Pahang

Zahid Selar Bekas Ahli Samakan Umno Biawak Hidup

Kempen Mypalmpride Dilancar Demi Betulkan Salah Anggap Pengeluaran Minyak Sawit