Sirim Bantu Bangunkan Vaksin Covid 19


Sirim Bhd​ + Vaksin Malaysia


SHAH ALAM: Sirim Bhd akan bekerjasama dengan institusi tempatan dalam kajian di peringkat permulaan pembangunan vaksin Covid-19 di Malaysia, kata Presiden dan Ketua Eksekutif Kumpulan SIRIM Datuk Dr Ahmad Sabirin Arshad.

Ahmad Sabirin berkata tiga institut yang terlibat iaitu Institut Kajian Perubatan (IMR), Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Institut Veterinar di Ipoh, Perak serta Sirim berupaya melaksanakan pengujian bagi vaksin yang dibangunkan oleh tiga agensi ini.

“Sirim sedia memainkan peranan penting dalam memberi keyakinan kepada pembangunan vaksin tempatan, agar mematuhi standard antarabangsa bagi keselamatan, keberkesanan dan proses pembuatan.

“Sirim telah mengadakan perbincangan dengan pihak IMR untuk turut sama menyumbang dalam pembangunan vaksin tersebut di peringkat pra-klinikal sebelum ‘clinical trials’ dan peringkat penghasilan vaksin pada skala pilot,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam sidang media pada Program Vaksinasi Pandu Lalu Sirim-Vaksin Selangor (Selvax) yang berlangsung selama satu hari di Ibu Pejabat Sirim, di sini yang dikendalikan oleh Selgate Healthcare Sdn Bhd.

Ahmad Sabirin berkata Sirim juga mempunyai fasiliti untuk menjalankan ujian berkenaan di Pusat Penyelidikan Bioteknologi Perindustrian Pengurusan (IBRC) yang telah memenuhi kriteria makmal ujian yang diperlukan oleh Bahagian Regulatori Farmasi Negara (NPRA). “Kita punya fasiliti IBRC di Sirim ini...di mana kita mempunyai kelengkapan yang komprehensif di Malaysia bagi pengujian vaksin di negara ini, jadi kita cuba bekerja secara kolaboratif dengan semua agensi yang ada,” katanya.

Sebelum ini Ahmad Sabirin berkata Sirim telah melaksanakan pelbagai peringkat ujian ke atas vaksin Sinovac untuk mengesahkan proses serta memastikan produk akhir vaksin itu adalah selamat dan berkesan kepada penerima.

Ahmad Sabirin berkata ujian ke atas vaksin Sinovac yang diamanahkan kepada Sirim melibatkan keperluan fasiliti yang lengkap dan makmal berstatus Amalan Makmal Baik (GLP).

Jelasnya, Sirim menghasilkan data sokongan untuk proses pengesahan dan pemeriksaan kualiti untuk kumpulan vaksin ‘fill’ and ‘finish’, manakala NPRA memeriksa data tersebut secara terperinci sebelum membuat keputusan untuk meluluskan vaksin ataupun tidak.

“Bagi ujian ketoksikan, Sirim menjalankan ujian Abnormal Toxicity di mana kumpulan vaksin yang telah ‘fill’ and ‘finish’ mengikut kumpulan kestabilan tertentu, manakala untuk pengujian keberkesanan, ujian ‘Immunoassay Relative Potency’ dijalankan, di mana vaksin secara pukal yang diterima bersama vaksin rujukan (reference vaccine),” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Sirim Berhad Tan Sri Dr Ir Ahmad Tajuddin Ali berkata Sirim menganjurkan program ini bagi memastikan anggota kerja SIRIM selamat untuk keluar bekerja.

“Pada masa ini, pejabat Sirim di Sabah dan anak syarikat SIRIM iaitu National Precision Tooling Sdn Bhd telah berjaya melengkapkan vaksinasi anggota kerjanya pada bulan ini. Program pandu lalu ini hari ini bertujuan mempercepatkan proses vaksinasi dan mencapai imuniti kelompok,” katanya dalam sidang media itu.

Terdahulu seramai 120 kakitangan Sirim Shah Alam dan keluarga mereka yang berusia 18 tahun ke atas yang masih belum mendapat temujanji vaksin Covid-19, menerima dos pertama mereka kelmarin.

-Bernama


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://beritaup2date.blogspot.com/2021/08/sirim-bantu-bangunkan-vaksin-covid-19.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Peringatan Tak Boleh Lakukan Senaman Berat Selepas Vaksin Covid 19 Ini Sebabnya

Peringatan Tak Boleh Lakukan Senaman Berat Selepas Vaksin Covid 19 Ini Sebabnya

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 357 hits
Tidak boleh bersenam selepas vaksin Covid 19 Assalamualaikum dan salam sejahtera semua Hari ini merupakan hari ke 6 Sha telah disuntik vaksin dose kedua Hari ke 3 mengambil vaksin baru Sha rasa tidak sedap badan iaitu rasa nak muntah Bila b...
Pemerintah Telah Habiskan Rp11 72 Triliun Untuk Belanja Vaksin Covid 19

Pemerintah Telah Habiskan Rp11 72 Triliun Untuk Belanja Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 131 hits
Sampai 31 Juli 2021 vaksinasi yang sudah dilakukan mencapai 67 76 juta dosis yang terdiri dari 47 23 juta dosis pertama dan 20 53 juta vaksin dosis kedua
Pemberian Dos Vaksin Covid 19 Lebih 21 6 Juta Kata Adham

Pemberian Dos Vaksin Covid 19 Lebih 21 6 Juta Kata Adham

papar berkaitan - pada 4/8/2021 - jumlah : 180 hits
Dr Adham Baba berkata sebanyak 21 668 999 dos vaksin Covid 19 telah diberikan Dr Adham Baba berkata sebanyak 21 668 999 dos vaksin Covid 19 telah diberikan menerusi Program Imunisasi Covid 19 Kebangsaan setakat semalam PETALING JAYA Sebanya...
Maya Hejnowska Galakan Orang Ramai Mendapatkan Vaksin Covid 19

Maya Hejnowska Galakan Orang Ramai Mendapatkan Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 3/8/2021 - jumlah : 209 hits
KENANGAN Maya merakamkan gambar kenangan selepas menerima vaksin COVID 19 PENAMPANG Ratu Unduk Ngadau 2021 Maya Hejnowska menyeru masyarakat negeri ini yang belum mendaftar sebagai penerima vaksin COVID 19 agar segera daftarkan diri Katanya...
Banyak Daerah Menunggu Kiriman Anggota Dpr Pertanyakan Jumlah Stok Vaksin Covid 19

Banyak Daerah Menunggu Kiriman Anggota Dpr Pertanyakan Jumlah Stok Vaksin Covid 19

papar berkaitan - pada 2/8/2021 - jumlah : 249 hits
Wakil Ketua Komisi VI DPR Martin Manurung meminta pemerintah menjelaskan stok vaksin Covid 19 di daerah Sebab banyak daerah mengaku tidak punya stok vaksin dan menunggu dikirimkan dari pusat
Beri Satu Dos Awal Vaksin Covid 19 Akhirnya Kerajaan Pn Setuju Idea Anwar

Beri Satu Dos Awal Vaksin Covid 19 Akhirnya Kerajaan Pn Setuju Idea Anwar

papar berkaitan - pada 19/7/2021 - jumlah : 181 hits
Kerajaan Perikatan Nasional kelmarin bersetuju untuk memberi satu dos awal vaksin Covid 19 kepada seluruh rakyat Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur yang terjejas teruk akibat jangkitan pandemik sejak beberapa bulan lalu Menurut P...
Selangor Buka Walk In Vaksin Covid 19 Mulai 2 Ogos

Selangor Buka Walk In Vaksin Covid 19 Mulai 2 Ogos

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 259 hits
Selangor semakin hampir untuk mancapai sasaran 80 penduduk disuntik vaksin Covid 19 bagi memperolehi imuniti berkelompok Menurut Menteri Besar Selangor Datuk Seri Amirudin Shari statistik pada hujung Julai telah menunjukkan sebanyak 65 pend...
Stok Vaksin Covid 19 Sudah Aman Total Ada 178 Juta Dosis

Stok Vaksin Covid 19 Sudah Aman Total Ada 178 Juta Dosis

papar berkaitan - pada 1/8/2021 - jumlah : 216 hits
Menteri Koordinator Bidang Pembangunan Manusia dan Kebudayaan Muhadjir Effendy memastikan stok vaksin Covid 19 di Indonesia aman
Tatacara Menerima Suntikan Vaksin Covid 19 Untuk Dos Pertama

Tatacara Menerima Suntikan Vaksin Covid 19 Untuk Dos Pertama

papar berkaitan - pada 5/8/2021 - jumlah : 388 hits
Akhirnya setelah hampir 6 bulan menunggu selepas pendaftaran di aplikasi MySejahtera akhirnya telah tiba giliran aku untuk menerima suntikan vaksin Covid 19 bagi dos pertama Pada Ogos 2021 barulah aku dipanggil untuk menerima suntikan bagi ...
Towards More Comprehensive Pension Reform

Big Bucks Top 10 Sellers From Bonhams Spring Stafford Sale

Berebut Kasih

Reaching Out

Makanan Perlis Paling Popular

Kerana Wanita Melintas Penunggang Motosikal Berkuasa Tinggi Maut

Tafsir Mimpi Gajah

Ask Your Idol About Ops Lalang Don T Be A Hypocrite Fahmi To Saddiq



Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi


3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Prk Kkb Pertandingan Parti Atau Pertandingan Kaum

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia