Sprm Tiada Unsur Rasuah Salah Guna Kuasa Oleh Muhyiddin Tajuddin


malaysiakini.com

Diterbitkan: Mar 2, 2022 1:05 PM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia tidak menemui sebarang unsur jenayah dalam klip audio yang didakwa suara Muhyiddin Yassin yang menawarkan jawatan politik dan kedudukan dalam syarikat berkaitan kerajaan (GLC) sebagai pertukaran untuk sokongan politik terhadapnya.

Dalam jawapan bertulis di Dewan Rakyat., Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-Undang), Wan Junaidi Tuanku Jaafar, berkata SPRM sudah selesai menjalankan siasatan terhadap isu klip audio yang melibatkan bekas perdana menteri itu.

"Hasil siasatan mendapati tiada elemen kesalahan di bawah Akta SPRM 2009 (Akta 694)," katanya menjawab soalan Teo Nie Ching (PH-Kulai).

Teo bertanyakan hasil siasatan SPRM terhadap rakaman audio yang didakwa membabitkan Muhyiddin itu, yang menawarkan jawatan politik dan kedudukan dalam GLC sebagai pertukaran untuk sokongan politik.

Pada Mei 2020, sebuah laman Facebook yang condong kepada Dr Mahathir Mohamad telah memuatnaikkan satu rakaman audio, yang kononnya daripada mesyuarat majlis tertinggi Bersatu pada Februari 2020.

Dalam rakaman itu, seorang lelaki yang suaranya mirip presiden parti, Muhyiddin Yassin kedengaran berkata bahawa ahli Parlimen Umno boleh dipikat untuk menyertai Bersatu jika mereka ditawarkan jawatan menteri atau GLC.

SPRM menjalankan siasatan berhubung dakwaan rasuah itu selepas klip audio itu menjadi tular. Pada Julai 2020 adalah dilaporkan bahawa SPRM telah menamatkan siasatannya dan menyerahkan kertas siasatannya kepada Jabatan Peguam Negara.

Dalam perkembangan lain, Wan Junaidi berkata SPRM tidak menemui sebarang bukti penyalahgunaan kuasa dalam siasatannya terhadap bekas pengerusi bukan eksekutif Prasarana Tajuddin Abdul Rahman.

“SPRM telah selesai menjalankan siasatan terhadap ahli parlimen Pasir Salak. Hasil siasatan mendapati tiada keterangan melibatkan salah guna kuasa dan rasuah yang berlaku,” katanya kepada Teo dalam satu lagi jawapan bertulis parlimen semalam.

Suruhanjaya itu menyiasat Prasarana - GLC yang satu ketika dahulu diketuai oleh Tajuddin - berhubung dakwaan salah guna kuasa.

Siasatan itu dimulakan selepas, antara lain, timbul dakwaan bahawa dia terlibat dalam projek yang melibatkan syarikat berkaitan keluarganya

Tajuddin ditahan pada Mei 2021 dan kemudian dibebaskan dengan ikat jamin. Adalah dilaporkan dia ditahan untuk membantu siasatan berkaitan pelantikan menantunya menyertai Prasarana.

Tajuddin telah dipecat sebagai pengerusi Prasarana beberapa hari selepas sidang media susulan pertembungan LRT di Kelana Jaya pada 24 Mei 2021.

Berhubung siasatan SPRM ke atas ahli parlimen Kuala Langat Dr Xavier Jayakumar, Wan Junaidi berkata siasatan masih dalam proses.

“Siasatan bagi kes tersebut masih lagi berjalan. SPRM tidak dapat mendedahkan

butiran siasatan tersebut,” katanya.

Pada Februari tahun lalus, SPRM menahan timbalan pengerusi PKR Perak ketika itu MA Thinagaran, yang mempunyai kaitan rapat dengan Xavier berhubung siasatan ke atas sebuah pembangunan di Perak.

SPRM turut memulakan siasatan ke atas Xavier.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/sprm-tiada-unsur-rasuah-salah-guna.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kertas Siasatan Dakwaan Salah Guna Kuasa Mara Corp Selesai Kata Sprm

Kertas Siasatan Dakwaan Salah Guna Kuasa Mara Corp Selesai Kata Sprm

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 125 hits
Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki berkata keputusan mengenai siasatan ke atas dakwaan salah guna kuasa dan salah urus MARA Corp mungkin diketahui minggu depan PETALING JAYA Kertas siasatan berkaitan dakwaan salah guna kuasa dan salah urus MA...
Mengapa Tiada Tindakan Lanjut Bagi Kes Muhyiddin Tajuddin Sprm Digesa Perjelas

Mengapa Tiada Tindakan Lanjut Bagi Kes Muhyiddin Tajuddin Sprm Digesa Perjelas

papar berkaitan - pada 5/3/2022 - jumlah : 275 hits
March 5 2022 Susulan siasatan SPRM memutuskan tiada tindakan lanjut bagi kes membabitkan Muhyiddin Yassin dan Tajuddin Abdul Rahman PETALING JAYA Kumpulan antirasuah menggesa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menjelaskan mengapa siasat...
Rasuah Salah Laku Disebabkan Bn Dan Umno Berleluasa Hadi Awang

Rasuah Salah Laku Disebabkan Bn Dan Umno Berleluasa Hadi Awang

papar berkaitan - pada 7/3/2022 - jumlah : 211 hits
agendaily com7 3 2022Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang berucap pada ceramah umum sempena PRN Johor di bilik gerakan PAS kawasan Bakri di Muar malam tadi 6 Mac 2022 Presiden PAS Tan Sri Abdul Hadi Awang menyeru bangsa Johor supaya melaku...
Macc Clears Muhyiddin Tajuddin Of Corruption And Power Abuse Claims

Macc Clears Muhyiddin Tajuddin Of Corruption And Power Abuse Claims

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 109 hits
The MACC has found no criminal element in the audio clip allegedly featuring Muhyiddin Yassin s voice enticing Umno defectors with minister posts and positions in government linked companies In a written parliamentary reply Minister in the ...
Anak Ajak Borak Mak Ayah Bagi Gajet Bukan Salah Gajet Anak Guna Berlebihan Kena Alert

Anak Ajak Borak Mak Ayah Bagi Gajet Bukan Salah Gajet Anak Guna Berlebihan Kena Alert

papar berkaitan - pada 2/3/2022 - jumlah : 125 hits
Zaman sekarang gajet tu dah jadi keperluan bukan sahaja kepada orang dewasa malah juga kepada anak anak kita yang masih kecil Memang tak salah nak berikan anak gajet tapi jangan jadikan gajet itu medium untuk anda mengelak atau sebagai satu...
Tubuhkan Rci Siasat Perbelanjaan Rm600 Bilion Oleh Kerajaan Muhyiddin

Tubuhkan Rci Siasat Perbelanjaan Rm600 Bilion Oleh Kerajaan Muhyiddin

papar berkaitan - pada 22/2/2022 - jumlah : 130 hits
Dari mencabar mahu menekan butang pada bila bila masa sehingga lah butang tertekan sendiri oleh Menteri Besar Johor Muhyiddin seolah olah ketakutan pada sesuatu jika ada PRN dan seterusnya jika tumbang di Johor akan ada PRU15 pula Ketakutan...
Sarawak Patut Bangga Tiada Kes Kes Rasuah Besar Dilaporkan Berlaku Sprm

Sarawak Patut Bangga Tiada Kes Kes Rasuah Besar Dilaporkan Berlaku Sprm

papar berkaitan - pada 1/3/2022 - jumlah : 229 hits
The ReporterSarawak bukan juara di dalam kes kes melibatkan rasuah malah ia patut berbangga kerana tiada kes kes besar berkaitan rasuah dilaporkan berlaku kata Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki Belia...
Sambil Serang Najib Mahathir Cuba Bantu Muhyiddin Dan Sekaligus Ketepikan Anwar

Sambil Serang Najib Mahathir Cuba Bantu Muhyiddin Dan Sekaligus Ketepikan Anwar

papar berkaitan - pada 6/3/2022 - jumlah : 285 hits
Oleh Sirajuddin Ahmad Mahathir up the ante dalam serangan nya terhadap Najib Razak demi PRN Johor Mahathir yang sentiasa banyak muslihat dan auta sebenarnya bukan sahaja menyerang Najib tetapi juga cuba sideline kan Anwar Ibrahim dari menon...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Falling Trees Reveal Nation S Rotting Roots

Apa Nasib Veteran Tentera Malaysia

Mudahnya Jadi Cikgu Sekolah

Why The Us Can T Win The Trade War With China And Shouldn T Try

Hukum Baca Quran Dan Berzikir Tanpa Wuduk

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Nicol David Wanita Asia Pertama Digelar Ratu Skuasy Dunia



Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia


T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Mitarashi Dango

Anak Lelaki Cenderung Ada Autisme 4 Kali Ganda Dari Perempuan Dr Say Kongsi Faktanya