Skandal Projek Jiwa Murni Apa Hubungan Tauke Sarawak Dengan Zahid Hamidi




Projek "Jiwa Murni" ini hanya nampak cantik pada nama dan sedap didengar di telinga saja.


Di sebaliknya, projek ini menyimpan pelbagai rahsia atau mungkin membuka pekung yang melibatkan bekas pemimpin nombor dua negara era BN dahulu, Ahmad Zahid Hamidi dengan dua tauke dari Sarawak.


Kisah projek membina jalan di seluruh pedalaman Sarawak yang dikenali sebagai projek "Jiwa Murni" ini bermula pada 2009 di mana pada ketika itu Zahid Hamidi memegang portfolio Menteri Pertahanan.


Apa yang menarik perhatian adalah kementerian berkenaan bertanggungjawab mengendalikan projek tersebut dengan projek diberikan kepada syarikat swasta, tetapi perlaksanaannya menggunakan tenaga Kor Jurutera Angkatan Tentera Malaysia.


Tujuan projek ini pada asalnya untuk menambah mutu kehidupan dan memberi keselesaan kepada penduduk luar bandar di Sarawak, lalu Zahid Hamidi melancarkan projek "Jiwa Murni" ini kononnya untuk menyediakan kemudahan fasiliti jalan raya kepada rakyat yang tinggal di pendalaman negeri berkenaan.


Bagi tujuan menjimatkan kos, askar-askar dibawah jagaan Zahid Hamidi selaku Menteri Pertahanan ketika itu telah digunakan untuk melaksanakan kerja-kerja membina jalan-jalan di bawah projek "Jiwa Murni" itu.


Dari satu segi, tentu saja timbul persoalan,  mengapakah askar-askar yang diberi tugas membina jalan itu, sedangkan projek diserahkan kepada syarikat swasta yang dilantik oleh Kementerian Pertahanan?
 
Projek pertama "Jiwa Murni"  bermula pada 2009 dengan menaik taraf jalan balak dari Long Lopeng ke Ba'Kelalan yang siap pada 31 Sept 2011.


Ketika inilah  dikatakan bermulanya hubungan Zahid Hamidi dengan seorang tauke atau ahli perniagaan Sarawak bernama Barry Tan, pemilik syarikat Mikro Sdn Bhd di mana syarikat tersebut bertanggungjawab mengendalikan projek jalan Long Lopeng - Ba'Kelalan itu.


Barry mempunyai rakan niaga bernama Mr Chew Chiaw Han, pemilik syarikat Microsite Enterprise Sdn Bhd yang terbabit dalam perlaksanaan projek jalan Long Lopeng-Ba'Kelalan tersebut.


Seterusnya, melalui projek itu kedua-dua tauke berkenaan berpeluang mengenali Zahid Hamidi dengan lebih rapat lagi.


Kos asal projek dikatakan pada mulanya bernilai RM250 juta bagi jarak sejauh 75 km dan askar-askar telah dikerah untuk membina jalan di kawasan yang berlumpur dan meredah hutan-hutan yang belum diterokai.


Zahid Hamidi kemudian dilapor menyifatkan kos pembinaan jalan ini berjaya dijimatkan, lalu ia dijadikan sebagai alasan untuk meneruskan lagi projek tersebut.


Walhal, sebenarnya kualiti jalan yang dibina amat menyedihkan sekali serta tidak sepadan dengan kos yang dibelanjakan. Dikatakan dengan kualiti jalan yang dibina, kos yang sepatutnya tidak sampai pun separuh daripada harga projek.


Dikatakan hanya tidak sampai beberapa tahun selepas dibina, jalan-jaln tersebut kebanyakannya telah rosak kerana pembinaannya tidak mengikut spesifikasi yang ditetapkan, selain bahan-bahan digunakan juga bermutu rendah.


Walaupun diketahui umum wujud masalah yang timbul berkaitan kualiti jalan yang dibina, projek "Jiwa Murni" ini tetap menerima suntikan peruntukan apabila Perdana Menteri waktu itu, Najib Razak pada 2016 menyediakan peruntukan khas sebanyak RM743 juta untuk meneruskan pembinaan jalan di kawasan pedalaman lain seluruh Sarawak.


Sekali lagi, Zahid difahamkan terus menyelia projek jalan-jalan ini atas kapasitinya sebagai Timbalan Perdana Menteri, meskipun pada 2016 itu beliau sudah berpindah portfolio daripada Kementerian Pertahanan ke Kementerian Dalam Negeri.


Difahamkan tauke-tauke yang sebelum ini diberikan projek tersebut, terus menikmati kesinambungan kekayaan melalui hubungan rapat dengan Zahid Hamidi serta menerusi peruntukan khas yang diberikan Najib itu.


Yang penting di sini,  sediakah Zahid Hamidi menjawab dan berterus terang tentang hubungannya dengan dua tauke di Sarawak, Barry Tan dan Chew Chiaw Han itu?


Dalam waktu yang sama, SPRM juga perlu menyiasat serta meneliti skandal projek “Jiwa Murni” ini memandangkan ia merupakan projek yang dicetuskan oleh Zahid Hamidi dan mendapat peruntukan ratusan juta ringgit daripada kerajaan, tetapi jalan-jalan yang dibina banyak yang hancur dan tidak pun mampu memberi kemudahan yang selesa kepada rakyat di pedalaman Sarawak.


Maklumat tambahan dan berita berkaitan projek Jiwa Murni turut boleh dibaca melalui pautan di bawah ini:-


https://cilisos.my/5-projects-to-help-underprivileged-malaysians-that-epic-failed/


http://www.theborneopost.com/2017/09/11/jiwa-murni-roads-wasteful-due-to-poor-quality-low-durability-baru-bian/


https://www.mstar.com.my/lokal/semasa/2016/04/29/zahid-743-juta


Beberapa pendedahan seterusnya berkaitan projek Jiwa Murni akan menyusul lagi selepas ini. (ShahbudinHusin 12/12/2018)


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://shahbudindotcom.blogspot.com/2018/12/skandal-projek-jiwa-murni-apa-hubungan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ahli Umno Jangan Panik Zahid Hamidi Politik Utusan Online

Ahli Umno Jangan Panik Zahid Hamidi Politik Utusan Online

papar berkaitan - pada 16/12/2018 - jumlah : 269 hits
Ahli UMNO jangan panik Zahid Hamidi Politik Utusan Online Ahli UMNO jangan panik Zahid Hamidi14 Disember 2018 4 47 PM Naib Presiden UMNO yang menjalankan tugas tugas Presiden Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ketika sidang akhbar di Menara D...
Gerakan Meminta Ahmad Zahid Hamidi Berundur Adalah Untuk Memenuhi Agenda Tun Dr Mahathir

Gerakan Meminta Ahmad Zahid Hamidi Berundur Adalah Untuk Memenuhi Agenda Tun Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 325 hits
oleh Ab Jalil Backer Gerakan meminta Ahmad Zahid Hamidi berundur adalah untuk memenuhi agenda Tun Dr Mahathir Dr Mahathir mahu Zahid dikeluarkan dari jawatan Presiden Mahathir sedar hubungan baik Zahid dengan Anwar Ibrahim akan menjejaskan ...
Sprm Ada Bukti Zahid Hamidi Rasuah Pemilihan Presiden Umno Rm150 000

Sprm Ada Bukti Zahid Hamidi Rasuah Pemilihan Presiden Umno Rm150 000

papar berkaitan - pada 18/12/2018 - jumlah : 341 hits
Zahid didakwa sogok RM150 000Kuala Lumpur Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia mempunyai asas untuk mendakwa Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi kerana terbabit dalam politik wang Sumber memberitahu NST Ahli Parlimen Bagan Datu...
Icerd Turut Ancam Pribumi Sabah Sarawak Zahid Rileksmedia

Icerd Turut Ancam Pribumi Sabah Sarawak Zahid Rileksmedia

papar berkaitan - pada 9/12/2018 - jumlah : 416 hits
KUALA LUMPUR Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum bukan sahaja mengancam nasib masyarakat Melayu tetapi juga pribumi di Sabah dan Sarawak Sehubungan itu Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ...
Umno Kini Berpecah Kepada Lima Golongan Zahid Hamidi

Umno Kini Berpecah Kepada Lima Golongan Zahid Hamidi

papar berkaitan - pada 19/12/2018 - jumlah : 283 hits
Presiden Umno Dr Ahmad Zahid Hamidi mengakui partinya kini berpecah kepada lima golongan selepas kehilangan kuasa pada PRU14 lalu Lima golongan ini pertamanya orang orang Umno yang mahu kekal Umno sebagai sebuah parti katanya menjelaskan go...
Projek Persekutuan Di Sarawak Akan Diteruskan Kata Tun Mahathir

Projek Persekutuan Di Sarawak Akan Diteruskan Kata Tun Mahathir

papar berkaitan - pada 2/12/2018 - jumlah : 301 hits
Dr Mahathir menghadiri Taklimat Kemajuan Projek Pembangunan Persekutuan di Negeri Sarawak hari ini Foto oleh BernamaBINTULU Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad berkata projek projek Persekutuan di Sarawak akan diteruskan tanpa mengira k...
Kerjasama Dengan Pas Atau Dap Zahid Atau Nazri Yang Berbohong

Kerjasama Dengan Pas Atau Dap Zahid Atau Nazri Yang Berbohong

papar berkaitan - pada 17/12/2018 - jumlah : 262 hits
Penyatuan UMNO PKR dan DAP seperti yang diucap Nazri untuk meletakkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri tidak menyebut langsung kerjasama dengan Pas Ini disahkan oleh mereka yang menghadiri perjumpaan itu Kerjasama UMNO denga...
Airasia Santan Menu Baru Harga

Koleksi Kad Pokemon Dilelong Rm330 000

Muslims Rebuke Rais Yatim S No No To Sarawak S Proposal Of Conducting Friday Sermons In English

Yuka Kharisma Cinta Indah Buat Kanda Chord

Ulu Tiram Attack Suspect Not Ji Member Initial Link Made Due To Father S Past Says Igp

Apa Jadi Serangan Balai Polis Johor S Pura Ini Komen Pas

Apakah Sebaik Baiknya Manusia

Resepi Sos Hijau Vietnamese Rolls



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia

Biodata Founder Leeyanarahman Nur Liyana Abdul Rahman Yaana Yana Lee Usahawan Tudung Yang Terkenal Bersama Suaminya


Teresa Kok Terkejut Terima Surat Ugutan Bunuh Dan Dua Butir Peluru

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Ragam Pelik Kucing

15 Breathtaking Mediterranean Powder Room Ideas From Classic To Modern

Durioo Cara Daftar Subscription

A Lone Wolf Does Not Materialise Naturally