Pengiktirafan Uec Perlu Pertimbangkan Perasaan Orang Melayu Dr Mahathir


KUALA LUMPUR 2 Jan. - Beberapa media tempatan hari ini yang memetik laporan akhbar berbahasa Cina, Sin Chew Daily melaporkan Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad mahu perasaan orang Melayu turut dipertimbangkan sebelum Sijil Peperiksaan Bersepadu (UEC) diiktiraf.
Portal Malaysiakini yang turut mendapatkan salinan rakaman temu bual Sin Chew Daily dengan Perdana Menteri itu, mendapati Dr. Mahathir sendiri turut menekankan kepentingan penguasaan bahasa Melayu.

"Kami mengiktirafnya. Saya kata berkali-kali kami mengiktiraf ijazah asing, kami mengiktiraf sijil Cambridge, kami mengiktiraf juga sijil-sijil yang dikeluarkan oleh negara-negara lain.
"Tetapi anda minta ini untuk diterima oleh kerajaan. Untuk tahap tertentu, ini telah diterima tetapi anda mesti mempunyai penguasaan asas bahasa Melayu. Kamu lihat, kamu mesti mempunyai itu," menurut Dr. Mahathir yang dipetik daripada laporan Malaysiakini.

Jawapan Dr. Mahathir itu dikatakan mencetuskan kebimbangan dalam kalangan masyarakat Cina sehinggakan ada pihak yang mempersoalkan pendirian DAP dalam kerajaan dan bertanya sama ada Dr. Mahathir telah mengambil kira perasaan masyarakat Cina.
Selain itu, Perdana Menteri juga dilihat mementingkan situasi semasa dalam negara sebelum kerajaan membuat apa-apa keputusan termasuk mengiktiraf UEC.
"Peperiksaan harus mencerminkan keadaan di negara ini. Kamu tidak boleh mengambil peperiksaan asing dari negara asing dan menggunakannya sebagai kelayakan, yang tiada siapa yang melakukannya," katanya.
Dr. Mahathir juga berkata, apabila orang Melayu bersetuju bukan Melayu diberi kewarganegaraan, mereka mempercayai dengan berbuat demikian, masyarakat akan mempunyai negara dengan satu bahasa, budaya dan undang-undang asas dan pemahaman semua adalah rakyat Malaysia.
Seorang wartawan dalam temu bual itu bertanya, apakah objektif Pakatan Harapan (PH) untuk memenangi sokongan orang Melayu menyebabkan janji PH kepada masyarakat Cina lebih sukar untuk dicapai, seperti UEC?
Dr. Mahathir menjawab, janji akan cuba dikotakan namun boleh membuat perbandingan antara Malaysia dengan negara-negara lain.
"Di negara lain, mereka tidak membenarkan sekolah Cina, mereka tidak membenarkan walaupun papan tanda, kadang-kadang. Hanya baru-baru ini mereka meniru kita.
"Jika kamu bertanya kepada orang-orang asal China di beberapa negara ini, mereka ingin berpindah ke Malaysia. Mereka mengatakan di sini mereka lebih dikenali kerana kaum mereka diiktiraf," katanya. - UTUSAN ONLINE
---------------------------------
Cina M'sia PALING Tak Bersyukur, Mengkhianati Perjanjian, Enggan Rujuk Perlembagaan


YE LIN SHENG pemegang PhD, Penulis buku THE CHINESE DILEMMA. Kalau tak sempat baca bukunya, baca dan sebarkanlah rumusan bukunya seperti berikut...

APA PENULIS KATA BERKENAAN CINA:
1. Pandangan ini adalah dari Ye Lin- Sheng yang berasal dari China tetapi seorang ahli perniagaan di:
- Malaysia,
- Hong Kong,
- Australia,
- Thailand,
- Singapura,
-.Britain dan
- Amerika Syarikat.

Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysia lah yang paling :
- tidak bersyukur,
- kejam, serta
- mengkhianati perjanjian ataupun
- tidak mahu rujuk perlembagaan Malaysia

Dalam buku Ye Lin- Sheng The Chinese Dilemma - East West Publishing, Australia, 2003, Ye Lin- Sheng menulis:

2. Pengiktirafan orang Cina: 
"Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang- orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat.

Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana- mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik"

3. Keangkuhan orang Cina: 
"Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini.

Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka.

Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina"

4. Perkauman orang Cina: 
"Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu.

Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial.

Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia daripada orang Melayu. Apa yang ada di minda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini adalah kerana orang Cina. Sebab itu orang Cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan Cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini.

Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis"

5. Penghinaan orang Cina : "Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah "Menghina" terhadap orang Melayu.

Dalam dialek Cina yg tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, Bangsa yang tidak Bertamadun.. Malahan orang Cina yang memeluk Islam dikatakan telah ‘masuk Melayu’.

Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi Askar atau Polis kerana anggap itu kerja kotordan hanya Eksklusif kepada kaum Melayu sahaja.. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan Tamadun Cina lebih tinggi berbanding Budaya dan Tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun.. Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘Ketuanan orang Putih’ kerana menganggap tamadun dan Budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap Tamadun Melayu -Bumiputera."
6. Sikap negatif orang Cina : 

"Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan Kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. 

Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan Usahawan atau Syarikat2 Melayu.. di mana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang Cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. 

Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat" 

7. Isu Tuan Rumah: 

"Siapakah Tuan Rumah Negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku Tuan Rumah, dan orang Cina dan India sebenarnya hanya
lah sbg tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. 

Orang Cina Malaysia sepatutnya berasa malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi Kerakyatan.... Akhirnya mereka cuba hendak merampas serta menindas Tuan Rumah - Bangsa Melayu. Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar dan ramai. 

Jika saya: Ye Lin Sheng, penulis Buku, adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan Perlembagaan dan Sosial Kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar" 

8. Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah oleh Cina : 

"Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah satu Bangsa yang bersopan santun dan kaya dengan kesabaran... 

Sudahlah mereka bersusah payah Berjuang bermati- matian untuk membebaskan diri dari Jajahan Barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah pula untuk merampas dari orang Cina yang memegang kuasa ekonomi di Tanah airnya.. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana mereka sudah diberi peluang utk mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari negara China berasa malu dengan sikap Bangsa saya sendiri yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang Cina Malaysia terlalu keras, Ekstrim serta Perkauman. 

Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak lagi menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal. serta menyebarkan ideologi Komunis sehingga kini.. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang Cina Malaysia sedang Menjajah Orang Melayu... Mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh mereka yang nyata"

Rujukan Buku:
The Chinese Dilemma 
*LIN-SHENG*

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://celahgelegar.blogspot.com/2019/01/pengiktirafan-uec-perlu-pertimbangkan.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+celahgelegarblogspotcom+%28CELAH+GELEGAR%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Serahkan Harapan Pada Parti Kami Untuk Majukan Melayu Seru Dr Mahathir

Serahkan Harapan Pada Parti Kami Untuk Majukan Melayu Seru Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 298 hits
Foto oleh Mukhriz HazimPUTRAJAYA Tun Dr Mahathir Mohamad meminta kaum Melayu dan Bumiputera untuk meletakkan kepercayaan kepada Parti Pribumi Bersatu Malaysia yang diterajuinya untuk menyelamat dan membawa kejayaan kepada mereka Perdana Men...
Harga Stesen Minyak Pun Tak Settle Jangan Mimpi Dr Mahathir Boleh Bantu Melayu

Harga Stesen Minyak Pun Tak Settle Jangan Mimpi Dr Mahathir Boleh Bantu Melayu

papar berkaitan - pada 1/1/2019 - jumlah : 396 hits
Isu Pengapungan Harga Minyak Dr Mahathir Terus Buat U Turn Dalam Masa Yang Sama Rakyat Terus MenderitaDS Najib Ini Belum U Turn Lagi Ini Lampu Isyarat Ini Bukan Lagi Senyap Senyap Tibai Penetapan harga runcit produk petroleum secara minggua...
Kami Bukan Pewaris Umno Tapi Tidak Diam Demi Bela Melayu Kata Dr Mahathir

Kami Bukan Pewaris Umno Tapi Tidak Diam Demi Bela Melayu Kata Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 366 hits
PUTRAJAYA Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menegaskan Parti Pribumi Bersatu Malaysia bukan pewaris Umno tetapi akan bertanggungjawab kepada orang Melayu dan Bumiputera Pengerusi Bersatu berkata parti berkenaan yang ditubuh untuk meny...
Banyak Kesalahan Kelemahan Orang Melayu Dan Bumiputera Kata Mahathir

Banyak Kesalahan Kelemahan Orang Melayu Dan Bumiputera Kata Mahathir

papar berkaitan - pada 30/12/2018 - jumlah : 390 hits
Ketua Armada Syed Saddiq Syed Abdul Rahman menghadiahkan cenderahati kepada Pengerusi Bersatu Tun Dr Mahathir Mohamad sehelai kain sampin Kaum Melayu dan Bumpitera tidak boleh menafikan mereka ketinggalan berbanding kaum lain di negara ini ...
Mahathir Vs Anwar Siapa Lebih Pertahankan Melayu Islam Agenda Sama Rata Dap

Mahathir Vs Anwar Siapa Lebih Pertahankan Melayu Islam Agenda Sama Rata Dap

papar berkaitan - pada 24/12/2018 - jumlah : 327 hits
KONSPIRASI JATUHKAN ANWAR KALI 2Mahu tidak mahu saya terpaksa menulis hakikatnya yg berlaku dlm keluarga PH bahawa konspirasi utk menidakkan Anwar menjadi PM ke 8 benar2 berlaku di kalangan pasukan PH sendiri Mula2 saya hairan kenapa sebaha...
Bersatu Akan Lindungi Kepentingan Melayu Dr Mahathir

Bersatu Akan Lindungi Kepentingan Melayu Dr Mahathir

papar berkaitan - pada 29/12/2018 - jumlah : 310 hits
Diterbitkan Hari ini 7 24 pagiKewujudan Parti Pribumi Bersatu Malaysia sebagai parti Melayu adalah kerana orang Melayu di negara ini masih percaya mereka memerlukan parti Melayu untuk melindungi mereka dan kepentingan masyarakat itu kata Pe...
Sin Chew Claims Mahathir Misled Over Uec Issue

Sin Chew Claims Mahathir Misled Over Uec Issue

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 205 hits
Media outlet Sin Chew Daily has claimed that Dr Mahathir Mohamad had been misled with regards to its recent interview with the prime minister Mahathir had yesterday made reference to his statements on the Unified Examination Certificate and...
Mampukah Dr Mahathir Satukan Melayu

Mampukah Dr Mahathir Satukan Melayu

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 246 hits
SEPERTI diduga Perhimpunan Agung Kali Pertama Parti Pribumi Bersatu Malaysia dihiasi dengan kecaman terhadap UMNO Parti induk Melayu itu yang cukup besar jasanya kepada hampir kesemua pemimpin Bersatu kini dianggap seolah olah barang yang j...
Melayu Ph Mesti Cakap Berterus Terang Tolak Uec Prof Teo Kok Seong

Melayu Ph Mesti Cakap Berterus Terang Tolak Uec Prof Teo Kok Seong

papar berkaitan - pada 8/1/2019 - jumlah : 208 hits
2 Jamadilawal 1440H Selasa Kerajaan Pakatan Harapan mesti berterus terang bahawa sebilangan besar orang Melayu dalam pakatan itu memang tidak mahu mengiktiraf Sijil Peperiksaan Bersepadu dan harus bertegas menyatakan perkara itu tanpa berdo...
Pesanan Buat Sang Suami

Hari Pekerja 2024 Sejarah Tema Sambutan

Kisah Bekas Pekerja Kfc Dan Boikot

Parents More Involved In Autistic Children S Learning Post Pandemic

Pks Sebut Nama Wali Kota Depok Mohammad Idris Masuk Kandidat Pilkada Jabar

Masih Beraya

Drama Khilaf Yang Tertulis

Family Camping Journey Kami Repeat Lagi Camping 3h2m Di Dusun Pak Abu Campsite



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria

5 Amalan Muslim Yang Sering Dijadikan Bahan Lawak di Malaysia

6 Fungsi Kereta Yang Sepatutnya Ada Tapi Tak Dijadikan Standard

5 Perkhidmatan Yang Kini Entah Kenapa Kita Langgan Bulanan

5 Tumbuhan Penghalau Kucing Yang Turut Mencantikkan Laman Rumah


Kopi Surat Cinta Kota Damansara

8 Aneka Resepi Kuih Tradisional Berasaskan Pisang

Beyond Pregnancy And Weight Loss Maryland Breast Augmentation Solutions

Anwar Mahu Saman Individu Sebar Fitnah Isu Kasino

Politikus Merosakkan Nama Raja Raja Melayu

Lawatan Ke Arab Saudi Buka Peluang Syarikat Malaysia Sertai Projek Mega