Sikap Ahli Politik Terhadap Bahasa Melayu Mengecewakan



Sikap ahli politik terhadap bahasa Melayu mengecewakan
Sikap tidak peduli serta ‘mabuk’ bahasa Inggeris menyebabkan bahasa Melayu yang sudah sekian lama dimartabatkan sebagai bahasa kebangsaan gagal diletakkan di tempat sepatutnya.
Sehingga kini penggunaan bahasa Inggeris diutamakan malah bahasa rojak digunakan secara berleluasa dalam rancangan televisyen dan radio swasta. Malah lebih aneh, ia turut terjadi dalam program atau inisiatif oleh kementerian yang sepatutnya memelihara kedaulatan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.
Ketua Biro Pembangunan Ummah dan Komuniti Majlis Perundingan Melayu (MPM), Kamal Shukri Abdullah Sani, berkata penggunaan bahasa Inggeris dalam program dan inisiatif rasmi kementerian serta agensi kerajaan membuktikan bahasa Melayu masih lagi diremehkan di negara ini.
Beliau berkata, meskipun usaha memartabatkan bahasa Melayu perlu digalas semua pihak secara bersama tetapi ia tidak dapat dilaksanakan jika pemerintah serta ahli politik sendiri mengambil sikap lepas tangan.
Sebagai perbandingan katanya, Kerajaan Indonesia dilihat bersungguh menyebar luas penggunaan bahasa Indonesia termasuk di luar negara menyebabkan ia lebih terkenal di seluruh dunia berbanding bahasa Melayu.
Katanya, kedutaan republik itu giat mengadakan kelas kepada penduduk luar negara sebagai kaedah memperluaskan penggunaan bahasa Indonesia di luar negara.
“Kesan daripada itu, bahasa Indonesia lebih dikenali berbanding bahasa Melayu malah di Eropah, Kursi Pengajian Bahasa Indonesia masih terus dibuka sehingga kini.
“Di negara ini, dalam kalangan ahli politik sekalipun, yang mengambil berat hal memartabatkan bahasa Melayu ini adalah wajah yang sama sejak dahulu.
“Hanya dua tokoh, (Yang di-Pertua Dewan Negara), Tan Sri Dr Rais Yatim dan (Ketua Pembangkang), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dilihat prihatin tetapi ahli politik lain kebanyakannya mengambil sikap tidak ambil kisah,” katanya.
Tegas Kamal Shukri, jika bahasa Melayu dianggap penting, ahli politik tentu mengambil berat hal akan hal itu dan berusaha mencari perkataan serta istilah dalam bahasa Melayu. Namun apa yang jelas kelihatan adalah mereka tiada perasaan megah terhadap bahasa kebangsaan.
Terdahulu, Rais menegur Timbalan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya (MOTAC), Datuk Seri Dr Santhara Kumar, berhubung penggunaan istilah ‘homestay’ pada nama program kementerian itu semasa sesi lisan di Dewan Negara, baru-baru ini.
Kamal Shukri berkata, MPM, Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA) dan Persatuan Linguistik Malaysia (PLM) baru-baru ini mengadakan pertemuan dengan Yang Dipertua Dewan Rakyat, Datuk Azhar Harun bagi membincangkan mengenai penggunaan bahasa Melayu di dewan itu.
Antara yang dibangkitkan katanya ialah sikap sesetengah Ahli Parlimen yang bukan saja tidak meminta izin terlebih dahulu sebelum menggunakan bahasa Inggeris malah mengambil ringan penggunaan terma dan istilah dalam bahasa Melayu yang sudah sekian lama wujud.
“Kalau terma seperti kecerdasan buatan atau Artificial Intelligence (AI), wajarlah Ahli Parlimen meminta izin menyebutnya dalam bahasa Inggeris kerana istilah bahasa Melayu masih lagi baharu.
“Masalahnya, ada yang meminta izin menggunakan istilah bahasa Inggeris bagi perkataan yang sudah sekian lama mempunyai istilah mudah difahami dalam bahasa Melayu.
“Hal ini tidak sepatutnya berlaku kerana bahasa kebangsaan wajib digunakan dalam acara rasmi termasuk ketika sidang parlimen,” katanya.
Sementara itu, Felo Utama, Institut Kajian Etnik (KITA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof Emeritus Datuk Dr Teo Kok Seong, berkata tindakan sesetengah kementerian dan jabatan kerajaan berhubung penggunaan istilah dalam bahasa Inggeris menunjukkan ketidakpedulian mereka terhadap pemerkasaan bahasa Melayu dalam perkhidmatan awam.
Sehingga kini katanya, bukan saja MOTAC, malah beberapa kementerian lain termasuk Kementerian Belia dan Sukan (KBS) serta Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dilihat mengutamakan bahasa Inggeris dalam menamakan pelbagai program dan inisiatifnya.
KBS menggunakan cogan kata bahasa Inggeris, Toward Sporting Nation pada sambutan Hari Sukan Negara 2021, manakala KPDNHEP memperkenalkan inisiatif Program Food Bank Malaysia sedangkan istilah dalam bahasa Melayu boleh disediakan.
“Pekeliling mengenai pemerkasaan bahasa Melayu dalam acara rasmi kerajaan sudah dikeluarkan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tetapi tidak dipatuhi.
“Jika jabatan kerajaan sendiri menunjukkan contoh tidak baik dalam aspek penggunaan bahasa Melayu, bagaimana pula syarikat swasta akan mematuhinya?,” katanya.
Menurut Kok Seong, perasaan berbangga dan setia kepada bahasa Melayu menuntut perubahan sikap yang besar terutamanya dalam kalangan masyarakat Melayu itu sendiri.
“Bahasa Melayu adalah bahasa ibunda masyarakat Melayu, bahasa nenek moyang mereka yang diangkat menjadi bahasa kebangsaan justeru kalau masyarakat Melayu sendiri meremehkan dan memperlekehkannya, ini bukan contoh yang baik kepada bangsa lain.
“Tambahan lagi bukan semua pihak menerima bahasa Melayu dengan ikhlas.
“Ada antaranya berbuat demikian semata-mata kerana mahu lulus peperiksaan dan bukan kerana ia bahasa negara,” katanya. BH
Sikap ahli politik terhadap bahasa Melayu mengecewakan
Baca Artikel Menarik :
Bersatu Arau sudah mati, Ketua Bahagian letak jawatan, keluar parti Ada jurulatih suka melawak lucah, 7 tahun kemudian terlibat kes rogol – Pandelela Rumah ustaz pula jadi sasaran toyol Apa kaitan Emma Maembong dengan Addy Kana? Adegan rogol Raja Farah, netizen simpati kepadanya Najib, anak dibenar tangguh pembayaran tunggakan cukai Gangguan seksual pegawai JAIS, Sajat perlu buktikan SAl-Quran dibakar, polis siasat kejadian DAP beri amaran pada Norhizam, ‘Pengkalan Batu tetap milik kami’ Cerita sampah Vida, Iqbal, mereka yang untung, kita dapat apa? Ibu gajah pijak mati buaya hendap anak Layari Laman Facebook MYKMU
Tujuan PPBM ditubuhkan hanya untuk bunuh UMNO – Tok Mat

The post Sikap ahli politik terhadap bahasa Melayu mengecewakan appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/25/sikap-ahli-politik-terhadap-bahasa-melayu-mengecewakan/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Kah Kah Mula La Nak Jual Nama Melayu Islam Pertahan Politik Islam Tapi Hapa Pun Tak Buat Orang Lihat La Weiii

Kah Kah Mula La Nak Jual Nama Melayu Islam Pertahan Politik Islam Tapi Hapa Pun Tak Buat Orang Lihat La Weiii

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 281 hits
Mula lah jual nama islam Bila islam susah terdesak ada mereka tanya Tu group kwsp ictra isinar siang malam rakyat merayu utamanya melayu boleh dikatakan setiap hari merayu minta 10k bayar terus yang dijanjikan ada mereka dengar Kaji kaji sa...
Hiburan Karya Adalah Single Bahasa Melayu Saya Yang Pertama Poova Kecewa Ditolak Program Tv

Hiburan Karya Adalah Single Bahasa Melayu Saya Yang Pertama Poova Kecewa Ditolak Program Tv

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 360 hits
Penyanyi Poova mendedahkan bahawa dia pernah kecewa dengan tindakan pengendali sebuah program televisyen yang menolak lagu berbahasa Melayu pertamanya yang berjudul Karya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementPoova atau nama sebenarnya Poovanesvar...
Central Spine Road Lebih Mulia Dan Agung Berbanding Guna Nama Bahasa Melayu

Central Spine Road Lebih Mulia Dan Agung Berbanding Guna Nama Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 337 hits
Tular satu gambar lebuh raya mengagungkan perkataan bahasa penjajah iaitu Central Spine Road dan keadaan ini nampaknya disambut baik oleh pegawai yang meluluskannya Hal ini demikian kerana takkanlah ketua kampung atau tukang buat lebuh raya...
Undi18 Batu Penghadang Buat Ahli Politik Cara Lama

Undi18 Batu Penghadang Buat Ahli Politik Cara Lama

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 244 hits
October 18 2021 Aktivis belia Adam Adli dihukum penjara pada 2014 selepas didapati bersalah atas tuduhan memberikan ucapan berbaur hasutan PETALING JAYA Ahli politik yang menang dalam pilihan raya sebelum ini dengan memancing isu perkauman ...
Prn Melaka Zahid Di Nasihatkan Berunding Jangan Pertaruh Nasib Politik Melayu Islam

Prn Melaka Zahid Di Nasihatkan Berunding Jangan Pertaruh Nasib Politik Melayu Islam

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 271 hits
SHAH ALAM Pemimpin Pas meminta Presiden UMNO Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi supaya berunding bersama semua parti Melayu untuk menghadapi Pilihan Raya Negeri Melaka Ahli Jawatankuasa Pas Pusat Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali menyataka...
Ahli Politik Ada Kencing Manis Hipertensi Obesiti Diminta Pakai Pelitup Muka

Ahli Politik Ada Kencing Manis Hipertensi Obesiti Diminta Pakai Pelitup Muka

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 204 hits
AGENDA DAILY Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin Menteri Kesihatan Khairy Jamaluddin hari ini memberi peringatan kepada orang ramai terutama rakan rakannya dari kalangan ahli politik supaya terus memakai pelitup muka di tempat awam Ini kera...
Politik Melayu Penuh Dendam Kesumat Dan Benci Atas Kepentingan Negara

Politik Melayu Penuh Dendam Kesumat Dan Benci Atas Kepentingan Negara

papar berkaitan - pada 23/10/2021 - jumlah : 300 hits
Sokong DSAI dan DSWAMEMANG PELIK CARA MELAYU BERFIKIR POLITIK POLITIK DENDAM DAN BENCI ATASI KEPENTINGAN MASA DEPAN NEGARAKadang kadang sukar aku mempercayai cara berfikir kelompok bani Melayu ye lah aku pun Melayu Tak perlu kita bicara soa...
Mengecewakan Susulan Grs Tak Teruskan Rundingan Ambil Alih Sesb Kata Ahli Parlimen Dap

Mengecewakan Susulan Grs Tak Teruskan Rundingan Ambil Alih Sesb Kata Ahli Parlimen Dap

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 413 hits
Ahli Parlimen Kota Kinabalu Chan Fong Hin berkata Ketua Menteri Hajiji Noor memaklumkan bahawa Sabah hanya bersedia mengambil alih SESB untuk urusan penjanaan elektrik di negeri itu dalam masa lima hingga tujuh tahun dari sekarang KOTA KINA...
Kecewa Bahasa Melayu Dianaktirikan Tokoh Bahasa Cadang Tutup Dbp

Kecewa Bahasa Melayu Dianaktirikan Tokoh Bahasa Cadang Tutup Dbp

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 180 hits
SHAH ALAM Seorang tokoh pengajian bahasa Melayu mencadangkan Dewan Bahasa dan Pustaka ditutup setelah kecewa di atas kegagalan pihak berkuasa tempatan memartabatkan bahasa kebangsaan dalam aspek menamakan hartanah jalan serta kompleks komer...
Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir

Suami Bakar Isteri Suka Berhutang

Kain Rentang Provokatif Cemari Proses Prk Mahkota Ahmad Maslan

Cara Terbaik Perangi Jerawat Jangan Biar Jerawat Mengambil Alih Wajahmu


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Rasmi Bn Menang Tapi Pas Pn X Kalah Pmx Lihat Ini

Sambal Paru Dan Kentang

Ipang Sekali Lagi Chord

Syrian Sunnis Celebrate Hassan Nasrallah S Death

Landslide Victory For Bn With 4 Times Higher Majority

Gejala Kekurangan Vitamin D