Solat Selepas H4id Merupakan Kesilapan Wanita Yang Tidak Disedari Rileks Media


Ilmu Fekah, khususnya BAB HA ID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakkan wanita Islam…kenapa hal ini boleh terjadi?? Amat susah untuk mencari seorang guru/ustazah/ …yang betul-betul pakar dalam bab ‘Orang-orang Perempuan ini’ kecuali terpaksa@mesti dirujuk kepada lelaki/ustaz- ustaz yang bernama LELAKI jugak…(saya rasa ramai yang bersetuju dengan pandangan saya )
Contohnya yang paling simple ; bila ditanya kepada kebanyakkan wanita Islam ; “adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada’kan solat mereka yang ditinggalkan ketika ha id?” pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakkan mereka mengatakan: “alaa…itu soalan mudah jee..bila ‘datang period’ maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula ‘bergelar wanita’ dulu”
Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa… Sebenarnya TAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi ha id!!! sekalipun. Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya’ Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang mashur.
Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan ulama’ terdahulu..
Dalam BAB TIGA :
” Fi adab Mua’sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah…” perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut : PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HA ID: Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :
1- Jika perempuan dalam keadaan ha id mendapati dar ah ha id itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asar sebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.
2- Jika perempuan mendapati da rah ha idnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya’ sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya’. ” Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa ha id) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam” (Imam Al-Ghazali)
HURAIAN MASALAH :
1) Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?
– Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya ha id masih dalam waktu Asar, maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)
2) Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama?
– Kerana di dalam hukum menjama’ (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama’ dan diqosarkan bersama solat Zohor.
– Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat ha idnya kering atau tidak), boleh jadi haidnya sudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat ( menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.
3) Dalam perkara solat subuh pun sama : -perempuan itu hanya menyedari da rah ha idnya kering, sebelum masuk waktu subuh, kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya’ sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya’.
-Solat Isya’ juga boleh dijama’ (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.
-Di atas kecuainnya (tidak betul-betul melihat dar ahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)
-maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) maka adalah bagi perempuan itu perlu di qadha juga solat maghribnya.
Sila rujuk : Kitab Ihya’ Ulumuddin (Jilid ke 2) cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.
Diharapkan tulisan ini memberi kesedaran kepada seluruh yang bergelar Muslimah untuk lebih mendalami diri mereka dengan ilmu ‘Fiqhul Nisa’ ini yang berkaitan dengan diri mereka sendiri!!!
Sumber: tazkirahustazkazim
Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!
Sumber: rencahrasa
Source link
The post Solat Selepas H4id Merupakan Kesilapan Wanita Yang Tidak Disedari – Rileks Media appeared first on Rilekslah.my.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.rilekslah.my/solat-selepas-h4id-merupakan-kesilapan-wanita-yang-tidak-disedari-rileks-media/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Selepas Setahun Solat Baru Sedar Salah Kiblat Sah Atau Tidak Rileks Media

Selepas Setahun Solat Baru Sedar Salah Kiblat Sah Atau Tidak Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 237 hits
Soalan Salam ust kami duduk dalam sebuah rumah sewa setelah setahun duduk baru kami sedar selama ini kami solat dalam keadaan kiblat tersalah Jadi adakah kami perlu qada kesemua solat tersebut Jawapan Wasalam pertamanya kita perlu faham bah...
Kesilapan Meletak Jari Kaki Ketika Sujud Dalam Solat Rileks Media

Kesilapan Meletak Jari Kaki Ketika Sujud Dalam Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 351 hits
Ambil seminit baca artikel ni manalah tahu solat kita yang dah berpuluh tahun itu kalau kita persembahkan di depan Allah nanti Allah campakkan ia balik ke muka kita kerana ia tidak sah WAJIB BACA Kesilapan meletak jari kaki ketika sujud dal...
8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat Rileks Media

8 Perkara Yang Ramai Orang Silap Besar Mengenai Aurat Wanita Semasa Solat Rileks Media

papar berkaitan - pada 20/12/2018 - jumlah : 444 hits
Memang la pakai tutup aurat dah boleh solat tapi orang hari ini dah permudahkan apa yang sudah mudah sebab dia tak ada ilmu Belajar 1 minit saja takut anda hanya dapat tahu solat anda seumur hidup ini tak sah bila ia dihisab di depan Allah ...
Cara Solat Dhuha Agar Pintu Rezeki Terbuka Dengan Luas Rileks Media

Cara Solat Dhuha Agar Pintu Rezeki Terbuka Dengan Luas Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 671 hits
Apakah benar solat Dhuha itu pembuka pintu rezeki Dari Nu aim bin Hammar Al Ghathafaniy beliau mendengar Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam bersabda Allah Ta ala berfirman Wahai anak Adam janganlah engkau tinggalkan empat raka at shala...
13 Cara Untuk Khusyuk Dalam Solat Dan Buat Otak Fokus Dan Tenang Ketika Menghadap Allah Rileks Media

13 Cara Untuk Khusyuk Dalam Solat Dan Buat Otak Fokus Dan Tenang Ketika Menghadap Allah Rileks Media

papar berkaitan - pada 23/12/2018 - jumlah : 378 hits
Khusyuk dalam solat itu rezeki Bila khusyuk hati jadi tenang dan fokus Selain memahami bacaan dalam solat anda juga boleh praktiskan 13 cara yang Dr Rizal Abu Bakar Brain Expert kongsikan ini Sebelum itu ketahui dahulu bagaimana khusyuk ini...
Menahan Kentut Ketika Solat Makruh Atau Batal Rileks Media

Menahan Kentut Ketika Solat Makruh Atau Batal Rileks Media

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 290 hits
Soalan Apa hukum menahan kentut ketika solat Jawapan UAI Semasa solat ada beberapa perkara yang mungkin kita hendak buat Contohnya hendak kencing berak tidur makan minum dan ji m4k bagi sesiapa yang ketika itu hendak menunaikan solat tetapi...
10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Memberi Salam Rileks Media

10 Doa Mustajab Selepas Tahiyat Akhir Dan Sebelum Memberi Salam Rileks Media

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 484 hits
Dari Ibn Masud Nabi SAW bersabda maksudnya Kemudian hendaklah memilih daripada doa doa yang paling dikaguminya Ada beberapa doa yang boleh dibaca selepas tahiyyat akhir sebelum memberi salam dalam solat Ini berdasarkan beberapa hadis sahih ...
Selagi Tak Mandikan Tak Boleh Pakai Mufti Bidas Amalan Guna Air Solat Hajat Untuk Tolak B4la Rileks Media

Selagi Tak Mandikan Tak Boleh Pakai Mufti Bidas Amalan Guna Air Solat Hajat Untuk Tolak B4la Rileks Media

papar berkaitan - pada 25/12/2018 - jumlah : 478 hits
Amalan bacaan Yasin dan solat hajat bagi melancarkan sesuatu majlis atau memohon diberikan kemudahan dalam menjalankan sesuatu perkara sudah menjadi kebiasaan bagi masyarakat beragama Islam Namun ada juga yang terlalu bergantung kepada amal...
Kebaikan Dan Khasiat Mandi Sebelum Menunaikan Solat Subuh Yang Masih Ramai Tidak Tahu Rileks Media

Kebaikan Dan Khasiat Mandi Sebelum Menunaikan Solat Subuh Yang Masih Ramai Tidak Tahu Rileks Media

papar berkaitan - pada 22/12/2018 - jumlah : 357 hits
Menurut kajian sains kandungan gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi dari waktu lain Oleh itu gas ozon ini juga amat penting untuk tubuh badan anda Jika anda mandi sebelum waktu subuh ia bukan sahaja membersihkan malah memberikan kesegaran ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


United States President Joe Biden Signs A Rule To Ban Tiktok In The United States Here S The Reason

Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat