Standard Chartered Kerajaan Mungkin Berdepan Penarafan Negatif Terutama Moody S Fitch



Belanjawan 2019 menunjukkan kekurangan langkah pendapatan yang mampan dicadangkan untuk menangani pemansuhan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST), menurut Standard Chartered (StanChart).

Katanya rasionalisasi perbelanjaan dan memanfaatkan aset (misalnya, kerajaan berharap untuk meraih RM4 bilion daripada penjualan 30 peratus ekuiti Amanah Pelaburan Hartanah bagi Lapangan Terbang yang kerajaan bercadang untuk mewujudkannya) merupakan langkah jangka pendek.

Dalam tempoh terdekat, kerajaan mungkin masih perlu mencari langkah pendapatan baharu untuk menangani pemansuhan GST, selain meningkatkan pematuhan cukai, katanya dalam nota Penyelidikan Global "on the ground" hari ini ketika mengulas cadangan dalam Belanjawan 2019 yang diumumkan semalam.

[Artikel : Ulasan Ketua Ekonomi Bank Islam, Kerajaan Kehilangan Perolehan RM21 Billon]
Kebergantungan kepada minyak juga terbukti terdedah kepada perubahan dalam pasaran komoditi global manakala langkah-langkah baharu lain dalam Belanjawan 2019 seperti cukai keuntungan hartanah yang lebih tinggi dan cukai gula hanya memberikan sedikit sokongan kepada pendapatan.

Bagaimanapun, menggembirakan apabila kerajaan menyatakan dalam rangka kerja fiskal jangka sederhana bahawa pendapatan bukan petroleum masih dijangka kekal sebagai sumber pendapatan terbesar, katanya.

Kerajaan baharu telah mengekalkan langkah konsolidasi fiskal selain ketelusan lembaran imbangan fiskal yang meningkat, dengan penyelesaian bayaran balik cukai pendapatan dan GST, adalah positif.

Bagi pembaharuan fiskal, antaranya, kerajaan akan mewujudkan Pejabat Pengurusan Hutang untuk menyemak dan menguruskan hutang dan liabiliti kerajaan manakala Akta Kebertanggungjawaban Fiskal akan dicadangkan pada 2021 untuk mengelak perbelanjaan tidak terkawal.

Konsolidasi fiskal yang perlahan boleh menambah risiko tindakan penarafan negatif berikutan kerajaan baharu berhasrat untuk mengurangkan defisit fiskalnya kepada 3.0 peratus menjelang 2020.

Anggaran defisit fiskal 2018 sebanyak 3.7 peratus dan unjuran defisit fiskal 2019 sebanyak 3.4 peratus lebih tinggi berbanding unjuran kerajaan sebelum ini.
"Kami fikir konsolidasi fiskal yang lebih perlahan daripada jangkaan meningkatkan risiko tindakan penarafan negatif terutamanya kepada Moody's (A3 stabil) dan penarafan Fitch (A- stabil).

"Agensi ini menjangka Malaysia akan mengekalkan trend konsolidasi fiskal walaupun pengurangan pendapatan daripada langkah menggantikan GST dengan SST," katanya.

Bagi forex, StanChart berkata pengumuman belanjawan dijangka tidak menjadi pemacu positif kepada ringgit.

Aliran masuk portfolio terus rendah untuk tempoh beberapa bulan menjelang pengumuman belanjawan berikutan pelabur asing memilih untuk menunggu dasar yang lebih jelas daripada pentadbiran baharu.

"Bagaimanapun, dengan sasaran defisit fiskal yang lebih luas daripada jangkaan dan risiko tindakan penarafan negatif, kami fikir tidak mungkin aliran masuk portfolio akan meningkat melainkan sentimen risiko yang lebih luas berubah," katanya.

Astro Awani

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://bankami.blogspot.com/2018/11/standard-chartered-kerajaan-mungkin.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kenapa Penarafan Kredit Petronas Turun Kepada Negatif

Kenapa Penarafan Kredit Petronas Turun Kepada Negatif

papar berkaitan - pada 9/11/2018 - jumlah : 572 hits
Moody s menurunkan rating Petronas dari stable to negative Adakah saya terkejut dengan penurunan rating ini Langsung tak terkejut Government mcm biasa akan ignore rating agencies moody s ke s p ke fitch ke Kenapa penarafan kredit petronas t...
Kerajaan Bn Perlis Mungkin Di Kelantan Masalah Remaja Agak Tak Terkawal

Kerajaan Bn Perlis Mungkin Di Kelantan Masalah Remaja Agak Tak Terkawal

papar berkaitan - pada 7/11/2018 - jumlah : 334 hits
Kerajaan Negeri Perlis tidak akan mengikut jejak langkah Kelantan yang bercadang melaksanakan perintah berkurung ke atas remaja pada waktu malam untuk mengatasi masalah gejala sosial Setakat ini menurut Menteri Besar Perlis Datuk Seri Azlan...
Kerajaan Akan Kekalkan Grab Nafi Tak Dengar Suara Pemandu Teksi

Kerajaan Akan Kekalkan Grab Nafi Tak Dengar Suara Pemandu Teksi

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 314 hits
Suara Tanpa SempadanKUALA LUMPUR Sekalipun pemandu teksi menyuarakan ketidakpuasan terhadap perkhidmatan e haling khususnya Grab kerajaan Pakatan Harapan nampaknya berkeras untuk mengekalkannya Menteri Pengangkitan Anthony Loke Siew Foke be...
Guan Eng Fitnah Kerajaan Kelantan

Guan Eng Fitnah Kerajaan Kelantan

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 284 hits
MP PAS kata Guan Eng fitnah Kelantan Menteri Kewangan Lim Guan Eng hari ini di Dewan Rakyat telah memfitnah kerajaan Kelantan kononnya tidak dapat membayar gaji kakitangan Nampaknya menteri kewangan ini begitu berdendam dengan Kelantan yang...
Kerajaan P Pinang Dikecam Semasa Memperingati Mangsa Tanah Runtuh

Kerajaan P Pinang Dikecam Semasa Memperingati Mangsa Tanah Runtuh

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 363 hits
Peserta memegang kad tertera nama mangsa yang terkorban GEORGE TOWN Sekumpulan warga Pulau Pinang berkumpul untuk memperingati pekerja asing yang terkorban dalam kejadian tanah runtuh di Bukit Kukus hari ini mengatakan rayuan menghentikan p...
Kerajaan Persekutuan Malaysia 8488

Kerajaan Persekutuan Malaysia 8488

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 407 hits
Sedap lagi bunyi KERAJAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU BAHASA MELAYU dengan BAHASA MALAYSIA Malaysia desak Laut China Selatan kekal dijadikan zon bebasMasalah besar timbul jika kapal perang AS China berlanggar 30 September lalu adminweb 21 10 2...
Kerajaan Baru Berjaya Banteras Rasuah Kata Tun M

Kerajaan Baru Berjaya Banteras Rasuah Kata Tun M

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 293 hits
October 22 2018 7 33 AMTun Dr Mahathir berkata usaha yang dilakukan kerajaan bagi memerangi rasuah telah membawa kejayaan besar KUALA LUMPUR Tun Dr Mahathir Mohamad berkata gejala rasuah yang dilihat berleluasa sebelum ini telah dapat ditan...
Takiyuddin Kerajaan Bn Dulu Pun Beri Pinjaman Tak Pernah Hina Kelantan Seperti Guan Eng

Takiyuddin Kerajaan Bn Dulu Pun Beri Pinjaman Tak Pernah Hina Kelantan Seperti Guan Eng

papar berkaitan - pada 22/10/2018 - jumlah : 409 hits
Ahli Parlimen pembangkang mendesak Menteri Kewangan Lim Guan Eng menarik balik kenyataan yang mendakwa kerajaan negeri Kelantan tidak ada duit untuk membayar gaji kakitangan awam Kerajaan BN dulu pun beri pinjaman tak pernah menghina keraja...
Zahid Hamidi Warning Kerajaan Ph

Zahid Hamidi Warning Kerajaan Ph

papar berkaitan - pada 23/10/2018 - jumlah : 296 hits
Zahid Hamidi Warning Kerajaan PH Anggota parlimen Bagan Datuk berkata kejadian gempa bumi dan tsunami yang melanda bandar Palu di Sulawesi Indonesia baru baru ini berpunca daripada pembabitan sesetengah orang dalam aktiviti lesbian gay bise...
Nasi Briyani Kukus Padu Sedap Uii Percuma Ayam Briyani Untuk Ibu Mengandung Patutla Ramai Beratur Beli

Nak Rasa Cromboloni Sedap Boleh Ke Flour Crown Jitra

Aku Ceraikan Isteri Ikut Kehendak Dia Sebab Dia Tak Pandai Buat Air Ikut Tekak Keturunan Kami

Nostalgia Bedak Sejuk

Buah Ciku 10 Khasiat Pelbagai Jenis Penyakit

Adik Ipar Nak Tumpang Rumah Kemudian Datang Lagi Sorang Akhirnya Kami Laki Bini Dah Kurus Kering

Stop The Drip Stay Warm A Guide To Oil Tank Replacement Services

Kempen Pn Dijangka Menggila Selepas Usaha Serang Kerajaan Tak Berhasil



5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard


Calon Bersatu Prk Kkb Tidak Dapat Sokongan Parti Pas

Unveiling The Efficiency Of Delta 8 Gummies An Extensive Guideline

Sayur Kucai Dan Taugeh Untuk Makan Tengah Hari

Adira Suhaimi Kasih Chord

Bila Duit Nak Masuk

Dumbing Down Our Education System Via Politicians And Theocrats