Socotra Pulau Paling Aneh Misteri Dan Paling Indah Di Dunia




Suatu tempat di Selatan Semenanjung Arab,  terletak sebuah pulau yang penuh dengan pelbagai bentuk kehidupan yang pelik-pelik dan merupakan salah satu tempat paling aneh di bumi. Pulau kecil ini dan dihuni oleh suku kaum yang rantaian genetiknya hanya terdapat di pulau aneh ini sahaja.




Pulau Socotra, kini menjadi sebahagian daripada Yaman dan telah menghadapi konflik untuk sekian lama keberadaannya. Berdasarkan aspeknya yang sangat luar biasa, Socotra telah diisytiharkan sebagai Tapak Warisan Dunia UNESCO untuk melindungi ratusan spesies endemik, iaitu spesies yang hanya terdapat di pulau ini sahaja, tidak ada di tempat lain. Oleh sebab itu UNESCO berusaha untuk memastikannya tetap dilindungi dan terpelihara.


 


Socotra juga disebut sebagai tempat yang paling asing di bumi, tetapi Pulau Socotra pastinya merupakan salah satu pulau yang paling indah di bumi. Ia sebahagian dari kepulauan di Lautan Hindi, namun kedudukan Pulau Socotra begitu terpencil, terpisah jauh dari tanah besar sehingga lebih dari satu pertiga dari kehidupan tumbuhannya adalah endemik, yang bermaksud bahawa hidupan di sini tidak terdapat di tempat lain di muka bumi.





Socotra diasingkan dari landasan benua 1.8 juta tahun yang lalu, dan banyak spesies tidak terdapat di tempat lain di planet ini di pulau misteri ini, kerana itu, Socotra juga disebut "Galápagos dari Lautan Hindi."



Socotra mempunyai lebih dari tiga ratus spesies tumbuhan yang hanya terdapat di pulau ini. Menurut National Geographic, lebih daripada 90% reptilia dan moluska juga endemik.

 

Mari kita temui keindahan dan keluarbiasaan yang tiada tandingannya di pulau teraneh di dunia ini;

 


1. Pulau Terpencil

Kedudukan Pulau Socotra memang sudah terpencil sepenuhnya dari tanah besar sejak berjuta-juta tahun dahulu. Itulah sebabnya ia kini menjadi rumah bagi keanekaragaman kehidupan yang menakjubkan. Kepelbagaian hidupan yang unik ini menjadikan Socotra salah satu pulau terindah di bumi. Mereka mengatakan bahawa jika anda tertidur dan bangun di Pulau Socotra, anda mungkin berfikir bahawa anda telah diculik oleh orang asing, kerana pulau ini seolah-olah seperti berada di planet lain.

 

Socotra adalah salah satu dari empat gugusan pulau, tetapi ia adalah yang terbesar dan satu-satunya yang dihuni. Keluasan pulau ini hanya sekitar 3576 kilometer persegi, tetapi merupakan tempat yang paling asing di bumi.  Ia terletak kira-kira 241 kilometer dari timur Tanduk Afrika dan 290 kilometer di selatan Semenanjung Arab.


Terdapat banyak pantai bersama dengan gurun yang luas dan juga kawasan pergunungan.





2. Pokok Darah Naga (Dragon’s Blood Tree)

Pulau Socotra penuh dengan flora dan fauna yang tidak ada di tempat lain di dunia, yang kebanyakannya kelihatan sangat funky.  Di pulau ini, lebih dari satu pertiga jenis spesies di antara lebih dari 800 tumbuhan adalah eksklusif, oleh itu, Socotra juga disebut "muzium evolusi biologi hidup." Salah satu tanaman Socotra yang paling ikonik dan mencolok adalah pohon darah naga, yang merupakan pohon berbentuk payung yang aneh.


Daunnya meruncing tajam seperti jarum menghadap ke atas, dahan berdaun, dan simetri yang melampau, pokok ini biasanya merupakan perkara pertama yang akan anda lihat di pulau misteri ini.


Getah merahnya adalah darah naga pada zaman dahulu, dicari sebagai ubat dan pewarna dan hari ini digunakan sebagai cat dan pernis.



Walaupun tidak semua tumbuhan dan haiwan kelihatan cantik seperti Pohon Darah Naga, ini adalah contoh yang baik dari keanehan yang akan anda alami di pulau ini.

 

Pohon Darah Naga adalah spesies yang paling dikenali di pulau ini dan dikatakan telah tumbuh berusia ribuan tahun ketika ini.





'Damar merah' dianggap hingga kini sebagai ubat mujarab yang berasal dari pohon simbolik pulau itu, dracaena (Dracaena cinnabari) dan dikenal sebagai pokok naga darah. Sejak zaman kuno, pokok darah naga digunakan untuk banyak tujuan: kayu lakuer, perubatan, kosmetik dan pewarna.







3. Gunung Pokok Alien

Spesies langka ini boleh ditemui di seluruh pulau Socotra.  Keseluruhan gunung-ganang dan dataran dipenuhi dengan pohon-pohon ini.  Sebilangan besar pokok Darah Naga di seluruh pulau telah wujud selama beratus-ratus, bahkan ribuan tahun, tetapi sangat sukar untuk mendapatkan pokok yang baru. Amat jarang malah hampir tiada untuk melihat pokok darah naga baru tumbuh hidup.
 


4. Makhluk Endemik Pelik

Selain tumbuhan, Pulau Socotra juga mempunyai pelbagai jenis haiwan endemik seperti serangga: Julodis clouei, sejenis kumbang endemik dan Belalang Socotra.


Kesemua 29 spesies reptilia asli di seluruh pulau itu adalah endemik termasuk Chamaeleo monachus. Terdapat juga 6 spesies burung endemik, bersama dengan beberapa jenis labah-labah dan beberapa kepiting. Satu-satunya mamalia yang berasal dari pulau ini adalah kelawar.  Terdapat banyak benda yang tumbuh dan tinggal di sini tidak akan anda temui di tempat lain di dunia.



Spesis burung juga mempunyai spesis endemik seperti Socotra Starling (Onychognathus frater), Socotra Sunbird (Nectarinia balfouri), Socotra Sparrow (Passer insularis), Grosbeak Socotra (Rhynchostruthus Socotranus), serta Socotra warbler (Incana incana).



Terdapat juga spesis reptilia (kumpulan biawak dan buaya) yang mempunyai spesies endemik seperti Socotran Skink. Di bahagian perairan, terdapat spesis terumbu karang endemik menghiasi dasar laut pulau. Pokoknya, Pulau Socotra adalah pulau yang terkaya dengan spesies-spesies yang hanya ditemui di pulau tersebut.

 


Spesies lain yang biasa ditemui seperti ketam, mengkarung atau lipan di Pulau Socotra tetapi uniknya spesies-spesies ini adalah ia mengalami proses kegergasian di mana spesies itu boleh membesar berbanding saiz biasa.


Labah-Labah Baboon Biru

Labah-labah Socotra Island Blue Baboon sangat terkenal apabila memenangi 'Tarantula Terindah Dunia' di British Tarantula Society. Walaupun labah-labah ini cukup menakutkan, warna dan sifatnya yang unik menjadikan labah-labah ini sebagai salah satu tarantula paling unik di dunia.  Labah-labah ini dipercayai sangat beracun. Spesies endemik ini kadang-kadang dieksport dari Socotra untuk dijual sebagai haiwan peliharaan.


Walaupun terdapat beberapa spesies yang diperkenalkan selama bertahun-tahun oleh manusia, Tapak Warisan Dunia UNESCO ini penuh dengan makhluk pelik.

 


5. Pokok Kaki Gajah (Elephant Leg Trees)

Pokok kaki gajah juga adalah spesies endemik Socotra dan mudah dikenali dimana batangnya seperti 'kaki gajah'. Pokok ini adalah salah satu spesies paling lucu di pulau ini dan boleh tumbuh di mana-mana sahaja di pulau yang tetap kering. Di beberapa kawasan, hanya terdapat sebilangan pokok terpencil, tetapi di kawasan lain, ia terdapat hampir di semua kawasan hutan gurun di pulau itu.

 


Ini adalah salah satu lagi spesies pelik yang mengingatkan orang bahawa pulau ini tidak seperti tempat lain di dunia.

 


6. Pasir Putih Menyeramkan

Banyak pantai di seberang pantai pulau mempunyai pasir putih luar biasa yang unik dan agak menyeramkan, kelihatan sangat asing daripada pulau-pulau di dunia. Suhu yang hangat dengan pasir yang indah secara semula jadi menjadikan pulau ini tempat yang indah untuk percutian tepi pantai.

 



Sudah tentu, walaupun ia tidak semestinya berjalan lancar, tetapi pantainya pasti menunjukkan betapa pelik dan indahnya pulau ini. Pulau ini kebanyakannya dikelilingi dengan pantai-pantai ini dan beberapa tebing pergunungan.

 


7. Pokok Terapung

Berada dalam lingkungan bentuk kehidupan yang luar biasa dan unik di seluruh pulau, terdapat juga banyak pemandangan aneh. Gambar seperti 'pokok terapung' ini mengisyaratkan bahawa pulau ini adalah lokasi yang bagus untuk mendaki. Anda pasti akan menemui semua jenis benda pelik di kawasan pergunungan di pulau ini.

 

Pemencilan pulau sejak sekian lama telah menghasilkan beberapa evolusi yang sangat ekstrem pada tumbuh-tumbuhan dan haiwan, menghasilkan pemandangan yang aneh dan asing.

 


8. Kabus Misteri

Pulau kecil ini mempunyai sejumlah besar kepelbagaian geografi. Walaupun hujan biasanya sedikit, pulau ini mendapat lebih banyak hujan pada musim tengkujuh dan di sekitar pesisir pergunungan, menyebabkan kabut tebal menyelubungi pantai. Suhu di Socotra kekal stabil sepanjang tahun, dari suhu yang agak dingin, 21 darjah celsius hingga ke musim panas, sekitar 29 darjah celsius.



Tidak kira berapa tahun anda berada di pulau ini, kemungkinan anda akan melihat kabut misteri ini di luar pantai.

 


9. Tempat Terbaik Melihat Bintang

Tidak banyak orang yang tinggal di pulau ini, jadi sebahagian besarnya terpencil. Terdapat beberapa buah pantai pasir putih yang boleh dilalui di seberang pulau dengan hanya beberapa bandar kecil yang kebanyakannya berada di sebelah utara pulau itu, Socotra mempunyai beberapa tempat melihat bintang terbaik di dunia.




10. Runtuhan Socotra

Socotra telah didiami selama 2,000 tahun dan mempunyai beberapa tapak arkeologi di seluruh pulau. Walaupun belum ada banyak penemuan besar dari segi sumber daya yang bernilai dari segi kewangan atau banyak artifak bersejarah, terdapat beberapa laman web yang patut dikunjungi. Terdapat sebilangan kecil kubu kuno dan terbengkalai di pesisir pantai yang bebas untuk dikunjungi. 

 


11. Pergunungan Dari Marikh

Pergunungan Hajhir membentang hampir separuh pulau. Kawasan ini menjadi laluan penduduk setempat, terutama penduduk Habidu, hanya terdapat sebuah lembah di antara kawasan pergunungan dan kota pesisir.

 

Pergunungan granit ini mempunyai warna yang agak pelik dan kabut yang menyeliputi dari pantai berdekatan menjadikan kawasan pergunungan itu kelihatan aneh seperti pulau ini berada di dunia lain.

 



12. Pulau Dajjal

Banyak yang percaya pulau eksotis Socotra adalah tempat persembunyian Dajjal yang masih terantai.  Socotra bukan saja dikenal dengan hal-hal aneh, Socotra juga masyhur gara-gara disebut sebagai pulaunya Dajjal. Dalam Islam memang dikhabarkan si Messiah palsu ini sekarang tengah berdiam di sebuah tempat di bumi dan akan muncul ketika tiba waktunya.

 

Aneh, pulau yang satu ini sangat jarang disinggahi pelancong. Apa yang ada di dalamnya seolah-olah tidak pernah terusik. Jika dilihat dari letaknya pulau ini, Pulau Socotra ternyata tidaklah sulit untuk dilihat. Malah pesawat dan kapal laut jelas masih dapat menjangkaunya. Namun anehnya, pulau ini selalu terlepas dari pandagan dan tumpun manusia.

Alasan lain kenapa Socotra jarang diteroka adalah rumor persembunyian Dajjal. Socotra identik dengan persembunyian Dajjal sebagaimana yang diriwayatkan dalam hadis-hadis Rasulullah saw.

Cerita tentang Dajjal ini banyak sumber boleh dicari sama ada melalui media maya atau anda boleh terus merujuk kepada para ustaz.



Pulau yang aneh dan indah ini benar-benar tidak seperti di tempat lain di dunia, ada banyak yang dapat dilihat seperti banjaran gunung yang menakutkan, padang pasir yang keras penuh dengan kadal dan labah-labah yang menakutkan, dan pantai pasir putih yang indah.



 Video: 
Amazing Places on Our Planet




Walaupun Tapak Warisan Dunia UNESCO ini kurang dikenali seperti Galapagos, tetapi ia semestinya layak menjadi salah satu tempat yang paling dibanggakan di Bumi. [thetravel.com/ 
allthatsinteresting.com/ pelbagai sumber]


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.orangmuo.my/2021/03/pulau-paling-aneh-misteri-dan-paling.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Video Ucapan Motm Kelechi Iheanacho Yang Paling Indah Buat Ibu Di Seluruh Dunia

Video Ucapan Motm Kelechi Iheanacho Yang Paling Indah Buat Ibu Di Seluruh Dunia

papar berkaitan - pada 17/3/2021 - jumlah : 325 hits
Setiap pemain bola sepak pasti akan ada misi mereka tersendiri dalam padang Dan kesemua mereka mengidam untuk menjaringkan hatrik lantas menjadi pemain terbaik perlawanan Kelechi Iheanacho pula telah menantikan hari bersejarah itu bukan sah...
6 Pasukan Elite Dunia Dengan Latihan Paling Keras

6 Pasukan Elite Dunia Dengan Latihan Paling Keras

papar berkaitan - pada 21/3/2021 - jumlah : 189 hits
Tidak main main untuk membentuk tentara yang kuat dan disegani mereka menerapkan pola latihan dan rekrutmen keras dan khusus
Pasaran Saham Malaysia Paling Corot Di Dunia Kesan Darurat Dilaksana

Pasaran Saham Malaysia Paling Corot Di Dunia Kesan Darurat Dilaksana

papar berkaitan - pada 24/3/2021 - jumlah : 177 hits
March 24 2021 Kerajaan PN kata perlaksanaan Darurat dan penggantungan perlembagaan negara sejak lebih dua bulan lalu tidak memberi apa apa kesan terhadap ekonomi Malaysia Malah akan membantu ekonomi kata menteri PN Tapi realitinya ialah seb...
Tongkang Bawa Besi Buruk Langgar Jeti Marina Pulau Indah

Tongkang Bawa Besi Buruk Langgar Jeti Marina Pulau Indah

papar berkaitan - pada 1/4/2021 - jumlah : 258 hits
Oleh SITI ROHAIZAH ZAINAL TONGKANG membawa besi buruk yang hanyut melanggar pontoon di Marina Pulau Indah Klang Selangor semalam PELABUHAN KLANG Sebuah jeti di Marina Pulau Indah di sini rosak akibat dilanggar tongkang membawa besi buruk ya...
Pau2020 Ahmad Maslan Kata Kerajaan Pn Paling Tidak Stabil Dalam Dunia

Pau2020 Ahmad Maslan Kata Kerajaan Pn Paling Tidak Stabil Dalam Dunia

papar berkaitan - pada 28/3/2021 - jumlah : 331 hits
Setiausaha Agung UMNO Datuk Seri Ahmad Maslan mengumumkan Perikatan Nasional kerajaan paling tidak stabil dalam dunia pada Perhimpunan Agung UMNO 2020 hari ini Menurut beliau keadaan itu sekali gus menjadikan PAU 2020 adalah sejarah bagi UM...
Update Korban Banjir Bandang Flores Timur 41 Orang Meninggal Dunia

Update Korban Banjir Bandang Flores Timur 41 Orang Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 311 hits
Sementara itu tercatat sembilan orang luka luka 27 orang hilang dan 49 KK terdampak Titik pengungsian pun terpusat di Balai Desa Nelelamadike
Kapal Pengangkut 24 Penumpang Tenggelam Di Ende Seorang Balita Meninggal Dunia

Kapal Pengangkut 24 Penumpang Tenggelam Di Ende Seorang Balita Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 4/4/2021 - jumlah : 210 hits
Kapal Motor Empat Bersaudara yang mengangkut 24 penumpang tenggelam dalam pelayaran dari Pulau Ende menuju Kampung Numba Basa Ende Kabupaten Ende Pulau Flores Nusa Tenggara Timur Sabtu Seorang penumpang yang masih berusia balita meninggal d...
Menteri K Jaan Tak Akan Biar Malaysia Jadi Tong Sampah Dunia

Menteri K Jaan Tak Akan Biar Malaysia Jadi Tong Sampah Dunia

papar berkaitan - pada 5/4/2021 - jumlah : 264 hits
Kementerian Alam Sekitar dan Air menegaskan pihaknya tidak akan berkompromi dengan kemasukan sisa berbentuk sampah termasuk bahan kitar semula yang tidak mengikut peraturan ke Malaysia susulan kemasukan kontena berisi barang dagangan sisa p...
Prof Kanan Datuk Dr Khalid Yusoff Meninggal Dunia

Prof Kanan Datuk Dr Khalid Yusoff Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 6/4/2021 - jumlah : 318 hits
PETALING JAYA Naib Canselor ketiga Universiti UCSI Prof Kanan Datuk Dr Khalid Yusoff meninggal dunia pada usia 66 tahun hari ini Allahyarham menghembuskan nafasnya yang terakhir di Hospital Pengajar Universiti Putra Malaysia tengahari tadi ...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik

Pertiwi Trending Boikot Bangkit Usahawan Bumiputera Tv Pertiwi 23 04 2024

Piala Presiden 2024 Senarai Pasukan Format

Saff One Zaidie Shidee Izmir Zoul Dzikri Sor Maaf Raya Kosong Kosong Chord