Spr Umum Prn12 Sarawak Diadakan 18 Disember Depan


 


Oleh RAYMOMD LUI / November 24, 2021


Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia (SPR) hari ini telah mengumumkan tarikh bagi Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak Ke-12 akan diadakan pada 18 Disember depan.

Pengerusi SPR, Datuk Abdul Ghani Salleh berkata, pihaknya telah pun menerima notis pengisytiharan kekosongan Dewan Undangan Negeri (DUN) oleh Speaker DUN bertarikh 3 November 2021.

Justeru, katanya SPR telah mengadakan mesyuarat khas bagi membincangkan tarikh PRN12 diadakan bagi mengisi kekosongan 82 DUN di negeri ini.

“Maka dengan ini kita menetapkan tarikh PRN12 Sarawak akan diadakan pada 18 Disember 2021 manakala Hari Penamaan Calon dilangsungkan pada 6 Disember 2021.

“Bagi Hari Pengundian Awal pula, SPR menetapkan diadakan pada 14 Disember 2021,” jelas beliau dalam satu sidang media di Kuching hari ini.

Jelas beliau lagi, bagi menjalankan proses PRN12 Sarawak SPR telah melantik 82 orang Pegawai Pengurus Pilihan Raya dibantu oleh 249 orang Penolong Pegawai Pengurus untuk memantau semua aktiviti kempen pilihan raya sepanjang tempoh rasmi berkempen

Malah, tambahnya SPR turut menubuhkan 155 Pasukan Penguat Kuasa Kempen Pilihan Raya (PP-KPR) yang akan dianggotai oleh wakil-wakil daripada pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM), Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) dan wakil-wakil calon yang bertanding.

“Manakala daftar Pemilih Pilihan Raya (DPPR) yang akan digunakan untuk PRN12 kali ini adalah Daftar Pemilih terkini sehingga Daftar Pemilih Tambahan (DPT) ST2/2021 yang dikemaskini sehingga 2 November 2021.

“Daftar Pemilih tersebut mengandungi 1,252,014 orang pengundi yang terdiri daripada 1,228,858 orang pengundi biasa, 12,585 orang anggota tentera dan pasangan, 10,458 orang anggota polis PGA dan pasangan serta 113 orang Pengundi Tidak Hadir (PTH) Luar Negara. DPPR tersebut akan mula dijual pada 1 Disember 2021,” ujarnya.

Justeru, beliau berkata SPR menyasarkan 70 peratus pengundi akan keluar mengundi sekali gus memohon kerjasama semua pihak termasuk pihak media dan parti-parti politik agar turut mengambil langkah untuk menyeru dan menggalakkan pengundi supaya keluar mengundi pada 18 Disember nanti.

Sebelum ini, SPR telah menerima pemakluman rasmi daripada Ketua Menteri Sarawak, Datuk Patinggi Tan Sri Abang Johari Tun Openg berhubung dengan perkenan Yang di-Pertuan Agong untuk menamatkan Proklamasi Darurat (Sarawak) P.U. (A) Seksyen 2 (2) Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu)(Sarawak) 2021 (P.U.(A)324.

Berdasarkan Seksyen 3(3) Ordinan Darurat (Kuasa-Kuasa Perlu)(Sarawak) 2021, Dewan Undangan Negeri (DUN) hendaklah terbubar pada tarikh Proklamasi Darurat (Sarawak) dibatalkan atau diiungkaikan.

Di bawah Seksyen 3(4) Ordinan yang sama, berkehendakkan, suatu pilihan raya umum hendaklah diadakan dalam tempoh 60 hari dari tarikh Proklamasi Darurat (Sarawak) dibatalkan atau diungkaikan.

Proklamasi Darurat di Sarawak telah dibatalkan pada 3 November lalu yang mana
perkara itu disahkan mengikut Warta Kerajaan Persekutuan Proklamasi Darurat (Sarawak) (Pembatalan 2021) dikeluarkan Jabatan Peguam Negara.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2021/11/spr-umum-prn12-sarawak-diadakan-18.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Spr Tetapkan 18 Disember Prn Sarawak

Spr Tetapkan 18 Disember Prn Sarawak

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 191 hits
AGENDA DAILY Pilihan Raya Negeri Dewan Undangan Negeri Satu lagi pilihan raya akan diadakan selepas Melaka Suruhanjaya Pilihan Raya hari ini menetapkan Pilihan Raya Negeri Ke 12 Sarawak diadakan pada 18 Disember depan Bagi PRN 12 Sarawak ka...
Prn Sarawak Spr Dijangka Umum Tarikh Tarikh Penting Hari Ini

Prn Sarawak Spr Dijangka Umum Tarikh Tarikh Penting Hari Ini

papar berkaitan - pada 24/11/2021 - jumlah : 243 hits
Suruhanjaya Pilihanraya dijangka umumkan tarikh penting berkaitan Pilihan Raya Negeri Sarawak hari ini Sidang akhbar oleh pengerusinya Datuk Abdul Ghani Salleh akan berlangsung pada jam 11 pagi di sebuah sebuah hotel di Kuching Sarawak SUBS...
Btob Umum Acara Bertemu Peminat Welcome To Btob S Home Disember Ini

Btob Umum Acara Bertemu Peminat Welcome To Btob S Home Disember Ini

papar berkaitan - pada 17/11/2021 - jumlah : 152 hits
Kumpulan BTOB akan mengadakan acara pertemuan bersama peminat selamat 2 hari di Welcome to BTOB s Home Pada penghujung tahun ini BTOB akan menyambut kelab peminat rasmi mereka iaitu Melody secara dalam dan luar talian Kumpulan itu mengumumk...
Prn Sarawak Spr Mengadakan Mesyuarat Khas Pada 24 November

Prn Sarawak Spr Mengadakan Mesyuarat Khas Pada 24 November

papar berkaitan - pada 13/11/2021 - jumlah : 169 hits
AGENDA DAILY Pilihan Raya Negeri Dewan Undangan Negeri Satu mesyuarat khas akan diadakan Suruhanjaya Pilihan Raya Malaysia pada 24 November berhubung Pilihan Raya Umum Negeri Sarawak ke 12Perkara itu disahkan Setiausaha SPR Datuk Ikmalrudin...
Eksklusif Benarkah Pilihanraya Umum Ke 14 Bakal Diadakan Pada Mac Julai 2017

Eksklusif Benarkah Pilihanraya Umum Ke 14 Bakal Diadakan Pada Mac Julai 2017

papar berkaitan - pada 11/11/2021 - jumlah : 100 hits
Bermacam macam tarikh kesimpulan dan spekulasi yang diakaitkan dengan TARIKH KERAMAT untuk PILIHANRAYA UMUM KE 14 akan datang Pejam celik pejam celik Sedar sedar sudah lebih 3 tahun PRU 13 berlalu Ini bermakna Status kematangan bagi sesi pa...
Pelbagai Jawatan Kosong Terkini Telekom Malaysia Disember 2021

Pelbagai Jawatan Kosong Terkini Telekom Malaysia Disember 2021

papar berkaitan - pada 2/12/2021 - jumlah : 383 hits
Pelbagai Jawatan Kosong Terkini Telekom Malaysia Disember 2021 Khas kepada anda yang sedang mencari pekerjaan dan berminat untuk menjawat jawatan kosong terkini yang tertera pada halaman Mingguan Kerja Buat makluman pengambilan jawatan koso...
Pendaftaran Pengundi 18 Tahun Berkuat Kuasa 15 Disember

Pendaftaran Pengundi 18 Tahun Berkuat Kuasa 15 Disember

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 170 hits
bharian comOleh Disember 1 2021 8 54pmWarganegara berusia 18 tahun ke atas menjadi pemilih untuk pilihan raya secara automatik mulai 15 Disember ini Foto NSTP SYAFEEQ AHMADKUALA LUMPUR Pendaftaran secara automatik pemilih berusia 18 tahun k...
Harga Minyak Petrol Dan Diesel Bulan Disember 2021

Harga Minyak Petrol Dan Diesel Bulan Disember 2021

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 290 hits
Harga minyak petrol dan diesel bulan Disember 2021 Disini ada perkongsian mengenai harga minyak petrol RON95 RON97 dan diesel terkini yang diumumkan pada setiap minggu bagi bulan Disember tahun 2021 Untuk makluman jika sebelum ini KERAJAAN ...
Bulan Kedua Belas Hai Disember

Bulan Kedua Belas Hai Disember

papar berkaitan - pada 1/12/2021 - jumlah : 303 hits
BULAN KEDUA BELAS HAI DISEMBER Assalammualaikum wbt Alhamdulillah Beratus hari berbaki tiga puluh satu hari termasuklah hari ini MasyaAllah Allahuakbar Setahun lagi yang mewah dengan ceritanya Selalu ada sahaja rasa berdebar debar yang luar...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally