Sokongan Melayu Kepada Ph Kini Merosot



Difahamkan, beberapa siri rundingan mengenai pilihan raya umum akan datang melibatkan pemimpin kanan Pakatan Harapan (PH) dilihat menemui jalan buntu, selepas Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli tidak sehaluan dengan parti komponen mengenai idea "khemah besar" di sebalik tinjauan terbaru yang mendapati pengundi Melayu “kurang menyokong" gabungan itu.
Berikutan situasi tersebut, difahamkan PH tidak mempunyai pilihan selain berusaha untuk mendapatkan lebih banyak masa.
Pemimpin gabungan itu antara lain diberitahu supaya membangkitkan isu seperti kenaikan kadar inflasi dan bencana banjir yang dijangka berlaku dengan harapan ia dapat mengelak daripada sebarang langkah pembubaran Parlimen tahun ini.
Sekurang-kurangnya dua pemimpin yang menyertai program permukiman pemimpin baru-baru ini bercakap kepada MalaysiaNow tentang bagaimana Rafizi menolak strategi PH untuk membentuk khemah besar dengan parti saingannya dalam usaha mengalahkan Barisan Nasional (BN) yang diterajui Umno.
"Rafizi menolak sebarang percubaan untuk membincangkan strategi memperluaskan khemah besar dengan parti lain seperti Bersatu, walaupun tinjauan menunjukkan bekas parti komponen PH itu masih mendapat sokongan besar dalam kalangan orang Melayu yang tidak mahu mengundi Umno," kata satu sumber kanan Amanah berhubung program permukiman yang baru-baru ini dihadiri pemimpin PH bagi membincangkan isu Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU15) yang sepatutnya diadakan pada pertengahan tahun depan selepas penggal berakhir.
Idea “khemah besar" PH merujuk kepada strategi pilihan raya bagi membentuk kerjasama dengan parti-parti bukan PH, di mana matlamat utamanya adalah untuk menghalang BN daripada kembali menguasai kerajaan persekutuan.
Bagi mencapai matlamat utama itu, mereka berpandangan pertembungan banyak penjuru di kawasan pilihan raya perlu dielakkan, memberi laluan pertandingan satu lawan satu bagi mengalahkan BN.
Gesaan supaya idea khemah besar kembali dibahaskan selepas Pilihan Raya Negeri (PRN) Melaka dan Johor.
Kedua-dua PRN itu menunjukkan bahawa undi Melayu sangat penting - di mana sebelum 2018 ia tidak menyebelahi PH sehingga 2018 - kerana diberikan kepada BN dan Bersatu.
Hampir semua analisis pasca pilihan raya bagi PRN Melaka dan Johor bersetuju bahawa Bersatu menguasai undi Melayu pembangkang, sehingga menyebabkan PKR diketepikan di kedua-dua negeri itu.
PKR dan Amanah adalah parti yang paling ketara mengalami kekalahan, di mana kebanyakan calonnya kalah di kerusi berbilang kaum yang didominasi Melayu, berbeza dengan DAP yang menang besar di kerusi selamat yang didominasi etnik Cina.
Ekoran itu, beberapa pemimpin PH dilihat mengambil pendirian berbeza dengan pendirian rasmi gabungan itu yang tidak mahu PN dimasukkan ke dalam "khemah besar".
Pemimpin PH termasuk Timbalan Presiden Amanah Salahuddin Ayub menggesa rakan pemimpin pembangkang untuk memasukkan Bersatu dan PAS dalam perbincangan mereka bagi menjayakan khemah besar.
Namun sejak beberapa bulan kebelakangan ini, pemimpin DAP dan Amanah lebih berhati-hati dalam menjawab spekulasi kerjasama dengan PN, terutama Bersatu, parti yang mereka anggap bertanggungjawab memulakan "Langkah Sheraton" sehingga membawa kepada kejatuhan kerajaan PH pada 2020.
Setiausaha Agung DAP Anthony Loke, cuba menjelaskan bahawa "khemah besar" itu hanya untuk pembangkang, dan kerana itu ia tidak boleh memasukkan PN kerana ia sudah menjadi sebahagian daripada gabungan kerajaan.
“Ini telah memberikan sedikit ruang untuk rundingan diadakan dengan PN khususnya Bersatu, kerana ia mempunyai peranan unik sebagai parti pembangkang dan musuh Umno, dan pada masa yang sama merupakan komponen utama kerajaan persekutuan yang dipimpin seorang perdana menteri Umno," kata sumber yang mengetahui tentang perbincangan yang diadakan sejak kebelakangan ini mengenai perkara itu.
Khemah besar juga menjadi antara isu utama yang dibincangkan pemimpin PH semasa program permukiman di Port Dickson baru-baru ini.
“Kunci utama mesyuarat itu, adalah perbincangan mengenai faedah bekerjasama dengan Bersatu bagi mendapatkan undi Melayu," kata seorang ahli Parlimen yang turut hadir dalam salah satu perbincangan.
Menurut satu sumber, beberapa badan pemikir yang ditugaskan untuk menjalankan penyelidikan mengenai sentimen pengundi terhadap PH turut dijemput bagi membentangkan penemuan mereka pada program permukiman itu.
"Mereka membentangkan data daripada tinjauan yang berasingan, mengesahkan apa yang paling kami takuti: sokongan Melayu kepada PH berada pada tahap paling rendah."
Difahamkan, antara lain tinjauan tersebut turut mendapati PH tidak akan mendapat lebih daripada 15% undi Melayu pada PRU15.
PERALIHAN UNDI MELAYU
Sekiranya tinjauan itu benar, keputusan PRU15 tidak akan memihak kepada PH dan gabungan itu akan kalah disebabkan undi Melayu beralih.
Pada 2018, kemampuan Bersatu meraih undi dikatakan menyebabkan perubahan kecil 5% undi yang sangat kritikal di beberapa kawasan Umno tegar, terutama di kawasan luar bandar dan Felda, menyebabkan BN kalah mengejut selepas lebih enam dekad berkuasa.
Namun untuk mengulangi sejarah yang sama, perunding dalam PH mesti terlebih dahulu menangani halangan kecil namun berbahaya dalam strategi mereka untuk memperoleh kemenangan.
Seorang ahli Parlimen Amanah memberitahu MalaysiaNow bahawa sikap keras kepala dan pendekatan "tahu semua benda” Rafizi dilihat sebagai masalah.
"Dengan Rafizi mewakili PKR dalam rundingan, mencapai kata sepakat akan menjadi jalan sukar bagi kami," kata ahli Parlimen Amanah itu dan menambah ramai yang masih mengingati peranan Rafizi yang menjadi antara punca Pakatan Rakyat (PR) pecah tidak lama selepas PRU pada 2013.
Rafizi adalah "pengarah strategi” yang mendalangi Langkah Kajang pada 2014, satu rancangan gagal sehingga mencetuskan perpecahan dalam gabungan PR yang ketika itu turut dianggotai PAS.
Ia turut diikuti dengan sabitan tuduhan liwat terhadap Presiden PKR Anwar Ibrahim dan penyingkirannya dari Parlimen.
Pemimpin Amanah itu turut mendakwa terdapat “masalah komunikasi yang serius" antara Rafizi dan seorang "pemimpin utama Amanah", namun enggan memberikan sebarang butiran.
Khemah besar adalah salah satu daripada beberapa isu di mana Rafizi didakwa cuba memaksa pandangannya diterima.
Di samping itu, Rafizi juga dikatakan berhasrat untuk memperkenalkan logo baru PH, sebagai langkah untuk tidak mengaitkannya dengan logo gabungan itu sebelum ini yang turut digunakan ketika Bersatu menjadi sebahagian daripada PH, kata sumber itu lagi.
“Sedangkan, pada hakikatnya ramai yang merasakan logo itu hanya masalah kecil. Masalah yang lebih besar ialah persepsi orang ramai, yang akan merugikan kami," tambah sumber itu.
Sementara itu, sama ada berlaku banjir atau tidak - di mana ia menjadi alasan mereka yang menentang PRU15 diadakan tahun ini - namun faktor lain kekal boleh menjadi sebab perpecahan dalam PH.
Ucapan Muhyiddin Yassin pada Ahad lalu, di mana beliau menamakan Umno sebagai musuh utama PN juga sudah menimbulkan kebimbangan.
Pemerhati berpengalaman Ahmad Atory Hussain, yang mengkaji politik Melayu selama beberapa dekad, berkata sasaran Muhyiddin adalah jelas: ahli Umno dan pengundi Melayu atas pagar.
“Berdasarkan pengalaman Langkah Sheraton pimpinan Muhyiddin, dijangka beliau boleh dapat sokongan ahli-ahli Umno termasuk menteri Umno yang condong kepada Bersatu, di samping pengundi atas pagar yg sudah lama menunggu untuk sokong parti selain BN,” katanya kepada MalaysiaNow.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2022/09/sokongan-melayu-kepada-ph-kini-merosot.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ph Tiada Sokongan Melayu Mahu Elak Pru Segera Zahid

Ph Tiada Sokongan Melayu Mahu Elak Pru Segera Zahid

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 123 hits
malaysiakini comDiterbitkan Sep 27 2022 12 00 PMPresiden Umno Ahmad Zahid Hamidi mendakwa isu banjir adalah naratif dan mitos yang sengaja dibawa pembangkang bagi mengelak pilihan raya umum ke 15 diadakan dalam masa terdekat kerana sedar so...
Sokongan Melayu Merudum Punca Umno Terdesak Pru Awal

Sokongan Melayu Merudum Punca Umno Terdesak Pru Awal

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 166 hits
MalaysiakiniTimbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berkata penurunan sokongan orang Melayu terhadap Umno merupakan sebab mengapa parti yang diterajui Ahmad Zahid Hamidi itu begitu terdesak untuk mengadakan pilihan raya umum awal Pada kempen Ayu...
Sokongan Melayu Kepada Umno Jatuh Teruk Sejak Najib Masuk Penjara Rafizi

Sokongan Melayu Kepada Umno Jatuh Teruk Sejak Najib Masuk Penjara Rafizi

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 172 hits
agendaily com02 10 2022Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli UMNO bakal berdepan satu lagi penolakan rakyat sekiranya mereka masih mahu mendesak untuk mengadakan pilihan raya umum ke 15 dengan segera tahun ini juga kata Rafizi Ramli Timbalan P...
Umno Mahu Pru15 Segera Kerana Sedar Sokongan Melayu Menjunam Kata Rafizi Jelajah Pulau Pinang

Umno Mahu Pru15 Segera Kerana Sedar Sokongan Melayu Menjunam Kata Rafizi Jelajah Pulau Pinang

papar berkaitan - pada 2/10/2022 - jumlah : 161 hits
October 2 2022 Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli berkata PH mampu menubuhkan kerajaan jika memperoleh sokongan 30 pengundi Melayu selain 80 pengundi Cina dan India PETALING JAYA Timbalan Presiden PKR Rafizi Ramli mendakwa Umno terdesak men...
Anak Erni Zakri Kini Sudah 7 Bulan Banyak Cakap Semua Benda Nak

Anak Erni Zakri Kini Sudah 7 Bulan Banyak Cakap Semua Benda Nak

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 229 hits
Penyanyi Erni Zakri berkongsi perkembangan cahaya matanya Nur Khawla Soleha yang kini sudah mencecah usia tujuh bulan Menurut Erni anak sulungnya kini sudah menunjukkan perkembangan yang positif dan mendoakan agar puterinya menjadi anak yan...
Pantun Menhan Saat Buka Muktamar Persis Jokowi Dan Prabowo Dulu Rival Kini Bersatu

Pantun Menhan Saat Buka Muktamar Persis Jokowi Dan Prabowo Dulu Rival Kini Bersatu

papar berkaitan - pada 25/9/2022 - jumlah : 142 hits
Dalam sambutannya pada acara tersebut Prabowo menegaskan bahwa hanya dengan perdamaian dan persatuan suatu bangsa dapat mendapatkan kemakmuran
Kerap Dapatkan Iv Drip Peminat Risau Dengan Kesihatan Jessi Kini

Kerap Dapatkan Iv Drip Peminat Risau Dengan Kesihatan Jessi Kini

papar berkaitan - pada 27/9/2022 - jumlah : 194 hits
Sering tampil dengan personaliti yang ceria namun perkongsian Jessi baru baru ini di Instagram telah membuat peminat khuatir ARTIKEL BERKAITAN Pada 26 September Jessi telah berkongsi satu foto di Instagram Story yang menunjukkan selebriti i...
Lama Tamat Young Lady Gentleman Duduk Tinggi Dalam Ranking Populariti Netflix Global Kini

Lama Tamat Young Lady Gentleman Duduk Tinggi Dalam Ranking Populariti Netflix Global Kini

papar berkaitan - pada 28/9/2022 - jumlah : 247 hits
Nampaknya sebuah drama ini semakin meningkat populariti di Amerika Selatan dan Timur Tengah ARTIKEL BERKAITAN Untuk pengetahuan drama Young Lady Gentleman ditayangkan pada tahun 2021 dan dengan mudah melepasi rating 35 semasa tayangannya Da...
Aplikasi Go Bank Islam Kini Hanya Menyokong Sistem Operasi Android 9 Dan Ke Atas

Aplikasi Go Bank Islam Kini Hanya Menyokong Sistem Operasi Android 9 Dan Ke Atas

papar berkaitan - pada 24/9/2022 - jumlah : 161 hits
Bank Islam baru baru ini mengumumkan aplikasi Go by Bank Islam hanya akan menyokong sistem operasi Android 9 dan ke atas berkuat kuasa 21 September 2022 Menurut Bank Islam ia merupakan sebagai sebahagian daripada usaha untuk memastikan peng...
Pengalaman Menarik Menaiki Langkawi Skycab Menuju Ke Langkawi Skybridge

Perunding Berdaftar Harta Pusaka Islam Hans Legacy Sdn Bhd

A Triple Somersault Wearing A Sarong In C Wealth Games 2026

Ains Nilam Kpm Advance Integrated Nilam System

Indonesia Perkenal Insentif Tingkat Jualan Kereta Elektrik

Penurunan Wall Street Didorong Oleh Sektor Teknologi Dan Kadar Fed

Rawatan Urutan Badan Chiropractic Dan Acupressure Dari Tukang Urut Skudai

Naik Lrt Mrt Kl Central Ke Star Hill Pavilion 2024



Beli Dulu Fikir Kemudian Shopee Perkenal Ciri Baru Sempena Raya 15 Hari Pemulangan Percuma Tanpa Soal

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Hero Seorang Cinderella Musim 2 Astro Ria

10 Filem Drama Seram Melayu Berhantu Terbaru 2024 Mesti Tonton

5 Budaya Barat Yang Dah Jadi Ikutan Pasangan Melayu

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Wanita Syurga Slot Akasia TV3


Kuih Sagu Merah Tanpa Kukus Yang Terpaling Sedap

Egoisme Dalam Beribadah Sekelumit Kisah Dari Tanah Suci

Pakej Berpantang Suraya Mothercare Di Oversea Rasai Pengalaman Terbaik Berpantang Tradisional Meskipun Di Luar Negara

Pertubuhan Generasi Digital Malaysia Menandatangani Mou Bersama Empat Rakan Sekutu Bangunkan Industri Digital

Siapkan Anak Ke Sekolah Okey Ke

Smiles Reimagined A Day In The Life Of Calgary S Premier Denture Centre