Sosma Mp Umno Sabotaj Sidang Parlimen Untuk Tekan Ismail Sabri


agendaily.com24/3/2022
Rupa-rupa Ahli Parlimen Bagan Datuk yang juga Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi sendiri tidak hadir pada sesi undian Dewan Rakyat semalam, 23 Mac 2022, bagi meluluskan perlanjutan penguatkuasaan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau SOSMA, demi keamanan dan keselamatan negara.

Lima puluh daripada 220 Ahli Parlimen (MP), termasuk daripada UMNO, tidak hadir pada sesi petang sidang Dewan Rakyat untuk meluluskan usul melanjutkan tempoh pelaksanaan akta SOSMA sehingga lima tahun lagi, semalam.

Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah Khas) 2012 atau SOSMA dikuatkuasakan bagi menyediakan langkah-langkah khas berkaitan kesalahan keselamatan bertujuan mengekalkan keamanan dan keselamatan negara.

Akta ini digubal bagi menggantikan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA). Dewan Rakyat meluluskan akta itu pada 17 April 2012, mendapat perkenan Diraja pada 18 Jun dan diwartakan pada 22 Jun 2012.

Melalui undi belah bahagian yang juga telah mencetuskan hiruk-pikuk di dalam dewan, usul dibentang Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hamzah Zainudin itu, menyaksikan 84 MP bersetuju manakala 86 (pembangkang) tidak bersetuju.

Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Azhar Azizan Harun ketika mengumumkan keputusan undi itu berkata seramai 50 MP tidak hadir.

Antara yang tidak hadir ialah MP Bagan Datuk yang juga Presiden UMNO Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, yang kemudian mengambil kesempatan cuba menunjukkan kelemahan kerajaan yang ada sekarang yang ditadbir Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob.

Pada masa sama beliau mengatakan memorandum persefahaman (MoU) yang ditandatangani itu adalah antara Kerajaan Perikatan Nasional (PN) dan Pakatan Harapan (PH).

Antara yang disebut Zahid dalam kenyataan hari ini ialah:

“Ini kerana, jika kita merujuk kepada Memorandum Persefahaman antara pihak Kerajaan (Perikatan Nasional) dan pembangkang (Pakatan Harapan), Perkara 3 dengan jelas menegaskan bahawa pihak pembangkang hendaklah bersetuju, atau berkecuali, dalam apa-apa usul yang dibawa oleh Kerajaan.”

Zahid terus mengambil kesempatan untuk menempelak Kerajaan Keluarga Malaysia diterajui Ismail Sabri yang mendapat dukungan majoriti MP Perikatan Nasional (PN).

Untuk rekod, MoU itu ditandatangani Ismail Sabri yang juga Naib Presiden UMNO dengan pimpinan kanan PH, termasuk cikgu kepada Zahid, Presiden PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim pada 13 September 2021.

Serangan terhadap kerajaan, Ismail Sabri dan pembangkang dilakukan pemimpin tertinggi parti itu, termasuk Timbalan Presiden UMNO Datuk Seri Mohamad Hasan, tanpa melihat kesalahan mereka sendiri yang tidak hadir pada sidang Dewan Rakyat semalam.

Justeru, adakah ketidakhadiran MP-MP UMNO dan Barisan Nasional (BN) itu semalam telah dirancang lebih awal bagi menggagalkan usul penting keselamatan negara?

Atau, adakah ianya satu sabotaj daripada UMNO dan BN – parti diterajui Zahid dan dinasihati Datuk Seri Najib Razak – untuk menunjukkan kelemahan kerajaan pimpinan Ismail Sabri?

Sedangkan, jika UMNO dan BN benar-benar bertanggungjawab dan mementingkan rakyat serta negara, mereka sepatutnya hadir untuk menyokong usul itu sekali gus mengalahkan pembangkang.

Justeru, Ismail Sabri harus terus berhati-hati terhadap ‘wayang’ yang dimainkan kepimpinan UMNO dan BN untuk melemah dan memalukan pantadbiran Keluarga Malaysia.

Tok Akhi
Pemerhati politik kampung

Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Agenda Daily. Segala risiko akibat penyiaran artikel ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wak-labu.blogspot.com/2022/03/sosma-mp-umno-sabotaj-sidang-parlimen.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ismail Sabri Cadangan Bubar Parlimen Akan Dibincang Top 5 Umno

Ismail Sabri Cadangan Bubar Parlimen Akan Dibincang Top 5 Umno

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 133 hits
FMT ReportersKUALA LUMPUR Keputusan berkaitan cadangan untuk membubarkan Parlimen akan dibincangkan dalam kalangan lima pimpinan tertinggi atau Top Five Umno kata Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob Beliau yang juga Naib Presiden Umno berka...
Jika Enggan Bubar Parlimen Awal Adakah Ismail Sabri Akan Dipecat Daripada Umno

Jika Enggan Bubar Parlimen Awal Adakah Ismail Sabri Akan Dipecat Daripada Umno

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 115 hits
Tindakan UMNO mendesak melalui pentas PAU2021 agar PRU15 diawalkan dan diadakan sebelum pemilihan parti adalah suatu langkah terdesak yang kemungkinan membawa kepada Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob dipecat daripada parti Menjadi perbual...
Darah Saya Darah Umno Tegas Ismail Sabri

Darah Saya Darah Umno Tegas Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 159 hits
Darah saya darah UMNO tegas Ismail SabriFoto Malay Mail Jati diri saya adalah jati diri Umno Siapalah Ismail Sabri tanpa tuan tuan dan puan puan demikian ucap Perdana Menteri pada Perhimpunan Agung Umno 2021 semalam Datuk Seri Ismail Sabri ...
Gempar Impian Umno Tercapai Kerana Sosma Ph Tertipu Parlimen

Gempar Impian Umno Tercapai Kerana Sosma Ph Tertipu Parlimen

papar berkaitan - pada 25/3/2022 - jumlah : 124 hits
Mungkin Kegagalan kerajaan untuk mendapat undi mencukupi Usul Sosma adalah sebahagian langkah licik UMNO untuk membatalkan MOU dengan pakatan harapan dan sebagai alasan membubarkan parlimen Adakah Pakatan harapan sudah terkena perangkap dan...
Ismail Sabri Yaakob Terima Tekanan Bubar Parlimen

Ismail Sabri Yaakob Terima Tekanan Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 310 hits
Ismail Sabri Yaakob Terima Tekanan Bubar Parlimen Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob tidak pernah sekali pun berkata yang dia tidak mahu membubarkan parlimen dakwa Ketua Pemuda Umno Malaysia Asyraf Wajdi Dusuki Katanya hal itu dinyatakan I...
Kemenangan Selesa Bn Hanya Jadikan Ismail Sabri Hilang Kekuatan Bertahan Tekanan Bubar Parlimen

Kemenangan Selesa Bn Hanya Jadikan Ismail Sabri Hilang Kekuatan Bertahan Tekanan Bubar Parlimen

papar berkaitan - pada 11/3/2022 - jumlah : 129 hits
Semua orang secara umumnya sedar keputusan PRN Johor pada 12 Mac ini akan memberi kesan kepada kedudukan Perdana Menteri Ismail Sabri Yaakob Berselindung di sebalik inginkan kestabilan kemenangan BN lebih lebih lagi jika menang dengan major...
Hala Tuju Umno Nasib Mn Akan Dimuktamad Pada Pau Ismail Sabri

Hala Tuju Umno Nasib Mn Akan Dimuktamad Pada Pau Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 14/3/2022 - jumlah : 113 hits
mykmu net13 3 2022Hala tuju UMNO terutama selepas Pilihan Raya Negeri Johor akan ditentukan pada Perhimpunan Agung UMNO yang dijadualkan bermula Rabu ini Selain itu UMNO juga dijangka membentangkan pendiriannya terhadap Muafakat Nasional ba...
Zahid Suggests Ismail Sabri Remains Umno S Pm Candidate For Ge15 Tok Mat For Ge16

Zahid Suggests Ismail Sabri Remains Umno S Pm Candidate For Ge15 Tok Mat For Ge16

papar berkaitan - pada 20/3/2022 - jumlah : 146 hits
Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi delivers a speech at the 2021 Umno General Assembly at the World Trade Centre Kuala Lumpur March 19 2022 Picture by Hari AnggaraKUALA LUMPUR March 19 Umno president Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi ...
Tiada Bincang Pru Awal Dalam Mt Umno Kata Ismail Sabri

Tiada Bincang Pru Awal Dalam Mt Umno Kata Ismail Sabri

papar berkaitan - pada 18/3/2022 - jumlah : 120 hits
agendaily com18 3 2022Mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO Fokus Mesyuarat Majlis Tertinggi yang berlangsung malam tadi tertumpu kepada isu berhubung Perhimpunan Agung UMNO 2021 yang berlangsung esok kata Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob Perdana M...
Panduan Lengkap Tentang Brand Perlindungan Pendaftaran Dan Penegakan

Zaid Urges Cabinet Transparency On Najib House Arrest Bid

Polis Cari Waris Lelaki Maut Kemalangan

Celebrating Mother S Day With Legumes Dining With The Queens

Ceo Badan Berkanun Ditahan Sprm Disyaki Seleweng Dana Projek Rm1 2 Bilion

Lirik Lagu Dari Jauh Alyph

Kerajaan Lulus Pemanjangan Landasan Ltsip

Langkawi Welcomes The World Residences At Sea And Celebrates Tourism Resurgence



Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya

Biodata Zubir Khan Penyanyi Lagu Yennode Macha Macha Macha Pemuda Bertangan Kudung Yang Menginspirasikan

Info Penuh Senarai Peserta Juri Hadiah Cara Undi The Hardest Singing Show Astro Ria Sooka Program Realiti Mingguan Terbaru Malaysia

Info Dan Sinopsis Filem Shaitaan 2024 Remake Filem Vash Kini Di Netflix


Bufet Buka Puasa Kat Hotel Excelsior Ipoh

Hasil Tanaman Dalam Pasu

More Than Genetics How Life Experiences Shape Our Health

Disyaki Seleweng Rm8 Juta Dalam Akaun Amanah 2 Firma Guaman Disiasat

Agc Rejects Sanusi Bid To Dismiss Sedition Charges

Is Anwar Ever Going To Release Najib