Suami Akan Dilempar Ke Neraka Jika Membiarkan Isterinya Tidak Menutup Aurat



Dalam sesuatu rumah tangga, seseorang suami menggambarkan pemimpin untuk keluarganya, dia bertanggung jawab penuh terhadap isteri dan juga anak – anaknya.
Karna seluruh yang diperbuat anak dan juga isterinya dikala nanti hendak dimintai pertanggungjawabannya.
Tidak cuma pribadinya aja yang hendak ditanya di akhirat nanti, gimana sikap suami terhadap istri dan juga anaknya bagaikan tanggungjawabnya pula hendak ditanya nanti di hari kiamat.
Bila istri kamu berbuat jahat hingga seseorang suaminyalah yang hendak menanggung dosanya.
Banyak contoh perbuatan istri yang mampu memasukkan suaminya ke neraka di akhirat nanti.
Bagaikan contoh, misal kamu baik, menawan, tetapi dia tidak ingin menutup rambut/aurat? wah, berarti si suami wajib tambahan tabah menasehati isterinya nih.
lho, mengapa yang repot – repot suaminya, bila si isteri tidak menutup rambut/aurat? jawabnya terdapat dalam firman – nya:
وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ۖ وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ ۖ وَلَا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلَّا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبَائِهِنَّ أَوْ آبَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائِهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي إِخْوَانِهِنَّ أَوْ بَنِي أَخَوَاتِهِنَّ أَوْ نِسَائِهِنَّ أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُهُنَّ أَوِ التَّابِعِينَ غَيْرِ أُولِي الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذِينَ لَمْ يَظْهَرُوا عَلَىٰ عَوْرَاتِ النِّسَاءِ ۖ وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ ۚ وَتُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمِيعًا أَيُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ
“dan katakanlah kepada para wanita yang beriman, supaya mereka melindungi pemikirannya, dan juga memelihara kemaluannya, dan juga janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) , kecuali yang (biasa) nampak. dan juga hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan juga janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya) , kecuali kepada suami mereka, ataupun bapak mereka, ataupun bapak suami mereka, ataupun putra – putra mereka, ataupun putra – putra suami mereka, ataupun saudara – saudara pria mereka, ataupun putra – putra kerabat pria mereka, ataupun putra – putra kerabat wanita mereka, ataupun para wanita (sesama islam) mereka, ataupun hamba sahaya yang mereka miliki, ataupun para pelayan pria (tua) yang tidak memiliki kemauan (terhadap wanita) ataupun kanak – kanak yang belum paham tentang rambut/aurat wanita. dan juga janganlah mereka menghentakkan kakinya supaya dikenal perhiasan yang mereka sembunyikan. dan juga bertobatlah kalian seluruh kepada allah, wahai orang – orang yang beriman, supaya kalian beruntung” (qs. an – nûr [24]: 31).
Bersumber pada ayat di atas, perintah menutup rambut/aurat itu harus diberlakuan buat seluruh muslimah, tercantum isteri kita.
Oleh karna itu, bagaikan seseorang suami yang sholeh dan juga bijak, tentu kita wajib menasehati pendamping hidup kita supaya tidak memperoleh dosa karna melalaikan perintah allah swt di atas.
Terlebih, bagaikan seseorang suami itu mempunyai tanggungjawab buat mendidik kanak – kanak dan juga isterinya supaya melangsungkan perintah – nya dan juga menghindari seluruh larangan – nya.

Dimana seluruh amanah itu nanti hendak dimintai pertanggungjawabannya oleh allah swt.
Tidak hanya itu, bila seseorang suami membiarkan isterinya mengumbar rambut/aurat hingga dia hendak tercantum dalam salah satu karakteristik pria yang tidak hendak dilihat allah swt pada hari kiamat.
Salah satunya merupakan dayuts, ialah pria yang tidak memiliki kerasa cemburu terhadap istrinya.
Perbuatannya diucap diyatsah. rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Ada 3 orang yang tidak hendak dilihat allah pada hari kiamat: orang yang durhaka kepada kedua orang tuanya, perempuan yang meniru style pria, dan juga dayuts. ” (hr. an nasa’i dan juga ahmad).
Ada juga salah satu wujud perbuatan diyatsah ataupun perilaku pria dayyuts ialah membiarkan istrinya tidak menutup rambut/aurat.
Karena, menutup rambut/aurat merupakan kewajiban seseorang muslimah. tidak terdapat satu juga ulama yang mengingkari kewajiban menutup rambut/aurat.
Sebaliknya rambut/aurat perempuan bagi jumhur ulama merupakan segala badannya kecuali muka dan juga telapak tangan.
Oleh karna itu, bila kita bagaikan seseorang suami tidak mau tergolong dalam karakteristik pria dayuts, hingga mulai dikala ini kita nasehati isteri kita secara ma’ruf, baik langsung ataupun tidak langsung.
Trik menasehati langsung semisal dengan menarangkan perintah allah swt tentang kewajiban menutup rambut/aurat untuk wanita muslim, tentu menasehatinya dengan trik ma’ruf tanpa wajib membentak – bentak ataupun memarahinya.
Sedangkan trik menasehati tidak langsung semisal dengan membagikan video ceramah – ceramah ataupun buku – buku tentang kewajiban menutup rambut/aurat.
Mudah – mudahan kita para suami dikasih kesabaran dan juga kelapangan hati buat mendidik isteri kita supaya jadi lebih baik lagi.
Waallahu’alam.
 
Sumber: ISLAM BUZZER
The post Suami Akan Dilempar ke Neraka Jika Membiarkan Isterinya Tidak Menutup Aurat appeared first on Islam Itu Indah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.islamituindah.my/suami-akan-dilempar-ke-neraka-jika-membiarkan-isterinya-tidak-menutup-aurat/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hukum Memuat Naik Gambar Perempuan Islam Yang Tidak Menutup Aurat

Hukum Memuat Naik Gambar Perempuan Islam Yang Tidak Menutup Aurat

papar berkaitan - pada 2/7/2019 - jumlah : 489 hits
Dengan sebab itu dapatlah ia menjatuhkan mereka berdua dengan tipu dayanya Setelah mereka memakan pohon itu terdedahlah kepada mereka berdua aurat masing masing dan mereka mulailah menutupnya dengan daun daun syurga Aurat menurut bahasa ial...
Tak Putus Asa Mizz Nina Tetap Cuba Padam Semua Foto Video Tidak Menutup Aurat

Tak Putus Asa Mizz Nina Tetap Cuba Padam Semua Foto Video Tidak Menutup Aurat

papar berkaitan - pada 18/6/2019 - jumlah : 485 hits
Tak putus asa Mizz Nina tetap Cuba Padam semua foto video Tidak Menutup Aurat Cukup bertuah dan beruntungnya apabila terpilih untuk menerima hidayah Allah begitu juga dengan penyanyi penyanyi Mizz Nina atau nama sebenarnya Shazrina Azman Ji...
Suami Tumbuk Isteri Dan Belasah Lelaki Yang Cuba Membantu Isterinya

Suami Tumbuk Isteri Dan Belasah Lelaki Yang Cuba Membantu Isterinya

papar berkaitan - pada 13/6/2019 - jumlah : 450 hits
Viral di media sosial video seorang lelaki menampar dan menumbuk kepala isterinya di dalam lif dalam kejadian yang dipercayai berlaku di TaiwanBerdasarkan video rakaman kamera litar tertutup kejadian berlaku pada jam 8 malam menunjukkan man...
Mudah Je Gembirakan Isteri Suami Tolong Kemas Rumah 30 Minit Dah Cukup

Mudah Je Gembirakan Isteri Suami Tolong Kemas Rumah 30 Minit Dah Cukup

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 652 hits
Melihat isteri tersenyum dan gembira buat suami senang hati Tak susah pun sebenarnya cukup kalau tolong pinjamkan tenaga 30 minit sehari Isteri dah senyum sampai ke telinga Sebelum berumah tangga semasa bujang boleh uruskan pelbagai perkara...
Tuduh Curang Isteri Maut Dua Anaknya Selamat Selepas Suami Bakar Rumah

Tuduh Curang Isteri Maut Dua Anaknya Selamat Selepas Suami Bakar Rumah

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 531 hits
Phnom Penh Berang menuduh isterinya curang di media sosial seorang lelaki membakar rumah di wilayah Takeo Kemboja dengan dua anaknya masih berada di dalam menyebabkan isterinya maut selepas melecur teruk ketika cuba menghalang tindakan suam...
Membaca Bismillah Sebelum Mengadakan Hubungan Suami Isteri

Membaca Bismillah Sebelum Mengadakan Hubungan Suami Isteri

papar berkaitan - pada 19/6/2019 - jumlah : 353 hits
Soalan Apakah hukum seseorang itu membaca lafaz basmalah sebelum mengadakan hubungan suami isteri Jawapan Pembacaan lafaz basmalah dalam melakukan sesuatu perkara adalah antara perkara yang penting dalam ajaran agama Islam Ini dapat dilihat...
Ramai Peminat Mahu Goda Bekas Suami A Aida

Ramai Peminat Mahu Goda Bekas Suami A Aida

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 558 hits
Perkahwinan kali keempat hanya mampu bertahan selama 10 bulan Datuk A Aida mengesahkan beliau dan pelakon Ariff Aziz sudah bercerai talak satu pada The post appeared first on
Gaya Ingrid Kansil Kawal Sang Suami Curi Perhatian

Gaya Ingrid Kansil Kawal Sang Suami Curi Perhatian

papar berkaitan - pada 20/6/2019 - jumlah : 209 hits
Ingrid Kansil tampil kece kala mengawal sang suami Syarief Hasan yang sedang bekerja Penampilan Ingrid pun sukses mencuri perhatian
Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Pesanan Datin Thalia Kepada Wanita Jadilah Wanita Yang Mahal

Thousands Rally On Labour Day Demand Better Rights

Set Up Gig Workers Commission Quickly Says Anwar

Pengangguran Hilang Kerja Dan Kerja Luar Bidang

Awak Solat Tak 5 Waktu Jika Tidak Awak Balik Saja

The Hardest Singing Show

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kenapa Media Takut Sebut Gomo Kini Rapat Dengan Mahathir

Di Mana Letaknya Negeri Syam Sekarang

Influencer Marketing For Businesses

Konsert Cinta Di Awan Siti Nurhaliza Tambah Lagi Sehari

Contoh Inspirasi Poster Ucapan Selamat Hari Pekerja 2024

Buah Sukun 6 Khasiat Yang Tak Ramai Orang Tahu