Sokongan Majoriti Muhyiddin Tidak Pernah Dibuktikan Di Parlimen



Perdana Menteri (PM) Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak pernah melepasi ujian Undi Percaya atau Undi Tidak Percaya di Parlimen sebagaimana amalan demokrasi di negara-negara lain dalam melantik ketua kerajaan tanpa melalui Pilihan Raya Umum .
Bagi Ahli Parlimen Pasir Gudang, Hassan Abdul Karim, keberadaan Muhyiddin sebagai PM selama 7 bulan ini hanyalah di atas kepercayaan Yang di-Pertuan Agong bahawa beliau memiliki sokongan majoriti, yang mana Agong berdasarkan Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan wajar melantik seorang PM untuk mempengerusikan Jemaah Menteri bagi mentadbir kerajaan.
“Namun fakta menunjukkan dari 1 Mac 2020 sehingga hari ini, Muhyiddin tidak pernah melepasi ujian kepercayaan di Dewan Rakyat untuk mengesah dan membuktikan secara rasmi beliau mempunyai majoriti ahli dewan yang menyokongnya.
“Fakta juga menunjukkan Usul Undi Tidak Percaya yang dikemukakan oleh Tun Dr Mahathir, Ahli Parlimen Langkawi dan diterima oleh Speaker Dewan Rakyat sampai ke hari ini tidak dibentang untuk dibahas dan diundi di Parlimen. Muhyiddin kelihatan cuba berdalih-dalih dan lari-lari dari menghadapi usul tersebut,” kata Hassan dalam satu kenyataan.
Menurut beliau lagi, Muhyiddin kelihatan seperti tidak berani membawa Usul Percaya terhadapnya selaku PM di Dewan Rakyat. Usul seperti itu tidak pernah dibawa atas arahan Muhyiddin.
Oleh kerana ketiadaan keberanian itu, kata Hassan, maka tidak boleh dipersalahkan apabila Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pergi mengadap Agong menunjukkan sokongan yang beliau milikki, sebagaimana yang dilakukan Muhyiddin pada Februari lalu.
“Dalam keadaan ketidakpastian sama ada Muhyiddin mempunyai sokongan majoriti atau tidak, maka pada 13 Oktober lalu, Datuk Seri Anwar telah mengadap Yang di-Pertuan Agong di Istana Negara dan mempersembahkan dokumen-dokumen yang membuktikan beliau mendapat sokongan melebihi 120 orang ahli dewan yang menyokongnya bagi jawatan PM. Pernyataan atau representasi Anwar kepada Agong itu bermakna beliau mendakwa Muhyiddin telah hilang sokongan.
“Persoalan undang-undang kini, ialah Kebawah Duli Yang di-Pertuan Agong perlu merujuk semula Perkara 43(2)(a) Perlembagaan Persekutuan. Apakah selepas Anwar mengadap, Yang di-Pertuan Agong masih berpegang pada hematnya mungkin Muhyiddin masih mendapat kepercayaan majoriti ahli dewan seperti yang dipercayai Baginda pada 1 Mac 2020 lalu?
“Jika Agong masih percaya, maka selamatlah kedudukan Muhyiddin sebagai PM buat sementara.
“Sebaliknya jika Agong sudah hilang kepercayaan maka Muhyiddin perlulah meletak jawatan sebagai PM untuk mengelakkan rakyat dan negara daripada terheret ke dalam satu krisis Perlembagaan,” kata Hassan.
Datuk Seri Anwar dalam sidang medianya pada 22 September dan 13 Oktober lalu jelas menekankan kerajaan Muhyiddin telah tumbang.
Bagaimanapun, Muhyiddin kekal mempertahankan beliau masih mempunyai sokongan tanpa berjanji untuk membentangkan Usul Percaya di Dewan Rakyat pada sesi 2 November nanti atau sebarang cara bagi membuktikan kerajaan beliau masih sah memerintah.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://suarapakatandaily.com/archives/30149

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Muhyiddin Tidak Pernah Buktikan Dapat Sokongan Majoriti Di Parlimen Hassan Karim

Muhyiddin Tidak Pernah Buktikan Dapat Sokongan Majoriti Di Parlimen Hassan Karim

papar berkaitan - pada 15/10/2020 - jumlah : 172 hits
Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak pernah melepasi ujian Undi Percaya atau Undi Tidak Percaya di Parlimen sebagaimana amalan demokrasi di negara negara lain dalam melantik ketua kerajaan tanpa melalui Pilihan Raya Umum Bagi Ahli...
Pertemuan Anwar Tiada Kena Mengena Dengan Sokongan Ahli Parlimen

Pertemuan Anwar Tiada Kena Mengena Dengan Sokongan Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 319 hits
Selepas menghadap Yang di Pertuan Agong di Istana Negara pagi tadi semua pihak masih menantikan apakah intipati sebenar pertemuan itu Menurut Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk Indera Ahmad Fadil Shamsuddin agenda pertemuan tersebut adalah...
Anwar Mohon Agong Sahkan Senarai Majoriti Ahli Parlimen

Anwar Mohon Agong Sahkan Senarai Majoriti Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 334 hits
KUALA LUMPUR Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim memohon Yang di Pertuan Agong meneliti senarai lebih 120 ahli Parlimen yang memberi sokongan kepada beliau sebelum memperkenankan permohonan pembentukan kerajaan baharu ba...
Anwar Kemuka Jumlah Sokongan Ahli Parlimen Tanpa Nama Istana Negara

Anwar Kemuka Jumlah Sokongan Ahli Parlimen Tanpa Nama Istana Negara

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 303 hits
KUALA LUMPUR Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sekadar mengemukakan jumlah Ahli Dewan Rakyat yang didakwa memberi sokongan kepada beliau kepada Istana Negara tanpa mengemukakan sebarang senarai nama mereka untuk mengukuhkan dakwaan...
Agenda Pertemuan Khas Dengan Agong Bukan Persembahkan Jumlah Sokongan Ahli Parlimen

Agenda Pertemuan Khas Dengan Agong Bukan Persembahkan Jumlah Sokongan Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 211 hits
KUALA LUMPUR Presiden Parti Keadilan Rakyat Datuk Seri Anwar Ibrahim dija dualkan menghadap Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah Ri ayatuddin Al Mustafa Billah Shah di Istana Negara pukul 11 pagi ini Datuk Pengelola Bijaya Diraja Datuk ...
Terkini Istana Negara Sahkan Anwar Ibrahim Tidak Serah Bukti Sokongan Ahli Parlimen

Terkini Istana Negara Sahkan Anwar Ibrahim Tidak Serah Bukti Sokongan Ahli Parlimen

papar berkaitan - pada 13/10/2020 - jumlah : 495 hits
Apa yang berlaku sebenarnya Apa yang diserahkan Presiden PKR kepada Yang di Pertuan Agong Al Sultan Abdullah sebenarnya Persoalan ini timbul apabila Berita Harian ada naikkan satu berita yang menyatakan pihak Istana Negara tidak menerima se...
Anwar Perlu Buktikan Secara Jelas Peralihan Sokongan Di Parlimen

Anwar Perlu Buktikan Secara Jelas Peralihan Sokongan Di Parlimen

papar berkaitan - pada 14/10/2020 - jumlah : 184 hits
KUALA LUMPUR Proses pelantikan perdana menteri dan seterusnya pembentukan kerajaan perlu dibuktikan dengan jelas terutama mengenai peralihan sokongan ahli Parlimen di Dewan Rakyat demikian menurut pandangan pakar perlembagaan Mereka berkata...
Wartawan Mengeluh Muhyiddin Tak Pernah Adakan Sidang Media

Wartawan Mengeluh Muhyiddin Tak Pernah Adakan Sidang Media

papar berkaitan - pada 11/10/2020 - jumlah : 252 hits
Wartawan komplen Muhyiddin penakut Menurut kawan kawan dalam media sejak Abah jadi Perdana Menteri pada bulan Februari tahun ini dia tak pernah adakan sidang media terbuka Maksudnya dia tak pernah terima soalan daripada wartawan Dah tujuh b...
Splash Out Langkawi Awarded Gold Rating By Malaysia Tourism Quality Assurance

Anjing Anjing Neraka Versi Rfans Donald

Samsung Knox Vault Ciri Keselamatan Wajib Untuk Semua Pemilik Telefon Pintar

Menjelajah Kediaman Tepi Tasik Bayu Sutera Bercirikan Smart Home Di Seremban

Shell Bakal Jual Stesen Minyak Malaysia Kepada Saudi Aramco Kata Laporan

Filem Ngesot

Lelaki Cina Pun Boleh Terpikat Iklan Perfume Dikecam Guna Model Wanita Jadi Umpan Tarik Perhatian Bukan Mahram

Infinix Memperkenalkan Gt 20 Pro Telefon Pintar Dual Chip Gaming Beast Ke Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Dr Pontianak Astro Warna Sooka

10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3


Aktiviti Undangan Menghadiri International Conference Of Religious Leaders 2024 Ppim 07 05 2024

Kecederaan Acl Gejala Diagnosis Dan Rawatan Pemulihan

Eli Eli Lama Sabactani Matius 27 Ayat 46 By Dr Haji Murariau Dosen A

Cara Hilangkan Bau Badan Dengan Mudah Di Rumah

Tahap Empat Babitkan Keseluruhan Kulit Otot Dan Tulang Ini Gambaran Lecur Mengikut Tahap

Jim Parsons Mayim Bialik Kembali Sebagai Sheldon Amy Dalam Gambar Siri Finale Young Sheldon