Sikap Perkauman Ke Atas Lisa Blackpink


Rasa ketinggalan train pulak tengok orang tiba-tiba sembang pasal Lisa Blackpink (yang nyanyi lagu ddu-du-ddu tu). Aku ingat apa kes, lah rupanya pasal komen rasis netizen Korea (K-netz) terhadap Lisa yang berasal dari Thailand (nama asal: Lalisa Manoban).
Blink (fandom Blackpink) Indonesia yang memulakan kempen #RespectLisaselepas terdapat K-netz (rasanya anti-fan) menabur komen “balik Thailand” dan lain-lain komen yang memperlekehkan orang Asia Tenggara.
Ya, rasisme ni ada di mana-mana. Tapi orang Korea punya rasisme lain macam punya. Orang yang pernah hidup kat Korea (melancong tu tak kira) mesti tahu perangai mereka ni.
Permukaannya, rasisme orang Korea ni fokus pada warna kulit. Sebagai sebahagian daripada sfera budaya Asia Timur (Sinosphere), definisi kecantikan orang Korea merangkumi kulit berwarna putih. Standard orang Korea, kena putih macam porselen (도자기피부). Macam warna kulit model-model Etude House dan Laneige.
Itu sebabnya orang Korea pandang rendah sikit terhadap umat Asia Tenggara yang berkulit sawo matang. Korang cuba baca tulisan Ashly Perez bertajuk “I Wasn’t Beautiful Enough to Live in South Korea”. Sebak, walaupun dia tu ada darah Korea tapi disebabkan dia berkulit sawo matang, habis kena reject dalam masyarakat Korea.
Jadi, si Lisa yang asalnya orang Siam kenalah memutihkan kulit demi menceburi bidang K-Pop yang turut “internalize” norma kecantikan “putih = cantik” ini.
Tapi kalau nak korek lebih dalam, psikologi xenophobia (anti orang luar) orang Korea ni sebenarnya ada kaitan dengan sejarah mereka sebagai bangsa “homogeneous” (satu etnik). Kalau pakai James Fearon punya Ethnic Diversity Index, Korea Utara, Korea Selatan dan Jepun ialah tiga negara yang paling homogeneous dalam dunia, diikuti oleh Tunisia.
Sejak tahun 918 (pendirian Dinasti Koryo) lagi orang Korea dah mempunyai identiti bangsa yang sama. Tambahan pula mereka ialah masyarakat pertanian, jadi sifat masyarakat Korea ini ialah masyarakat yang tertutup, tak macam masyarakat pedagang/pelaut di sebelah Asia Tenggara yang terbuka kepada imigran.
Tiada konsep “peranakan”, selagi kau tak ada “bonguan” (본관 – nama keluarga yang menunjukkan asal usul Korea), kau tak dilihat sebagai sebahagian daripada masyarakat Korea. Orang Cina yang hidup kat Korea Selatan sejak sebelum penjajahan Jepun (1910-1945) sehingga hari ini pun masih belum diberi taraf kerakyatan.
Bab ini pulak, kalau kulit kau se-putih IU pun tak dapat membantu. Itu sebabnya idol-idol dalam kumpulan K-Pop yang berbangsa asing ni selalu jadi mangsa buli oleh K-netz malah oleh colleague sendiri.
Dulu selalu dengar yang kena buli ni ahli kumpulan berbangsa China seperti Han Kyung (Super Junior) dan Luhan dan Kris (Exo). Sekarang apabila industri K-Pop rekrut idol dari Asia Tenggara, giliran orang Asia Tenggara pula. Tapi so far tak pernah dengar Nichkhun (2PM) dan BamBam (Got7) kena buli walaupun asal Thailand juga, mungkin lelaki kot. Twice punya Momo, Sana, Mina, Tzuyu lain cerita lah. Mereka tu master race.
Jangan ingat globalisasi dan dunia tanpa sempadan akan mengubah semua ini, malah hanya jadi lebih buruk. Disebabkan peluang ekonomi di Korea Selatan agak terhad, mereka lagilah melihat orang asing sebagai ancaman kepada keselamatan ekonomi mereka, nak merebut periuk nasi mereka. Tak kira betapa putih kau, betapa muka kau mirip Irene, kau setakat “waegugin” (왜국인) bagi mereka.
So, kalau minat K-Pop tu setakat minat cukup lah. Tak perlu beranggan nak kahwin oppa jadi sebahagian daripada masyarakat Korea. Tak kira betapa kau mengubah diri jadi orang Korea, mereka (majoriti) simply tak akan terima kau.
Nak hidup dengan bermaruah di depan orang luar, kita tak boleh mengambil hati mereka dengan memimik mereka. Lebih baik kau menghidupkan jati diri sendiri. Itu akan lebih dihormati.
Respect Lisa, but nevertheless, SinB is bae.

Buju Kurung Exclusive Untuk Wanita Berkerjaya

Terbongkar Cara Blogger Dapatkan Organic Traffic Unlimited.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2019/01/sikap-perkauman-ke-atas-lisa-blackpink.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kesal Sikap Peguam Negara Biarkan Tohmahan Ke Atas Agung Pas K Tan

Kesal Sikap Peguam Negara Biarkan Tohmahan Ke Atas Agung Pas K Tan

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 244 hits
Pas Kelantan kesal sikap Peguam NegaraKOTA BHARU 3 Jan Kerajaan Pas Kelantan kesal pihak berwajib khususnya Peguam Negara yang membiarkan khabar angin dan tohmahan ke atas Yang di Pertuan Agong Sultan Muhammad V tersebar tanpa sebarang tind...
Penunggang Samseng Hempas Basikal Atas Kereta Orang Ajak Bertumbuk

Penunggang Samseng Hempas Basikal Atas Kereta Orang Ajak Bertumbuk

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 257 hits
SEKALI lagi kisah penunggang basikal samseng tular di media sosial Kali ini tersebar rakaman aksi seorang penunggang basikal menghempas basikal yang ditungganginya ke bahagian depan sebuah kereta untuk mengajak pemandunya bertumbuk SCROLL K...
Nggak Punya Harga Diri Ya Kecoh Sampai Indonesia Pasal Adik Selebriti Eira Syazira Cium Ariel Atas Pentas

Nggak Punya Harga Diri Ya Kecoh Sampai Indonesia Pasal Adik Selebriti Eira Syazira Cium Ariel Atas Pentas

papar berkaitan - pada 4/1/2019 - jumlah : 670 hits
Korang ingat lagi tak kes gadis gadis bertudung peluk penyanyi kpop atas pentas dulu tu Haa sekarang timbul lagi isu yang lebih kurang sama Kecoh dekat media sosial baru baru ni seorang gadis dari Malaysia cium Ariel ketika tengah buat pers...
Tiga Tahun Ke Atas Anak Masih Hisap Jari Kena Hentikan Cepat Ini Kesannya Kalau Terlambat

Tiga Tahun Ke Atas Anak Masih Hisap Jari Kena Hentikan Cepat Ini Kesannya Kalau Terlambat

papar berkaitan - pada 5/1/2019 - jumlah : 773 hits
Hisap jari sebenarnya tabiat biasa di kalangan anak anak Namun dah tidak jadi biasa apabila anak semakin meningkat usia tetapi masih menghisap jari Menurut pakar kanak kanak anak menghisap jari kerana mahu menenangkan diri atau mendapat per...
Fotor Online Photo Editor Penyunting Gambar Percuma Atas Talian Terbaik

Fotor Online Photo Editor Penyunting Gambar Percuma Atas Talian Terbaik

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 432 hits
Fotor ialah alat penyuntingan gambar yang mempunyai pelbagai varian untuk beberapa jenis platform Versi webnya adalah satu medium paling berkesan dalam melakukan proses suntingan akhir bagi mendapatkan hasil gambar yang memuaskan Ia menyoko...
Sepanjang 2018 Indeks Manajer Pembelian Manufaktur Ri Di Atas 50

Sepanjang 2018 Indeks Manajer Pembelian Manufaktur Ri Di Atas 50

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 132 hits
Menteri Perindustrian Airlangga Hartarto mengatakan indeks manajer pembelian sepanjang tahun 2018 rata rata berada pada level di atas 50 Hal ini menandakan sektor manufaktur dalam negeri terus menunjukkan tanda untuk terus meningkatkan prod...
Pm Menangguhkan Perubahan Harga Petrol Atas Sebab Perlu Melihat Pelbagai Aspek

Pm Menangguhkan Perubahan Harga Petrol Atas Sebab Perlu Melihat Pelbagai Aspek

papar berkaitan - pada 2/1/2019 - jumlah : 180 hits
Rakyat sudah lama menunggu berita baik dari kerajaan PH mengenai harga petrol Harapan pengundi serta rakyat malaysia semenjak mei lalu adalah dapat melihat perubahan besar besaran termasuk harga petrol dan barang keperluan dapur Namun ia ma...
Yang Kotor Seluar Makan Atas Lantai Tu Anak Orang

Yang Kotor Seluar Makan Atas Lantai Tu Anak Orang

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 652 hits
Yang Kotor Seluar Makan Atas Lantai Tu Anak Orang Setiap kali bermulanya tahun baru pasti ada ibu bapa yang teruja untuk menghantar anak masing masing ke sekolah buat kali pertama Ada yang sanggup mengambil cuti semata mata mahu menemani an...
Kenapa Masih Ada Ibu Bapa Yang Rampas Hak Murid Sampai Murid Kena Duduk Makan Di Atas Lantai

Kenapa Masih Ada Ibu Bapa Yang Rampas Hak Murid Sampai Murid Kena Duduk Makan Di Atas Lantai

papar berkaitan - pada 3/1/2019 - jumlah : 666 hits
Kenapa masih ada ibu bapa yang rampas hak murid sampai murid kena duduk makan di atas lantai Tahun lepas sudah ditegur namun tahun ini masih ada juga ibu bapa yang mengulangi kesilapan yang tidak seharusnya apabila menemani anak di minggu p...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Malayia S Forex Trading Landscape Opportunities And Challenges

Tukar Kanta Mata Untuk Melihat Seni Politik Anwar

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Ukraine Approaching Total Collapse

Police Probe Chaos Incident Outside Mosque In Penang

Budaya Pot Luck Jimat Kos Makanan Lebih Banyak Pilihan

Vivo Malaysia Memperkenalkan Inisiatif Eksklusif Untuk Pengguna Celcomdigi Di Malaysia

Meet Studio Your New Favorite Way To Develop Wordpress Locally