Stesen Mela Kembali Menjadi Tumpuan


 Kampung Mela merupakan salah sebuah perkampungan yang berada dalam Mukim Cheka 1, Pahang. Sebutan Kampung Mela dalam dialek tempatan ialah “meler”. Lokasinya terletak 32 kilometer dari bandar Jerantut dan 38 kilometer dari bandar Kuala Lipis.
Kampung Mela merupakan antara kampung paling awal mendapat kemudahan stesen kereta api sebagai hentian untuk penumpang naik dan turun sebelum negara mencapai kemerdekaan.
Pada ketika itu, tidak ada kemudahan jalan raya menghubungkan kampung tersebut dengan bandar terdekat seperti Jerantut dan Kuala Lipis. Satu-satunya pengangkutan hanya melalui sungai.
Stesen Mela pada awal tahun 1960-an merupakan sebuah stesen yang sentiasa sibuk. Selain digunakan penduduk untuk turun naik kereta api, ia juga menjadi tempat tumpuan aktiviti penduduk kampung sekitar, sebagai lokasi santai dan tempat tumpuan para peniaga menjual hasil kampung seperti buahan dan sayuran.
Pada waktu itu terdapat perkhidmatan kereta api yang dipanggil "Kereta Ai Serindik" yang bermaksud kereta api yang membuat perkhidmatan pengangkutan antara stesen dari Kuala Lipis ke Kampung Mela dua kali dalam satu hari. Trip pagi bermula jam 6.00 pagi dan trip petang pada jam 4.00 petang.
Perkhidmatan mel ekspres juga berhenti di Stesen Mela untuk perjalanan dari Stesen Tumpat sehingga Stesen Gemas sebelum meneruskan perjalanan sama ada ke Stesen Baharu atau Stesen Kuala Lumpur.
Stesen ini juga menjadi tumpuan terutamanya apabila ada pertunjukan seperti tayangan wayang gambar (wayang pacak) yang dibawakan oleh pihak Jabatan Penerangan Malaysia untuk menghiburkan penduduk kampung.
Pada zaman di mana penggunaan keretapi wap, stesen ini menjadi tempat untuk mengisi air di dalam lokomotif. Air tersebut untuk menghasilkan wap yang dipanaskan menggunakan arang batu dan akan menggerakan kereta api tersebut.
Terdapat sebuah stesen pam air yang disediakan oleh pihak KTM di Kampung Selang Datuk, Mela di mana sebuah perigi besar digali dan sebuah pam air yang menggunakan arang batu dipasang.
Pam air akan dihidupkan pada waktu pagi untuk memenuhkan tangki air yang dipasang berdekatan stesen. Air dari tangki akan disalurkan ke lokomotof apabila diperlukan. Pam air itu tidak lagi digunakan apabila KTM menukar lokomotof berinjin wap kepada injin disel.
Semua peralatan termasuk tangki dan hos besar yang terdapat di stesen tersebut telah ditanggalkan. Yang tinggal hanyalah perigi besarnya sahaja.
Perkhidmatan kereta api semakin tidak mendapat sambutan apabila ada kemudahan jalan raya menghubungkan Kampung Mela dengan kawasan-kawasan lain.
Maka itu, sekitar tahun 2002 atau 2023, Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) telah menghentikan atau tidak menjadikan Stesen Mela sebagai hentian. Ia sekadar menjadi laluan dan tidak menjadi hentian kerana kekurangan penumpang apabila penduduk kampung lebih selesa menggunakan pengangkutan darat seperti kereta dan motosikal untuk ke bandar terdekat.
Bermula Febuari 2022, KTMB mengembalikan Stesen Mela sebagai hentian kereta api apabila perkhidmatan tren Diesel Multiple Unit (DMU) beroperasi dari Stesen Tumpat sehingga Stesen Gemas.
Perkhidmatan semula tren DMU KTMB ini amat signifikan kepada penduduk luar bandar khususnya mereka yang tidak mempunyai kenderaan, warga emas, pelajar ke sekolah malah mereka yang berminat untuk perjalanan secara santai dan selamat ke destinasi pilihan masing-masing.
Sebenarnya, penduduk Kampung Mela sangat sinonim dengan perjalanan kereta api sejak kecil sebelum Stesen Mela tidak lagi menjadi hentian.
Diharapkan sambung semula operasi Stesen Mela akan terus berfungsi memberikan perkhidmatan selesa dan terbaik kepada penduduk. 





Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://biroteguhnegara.blogspot.com/2024/09/fgr.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Berdiet Tanpa Nasi Menjadi Ke

Berdiet Tanpa Nasi Menjadi Ke

papar berkaitan - pada 14/9/2024 - jumlah : 103 hits
Berdiet tanpa nasi ni boleh jadi cabaran besar terutamanya untuk korang yang dah terbiasa makan nasi setiap hari Tak makan nasi ibarat macam tengok drama tanpa plot twist ada je yang tak kena Tapi kalau nak kurus kena la tahan sikit kan Bet...
Ostard Main B Nt T Merumitkan Islamofobia Patut Persiapkan Pelajar Tahfiz Tidak Menjadi Mangsa

Ostard Main B Nt T Merumitkan Islamofobia Patut Persiapkan Pelajar Tahfiz Tidak Menjadi Mangsa

papar berkaitan - pada 16/9/2024 - jumlah : 72 hits
mahu golongan pelajar huffaz dipersiapkan dengan ajaran Islam yang sebenar bagi berdepan kelompok Islamofobia dan pihak yang menanam kebencian menerusi Islam di negara ini hal ini kerana agama Islam di negara ini berada dalam persimpangan d...
Dating Kat Rumah Laporan T O P Shin Minah Bercinta Pada 2008 Kembali Tular

Dating Kat Rumah Laporan T O P Shin Minah Bercinta Pada 2008 Kembali Tular

papar berkaitan - pada 4/9/2024 - jumlah : 73 hits
Mesti ramai yang tak tahu kan Shin Min ah dan T O P bekas ahli BIGBANG pernah bercinta Artikel Berkaitan Baru baru ini di laman X laporan T O P dan Shin Min ah bercinta pada 2008 yang lalu telah kembali menjadi bualan di mana mereka berdua ...
Teks Bacaan Doa Mohon Kesabaran Dan Tawakkal Dan Kelebihan Menjadi Orang Yang Sabar

Teks Bacaan Doa Mohon Kesabaran Dan Tawakkal Dan Kelebihan Menjadi Orang Yang Sabar

papar berkaitan - pada 8/9/2024 - jumlah : 79 hits
Doa Mohon Kesabaran Dan Tawakkal Jom amal Doa Mohon Kesabaran Dan Tawakkal Kesabaran dan tawakkal merupakan dua sifat penting yang sangat ditekankan dalam ajaran Islam Setiap manusia pasti akan menghadapi pelbagai ujian dalam hidup sama ada...
Teks Bacaan Doa Pendinding Syaitan Dan Cara Menjadi Kuat Melawan Nafsu Dalam Diri

Teks Bacaan Doa Pendinding Syaitan Dan Cara Menjadi Kuat Melawan Nafsu Dalam Diri

papar berkaitan - pada 8/9/2024 - jumlah : 101 hits
Doa Pendinding Syaitan Jom amal Doa Pendinding Syaitan Dalam kehidupan seharian manusia sering diuji dengan bisikan dan godaan syaitan serta nafsu yang ada dalam diri Godaan ini boleh mengganggu keimanan dan mempengaruhi tindakan serta kepu...
Hiburan Iron Man Siap Buka Kasut Komik Terbaru Marvel Tunjuk Wira Wira Dalam Majlis Tahlil Jadi Tumpuan

Hiburan Iron Man Siap Buka Kasut Komik Terbaru Marvel Tunjuk Wira Wira Dalam Majlis Tahlil Jadi Tumpuan

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 62 hits
Satu terbitan komik daripada Marvel Universe telah mencuri perhatian peminat francais itu dalam satu edisinya iaitu Fallen Friend The Death of Ms Marvel Seorang peminat tegar Marvel Comics di Facebook telah berkongsi panel komik tersebut ya...
Alangkah Mengerikannya Menjadi Tua

Alangkah Mengerikannya Menjadi Tua

papar berkaitan - pada 6/9/2024 - jumlah : 108 hits
06 September 2024 Jumaat Jumaat pertama di dalam bulan September Semakin hari terasa diri semakin tidak kuat berhadapan dengan kesesakan jalan raya Bergelut dengan masa ditambah dengan kerenah segelintir pemandu yang seperti dia terpaling l...
Setelah Hilang 33 Bulan Seruan Kembali Lagi Tak Guna Punya Minta Subsidi

Setelah Hilang 33 Bulan Seruan Kembali Lagi Tak Guna Punya Minta Subsidi

papar berkaitan - pada 5/9/2024 - jumlah : 68 hits
RMSAlhamdulilah acara yang muncul kembali setelah hilang 33 bulan semoga tak pupus ditelan zaman
Mengajar Kaedah Asas Memasak Untuk Anak

Kedah Ceroi

First Look The 2025 Triumph Speed Twin 1200 And Speed Twin 1200 Rs

Manfaat Susu Ikan Keajaiban Dari Laut Yang Mulai Dikenal

Purnawirawan Jenderal Israel Kita Kalah Perang

Soalan Lazim Sspa Elaun Cuti Waktu Bekerja Perkhidmatan

Pas Bantah Tanah Melayu Jadi Milik Bukan Melayu Ibrah Nasib Palestin

Ramai Di Atas Jalan Balik Kampung


echo '';
Biodata Ojen Aiwah Usahawan Kunafa Terkenal Personaliti TikTok Dan Penyanyi Lagu Hubb

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Slot Akasia TV3

10 Drama Melayu Terbaru TV3 2024 Best Mesti Tonton Juga Tersedia Online

Biodata Acap S Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Yang Juga Personaliti Tiktok Live Viral

Senarai Peserta Muzikal Lawak Superstar 2024 Musim 4 Astro Warna


Berjumpa Sahabat Lama Numismatik Di Muzium Negara Kuala Lumpur

Seketika Di Bandar Hatyai

Sains Rangkaian Dan Penggunaannya Dalam Bidang Pertanian

Bersama Melawan Denggi Meningkatkan Kesedaran Komuniti Tentang Denggi Dan Pencegahannya

Syarikat Yang Bagus Cari Pekerja Yang Bagus Cari Syarikat Yang Bagus Cari Pekerja Yang Bagus

Apa Alasan Betapa Pentingnya Memberus Gigi 2 Kali Sehari Agaknya Ye Jom Baca