Skim Perkhidmatan Pentadbir Sekolah Rendah Bermasalah Nutp




KUALA LUMPUR : Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan Malaysia (NUTP) menggesa kerajaan mengekalkan atau menambah baik laluan kenaikan pangkat guru secara time-based dalam Skim Saraan Baharu Perkhidmatan Awam yang bakal dilaksanakan pada 2025.

Presidennya, Aminuddin Awang, berkata pihaknya juga meminta disegerakan penyelesaian beberapa isu kritikal berkaitan pengoperasian di sekolah rendah termasuk guru besar yang sudah naik ke gred DG52 (secara time-based) dibenar terus memegang jawatan itu sehingga ke gred DG54.

"Permasalahan sekarang, guru besar yang naik ke gred DG52 secara 'time-based' juga perlu mengajar seperti guru biasa," katanya dalam kenyataan, hari ini.

Itu antara lapan permintaan dikemuka NUTP kepada kerajaan sempena Persidangan Perwakilan Tritahunan kali ke-23 NUTP yang berakhir hari ini.

Aminuddin berkata, NUTP juga mahu guru penolong di sekolah rendah gred DG48 dibenarkan memegang jawatan sebagai penolong kanan.

Beliau berkata, masalah timbul apabila guru sekolah rendah gred DG48 tidak dibenarkan memegang jawatan sebagai penolong kanan, bahkan guru penolong kanan yang dilantik sebagai penolong kanan semasa, masih di gred DG42 atau DG44.

"Sekarang kenaikan ke gred DG48 pun dibekukan pergerakan untuk bertukar daripada penolong kanan kokurikulum kepada penolong kanan hal ehwal murid, bahkan tidak dibenarkan bertukar sekolah pun," katanya yang turut meminta pelaksanaan warden asrama sekolah berasrama secara sepenuh masa dipercepat bagi mengurangkan beban tugas guru dan mengekang gejala buli di sekolah berasrama.

Sementara itu, Aminuddin berkata, NUTP juga meminta kerajaan memberikan peruntukan kepada sekolah bagi menaik taraf bilik guru, memandangkan sebelum ini peruntukan RM70,000 diberi kepada sekolah bagi menaik taraf dan penyelenggaraan tandas.

Selain itu, beliau berkata, kajian secara menyeluruh terhadap kadar elaun pentadbir di institusi pendidikan juga mesti dilaksanakan.

"Contohnya kadar elaun penolong kanan di sekolah rendah hanya RM60 saja berbanding tanggungjawab besar dipikul.

"Selain itu, pentadbir institusi pendidikan lain seperti pengarah, timbalan pengarah Institut Pendirikan Guru (IPG), kolej matrikulasi langsung tidak ada sebarang elaun.

"Kita juga menyokong pendirian Kementerian Pendidikan (KPM) untuk tidak mengembalikan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR)," katanya turut memaklumkan penyelesaian secara segera perlu dibuat terhadap isu kekurangan guru di sekolah seluruh negara sama ada melalui pengambilan tetap atau secara kontrak (COS).

Katanya, kesedaran terhadap hal berkaitan keselamatan dan kesihatan pekerjaan (OSH) di institusi pendidikan juga perlu diperkasakan.

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.cikgushare.com/2023/12/skim-perkhidmatan-pentadbir-sekolah.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kpm Rancang Semua Sekolah Guna Sistem Satu Sesi Timb Menteri

Kpm Rancang Semua Sekolah Guna Sistem Satu Sesi Timb Menteri

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 180 hits
KUALA LUMPUR Kementerian Pendidikan berhasrat untuk mempunyai sistem satu sesi di semua sekolah di seluruh negara Timbalan Menteri Pendidikan Lim Hui Ying berkata perkara itu kini dalam pelan perancangan KPM KPM berhasrat mencapai semua sek...
Ambil Anak Di Sekolah Netizen Terharu Lihat Momen Bahagia Keluarga Kim Taehee Rain

Ambil Anak Di Sekolah Netizen Terharu Lihat Momen Bahagia Keluarga Kim Taehee Rain

papar berkaitan - pada 21/11/2023 - jumlah : 196 hits
Umum mengetahui bahawa pasangan Rain dan Kim Tae hee sangat melindungi kehidupan keluarga mereka ARTIKEL BERKAITAN Jarang dilihat video mereka bersama kedua dua anak perempuan telah pun tular di serata media sosial di Tak lama kemudian iany...
Heboh Penampakan Ular Piton Muncul Di Kloset Sekolah Dasar Di Riau Damkar Turun Tangan

Heboh Penampakan Ular Piton Muncul Di Kloset Sekolah Dasar Di Riau Damkar Turun Tangan

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 138 hits
Viral di media sosial seekor ular piton berukuran besar muncul dari dalam kloset Sekolah Dasar di Riau
Anak Trauma Lihat Bangunan Sekolah Ibu

Anak Trauma Lihat Bangunan Sekolah Ibu

papar berkaitan - pada 20/11/2023 - jumlah : 146 hits
ALOR SETAR Ibu kepada pelajar lelaki sebuah madrasah di Sik yang cedera akibat disebat tenaga pengajarnya dengan batang paip polyvinyl chloride pada 11 November lalu berharap tindakan setimpal diambil pihak berkuasa sebagai pengajaran Menur...
Israel Bom Sekolah Di Gaza

Israel Bom Sekolah Di Gaza

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 154 hits
Bernama AnadoluAsap yang kelihatan selepas serangan Israel di Gaza FOTO ReutersIstanbul Memasuki hari ke 46 konflik Palestin Israel tentera Israel melakukan tindakan kejam dengan mengebom sekolah yang menempatkan orang awam yang kehilangan ...
Semangat Melawan Al Ahzab Di Sekolah

Semangat Melawan Al Ahzab Di Sekolah

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 142 hits
Al Abror Mohd YusufAllahumma ya munzilal kitabya mujriyassahab ya hazimal ahzabihzimhum Ihzimhum Ihzimhum Wansurna alaihim Barangkali dakwaan bahawa qunut tidak boleh dibacakan di sekolah bukanlah permulaannya Ia cuma suatu kelangsungan dar...
Espkws Kpm Sistem Perakaunan Sekolah

Espkws Kpm Sistem Perakaunan Sekolah

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 187 hits
Sistem eSPKWS yang dibangunkan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia membolehkan semua sekolah di Malaysia yang terletak di bawah kuasa Kementerian Pendidikan Malaysia untuk menguruskan urusan kewangan dan perakaunan sekolah Dengan sistem ya...
Wakil Pas Kena Sekolah Dalam Dun Penang Tu Pun Jangan

Wakil Pas Kena Sekolah Dalam Dun Penang Tu Pun Jangan

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 123 hits
Video dalam DUN sidang Pulau Pinang Ingatkan perjuangan berdasarkan Al Quran As sunnah Ijma dan qias Rupanya beriman dengan buku BN yang entah siapa yang tulis Tak pasal kena syarah oleh Reezal Marican berkenaan surah Al Hujurat ayat 6 Betu...
19 Laporan Ancaman Bom Di Sekolah Seluruh Negara Pdrm

19 Laporan Ancaman Bom Di Sekolah Seluruh Negara Pdrm

papar berkaitan - pada 22/11/2023 - jumlah : 150 hits
KUALA LUMPUR Polis mengesahkan menerima laporan berkenaan sembilan sekolah antarabangsa masing masing dua di Kuala Lumpur dan tujuh di Selangor menerima ancaman bom menerusi e mel pagi tadi Ketua Polis Selangor Datuk Hussein Omar Khan berka...
Hiburan Gagal Bayar Tunggakan Rm4 96 Juta Untuk Pesanan Pelitup Muka Jovian Apparel Disaman Pembekal

T18c24 Bayi Aina Muntah Susu Beku Macam Keju

Gulai Udang Nenas

Harris Alif Dari Idola Kecil Ke Selebriti Serba Boleh

Road And Track A Lithe Bmw R80 Restomod By 46works

Govt To Continue Using E Jamin Bail System

Kerajaan Pahang Sumbang Rm8 000 Kepada Keluarga Allahyarham Konstabel Muhamad Syafiq

Article 153 Of The Federal Constitution Does Not Bar Opening Uitm To Non Bumiputera



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Maaqub Sintok Ni Nak Kata Anggota Kita Tak Sedia La

Buah Yang Berubah Ubah Rasa

Diet Suku Suku Separuh Jom Amalkan

Majlis Perkahwinan Anak Saudara

From Smoke To Pet Dander Bnx Filter Traps Microscopic Airborne Contaminants

Pas Dikecam Balun Polis Bukan Fahaman Ekstremis