Standing Ovation Buat Pm Beri Gambaran Umno Sedia Hadapi Pru


malaysiakini.com
Haspaizi Zain
Diterbitkan: Oct 6, 2022 8:30 AM
"Situasi berbeza" kehadiran Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob ke Pusat Dagangan Dunia (WTC) pada pertemuan dengan ketua Umno bahagian kelmarin, memberi isyarat parti itu berada dalam keadaan siap siaga bagi menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15).

Berbanding pada sesi taklimat khas presiden sebelum ini, suasana kelmarin jelas menggambarkan keceriaan naib presiden Umno itu.

Ia juga memberi isyarat jelas bahawa "perang dingin" dalam Umno telah tamat dan Umno kini dalam mood bagi menghadapi pilihan raya yang paling getir dalam sejarah negara.

Menurut seorang ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT) Umno, Ismail Sabri secara terbuka meminta supaya "serangan sesama sendiri" dihentikan.
Dia menyifatkan segala pertikaian soal pembubaran parlimen bagi membuka jalan kepada PRU15 telah diselesaikan dan dipersetujui secara bersama oleh lima pemimpin teratas (top five) Umno.

"Perdana menteri meminta semua pihak dalam Umno berhenti 'tembak' sesama sendiri kerana segala isu yang berbangkit telah berjaya dirungkai dan persetujuan telah dicapai.

"Malah, para pemimpin Umno bahagian yang hadir semalam turut memberi sokongan tidak berbelah bagi kepada Ismail Sabri.

"Bukan itu saja Ismail Sabri turut mendapat 'standing ovation' selepas berucap pada pertemuan itu, ia satu gambaran cukup jelas Umno telah bersedia," katanya kepada Malaysiakini.
Penganalisis sosiopolitik, Prof Awang Azman Awang Pawi (gambar, bawah) dari Universiti Malaya berkata perdana menteri dilihat ceria, optimis serta gembira pada pertemuan itu.

Ia sekali gus memberi isyarat segala isu dalaman Umno yang membawa kepada pertembungan antaranya dan kem Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi telah selesai.

"Ini bermakna segala isu dalam Umno yang membawa pertembungan beliau dengan kem presiden sekurang-kurangnya terhenti sementara kerana fokus utama ialah BN perlu menang besar PRU.

"...Dan menghadapi musuh utama mereka iaitu Pakatan Harapan (PH), Bersatu dan musuh politik yang lain.
"Kalau mereka berdua tak bersatu, maka BN boleh tewas teruk ditangan pembangkang dan dijadikan isu utama oleh pembangkang," katanya kepada Malaysiakini.

Dalam pada itu, Prof Dr Azmi Hassan (gambar, bawah) dari Universiti Teknologi Malaysia (UTM) berpendapat, PRU15 tidak dapat dielak perlu diadakan dalam masa terdekat meskipun pada musim tengkujuh.

Azmi berkata ini kerana kerajaan dan perdana menteri yang ada ketika ini tidak mendapat mandat rakyat dan sukar untuk melaksanakan dasar kerajaan.

"Kalau saya sendiri, kalau saya melihat keberkesanan Kerajaan Persekutuan sekarang sukar untuk perdana menteri melakukan sesuatu dalam hal mengeluarkan dasar ekonomi dan seumpamanya.
"Ini kerana kerajaan hari ini bukan kerajaan dari mandat rakyat, yang kedua perdana menteri mempunyai sokongan yang begitu tipis sekali.

"Bagi sememangnya PRU diadakan secepat mungkin supaya mandat dapat diberikan kembali kepada rakyat," katanya.

Jelasnya, soal musim tengkujuh harus diketepikan kerana rakyat mahu kerajaan yang stabil segera dibentuk bagi memacu negara.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/10/standing-ovation-buat-pm-beri-gambaran.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pru 15 Umno Syor Undi November Keputusan Kes Zahid Disember

Pru 15 Umno Syor Undi November Keputusan Kes Zahid Disember

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 116 hits
agendaily com11 10 2022Keputusan perbicaraan kes Presiden UMNO Datuk Seri Zahid Hamidi dijangka dibuat pada Disember manakala parti itu mencadangkan tarikh pengundian PRU 15 adalah pada awal Disember UMNO mencadangkan hari pengundian Piliha...
Sokongan Melayu Merudum Punca Umno Terdesak Pru Awal

Sokongan Melayu Merudum Punca Umno Terdesak Pru Awal

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 167 hits
MalaysiakiniTimbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berkata penurunan sokongan orang Melayu terhadap Umno merupakan sebab mengapa parti yang diterajui Ahmad Zahid Hamidi itu begitu terdesak untuk mengadakan pilihan raya umum awal Pada kempen Ayu...
Nadma Gesa Semua Pihak Sedia Hadapi Risiko Bencana Empangan

Nadma Gesa Semua Pihak Sedia Hadapi Risiko Bencana Empangan

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 119 hits
Nadma gesa semua pihak sedia hadapi risiko bencana empangan Dikemas kini 2 jam yang lalu Diterbitkan pada 27 Sep 2022 11 24PM
Pas Arah Jentera Parti Sedia Hadapi Pru15

Pas Arah Jentera Parti Sedia Hadapi Pru15

papar berkaitan - pada 1/10/2022 - jumlah : 113 hits
MalaysiakiniPAS mengarahkan seluruh Jentera Pilihan Raya Parti di semua peringkat bersiap sedia untuk menghadapi Pilihan Raya Umum Ke 15 yang dijangka akan diadakan tidak lama lagi kata Setiausaha Agungnya Takiyuddin Hassan Sehubungan denga...
Buat Pru 15 Semasa Banjir Pkr Akan Sumbat Pemimpin Umno Masuk Penjara

Buat Pru 15 Semasa Banjir Pkr Akan Sumbat Pemimpin Umno Masuk Penjara

papar berkaitan - pada 6/10/2022 - jumlah : 125 hits
ika UMNO membuat keputusan untuk mengadakan pilihan raya umum ke 15 secara tergesa gesa semasa rakyat sedang berdepan kesusahan bencana banjir PKR berjanji akan menyumbat semua pemimpin mereka ke dalam penjara selepas itu Timbalan Presiden ...
Pru 15 Belum Lulus Menyertai Bn Pbm Kini Sedia Untuk Bertanding Secara Solo

Pru 15 Belum Lulus Menyertai Bn Pbm Kini Sedia Untuk Bertanding Secara Solo

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 198 hits
KUALA LUMPUR Parti Bangsa Malaysia akan bertanding solo memandangkan UMNO sudah menetapkan pendirian pilihan raya umum ke 15 harus diadakan tahun ini kata Ketua Pemudanya Na im Brundage Katanya tindakan itu dilakukan mengambil kira permohon...
Umno Akan Kalah Pru Ini Perbuatan Umno Sebenar Rafizi

Umno Akan Kalah Pru Ini Perbuatan Umno Sebenar Rafizi

papar berkaitan - pada 11/10/2022 - jumlah : 127 hits
TV Wau tidak bertanggungjawab sebarang komen dan respon balas penonton TV Wau berpendapat tidak menjadi kesalahan untuk penonton juga memberikan pandangan selepas menonton video ini selagi ianya tidak menyentuh sensitiviti dan tidak melangg...
Umno Nak Pru 15 Bukan Nak Bela Rakyat Tapi Nak Tukar Keputusan Mahkamah Anwar

Umno Nak Pru 15 Bukan Nak Bela Rakyat Tapi Nak Tukar Keputusan Mahkamah Anwar

papar berkaitan - pada 4/10/2022 - jumlah : 155 hits
agendaily com04 10 2022Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dan anak muridnya Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi Tindakan tergesa gesa UMNO mahu membubarkan Parlimen dan mengadakan pilihan raya umum ke 15 bukan disebabkan mah...
Pas Perlu Buat Pilihan Tepat Bermaruah Hadapi Pru 15

Pas Perlu Buat Pilihan Tepat Bermaruah Hadapi Pru 15

papar berkaitan - pada 5/10/2022 - jumlah : 101 hits
bharian com myOleh Oktober 5 2022 12 05pmDi sebalik kesetiaan kepada Perikatan Nasional diungkapkan PAS pada Muktamar Tahunan Ke 68 lalu parti itu berasakan perpaduan parti Melayu tidak akan sempurna dan tempang tanpa UMNO Lebih lebih lagi ...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris

Akmal Sokong Mb Johor Tularkan Isu Kesesakan Tambak Johor