Sindrom Anak Kedua Memang Nampak Tak Bahaya Tapi Kalau Ibu Ayah Abaikan Akan Calarkan Emosi Anak


Anak suka buat perangai dan dengkikan adik beradiknya yang lain? Jangan abai, periksa segera puncanya.
Baca: Tak Hiraukan Anak Menangis Rupanya Boleh Memudaratkan. Therapist Kongsi Puncanya & Cara Bagaimana Mak Ayah Nak Buat!
Tanpa sedar, perasaan dan emosinya terjerut yang kemudiannya akan menjadi punca kepada berontaknya jiwa mereka. Susunan kelahiran boleh memberi kesan kepada anak-anak anda terutamanya anak kedua atau di tengah.
Sindrom anak kedua atau anak tengah adalah masalah besar pada kanak-kanak hingga ada yang mengatakan anak kedua sering menimbulkan masalah dan buat perangai.

Menurut pakar psikologi Kevin Leman dama bukunya, The Birth Order Book,  anak tengah adalah anak kedua yang dilahirkan dalam keluarga lebih daripada dua adik beradik. Ada kala, anak tengah merasa kekurangan dan sentiasa berusaha untuk mendapatkan perhatian ibu mama dan papa. Antara gejalanya ialah;
Baca: “Anak Bujang Tengah Lasak Macam Ni La,” Amyra Rosli Kongsi Gambar Anaqi Cedera Tangan Berbalut
1.Kurang rasa memiliki
Anak tengah mungkin tidak ada rasa “memiliki” kepada keluarga seperti anak-anak lain. Dia rasa dia perlu berjuang untuk lebih untuk dekat dengan keluarga kerana berasa diabaikan dan ‘tidak diingini’. Kadang-kadang, anak tengah juga merasakan dihimpit di antara adik-beradik yang lain. Dia rasa tiada ruang untuk dirinya di dalam keluarganya!
Cara atasi: Mama dan papa perlu memberikan perhatian. Selalu ajaknya bermain dan ucapkan penghargaan dan memuji mereka agar mereka tidak terpinggir.

2.Rendah diri
Anak kedua atau pertengahan selalu merasakan bahawa dirinya tidak diingini dan mungkin mempunyai harga diri yang sangat rendah. Malah lebih buruk lagi, si kecil membina rasa “tidak diperlukan” dalam dirinya hingga boleh menjejaskan emosinya sehingga dewasa. Hal ini mempunyai kesan yang serius kepada pembangunan keseluruhannya. Dia akan mengalami perasaan rendah diri dalam proses pembesarannya. Keyakinan dirinya juga mungkin tipis kerana perasaan yang terlepas pandang oleh mama dan papanya
Cara atasi: Jangan  membandingkan mereka dengan adik-beradik lain dan cari jalan untuk mengawal tindak balas anak kepadanya supaya dia berasa seiring dengan anda.
3.Suka menyendiri
Selalunya  mereka lebih cenderung menyendiri dalam apa-apa aktiviti serta mempunyai personaliti introvert atau tidak suka bersosial. Mereka merasa seperti orang luar dalam keluarga. Oleh sebab itu mereka suka melakukan semua perkara sendiri seperti memakai pakaian sendiri, makan sendiri atau bermain sendirian.  Suka menghabiskan masa dengan bersendirian kerana berasakan tiada orang mengendahkan dirinya. Dia cuba untuk mencipta dunianya sendiri dan berdikari.
Cara atasi: Adakan waktu khas untuk mama atau papa dengan dia si anak tengah. Luangkan masa untuk bermain bersama-samanya. Main peranan masak-masak atau sekadar membaca bersama-sama. Mama juga boleh mengajaknya keluar berdua sahaja tanpa membawa adik-beradik lain. Katakan hari ini girls day out!
4.Kecelaruan
Kanak-kanak yang menghidap sindrom kedua juga tidak jelas arah tuju. Terdapat banyak kekecewaan di dalam diri mereka dan mereka berjuang untuk mencari arah yang sebenar kehidupan mereka. Mereka tidak selesa untuk berhubungan rapat dan bermesra dengan ibu bapa dan adik-beradik mereka. Ada juga keadaan anak tengah lebih rapat dengan kakak atau abang berbanding ibu dan ayahnya sendiri! Kebanyakan mereka yang mengalami sindrom ini mempunyai risiko kecelaruan untuk menentukan minat, menyalurkan bakat serta tiada arah tuju.
Cara atasi: Mereka mahukan perhatian anda dan kata-kata perangsang. Pandulah potensi dan bakat dirinya kepada bidang yang bersesuaian agar dia boleh melihat jelas masa depannya.

5.Keras kepala dan buat perangai
Selalunya, anak kecil akan percaya apa yang dikatakan oleh ibu dan ayahnya dan benar-benar bergantung kepada kedua-duanya. Tetapi tidak bagi si manja yang mengalami sindrom anak pertengahan ini. Mereka yang sudah menanamkan perasaan diabaikan dan tidak disayangi dalam dirinya berasa sukar untuk mempercayai dan mendengar kata-kata orang lain.  Ada kalanya mereka ini cenderung untuk keras kepala dan enggan mendengar pendapat orang lain.
Cara atasi: Sementelah dirinya dirasakan terabai, kata-katanya juga enggan didengari. Tidak adil bagi si kecil ini. Justeru, biarkan si kecil meluahkan apa yang terbuku di hatinya. Biar dia merasakan dirinya ‘didengari’. Mintalah pendapatnya dalam apa-apa hal secara spontan. “Apa pendapat kakak kalau ibu pakai baju ini dengan seluar ini?” atau “Abang rasa kita perlu atau tidak bersihkan sangkar kucing kita? Dah kotor ke? Cuba Abang tengok?”.
 
TIP TANGANI AWAL SINDROM ANAK TENGAH
Sindrom anak kedua ini memanglah kelihatan tidak berbahaya namun dalam jangka masa panjang ia boleh menjejaskan emosi dan psikologi si anak. Hal ini memanglah mencabar dan perlukan inisiatif dan tanggungjawab dari ibu dan ayah. Berikut adalah perkara yang boleh untuk menangani tanda-tanda awal sindrom ini.
a)Bersikap adil
Berikan sama rata apa jua barang atau hadiah kepada si manja dan adik- beradiknya. Misalnya untuk hadiah hari jadi si abang mendapat kamera digital manakala adiknya mendapat sebuah basikal baru manakala bagi dirinya hanyalah sebuah buku. Ini jelas tidak adil untuk si anak tengah!
b)Luangkan masa untuk setiap anak
Cuba ingati masa yang anda luangkan untuk setiap anak, adakah seimbang adakah adil? Jika merasakan ada anak yang ketinggalan dalam meraih perhatian anda, maka lebihkan fokus dan masa anda kepadanya untuk tempoh tertentu.

c)Beri perhatian
Misalnya si kecil bercerita kepadanya yang dia berasa sunyi dan ingin memasak atau bermain dengan anda. Ini tandanya dia perlukan perhatian anda. sesuaikan dengan keadaan anda. Biarkan dia membantu anda memasak kerana sekurang-kurangnya anda dan dia dapat meluangkan masa bersama-sama.
d)Bijak guna masa
Masa terhad di rumah menjadi kekangan untuk anda memberikan perhatian kepada setiap anak. Manfaatkan masa di dalam kereta ketika dalam perjalanan ke tadika atau semasa makan untuk bertanya tentang perkembangan terkini dirinya. Misalnya tentang apa yang dia makan di sekolah, kawan rapatnya hadir ke sekolah atau tidak dan sebagainya. Hal ini menunjukkan anda berminat kepada dirinya dan dia rasa tidak terabai.

e)Cuba empati
Letak diri anda pada kedudukan anak. Dengan ini anda boleh merasakan jika dia sedang cemburu, menjauhkan diri dan sedih dengan tindakan anda. Anda juga boleh mengesan perubahan dirinya dan mengelakkan daripada melakukan perkara-perkara yang boleh membuatnya bersedih.

Sempena kemerdekaan yang ke-63 tahun ini dengan tema Malaysia Prihatin, NU Ideaktiv juga menunjukkan sokongan dengan #kitakansama. Semoga Malaysia terus sejahtera dan berjaya di masa hadapan!
#kitakansama #MalaysiaPrihatin
The post Sindrom Anak Kedua Memang Nampak Tak Bahaya, Tapi Kalau Ibu Ayah Abaikan Akan Calarkan Emosi Anak appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sindrom-anak-kedua-memang-nampak-tak-bahaya-tapi-kalau-ibu-ayah-abaikan-akan-calarkan-emosi-anak/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Memang Setiap Perkembangan Anak Berbeza Tapi Kalau Mak Ayah Ambil Mudah Rosaklah Anak

Memang Setiap Perkembangan Anak Berbeza Tapi Kalau Mak Ayah Ambil Mudah Rosaklah Anak

papar berkaitan - pada 20/8/2020 - jumlah : 273 hits
Setiap perkembangan anak tu tak sama biarlah dia belum pandai membaca sambil di suakan gajet pada anak Jika kita terlalu pegang kepada perkataan tak apa tanpa berusaha untuk merangsang perkembangan anak membiarkan anak sendirian tanpa komun...
Emosi Anak Tak Paham Pelajaran Ibu Di Malang Tega Pukuli Dan Gigit Putra Kandung

Emosi Anak Tak Paham Pelajaran Ibu Di Malang Tega Pukuli Dan Gigit Putra Kandung

papar berkaitan - pada 3/9/2020 - jumlah : 229 hits
Seorang ibu di Kabupaten Malang Jawa Timur tega menganiaya anak kandung karena emosi lantaran anak tak paham dengan mata pelajarannya Aksi pemukulan pelaku yang terekam kamera ponsel warga viral di media sosial Video viral itu menunjukkan d...
Anak 8 10 Bulan Dah Boleh Sahut Panggilan Tapi Kalau Buat Tahu Bila Panggil Pakar Saran Mak Ayah Kena Buat Ini

Anak 8 10 Bulan Dah Boleh Sahut Panggilan Tapi Kalau Buat Tahu Bila Panggil Pakar Saran Mak Ayah Kena Buat Ini

papar berkaitan - pada 2/9/2020 - jumlah : 441 hits
Pernah atau tidak anda memanggil si kecil namun tiada sahutan Padahal di usia mereka sepatutnya mereka sudah boleh menoleh dan menyahut apabila dipanggil Perkongsian oleh Puan Siti Aisyah Rozalli tentang kerisauan ibu ayah bila anak tidak m...
Nampak Sangat Pergunakan Anak Untuk Buat Duit Ibu Bapa Paksa Anak Usia 3 Tahun Buat Mukbang Dikecam Netizen

Nampak Sangat Pergunakan Anak Untuk Buat Duit Ibu Bapa Paksa Anak Usia 3 Tahun Buat Mukbang Dikecam Netizen

papar berkaitan - pada 27/8/2020 - jumlah : 693 hits
Nampak sangat pergunakan anak untuk buat duit Ibu bapa paksa anak usia 3 tahun buat Mukbang dikecam netizenSepasang suami isteri di China dikecam teruk oleh netizen selepas dituduh mempergunakan anak perempuan mereka untuk membuat video mak...
Demam Kejap Ok Kejap Panas Bahaya Risau Anak Sawan Tarik Ibu Ini Kongsi Pengalamannya

Demam Kejap Ok Kejap Panas Bahaya Risau Anak Sawan Tarik Ibu Ini Kongsi Pengalamannya

papar berkaitan - pada 22/8/2020 - jumlah : 315 hits
Ada anak kecil ni orang kata ibu bapa kena alert 24 jam Tak boleh leka sebab macam macam boleh jadi Begitu juga bila anak demam pasti ibu panik bila anak tiba tiba mengalami kekejangan sampai tidak sedarkan diri Sawan demam atau disebut seb...
Hukum Faraid Wajib Anak Tahu Apabila Ibu Dan Ayah Meninggal Dunia

Hukum Faraid Wajib Anak Tahu Apabila Ibu Dan Ayah Meninggal Dunia

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 269 hits
Apakah yang patut anda lakukan semasa hidup supaya harta pusaka anda tidak memberi masalah kepada ahli keluarga kemudian hari Antara soalan yang orang suka tanya apakah hukum faraid apabila ibu dan ayah meninggal dunia Ibu ayah anda masih h...
Tega Ibu Kandung Dan Ayah Tiri Kabur Tinggalkan Anak Di Rumah Warga

Tega Ibu Kandung Dan Ayah Tiri Kabur Tinggalkan Anak Di Rumah Warga

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 305 hits
Seorang bocah perempuan bernama Lela di Ketapang Sampit Kabupaten Kotawaringin Timur Kalimantan Tengah diduga mengalami penyiksaan dari ibu kandung dan ayah tirinya Bocah malang ini ditelantarkan orang tuanya dengan menitipkannya ke rumah s...
Nak Elak Covid Memang Kena Pakai Face Mask Tapi Awas Jangan Sampai Jadi Punca Anak Jatuh Sakit

Nak Elak Covid Memang Kena Pakai Face Mask Tapi Awas Jangan Sampai Jadi Punca Anak Jatuh Sakit

papar berkaitan - pada 26/8/2020 - jumlah : 331 hits
Pemakaian pelitup separuh muka atau face mask kini diwajibkan jika berkunjung ke tempat tempat awam atau tempat yang sesak Ia bertujuan untuk mencegah penularan virus Covid 19 yang meragut ratusan ribu nyawa di seluruh dunia Namun pemakaian...
Semuanya Sedap Sedap Belaka Kongsi Menu Anak 8 Hingga 10 Bulan 15 Resipi Ibu Ni Memang Awesome

Semuanya Sedap Sedap Belaka Kongsi Menu Anak 8 Hingga 10 Bulan 15 Resipi Ibu Ni Memang Awesome

papar berkaitan - pada 28/8/2020 - jumlah : 250 hits
Menyediakan makanan anak sememangnya satu percubaan yang mencabar Apatah lagi untuk melihat keputusannya samada anak suka atau pun tidak Namun setiap kali anak menolak makanan yang kita sediakan janganlah cepat putus asa dan cuba lagi menca...
Special Zones Can Help Johor Surpass Other States Economically Says Pm

Ringgit Closes Higher As Us Dollar Index Declines

Melaka Signs Tourism Advertising Deal With Chinese Media Company

8 Karakter Di Drama Korea Ini Bisa Jadi Contoh Bahwa Emansipasi Bukan Cuma Cita Cita Wanita Indonesia

Boycott Gone Sour Malays Returning To Mcdonald S Insulted And Called Dogs Pigs By Fellow Malays

Transformation From The Top Down Hajiji S Exemplary Leadership In Sabah

Bukan Ulama Lantikan Politik Sendiri Tu Ular Dalam Semak

Filem Mustaqim



Kisah Restoran Colonel Sanders Selain KFC Yang Tidak Boleh Dikembangkan

Info Dan Sinopsis Filem J2 J Retribution J2 J Retribusi Filem Malaysia 2021 Di Netflix Sekuel J Revolusi

Info Sinopsis Kutipan Sheriff Narko Integriti Filem Malaysia 2024

Info Dan Sinopsis Dough Doh Filem Malaysia 2023 Lakonan Syafiq Kyle Kini Di Netflix

Info Dan Sinopsis The Djinn s Curse Khong Khaek Filem Seram Thailand 2023 Kini Di Netflix Malaysia


Membongkar Kejayaan Pembayaran Dan Pemenang Di Wecopytrade Dan Wemastertrade

Kaswi Gula Melaka

Effective Networking In Business

Doa Masuk Pasar Baca Doa Ini Apabila Pergi Ke Pasar

Lafaz Tasbih Kaffarah Sebagai Doa Pembersih Majlis

Rabbana Atina Fid Dunya Hasanah