Sikap Kita Mula Berubah Bila Anak Boleh Berjalan Pandai Cakap Saat Ini Mencabar


Perasan tak di awal-awal kita bergelar ibu bapa, apa yang berlaku pada anak pastinya diambil berat. Orang kata ibaratnya ibu bapa tak senang duduk dan tak boleh dengar anak menangis.
Namun apabila anak semakin hari semakin membesar, dan bilangan anak makin bertambah, sikap kita ada sikit berubah. Itu pun tanpa sedar. Memang semua orang nak jadi ibu bapa yang terbaik buat anak-anak tapi kadang-kadang diri sendiri tak perasan apakah yang berubah.
Perkongsian dari Parent Connect Consultancy, Puan Noor Afidah Abu Bakar ini ternyata menjentik hati kita yang mungkin sedikit alpa dan tak terlambat lagi untuk kebaikan anak-anak kita semua.

APAKAH YANG BERUBAH?
Apabila bayi menangis, kelam kabut ayah dan ibu mencari puncanya. “Baby lapar rasanya Mama. Bila last Ma menyusu?” tanya si ayah.
“Eh! Tak sampai sejam tadi. Belum sampai waktu menyusu lagi Pa. Basah agaknya.” Balas ibu resah sambil memeriksa lampin bayi.
“Tak penuh pun lampinnya. Angin agaknya perut dia.”
Ayah lantas kelam kabut mencari minyak telon untuk disapu di perut bayi yang tangisannya semakin kuat.
Walau disapu dan diusap, tangisan bayi masih belum reda.
Ibu memeriksa suhu badan bayi, “Tak panas pun badannya Pa. “Kenapa ya Pa?” Ibu semakin resah.
“Cuba kuatkan kipas angin dan bukakan tingkap. Abang rasa bilik ini agak ‘stuffy’. Mungkin sebab itu.” Tanpa berlengah ibu menuruti cadangan ayah. Apa saja sanggup dilakukan untuk menghentikan tangisan bayi dan mendamaikannya.
“Sama saja Pa. Tak berhenti jugak. Kenapa ni Pa? Jom kita bawa ke klinik. Risau saya.” Ibu sudah hampir mati akal. Ibu selalunya cepat tersentuh apabila anak menangis tidak berhenti. Iyalah, bukan senang hendak mengandung dan melahirkan. Jika tidak cepat bertindak, kalau berlaku apa-apa, menangis air mata darah sekalipun tidak akan mengubah apa-apa.
Tiba-tiba
“Eh! Ini semut merah ni. Mana datang semut? Bukankah syarikat kawalan serangga datang sembur baru-baru ini.” Ayah bingkas memeriksa ‘cot’ bayi.
“Ya Allah Ma, tengok ni. Ini bekas digigit semut. Patutlah dia menangis tidak berhenti. Sakit ni Ma. Kesian.” Ayah menunjukkan benjolan kecil pada kulit bayi akibat digigit seekor semut durjana itu. “Cepat-cepat ambik krim yang Ma beli online tu dan sapukan. Mudah-mudahan melegakan.”
Setelah digosok, dituam, disusukan, dibelai, dibuai, dan didodoi, tangisan bayi pun reda. Bayi terus tertidur dalam dakapan ayah. Lega ayah. Lega ibu.

Ibu Bapa Mula Berubah Bila Anak Boleh Berjalan & Berkata-Kata
Begitulah respon kita kepada bayi. Setiap tangisan bayi adalah satu bentuk komunikasi yang harus kita rungkaikan kerana mereka belum boleh berkata-kata. Kita tidak melihat bayi sebagai manusia yang manipulatif, dan cuba menguji. Ibu bapa yang peduli dan proaktif akan cuba untuk memahami dan mencari punca bagi mencari solusi masalah yang dihadapi oleh bayi.
Sikap kita mula berubah apabila anak sudah boleh berjalan dan berkata-kata. kita tidak lagi dengan sepenuh hati cuba untuk mencari punca. Kita jarang bertanya kenapakah anak saya begini? Kita terus bertanya apa yang harus saya lakukan? Ada yang terus melabel anak nakal, biadap, degil dan diratib tidak berhenti-henti di hadapan anak.
Mungkinkah anak tidak mempunyai skil untuk menghadapi kekecewaan maka dia selalu dilihat meragam dan memberontak apabila kecewa? Jika itu puncanya, bekalkan anak dengan skil untuk menghadapi kekecewaan. Bukannya terus marah apabila dia meragam. Hukuman tidak membina skil tersebut.
Mungkinkah anak tidak tahu cara untuk berinteraksi? Dia tidak mempunyai kosa kata yang positif dan baik untuk digunakan. Yang dia tahu hanyalah perkataan yang kasar dan mencarut untuk meluahkan perasaannya. Anak ini juga tidak mempunyai skil. Bekalkan anak dengan skil komunikasi yang positf, bukannya dengan hukuman yang tidak membantu membina skil tersebut.
Mungkinkah anak tidak berupaya untuk mengungkapkan kesakitan fizikal yang dialaminya maka dia selalu meraung walau disebabkan perkara yang kecil? Ataupun anak mungkin mengasingkan diri dan tidak berkawan disebabkan kesakitannya? Bekalkan anak dengan skil untuk memberitahu dan meluahkan. Kita juga perlu lengkapkan diri kita dengan skil untuk mendengar dan memantau, bukan hanya skil untuk membebel.
Sebagaimana seorang bayi, tingkahlaku dan tindakan seorang anak termasuklah anak remaja, adalah satu bentuk komunikasi.
Tanya diri kita, apa yang cuba anak sampaikan?
Apakah keperluan yang tidak cukup?
Apakah yang terlebih?
Apakah skil yang anak perlukan?
Kemudian sama-sama kita mencari solusi.
Noor Afidah Abu Bakar
Certified Positive Parenting Educator (Parent Practice UK)

The post Sikap Kita Mula Berubah Bila Anak Boleh Berjalan & Pandai Cakap. Saat Ini Mencabar! appeared first on Pa&Ma.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.majalahpama.my/sikap-kita-mula-berubah-bila-anak-boleh-berjalan-pandai-cakap-saat-ini-mencabar/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Jangan Paksa Anak Berjalan Sebab Anak Orang Lain Seusia Dah Boleh Berjalan Sabarlah

Jangan Paksa Anak Berjalan Sebab Anak Orang Lain Seusia Dah Boleh Berjalan Sabarlah

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 317 hits
Pertama kali bergelar ibu dan bapa sudah tentu wujud perasaan teruja dengan tahap perkembangan bayi Antara proses yang paling ditunggu tunggu adalah menyaksikan anak mula berjalan kan Bila anak mula berjalan Apabila si manja sudah boleh men...
Supaya Anak Cepat Berjalan Doktor Ini Perjelas Impak Sebenar Mengenai Baby Walker

Supaya Anak Cepat Berjalan Doktor Ini Perjelas Impak Sebenar Mengenai Baby Walker

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 327 hits
Pasti ramai diantara kita yang pernah melihat bayi diletakkan di dalam baby walker Secara lazimnya ramai yang menyangka bahawa baby walker digunakan bertujuan untuk menguatkan otot kaki pada kanak kanak itu supaya mereka cepat berjalan Namu...
Isteri Menyusukan Anak Boleh Minta Upah Dari Suami Self Reward Untuk Diri Sendiri

Isteri Menyusukan Anak Boleh Minta Upah Dari Suami Self Reward Untuk Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 305 hits
Dapat menyusukan bayi yang dilahirkan secara eksklusif sekurang kurangnya dalam tempoh 6 bulan adalah idaman setiap ibu Siapa yang dapat memberikan si kecil susu ibu sehingga dua tahun itu memang satu bonus Perjalanan menyusukan anak adalah...
Bercuti Boleh Tapi Aktiviti Kolam Renang Masih Di Larang Tak Selamat Untuk Anak

Bercuti Boleh Tapi Aktiviti Kolam Renang Masih Di Larang Tak Selamat Untuk Anak

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 639 hits
Kebenaran untuk merentas negeri dan pembukaan semula sektor perlancongan bukan tiket untuk kita terus membawa anak anak tanpa memikirkan risikonya Biarpun telah dibenarkan oleh kerajaan namun PKPP yang dilanjutkan hingga Ogos nanti perlu me...
Terdedah Pada Asap Rokok Punca Anak Terkena Jangkitan Telinga Boleh Ganggu Tidur Selera Makan

Terdedah Pada Asap Rokok Punca Anak Terkena Jangkitan Telinga Boleh Ganggu Tidur Selera Makan

papar berkaitan - pada 31/5/2020 - jumlah : 786 hits
Jangkitan telinga adalah masalah kesihatan yang kerap dihidapi oleh kanak kanak Ianya menyebabkan gangguan tidur dan pemakanan kanak kanak Mereka mungkin akan sentiasa menangis tanpa diketahui sebabnya Kebanyakan kanak kanak mendapat sekura...
Lala Pingsan Saat Dengar Dua Anak Kandungnya Diduga Dibunuh Suaminya Sendiri

Lala Pingsan Saat Dengar Dua Anak Kandungnya Diduga Dibunuh Suaminya Sendiri

papar berkaitan - pada 13/6/2020 - jumlah : 192 hits
Lala tak bisa mengucap sepatah kata saat dijumpai Warta Kota di kediamannya Balaraja Kabupaten Tangerang Jumat Ia hanya berdiam diri di dalam kamar orangtuanya Tubuh Lala gemetar Ibu beranak dua itu tampak lemas Raut wajahnya pucat Matanya ...
Peluk Anak Bukan Sahaja Boleh Jadikan Anak Bijak Malah Ianya Satu Rezeki Kerapkan Peluk Anak

Peluk Anak Bukan Sahaja Boleh Jadikan Anak Bijak Malah Ianya Satu Rezeki Kerapkan Peluk Anak

papar berkaitan - pada 30/5/2020 - jumlah : 322 hits
Emosi ibu kadang kadang tak terkawal bila penat seharian dengan tugas tugas yang sentiasa menanti Tapi bila emosi tak terkawal jangan pula kita lepaskan pada anak kesian anak anak jadi mangsa Emosi anak juga akan tergangu Mak ini lebih bere...
Kena Ajar Anak Berenang Seawal Mungkin Boleh Jadi Bijak Fizikal Kuat

Kena Ajar Anak Berenang Seawal Mungkin Boleh Jadi Bijak Fizikal Kuat

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 436 hits
Berenang adalah salah satu aktiviti kegemaran ramai kanak kanak Kanak kanak gemar berendam di dalam air yang sejuk dan bermain dalam kolam renang seharian Akan tetapi berenang bukan hanya untuk suka suka Dengan latihan yang betul anak anda ...
Bagi Air Masak Yang Banyak Lepas Makan Boleh Cegah Gigi Anak Dari Rosak

Bagi Air Masak Yang Banyak Lepas Makan Boleh Cegah Gigi Anak Dari Rosak

papar berkaitan - pada 14/6/2020 - jumlah : 979 hits
Gigi macam dalam gambar ni memang ramai sangat anak anak yang datang ke klinik gigi seperti ini Nampak macam normal sebab kebanyakkan budak budak ada pattern gigi seperti ini Ini BUKAN NORMAL ini sangat tak bagus dan perlu dicegah daripada ...
Polis Jerman Sita Bugatti Rare Dalam Siasatan Berkait 1mdb

3 Sebab Kenapa Kashmir Menjadi Pilihan Traveler Malaysia

Laporan Bank Dunia Mengeluarkan Isyarat Bahaya Terhadap Sistem Pendidikan Malaysia

Should Stakeholders Sue Bloomberg To Prove 2nd Casino Licence Claim For Johor S Forest City Is Sheer Slander

Jetama Taja Sabah Fc Rm5 Juta Musim Ini

Tak Sekolah

Legoland Malaysia Resort Empowers Teachers And Students To Conquer The Legoland School Challenge 2024

Tolak Autopsi Keluarga Bawa Jenazah Anggota Polres Manado Bunuh Diri Ke Sulut



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Leha Leya Lawa Tonton

Info Dan Sinopsis Restu Drama Melayu Berepisod Platform Online iQIYI Malaysia

10 Istilah Hampir Serupa Bahasa Inggeris Yang Kita Keliru Penggunaannya

5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3


Do You Know About Bakul Sia

Le Costil House Renovation By Anatomies D Architecture In Normandy France

Melawat Abang Di Asrama

Tular Gambar Di Atas Pelamin Berpegang Tangan Suami Irma Hasmie Dah Berkahwin Dengan Wanita Lain

When Will Govt Stop Abusing Cma Abolish Sedition Act Chegubard S Lawyer

Only Challenge Is Ensuring Voters Return For Polls Says Pang