Kecewa Bahasa Melayu Dianaktirikan Tokoh Bahasa Cadang Tutup Dbp


 

SHAH ALAM – Seorang tokoh pengajian bahasa Melayu mencadangkan Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) ditutup setelah kecewa di atas kegagalan pihak berkuasa tempatan (PBT) memartabatkan bahasa kebangsaan dalam aspek menamakan hartanah, jalan serta kompleks komersial di negara ini.
Secara menyindir, Dekan Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi Universiti Putra Malaysia (UPM), Profesor Dr Abdul Mua’ti@Zamri Ahmad turut menyifatkan langkah penutupan DBP, entiti dipertanggungjawabkan memartabatkan bahasa Melayu, akan memberi lebih banyak untung kepada kerajaan berbanding keperluan menjaga bahasa berkenaan.
Jelas beliau, tiada faedah bagi Malaysia memiliki satu entiti bahasa Melayu jika ia terus dianaktirikan dengan tiada iltizam daripada pihak berkuasa untuk menjaga bahasa itu.
“Bayangkan jika DBP ditutup, berapa banyak peruntukan dapat dijimatkan daripada perbendaharaan kerajaan. Kompleks DBP pula boleh dijadikan hotel dan pasar raya, lagi banyak untung daripada jaga bahasa.
“Nak bagus lagi dalam sidang Parlimen akan datang, harap ada YB (Yang Berhormat) yang usulkan supaya bahasa Melayu digugurkan daripada menjadi bahasa kebangsaan. Saya cadang digantikan dengan bahasa Inggeris atau bahasa-bahasa Eropah,” katanya melalui satu hantaran dalam laman Facebooknya pada Rabu.

Hantaran yang dimuat naik Abdul Mua’ti itu turut disertakan dengan beberapa keping gambar papan tanda yang tertera nama jalan dan pusat penempatan awam, menggunakan bahasa Inggeris berbanding bahasa Melayu.
Mengulas lanjut, Abdul Mua’ti turut meluahkan rasa kecewa dengan barisan kepimpinan Melayu di negara ini yang langsung tidak memikirkan kepentingan memartabatkan penggunaan bahasa Melayu dalam aspek menamakan harta awam dan komersial.
Jelas beliau, bahasa Melayu juga seolah-olah dilihat seperti tidak memiliki nilai komersial apabila penggunaan bahasa Inggeris menjadi semakin berleluasa ketika ini.
“Bahasa Melayu bukan ada nilai komersial. Bayangkan kalau bahasa Inggeris jadi bahasa kebangsaan, tentu Malaysia boleh jadi negara maju dalam masa singkat.
“PBT, kerajaan negeri dan kerajaan pusat tentu mudah memasarkan hartanah dan komoditi kita di pasaran antarabangsa.
“Kalau boleh nama-nama tempat dan nama negeri pun kita tukarlah ke nama berbau Inggeris. Kuala Lumpur tak ada nilai komersial. Tukar saja ke Muddy Valley. Perak paling sesuai dinamakan Silver State. Takkan itu pun pemimpin Melayu tak boleh fikir…,” sindirnya lagi.
Sementara itu, Sasterawan Negara, Datuk Dr Mohd Anuar Rethwan turut berkongsi kekecewaan Abdul Mua’ti terhadap kegagalan bahasa Melayu dimartabatkan dalam setiap urusan rasmi pihak kerajaan.
Jelas beliau, baik di peringkat sektor kerajaan mahu pun swasta, rakyat negara ini masih berada dalam kondisi minda tertawan (captive mind) dengan majoritinya merasakan penggunaan bahasa Melayu untuk menamakan sesebuah pusat membeli-belah, kompleks perumahan dan jalan adalah tidak sesuai dan cukup komersil.
“Sekiranya pihak kerajaan di setiap peringkat berasa megah dengan entiti bahasa Melayu yang kita miliki, tiada masalah untuk nama tempat, pusat komersil atau hartanah kediaman dinamakan atau ditukar kepada bahasa Melayu.
“Sebagai contoh, negara Jepun begitu komited mempertahankan nama tempatan bagi setiap lokasi, bangunan kerajaan atau jalan yang pernah dinamakan dengan bahasa Inggeris dengan langkah itu sama sekali tidak menjejaskan nilai komersil hartanah berkenaan.
“Kita mesti membebaskan pemimpin atau pegawai kerajaan daripada dikongkong pemikiran kolonial. Dengan langkah itu, barulah usaha memartabatkan bahasa Melayu akan dapat diangkat sepenuhnya,” kataya.
Kecewa bahasa Melayu dianaktirikan, tokoh bahasa cadang tutup DBP Baca Artikel Menarik :
Dedahkan mereka, Najib mahu SPRM dapatkan senarai terima sogokan Mereka panggil saya ‘Padayappa’ di Baling – Azeez Mahathir disenarai pemimpin no. 6 terkaya di dunia dengan kekayaan RM188 billion Semarakkan Perjuangan, Waspada Pihak Nak ‘Bunuh’ UMNO Bertengkar semasa goreng kentang, suami celup muka isteri dalam minyak panas “Ketika Sungai Furat Kering Akan Ternampak Perbendaharaan Emas, Janganlah Ambil…”–Tanda-Tanda Kiamat Sudah Hampir Ustaz lawan hantu air tular Lawak lucah, Shuk Sahar suruh tunggu samannya Five Guys Kini Dibuka, Harga Burger Bermula RM35 Baling kongsi pengalaman cakap Tamil dengan gajah, Jelutong ‘melompat naik hantu’ [VIDEO] Najib saman Tommy Thomas, kerajaan atas ‘pendakwaan salah’ Layari Laman Facebook MYKMU.NET
PRN Melaka: PH selesai isu bahagi kerusi dalam masa dua hari lagi

The post Kecewa bahasa Melayu dianaktirikan, tokoh bahasa cadang tutup DBP appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2021/10/27/kecewa-bahasa-melayu-dianaktirikan-tokoh-bahasa-cadang-tutup-dbp/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hiburan Karya Adalah Single Bahasa Melayu Saya Yang Pertama Poova Kecewa Ditolak Program Tv

Hiburan Karya Adalah Single Bahasa Melayu Saya Yang Pertama Poova Kecewa Ditolak Program Tv

papar berkaitan - pada 1/11/2021 - jumlah : 360 hits
Penyanyi Poova mendedahkan bahawa dia pernah kecewa dengan tindakan pengendali sebuah program televisyen yang menolak lagu berbahasa Melayu pertamanya yang berjudul Karya ARTIKEL BERKAITAN AdvertisementPoova atau nama sebenarnya Poovanesvar...
Kah Kah Kah Woii Tak Lulus Bahasa Melayu Ka Sekolah Dulu Dulu Nak Jawab Soalan Pun Haru Biru

Kah Kah Kah Woii Tak Lulus Bahasa Melayu Ka Sekolah Dulu Dulu Nak Jawab Soalan Pun Haru Biru

papar berkaitan - pada 26/10/2021 - jumlah : 375 hits
Kalau ini jawapan peperiksaan memang gagal la Ahli Parlimen selar jawapan bertulis Kementerian KewanganPETALING JAYA Ahli Parlimen Johor Bahru Akmal Nasir mempersoalkan Kementerian Kewangan kerana didakwa tidak menjawab soalan yang dikemuka...
Buku Rahsia Anakku Bijak Membaca Dan Menulis Bahasa Melayu Bahasa Inggeris Dan Bahasa Arab

Buku Rahsia Anakku Bijak Membaca Dan Menulis Bahasa Melayu Bahasa Inggeris Dan Bahasa Arab

papar berkaitan - pada 27/10/2021 - jumlah : 330 hits
Sekarang semua dah boleh dapatkan buku RAHSIA ANAKKU BIJAK MEMBACA DAN MENULIS BAHASA MELAYU BAHASA INGGERIS DAN BAHASA ARAB dengan harga RM5 00 unit 50 video pembelajaran untuk ibu bapa anak anak 80 muka surat Bersaiz A5
Central Spine Road Lebih Mulia Dan Agung Berbanding Guna Nama Bahasa Melayu

Central Spine Road Lebih Mulia Dan Agung Berbanding Guna Nama Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 28/10/2021 - jumlah : 337 hits
Tular satu gambar lebuh raya mengagungkan perkataan bahasa penjajah iaitu Central Spine Road dan keadaan ini nampaknya disambut baik oleh pegawai yang meluluskannya Hal ini demikian kerana takkanlah ketua kampung atau tukang buat lebuh raya...
Sikap Ahli Politik Terhadap Bahasa Melayu Mengecewakan

Sikap Ahli Politik Terhadap Bahasa Melayu Mengecewakan

papar berkaitan - pada 25/10/2021 - jumlah : 243 hits
Sikap ahli politik terhadap bahasa Melayu mengecewakan Sikap tidak peduli serta mabuk bahasa Inggeris menyebabkan bahasa Melayu yang sudah sekian lama dimartabatkan sebagai bahasa kebangsaan gagal diletakkan di tempat sepatutnya Sehingga ki...
Bahasa Melayu Dan Makan Belacan

Bahasa Melayu Dan Makan Belacan

papar berkaitan - pada 24/10/2021 - jumlah : 298 hits
MALU bertanya sesat jalan malu nak berbahasa Melayu cakaplah bahasa Inggeris Mungkin kata kata ini tepat ditujukan kepada segelintir orang kita Kalau kita hendak berbincang pasal tidak mengutamakan bahasa kebangsaan ini isunya lebih kepada ...
Kuasai Bahasa Melayu Lambang Cinta Kepada Malaysia Park Tae Su

Kuasai Bahasa Melayu Lambang Cinta Kepada Malaysia Park Tae Su

papar berkaitan - pada 18/10/2021 - jumlah : 329 hits
Park Tae Su Anggap Bahasa Melayu Lambang Cinta Kepada Malaysia Foto Sabah Football Club Pandai Berbahasa Melayu Park Tae su Turut Dipanggil Karim Park Dalam Kalangan Rakan Sepasukan Dalam satu temubual di pemain import Sabah FC Park Tae Su ...
Walaupun Bukan Sekali Lafaz Video Sweet Mat Salleh Cuba Lafaz Akad Nikah Bahasa Melayu

Walaupun Bukan Sekali Lafaz Video Sweet Mat Salleh Cuba Lafaz Akad Nikah Bahasa Melayu

papar berkaitan - pada 21/10/2021 - jumlah : 444 hits
Satu video yang memperlihatkan seorang lelaki dari negara barat cuba berbahasa Melayu telah menarik perhatian netizen di TikTok semalam Ia bermula apabila si isteri kongsikan satu rakaman dimana dia meminta suaminya itu cuba ajuk gayanya da...
Is Dap Mis Painted Or Deserving Of Its Image

Sarawak Now Affin Bank S Largest Shareholder Promises No Interference

Warga Emas Skim Pelaburan Emas Palsu Elak Jadi Mangsa

Mahkota Poll A Test For Dap To Ensure Chinese Voters Back Bn

Resepi Ikan Singgang

Pengundi Dun Mahkota Pilih Wakil Rakyat Hari Ini

Saturday Jokes 231

Lirik Lagu Adiwira Firdaus Rahmat Faizal Tahir


echo '';
Muzikal Lawak Superstar 2024 Keputusan Markah Mingguan Peserta Musim 4 Kemaskini Setiap Minggu Selepas Live

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Salju Rindu Di Bumi Auckland Tonton

5 Kelebihan Utama Bergelar Penjawat Awam di Malaysia

8 Fakta Biodata Anna Jobling Pelakon Drama Berepisod Hai Cinta Dengarkanlah Bintang Filem Lembayung Dan Juri Muzikal Lawak Superstar 2024

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Kelas Tahanan Cikgu Hiragi Adaptasi Siri Mr Hiiragi s Homeroom Slot DramaVaganza Astro Ria


Gejala Kekurangan Vitamin D

Selalulah Istighfar Walau Apa Keadaanmu

Hariz Danial Materialistik Chord

Murshid Nazri Angan Chord

Makanan Sedap Di Penang Dari Nasi Kandar Ke Cendol Semua Ada

Rasmi Hizbulloh Umum Hassan Nasrullah Pergi Menghadap Ilahi Al Fatihah