Skandal Lcs Sekali Anwar Ketuk Baru Sprm Nak Jalan Ke



Menjawab soalan tambahan Ahmad Fadhli Shaari (PN-Pasir Mas) dalam sesi pertanyaan menteri (MQT) yang ingin mengetahui mengenai pendakwaan kes LCS yang sebelum ini dinyatakan Perdana Menteri pendakwaan itu tidak mencukupi.
Datuk Seri Anwar Ibrahim menegaskan siasatan berhubung isu pembinaan Kapal Tempur Pesisir (LCS) mesti diteruskan kerana pendakwaan peringkat awal sebelum ini tidak mencukupi memandangkan ia membabitkan skandal berskala besar dan ketirisan.
Perdana Menteri berkata pendakwaan sebelum ini juga tidak bertindak kepada orang-orang yang lebih utama yang dikatakan terbabit dalam isu perolehan LCS .
Sehubungan itu beliau sudah menyatakan perkara berkenaan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) dan dipersetujui oleh mereka akan ada pendakwaan peringkat kedua.
"Namun, itu bukan urusan saya untuk mendalami dan bertanya lebih, nanti jika saya buat begitu akan ada tuduhan (yang menyatakan) wujud pendakwaan terpilih.
"Saya tegaskan siasatan LCS ini mesti diteruskan dan tindakan sebelum ini tidak cukup membongkar dan bertindak kepada orang yang lebih utama dikatakan yang terbabit. Biar siasatan diteruskan," katanya di Dewan Rakyat sperti yang dilaporkan media pada 13 Mac 2023 lalu..
Rentetan dari itu Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki pun bersuaralah semalam, katanya lebih ramai individu termasuk orang kenamaan bakal dipanggil SPRM untuk diambil keterangan berhubung siasatan pembinaan LCS.
Laporan berkaitan..
PETALING JAYA: Siasatan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) berhubung isupembinaan Kapal Tempur Pesisir (LCS) tidak menolak kemungkinan akan ada lagi pendakwaan dilakukan terhadap individu-individu tertentu dalam masa terdekat.
Satu sumber mendedahkan kepada Utusan Malaysia, ada kertas siasatan yang telah dilengkapkan akan dihantar kepada Timbalan Pendakwa Raya untuk semakan sebelum mendapat arahan selanjutnya.
Kata sumber itu, sepanjang siasatan, lebih 20 saksi termasuk bukti-bukti di luar negara telah diambil dan diperoleh SPRM untuk diteliti sama ada berlaku sebarang ketirisan berhubung perolehan kapal berkenaan.
“SPRM juga mengambil inisiatif penyelesaian antara pihak syarikat di Malaysia dan di Jerman untuk meneruskan usaha pembinaan kapal tersebut de­ngan menggerakkan perbinca­ngan kedua-dua pihak yang sebelum ini seperti terbantut.
“Hasil daripada itu, kedua-dua pihak bersetuju menyediakan global settlement bagi meneruskan projek tersebut. Sehubungan itu, siasatan SPRM masih berjalan dan diperhalusi,” katanya semalam.
Dalam perkembangan sama, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Azam Baki berkata, lebih ramai individu termasuk orang kenamaan bakal dipanggil SPRM untuk diambil keterangan berhubung siasatan pembinaan LCS.
PERLINDUNGAN
Azam berkata, pihaknya tidak akan memberi pengecualian dan perlindungan kepada mana-mana pihak.
“Maklumat daripada pegawai penyiasat memberitahu, ramai lagi saksi-saksi akan dipanggil untuk diambil keterangan, bukan sahaja dari dalam negara tetapi juga melibatkan individu luar negara.
“Saya tidak menolak sesiapa sahaja (untuk diambil ketera­ngan), baik VIP atau menteri yang terlibat dalam kes ini, semua akan dipanggil untuk memastikan siasatan kes ini dapat dijalankan,” jelasnya.
Azam berkata demikian da­lam sidang akhbar selepas menyempurnakan Majlis Perbarisan Tamat Latihan Kursus Asas Pegawai SPRM di Kompleks SPRM Johor semalam.
Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebelum dila­por­kan berkata, pendakwaan berhubung isu LCS pada peringkat awal sebelum ini tidak mencukupi memandangkan ia membabitkan skandal berskala besar dan ketirisan banyak.
Malah, Anwar berkata, pendakwaan sebelum ini juga tidak membabitkan tindakan kepada orang-orang yang lebih utama yang terbabit dalam isu perolehan kapal itu.
Untuk rekod, pada 16 Oktober lalu, bekas Pengarah Urusan Boustead Naval Shipyard Sdn Bhd (BNS), Tan Sri Ahmad Ramli Mohd. Nor dihadapkan ke Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur atas tiga pertuduhan melakukan pecah amanah dana syarikat itu berjumlah RM21.08 juta berhubung pembinaan Kapal LCS bagi perolehan Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM).
Ahmad Ramli, 78, yang juga bekas Panglima Tentera Laut mengaku tidak bersalah atas ketiga-tiga pertuduhan itu.
Media sebelum ini melaporkan, Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) menyatakan kerajaan membayar RM6.083 bilion untuk lima LCS kepada BNS bagi projek runding terus itu, namun sehingga kini tiada kapal diterima.
Laporan dikeluarkan pada 4 Ogos tahun lalu itu menyenaraikan sembilan rumusan sebagai punca kepincangan projek enam LCS.
Susulan itu pada 2 Oktober tahun lalu, bekas Menteri Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Hussein, dilaporkan berkata, pembinaan LCS akan disambung semula selepas semua rundingan dan setiap perjanjian dalam fasa mobilisasi dimuktamadkan pada penghujung Disember tahun lalu. – UTUSAN
Hmm.. Takkan nak kena ketuk baru nak jalan kot??

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://www.anaksungaiderhaka.com/2023/03/skandal-lcs-sekali-anwar-ketuk-baru.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Sekarang Anwar Jadi Pm Orang Melayu Nak Berkumpul Pun Tak Boleh Dr Mahathir

Sekarang Anwar Jadi Pm Orang Melayu Nak Berkumpul Pun Tak Boleh Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 23/3/2023 - jumlah : 165 hits
agendaily com23 03 2023Program melibatkan bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad di ibu negara pada 19 Mac 2023 dikatakan diganggu Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan tindakan kerajaan campuran dipimpin Datuk Seri Anwar Ibrahim yan...
Baru 4 Bulan Kerajaan Anwar Dilihat Sudah Pincang Dan Lemah

Baru 4 Bulan Kerajaan Anwar Dilihat Sudah Pincang Dan Lemah

papar berkaitan - pada 18/3/2023 - jumlah : 299 hits
Desas desus peralihan kerajaan timbul sudah tentu kerana kelemahan kerajaan itu sendiri Ketika Anwar berikrar memerangi rasuah pembangkang juga melihat kepimpinan anwar juga berhadapan dengan korup moral seperti perlantikan kroni perlantika...
Tiada Apa Nak Dibangga 100 Hari Anwar Jadi Pm Kata Mahathir

Tiada Apa Nak Dibangga 100 Hari Anwar Jadi Pm Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 5/3/2023 - jumlah : 156 hits
freemalaysiatoday com 04 Mar 2023 7 49pmBekas perdana menteri itu berkata Anwar hanya menabur janji sahaja untuk melakukan perubahan tetapi hasilnya belum nampak Dr Mahathir Mohamad berkata beliau memilih untuk menyertai Putra sebagai platf...
Nak Ajar Anak 5 6 Tahun Membaca Menulis Ibu Mesti Selalu Puji Senyum Baru Menjadi

Nak Ajar Anak 5 6 Tahun Membaca Menulis Ibu Mesti Selalu Puji Senyum Baru Menjadi

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 131 hits
Ada orang tanya anaknya 5 tahun belum kenal huruf tak minat nak belajar membaca Apa sepatutnya nak buat Menurut Speech Language Therapist Puan Ruby Atika untuk nak memastikan anak minat membaca dan cepat belajar ada kaedahnya Umur kecil ni ...
Mana Anwar Nak Cekau Duit

Mana Anwar Nak Cekau Duit

papar berkaitan - pada 8/3/2023 - jumlah : 106 hits
Mampukah team PMX menepis segala persoalan tohmahan atok atau mereka akan cuba sedaya upaya supaya atok didiamkan Kita semua tahu setiap gerakan atok akan ada impaknya Tambahan lagi sokongan melayu terhadap PN masih tidak berganjak dan hany...
Patut Tanya Lah Mana Parti Bersatu Dapat Duit Bukan Mana Anwar Dapat Duit Nak Menjaga Negara Kan Kamu Dulu Yang Mulakan

Patut Tanya Lah Mana Parti Bersatu Dapat Duit Bukan Mana Anwar Dapat Duit Nak Menjaga Negara Kan Kamu Dulu Yang Mulakan

papar berkaitan - pada 4/3/2023 - jumlah : 220 hits
Follow Ecceh Che Det Dia tanya pulak mana datang duit untuk belanjawan tu Tak payah risau la Tahulah DS Anwar uruskan Dari mana pun datangnya apa yang penting duit tu nanti dibelanjakan untuk rakyat Yang patut ditanyakan mana datang duit ma...
Hiburan Farid Kamil Nak Bawa Anak Naik Kereta Baru Tapi Ada Pihak Hubungi Polis Tiba Tiba Muncul Kereta Peronda

Hiburan Farid Kamil Nak Bawa Anak Naik Kereta Baru Tapi Ada Pihak Hubungi Polis Tiba Tiba Muncul Kereta Peronda

papar berkaitan - pada 24/3/2023 - jumlah : 227 hits
Baru baru ini berita tentang permohonan cerai dibuat oleh pelakon Diana Danielle terhadap suaminya Farid Kamil di Mahkamah Rendah Syariah Petaling Subang Bestari mengejutkan ramai Bukan itu sahaja Farid juga dikhabarkan tidak dibenarkan unt...
Anwar Ibrahim Nafi Campur Arah Sprm Panggil Muhyiddin

Anwar Ibrahim Nafi Campur Arah Sprm Panggil Muhyiddin

papar berkaitan - pada 9/3/2023 - jumlah : 118 hits
Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim menafikan dakwaan beliau campur tangan dengan mengarahkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia memanggil bekas Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bagi memberi keterangan berkenaan penyalahgun...
Epf Account 3 Can Help Contributors During Emergencies Expert

Work Harder At Communicating Achievements On Reforms Govt Told

Apabila Sang Profesor Datang Melawat

Azmin Pledges To Tell All On May 11

Isn T Akmal S Call To Reject Passport Renewal Based On Bm Fluency A Disservice Amid Looming Kkb Polls

Honor X7b Telefon Pintar 5g Kini Di Kedai Seluruh Negara Pada Rm899

Selepas Menjadi Penumpang Umno Bakal Terkubur Pada Pru16

Utilizing Crowdfunding For Business



10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan


Jadual Dan Keputusan Piala Thomas Piala Uber 2024

Reaching Out

Iddah Wanita Kematian Suami

Berebut Kasih

Tinggi Protein Dan Mikronutrien Ini Manfaat Ikan Susu Untuk Kesihatan

Upiak Hari Raya Duit Tak Ada Chord