Simbiosis Melayu Dan Kerbau


1. Nilai harta dan kekayaan orang Melayu ini pernah disandarkan pada tiga perkara iaitu yang pertama, banyaknya pemilikan bahara (unit timbangan berat) emas. Kedua, ramainya bilangan hamba, dan yang ketiga ialah banyaknya pemilikan kerbau.
2. Adik Syukor Khamis sangat beruntung kerana memiliki perkara ketiga, malah mesra dan sangat rapat dengan kerbau milik keluarganya. Tengoklah gambar.
3. Adik Syukor dikatakan seakan Mowgli yang ada hubungan emosi dan sangat rapat dengan haiwan, lebih-lebih lagi kerbau. Tahniah kepada jurugambar yang mememenangi banyak anugerah dalam dan antarabangsa dengan subjek yang memaparkan betapa rapatnya adik Syukor bersama kerbau dan haiwan-haiwan lain milik keluarganya.
4. Namun sebenarnya, kemahiran atau anugerah yang dimiliki oleh adik Syukor adalah manifestasi paling ideal tentang kehidupan orang Melayu zaman lampau. Resam Melayu sejak dahulu lagi memang menganggap kerbau adalah satu harta kesayangan yang besar nilainya sejak sekian lama.
5. Suatu ketika dahulu kerbau merupakan komoditi penting dalam urusan harian di kalangan masyarakat Melayu. Selain bekerja di sawah dan membantu tuannya bertani, kerbau pernah digunakan dalam urusan jual beli, dijadikan sebagai satu bentuk matawang untuk galang ganti bagi memiliki harta-harta lain melalui sistem barter.
6. Ketika itu juga malah sehingga lewat 1800-an, kerbau masih lagi dijadikan nilaian mas kahwin dan hantaran perkahwinan orang Melayu. Bilangan tumbangnya kerbau bagi menjamu tetamu misalnya menjadi simbol status orang Melayu ketika itu, terutamanya bagi pembesar dan Raja-Raja Melayu.
7. Kerbau ketika itu juga digunakan bagi membeli atau menebus hamba, memajak tanah, dan juga sebagai persembahan terbaik kepada Raja-Raja Melayu dari hamba rakyatnya. Kerbau yang memiliki keganjilan sejak lahir dan memiliki ciri-ciri unik misalnya, tidak boleh dimiliki oleh hamba rakyat. Ia adalah untuk dipersembahkan kepada Raja mereka dan menjadi kesalahan pula jika ia disimpan dan disembunyikan dari pengetahuan istana.
8. Aku pernah tulis tentang hak Raja Melayu ke atas kerbau berciri ganjil dan unik ini di sini; https://www.thepatriots.asia/hak-istimewa-raja-raja-melayu…/
8. Pada zaman Pra-Islam di Tanah Melayu, kerbau pernah dijadikan alat persembahan kepada semangat padi, semangat sungai yang mengairi sawah bahkan dijadikan sebagai persembahan untuk memuja semangat hutan, sesuai dengan kepercayaan animisme orang Melayu di saat ketika Islam masih belum tiba atau sangat mentah baharu bertapak di Alam Melayu.
9. Kisah-kisah lagenda dan mitos-mitos rakyat, dongengan kanak-kanak misalnya banyak sekali mengisahkan perihal kerbau yang begitu signifikan di dalam budaya dan sejarah Melayu.
10. Orang Minangkabau misalnya sangat berbangga dengan asal usul nama Minangkabau itu sendiri, bagaimana seekor kerbau kecil yang lapar dan kehausan menumpaskan kerbau jantan gergasi milik Majapahit, sekaligus menyelamatkan kerajaan Pagaruyung dari dijarah Majapahit.
11. Hikayat Raja Pasai pula ada menceritakan bagaimana keasyikan Merah Silu leka dengan kemahiran yang baru diperolehnya iaitu menjinak dan bermain dengan kerbau liar. Namun kemahirannya ini membawa keapda konflik dengan saudaranya Merah Hasum hingga sanggup berpisah dengannya demi sayang pada kerbau liar itu tadi.
12. Di dalam Sejarah Melayu pula ada diceritakan tentang kekayaan Bendahara Seri Maharaja Tun Mutahir yang memiliki kerbau sangat banyak. Di dalamnya ditulis, seringkali apabila anak-anak buahnya keluar berburu untuk pulang semula tanpa hasil, mereka akan singgah ke ladang ternakan Tun Mutahir. Kumpulan ini akan menyembelih beberapa ekor setiap kalinya, dan Tun Mutahir langsung tidak perasan akan kerbaunya telah disembelih. Itulah gambaran betapa banyaknya kerbau Tun Mutahir.
13. Jika perlu mengisytiharkan harta, mungkin Tun Mutahir juga akan terlupa untuk mengisytiharkan hartanya ketika itu kerana tidak tahu berapa banyak kerbau yang dimilikinya. Begitulah.
14. Ini belum diceritakan tentang Hikayat Kancil dan Kerbau, salah satu siri hikayat kanak-kanak popular yang pernah dicerita dan diturunkan oleh para ibu kepada anak-anak kecil mereka.
15. Jadi jelas, kerbau sejak dahulu lagi sangat sinonim dengan orang Melayu. Keduanya rapat dan bekerja, seiring membanting tulang dan tenaga di bendang, membuka kawasan dan membersihkan ladang, ditunggang dan dijadikan teman. Kerbau adalah aset dan harta untuk diwariskan kepada anak-anak Melayu.
16. Simbiosis kerbau dan orang Melayu tidak dapat dipisahkan baik dalam pertalian emosi malah pernah juga menjadi jambatan menghubungkan spiritual orang Melayu dengan alam.
*Ralit tengok gambar adik Syukor dengan kerbaunya ni. Tahniah untuk semua jurugambar yang terlibat menghasilkan shot dan gambar-gambar ini, dan tahniah juga atas semua kemenangan anugerah tempatan dan antarabangsa untuk gambar-gambar kalian. Semua gambar diambil terus dari FB Syukor Khamis – Kampong Boy, kecuali gambar terakhir, “Anak Melayu menunggang kerbau di Kuala Lumpur”, 1928, Koleksi Arkib KITLV, Belanda.

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/simbiosis-melayu-dan-kerbau.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Pengiktirafan Uec Perlu Pertimbangkan Perasaan Orang Melayu Dr Mahathir

Pengiktirafan Uec Perlu Pertimbangkan Perasaan Orang Melayu Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 457 hits
KUALA LUMPUR 2 Jan Beberapa media tempatan hari ini yang memetik laporan akhbar berbahasa Cina Sin Chew Daily melaporkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mahu perasaan orang Melayu turut dipertimbangkan sebelum Sijil Peperiksaan Bers...
Video Terkini Kecoh Melayu India Bergaduh Di Flat Sri Johor

Video Terkini Kecoh Melayu India Bergaduh Di Flat Sri Johor

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 860 hits
Dua buah video yang dikongsi melalui group WhatsApp lewat petang tadi dikatakan berlaku perselisihan faham antara seorang individu berbangsa India dalam keadaan mabuk dengan sekumpulan lelaki di kawasan kejiranan tersebut Bagaimanapun video...
Maruah Semakin Murah Ini Melayu Islam Ke

Maruah Semakin Murah Ini Melayu Islam Ke

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 223 hits
Sebelum ini penampilan pelakon Puteri Aishah mengundang komen tidak senang dari netizen yang menyifatkan gaun yang dipakai pelakon itu terlalu menjolok mata The post appeared first on
Peraturan Undang Undang Termasuk Untuk Raja Raja Melayu Tun M

Peraturan Undang Undang Termasuk Untuk Raja Raja Melayu Tun M

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 316 hits
Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad bercakap kepada media pada Majlis Sambutan Ulang Tahun Ke 20 Muzium Kesenian Islam di Muzium Kesenian Islam Jalan Lembah Perdana Tasik Perdana Kuala Lumpur foto AFFAN FAUZI KUALA LUMPUR Perdana Menter...
Ensiklopedia Pas 2019 Melayu Islam Dalam Pemikiran Pas

Ensiklopedia Pas 2019 Melayu Islam Dalam Pemikiran Pas

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 228 hits
ENSIKLOPEDIA PAS 2019MELAYU ISLAM DALAM PEMIKIRAN PASKONSEP Melayu Islam adalah konsep terawal tentang pemikiran Islam yang dibawa oleh PAS dalam memperjuangkan tertegaknya sebuah daulah Islam di negara ini selepas dijajah oleh kuasa kuasa ...
Tanpa Umno Mungkin Singapura Dan Pulau Batu Putih Masih Milik Melayu Dan Islam 8968

Tanpa Umno Mungkin Singapura Dan Pulau Batu Putih Masih Milik Melayu Dan Islam 8968

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 455 hits
pesan ku li Tanpa UMNO takdak Melayu tanpa PAS takdak Islam 1 Saya memilih tarikh hari ini 1hb Januari 2019 bagi menulis artikel seperti tajuk di atas kerana keinginan melihat lembaran baru negara tercinta ini bermula 2 Tahun 2018 adalah ta...
Konon Nak Bela Agenda Melayu Tapi Sekolah Kebangsaan Pun Diperkecilkan

Konon Nak Bela Agenda Melayu Tapi Sekolah Kebangsaan Pun Diperkecilkan

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 325 hits
Ketua UMNO Bahagian Batu Pahat Datuk Dr Mohd Puad Zarkashi membidas Parti Bunga Parti Peribumi Bersatu Malaysia yang kononnya akan menggantikan UMNO untuk membela Agenda Melayu Katanya PPBM memang tidak boleh diharap untuk membela Agenda Me...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik