Soalan Kerap Ditanya Berkenaan Diabetes



Beberapa minggu ni, soalan yang kerap ditanya:

1.  Pesakit diabetes memang tak boleh amik gula selama2nya?
Jawapan saya: 100gram gula putih mempunyai 100gram karbohidrat. Karbohidrat ni bile masuk badan dan dihuraikan menjadi glukosa yang dapat naikkan darah dalam badan. Jadi, bukan gula je, makanan berkarbohidrat tinggi yang lain pun kene kawal.

2. Ala, bukannya amik banyak pun gula. 1, 2 sudu je.
Jawapan saya: 1 sudu gula putih bersamaan 15gram. Pasti ke memang kamu makan 1 sudu gula tu je sehari? Itu baru sekali buat air. Kalau 4, 5 kali? Time masak, tak buh gula ke? Gula yang sedia ada dalam sos2, kicap2, susu dan lain2? Tu belum kire lagi gula yang tak rasa manis macam dalam roti putih, tepung, nasi dan lain2. Agak2nya berapa banyak makan gula dalam sehari?

Nak juga manis? Boleh cuba SweetLAB Drop. Pemanis pengganti gula 0 karbo, 0 kalori, 0 kolestrol, indeks glisemik 0. Jauh lebih baik daripada gula putih. Boleh kontek saya. Saya ada jual. Hahahaha.

3. Susah betullah nak reversed diabetes. Itu tak boleh makan, ini tak boleh makan.
Jawapan saya: Kite kene diabetes pun kebanyakan umur 30 tahun ke atas. Dah 30 tahun kite makan macam2 tak ingat dunia. Sekarang, kite dah kene slow down bende2 ni. Banyak je lagi makanan sedap2 boleh dimakan tanpa gula dan makanan berkarbohidrat tinggi ni.

4. Sepanjang buat IFLK, takkan takleh cheat?
Jawapan saya: Saya pun cheat jugak sekali sekala. Setahun 2, 3 kali tu ade r bedal nasi arab. Tapi, abis kuat boleh telan 1 pinggan je. Orang tanung kate, cepat se'eh. Takleh sumbat banyak2. Kalau ada lauk kambing, kambinglah saya bedal lagi banyak dari nasi.

Cheat skit2 dan jarang2 je terutamanya pada waktu2 tertentu macam raya. Bukannya sikit2 nak cheat. Tu bukan cheat dah tu. Memang dah jadi tabiat dah tu.

5. Tak makan nasi macam mana nak kenyang. Kite orang melayu kan.
Jawapan saya: Perasan tak, kalau kite breakfast nasi lemak kul 7 pagi, kul 10 mulut rasa nak mengunyah biskut ke kerepek ke jajan ke. Kul 12 dah rasa lapar nak nasi lagi. Pastu kul 3, 4ptg rasa nak makan pisang goreng ke keropok ke, mi goreng ke. Pastu kul 8 malam nak makan nasi lagi. Sebelum tido lagi rasa nak makan biskut kering. Kenyang ke kalau camtu?

Memangla, makan karbohidrat ni akan cepat je rasa kenyang sebab karbohidrat sangat mudah dicernakan menjadi gula dan jadi tenaga. Pada masa yang sama, cepat jugak rasa lapar.

Berbanding makan protein dan lemak, rasa macam tak cukup je dan rasa macam tak kenyang. Bukan tak kenyang, tapi lambat rasa kenyang. Tapi, nak rasa lapar amik masa yang lama. Tengok orang yang banyak makan protein dan lemak, makan sekali sehari pun macam tak rasa apa2 je. Sebab apa? Sebab tak lapar.

6. Saya makan protein dan lemak banyak. Karbo saya dah kurang makan. Kenapa saya rasa lapar dan menggigil?
Jawapan saya: Banyak faktor. Tapi, senang cerita, 30 tahun kite duk makan macam2 4, 5 kali sehari. Tup tup tibe2 makan sekali atau 2 kali sehari. Bukan senang nak tune otak supaya boleh ubah kebiasaan tu. Memang amik masa. Takpe, sabar dan slow2 buat. Buat berperingkat. InsyaAllah, boleh punye.

7. Kenapa 2 jam lepas gula saya 4.8, sekarang 5.4. Sepanjang 2 jam tu saya tak makan apa2 pun.
Jawapan saya: Badan kita sentiasa memproses gula baharu dan menggunakan gula sedia ada. Jadi, kalau kite cek 2 kali selang masa 1 saat sekalipun, kite akan dapat bacaan gula yang berbeza. Jangan risau dengan bacaan gula naik atau turun sikit asalkan masih dalam range normal. Lainlah kalau tadi 4.4, 2 jam lepas tu jadi 10.8. Tu musykil tu. Mungkin glucometer dan biol atau strip dah tercemar atau kamu sedang bermutasi nak dapat kuasa superpower.

8. Doktor suh saya makan ubat dan cucuk insulin. Saya taknaklah.
Jawapan saya: Doktor bagi insulin dan ubat tu berdasarkan keadaan semasa anda. Insulin dan ubat tu akan membantu mengawal bacaan gula. Jangan tinggalkan macam tu je. Ikut je arahan doktor sebab tu kepakaran mereka.

Bagi pihak kita plak, kite kawal je apa yang perlu. Akan ada masa nanti, bile bacaan gula dan start normal, dah boleh slow2 diskas dengan doc berkenaan kawalan sendiri. Doc akan tengok keputusan darah dan akan membuat keputusan berdasarkan pelbagai penilaian. Kalau doc dah yakin dengan bukti2 yang ada, insyaAllah doc akan kurangkan atau stop terus insulin dan ubat.

9. Macam mana nak reversed diabetes ni?
Jawapan saya: Senang cerita, jaga makan. Saya amalkan protokol IFLK. Saya dan team saya memang ada buat program berkenaan hal ehwal IFLK ni. Bukan untuk diabetes je, bahkan banyak lagi penyakit metabolik boleh diselesaikan menggunakan kaedah IFLK, insyaAllah.

Boleh baca blog saya, https://bit.ly/SihatIFLK

10. Encik ni doktor ke?
Jawapan saya: Tak. Saya bukan doktor. InsyaAllah suatu hari nanti akan dapat gak Dr (tapi bukan Dr perubatan la, hahahahahahaha). Segala yang saya bagitau bukanlah nasihat perubatan dan nasihat kesihatan dan sekali2 tidak boleh digantikan nasihat dari pakar perubatan dan pakar kesihatan. Apa yang dikongsi berdasarkan pengalaman dari saya sendiri yang juga merujuk kepada Dr dan mereka2 yang terlibat dalam bidang masing2. Apa2pun, sila dapatkan nasihat dari pihak dari bidang masing2


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.faizalsyukri.com/2022/11/soalan-kerap-ditanya-berkenaan-diabetes.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sedikit Nasihat Dan Petua Bagi Calon Pru15 Berkenaan Membuat Dasar Baru

Sedikit Nasihat Dan Petua Bagi Calon Pru15 Berkenaan Membuat Dasar Baru

papar berkaitan - pada 8/11/2022 - jumlah : 99 hits
OSTB Yang berikut adalah antara senarai janji janji kosong yang di buat oleh presiden perasuah daripada Parti Perasuah Perompak Pencuri dan Penyamun Parti politik sekarang sudah jadi serupa telur dihujung tanduk Buat pertama sekali dalam se...
Penjelasan Berkenaan Dakwaan Buah Nanas Yang Mengandungi Siklamat

Penjelasan Berkenaan Dakwaan Buah Nanas Yang Mengandungi Siklamat

papar berkaitan - pada 1/11/2022 - jumlah : 127 hits
Menurut kenyataan media Kementerian Kesihatan Malaysia KKM melalui Bahagian Keselamatan dan Kualiti Makanan merujuk kepada isu buah nanas kecil yang tular di media sosial yang didakwa mengandungi bahan pemanis tanpa z
2 Tahun Bebas Insulin Dan Ubat Diabetes

2 Tahun Bebas Insulin Dan Ubat Diabetes

papar berkaitan - pada 9/11/2022 - jumlah : 234 hits
2 Tahun Bebas Insulin dan Ubat DiabetesPejam celik harini genap 2 tahun bebas insulin dan ubat kencing manis Telah didiagnosis KM sebelum tahun 2010 lagi Lupe secara tepat Antara 2006 2009 Mac 2020 Insof selepas ditiaw kaw kaw oleh doc KK N...
Dia Kerap Pukul Kepala Saya Ada Kala Kasar Ji Sukjin Kongsi Personaliti Sebenar Song Jihyo

Dia Kerap Pukul Kepala Saya Ada Kala Kasar Ji Sukjin Kongsi Personaliti Sebenar Song Jihyo

papar berkaitan - pada 5/11/2022 - jumlah : 157 hits
Bagi yang mengenali Song Ji hyo sebenarnya merupakan seorang yang sangat baik dengan semua tak kisha lah peminat mahupun rakan taulan ARTIKEL BERKAITAN Dalam salah satu episod saluran YouTube Jee Seokjin World Ji Suk jin telah membawa Song ...
Kerap Gagal Bisnes Hutang Puluh Ribu Wanita Ini Kembali Tersenyum Kedai Vendor Jual Dessert Sukses

Kerap Gagal Bisnes Hutang Puluh Ribu Wanita Ini Kembali Tersenyum Kedai Vendor Jual Dessert Sukses

papar berkaitan - pada 6/11/2022 - jumlah : 184 hits
Orang kata jiwa orang bisnes ni kental Nampak ada betul kenyataan ini apabila pemilik nama Asmidar Hanan yang berasal dari Kelantan tidak pernah serik berniaga walau banyak kali tersadung sehingga menanggung hutang puluhan ribu Pernah aktif...
Anifah Aman Bila Anwar Akan Jadi Pm Soalan Popular Di Luar Negara

Anifah Aman Bila Anwar Akan Jadi Pm Soalan Popular Di Luar Negara

papar berkaitan - pada 15/11/2022 - jumlah : 126 hits
BORHAN AHMADBekas Menteri Luar Datuk Seri Anifah Aman mendedahkan calon Perdana Menteri dari Pakatan Harapan Datuk Seri Anwar Ibrahim sangat popular di luar negara Anifah bergambar dengan aktivis Pakatan Harapan di SabahKatanya pengalaman b...
Pn Ph Atau Bn Soal Jawab Semua Soalan Berkaitan Pru15 Untuk Pengundi Kali Pertama

Pn Ph Atau Bn Soal Jawab Semua Soalan Berkaitan Pru15 Untuk Pengundi Kali Pertama

papar berkaitan - pada 16/11/2022 - jumlah : 194 hits
Assalamualaikum w b t PRU GE kembali lagi dan kita semua sesama sendiri tetap bergaduh bertengkaran saban hari mem backup ahli politik yang tak pernah tahu pun kewujudan kita Aku sebenarnya tak nak buat post ni Sebab politik adalah sesuatu ...
3 Pelampau Khawarij Ditahan

Lost Opportunities In Labuan

Dua Bersaudara Maut Tiga Cedera Parah Nahas 4wd

Lirik Lagu Semua Tentangmu Sufian Suhaimi

Abyad Sofi

Zii Jia Won T Join National Team For Thomas Cup Training

Apakah Itu Sistem Bantuan Pemandu Dan Fungsinya

Tamago Kake Gohan



Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia

10 Filem Seram Thailand Berhantu Terbaru Mesti Tonton Juga Tersedia Online

10 Drama Thailand Thai Drama Terbaru Best Juga Tersedia Online

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kuih Muah Tonton

10 Filem Indonesia Terbaru Best 2023 2024 Juga Tersedia Online


Puisi 35 Takdir

Raya Raya Raya 2024

Siput Serang Tanaman

Year Round Pool Fun Pool Place Easton Your Partner In Pool Maintenance

3 Lelaki Positif Dadah Ditahan Samun Pelajar Di Kolej

Remaja Perempuan Berusia 14 Tahun Anak Ketua Polis Lahad Datu Ditemui Maut Berlumuran Darah