Speaker Dewan Mengapa Pas Tak Bantah



SETELAH menunggu agak lama untuk Kerajaan PN mengadakan Sidang Parlimen kerana masalah COVID-19, akhirnya pada Isnin 13 Julai, maka bertembunglah dua pasukan kerajaan yang baharu dengan pembangkang. Bagi pemerhati politik, sangkaan bahawa Parlimen kali ini akan menjadi lebih ‘meriah’ adalah tepat sekali. Ini kerana sebelum ia berlangsung lagi, beberapa hari sebelumnya, sudah diketahui apa usulnya.
Dua usul yang sangat penting bagi menentukan perjalanan persidangan iaitu usul bagi mengosongkan kerusi Speaker dan Timbalan Speaker Dewan untuk digantikan dengan Speaker dan timbalannya yang baharu. Setelah berperang mulut, bersilat lidah, akhirnya ia berjaya diluluskan dengan 111 menyokong dan 109 menentang. Tan Sri Mohamad Arif Md Yusof kemudiannya digantikan dengan Datuk Azhar Azizan Harun. Manakala Nga Kor Ming meletakkan jawatan sebagai timbalan diganti YB Datuk Azalina Othman.
Kepetahan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Takiyuddin Hassan dari PAS telah menenggelamkan cubaan pembangkang untuk menghalang usul ini daripada diteruskan. Begitulah keadaannya. Mana-mana kerajaan tidak akan membiarkan kerusi Speaker diserahkan kepada orang yang tidak boleh melancarkan agenda kerajaan di dalam persidangan. Kuasa Speaker di peringkat DUN dan Parlimen, amat besar.
Apabila Speaker memutuskan, tiada sesiapa yang boleh melawan sewaktu persidangan berlangsung. Bila Ahli Parlimen diarahkan keluar, maka keputusan itu tidak boleh dibantah oleh mana-mana Ahli Parlimen lain. Masih ingat bagaimana Speaker DUN Selangor yang memendekkan hanya kepada dua hari persidangan setelah tidak mahu usul bagi mengubah perkataan dalam enakmen yang berkaitan penukaran agama dahulu? Itulah antara tanda kuasa Speaker.
Peruntukan undang-undang memberikan kuasa penuh bagi Speaker menafsirkan peraturan Parlimen atau DUN. Dan keputusan penafsiran dari Speaker itu adalah muktamad. Walau bagaimanapun, Speaker Parlimen bukanlah terdiri daripada kalangan yang hanya diperlukan untuk memenuhi syarat. Pada umumnya, mereka adalah daripada mereka yang mempunyai kelayakan yang tinggi, terutama berkaitan perundangan. Berbeza dengan Speaker di DUN, tidaklah semuanya berlatar belakangkan perundangan.
Timbul persoalan, dengan sebegitu besar kuasa yang dimiliki oleh Speaker, mengapa PAS menyokong Datuk Azhar Harun atau Art Harun? Umum mengetahui Art Harun adalah pendukung PH, sehinggalah beliau dilantik menjadi Pengerusi SPR. Dikatakan mengenai latar belakang hidupnya yang tidak menyukai Islam. Beberapa kali berkonfrontasi dengan PAS berkenaan agama. Rakan baik beliau ialah Siti Kassim. Rekod beliau yang dilihat Liberal itu, terpampang di media sosial.
PAS sering menjadi tanda aras bagi keIslaman seseorang dalam politik. Begitulah kuatnya pengaruh Islam yang dibawa oleh PAS, kerana jika ada sahaja perkara yang dianggap sebagai bertentangan dengan Islam dan hal itu ada berdekatan dengan PAS, maka PAS akan di’boo’ sebagai bersekongkol dengan perkara yang haram yang tidak menyamai kehendak Allah. Maka persepsi mesti diwujudkan musuh agar PAS dilihat sudah lari dari landasan Islam yang sebenarnya.
Pada awalnya tugas sebegini agak sukar kerana ahli dan pengikut PAS ramai yang berilmu, sentiasa mengikuti kelas-kelas pengajian, usrah-usrah, liqa’, rehlah, seminar anjuran parti dan banyak lagi. Maka penebukan pemikiran melalui lubang yang salah, tidak diterima oleh ahli PAS. Disebabkan itulah JIM suatu masa dahulu, terpaksa menyelinap masuk ke dalam PAS kerana sukarnya mahu menyerang dari luar. Utuhnya benteng dalam sistem perkaderan, tarbiyyah, dakwah dan organisasi PAS.
Namun masa berubah, kaedah juga turut terkesan dengan perubahan yang berlangsung. Ahli-ahli PAS lebih menyukai untuk menerima tarbiyyah terus dari media sosial. Penyakit merasa diri cerdik ini adalah penyakit lama yang berlaku dalam mana-mana jamaah. Apa sahaja berita yang diterima, ianya mesti dijawab oleh pimpinan kerana desakan ahli. Dari mana sumber, bukan soalnya, tetapi mesti dijawab.
Maka kerja musuh menjadi lebih mudah dan tugas pimpinan PAS pula menjadi lebih getir, hasil dari sikap ahli PAS sendiri. Persepsi ciptaan musuh kini bagaikan diterima sebagai berita utama, memudahkan kerja lawan. Tidak sedikit ahli PAS yang mempercayainya. Kumpulan musuh luar juga tidak perlu masuk sehingga ke usus PAS bagi mengucar-kacirkan jamaah. Cukuplah dengan menunjukkan sedikit kecerdikan mereka bagi memikat hati ahli, lupa kepada pimpinan sebenar mereka.
Menyokong pemilihan Art Harun sebagai Speaker Parlimen bukanlah termasuk dalam satu perkara yang akan memartabatkan Islam. Itu benar. Tetapi ianya sebagai salah satu daripada adegan ulangan PAS apabila berhadapan dengan mudharat yang lebih besar, mana yang mahu dipilih. Memilih TS Arif yang jelas menyokong PH dan anak-anaknya juga menjadi orang yang dekat dengan DAP atau memilih Art Harun yang cenderung kepada PN.
Pasti ada di antara orang akan berkata apa bezanya mereka berdua daripada PH. Ya, dari satu sudut benar. Tetapi lihat daripada satu sudut yang lain, Perdana Menteri (PM) kita juga asalnya PH. Malah sebahagian daripada BERSATU masih menyokong PH, duduk di kerusi pembangkang, masih bercita-cita mahu merampas kembali kerajaan ini. Dan jika diikutkan, amat mudah bagi mereka, hanya memujuk PM dan kerusi yang ada bergabung bersama mereka adalah melebihi 112, jumlah majoriti mudah.
Jadi kenapa kita memilih Tan Sri Muhyiddin Yassin (TSMY) sebagai PM? Kita dengan mudah jatuh dari kerajaan jika TSMY mengubah fikiran dan pasukannya. Ia kerana kita ada nilai yang lebih besar iaitu menjatuhkan PH yang ada DAP di dalamnya. Mudharat DAP kepada Islam lebih besar berbanding dengan PH yang tanpa DAP. Jadi kita terpaksa membeli sesuatu secara pakej dan pakej itu terpaksa kita ambil sekali kerana buat masa ini, itulah sahaja pilihan kita.
Melihat dari sudut pandang yang lain pula, Art Harun bukanlah penggubal undang-undang. Beliau juga berseorangan, bukan satu parti besar seperti DAP dan lebih mudah dikawal. Pergerakan beliau juga perlu mengikut kepada kehendak PM dan kerajaan yang memerintah. Harus diingat juga kerajaan ini adalah Kerajaan PN. PAS tiada apa-apa perjanjian khusus dengan mereka. Yang dipersetujui bersama ialah tidak membiarkan PH dan DAP menguasai kerajaan.
Asas kepada isu ini adalah sama dengan asas ketika PAS mahu berkerjasama dengan DAP dahulu, malah ia lebih besar dibincangkan berbanding isu sekarang. Memilih contoh kisah Abdullah bin Uraiqi’ di dalam sirah ketika mahu berhijrah, ahli-ahli PAS ketika itu menghafal kisah ini sebagai dalil. Itu ketika mahu berkerja bersama kafir. Tetapi sekarang, hujah itu seperti hilang. Mudharat yang mana mahu dipilih seperti tiada.
Sedangkan PAS hanya penumpang di dalam PN. Kerusinya tidak banyak. Bukan dominan. Adakah kerana mahukan seorang Speaker yang Islamis, kita kemudiannya terpaksa berperang pula dengan TSMY, Umno dan kemudiannya menyebabkan mereka kembali bergabung dengan PH yang ada DAP di dalamnya? Begitu juga nanti jika MN menguasai pemerintahan. Mesti diingat, kita memilih Umno sebagai rakan kongsi kita. Cacat celanya terutama dalam Islam, kita mesti terima.
Jika anda mahu berpolitik dan politik anda seperti galah, lurus dan tidak berbengkok, maka ada lebih baik anda terus menjadi galah. Boleh juga diguna untuk mengait buah daripada konon mahu menegakkan Islam, tetapi jalannya salah.
Sudah berapa kali pimpinan PAS menunjukkan jalan yang betul dengan ijtihad politik mereka dan kita melawannya. Sudah berapa kali juga akhirnya kita menyesal setelah kemusnahan berlaku? Sesungguhnya anda adalah golongan isti’jal iaitu golongan yang gopoh dan gelojoh. Sudah kesekian kalinya Presiden PAS berpesan supaya sabar dalam berjuang dan berdakwah kerana jalannya panjang dan beronak. Di mana nasihat itu diletakkan?
MOHD NASIR ABDULLAH
 


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2020/07/15/speaker-dewan-mengapa-pas-tak-bantah/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Parlimen Pembangkang Bantah Tukar Speaker Dewan Rakyat

Ahli Parlimen Pembangkang Bantah Tukar Speaker Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 5/7/2020 - jumlah : 320 hits
Oleh Rohaniza IdrisWakil pembangkang mahu Yang Dipertua dan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat dikekalkan NSTP MOHD YUSNI ARIFFINKUALA LUMPUR Sekumpulan ahli Parlimen pembangkang tidak bersetuju dengan cadangan penukaran Yang Dipertua Dewa...
Mungkinkah Ada Mp Umno Pas Tidak Menyokong Usul Tukar Speaker

Mungkinkah Ada Mp Umno Pas Tidak Menyokong Usul Tukar Speaker

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 226 hits
Oleh Shahbudindotcom Pagi ini merupakan hari penentuan bagi masa depan Muhyiddin Yassin sebagai Perdana Menteri Cubaannya membawa usul menukar Speaker Parlimen Mohamad Ariff Md Yusof bakal menjadi perhitungan hidup mati kepada masa depan po...
Parliament 111 Aye 109 Nay Dewan Rakyat Speaker Ousted

Parliament 111 Aye 109 Nay Dewan Rakyat Speaker Ousted

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 322 hits
Malaysiakini brings you live coverage of the developments in the Dewan Rakyat today 111 Aye 109 Nay Dewan Rakyat speaker ousted1 00pm The motion to remove speaker Mohamad Ariff Md Yusof has been approved with 111 votes in favour 109 against...
Usul Kosong Jawatan Speaker Di Aturan Ke 2 Sidang Dewan Rakyat Hari Ini

Usul Kosong Jawatan Speaker Di Aturan Ke 2 Sidang Dewan Rakyat Hari Ini

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 338 hits
July 13 2020 Bekas timbalan speaker Parlimen Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata sekiranya usul supaya speaker Mohamad Ariff Md Yusof mengosongkan jawatannya mendapat sokongan majoriti aturan mesyuarat lain tidak boleh diteruskan sehingga spe...
Dewan Rakyat Lulus Usul Speaker Kosongkan Jawatan

Dewan Rakyat Lulus Usul Speaker Kosongkan Jawatan

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 281 hits
KUALA LUMPUR Dewan Rakyat sebentar tadi meluluskan usul dikemukakan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin supaya Speaker Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof mengosongkan jawatannya Usul itu diluluskan selepas mendapat sokongan majoriti Ahli P...
Pm Muhyiddin Usul Ariff Yusof Lepaskan Jawatan Speaker Dewan Rakyat

Pm Muhyiddin Usul Ariff Yusof Lepaskan Jawatan Speaker Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 13/7/2020 - jumlah : 316 hits
Perdana Menteri Muhyiddin Yassin mengusulkan Ariff Yusof melepaskan jawatan speaker Dewan Rakyat Beliau dalam cadangannya memberi alasan terdapat pencalonan lain bagi jawatan itu Saya ingin mencadangkan Dewan Rakyat ini mengambil ketetapan ...
Kerajaan Bertukar Speaker Wajib Tukar Speaker Dewan Negara Tak Tukar Pula

Kerajaan Bertukar Speaker Wajib Tukar Speaker Dewan Negara Tak Tukar Pula

papar berkaitan - pada 14/7/2020 - jumlah : 250 hits
Aiman Athirah Al Jundi Alasan kerajaan berubah maka speaker Dewan Rakyat perlu ubah sepertimana yg dihujjahkan oleh MP Pasir Puteri Nik Zawawi hanya menyerlahkan ketidakmatangan dan kedunguan melampau Sepanjang 22 bulan PH memerintah Speake...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Makanan Perlis Paling Popular

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Panduan Produk Kesihatan

Tafsir Mimpi Gajah

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Sungai Muda Sempadan Pulau Pinang Kedah



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


Lyodra Tak Selalu Memiliki Chord

No Campaign Elements In Kkb Hari Raya Open House Selangor Mb Tells Bersih

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Essential Guide To Safe Well Water Maintenance

Drama Dia Pria Terhebat

Jambu Batu Kandungan Nutrisi Dan Manfaatnya Untuk Kesihatan