Sidang Parlimen Dewan Rakyat Belum Terima Usul Undi Tak Percaya Terhadap Pm



Dewan Rakyat setakat ini tidak menerima sebarang usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin daripada anggota parlimen pembangkang, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Parlimen dan Undang-undang) Eddin Syazlee Shith.

"Setakat ini tak ada (yang menghantar usul itu)," katanya kepada Malaysiakini.
Menurut peraturan mesyuarat Dewan Rakyat, anggota parlimen dibenarkan memfailkan notis usul dalam tempoh 14 hari sebelum sidang diadakan. Usul itu kemudian akan dimasukkan dalam aturan mesyuarat pada hari persidangan.

Jika tempoh masa 14 hari itu tidak dipenuhi, anggota parlimen masih boleh memfailkan usul tergempar dalam soal membabitkan kepentingan awam, sekurang-kurangnya 24 jam sebelum sidang.


Pembangkang pernah berusaha mengadakan undi tidak percaya terhadap Abdullah Ahmad Badawi dan Najib Razak, masing-masing pada 2008 dan 2015, dalam bentuk usul tergempar, tetapi kedua-duanya ditolak Dewan Rakyat.

Sebelum ini, PH membayangkan ia akan membawa usul itu terhadap Muhyiddin Yassin susulan kejatuhan pentadbiran PH pada Februari.

Bagaimanapun Pada 13 Mac lalu, Presiden PKR Anwar Ibrahim berkata gabungan itu sebaliknya akan memberi tumpuan kepada pandemik Covid-19 dan kemerosotan ekonomi.

Dalam sepucuk surat bertarikh 17 April, setiausaha Dewan Rakyat Riduan Rahmat berkata sidang parlimen yang akan diadakan sehari, iaitu pada 18 Mei, hanya akan membahaskan rang undang-undang kerajaan.

Pembangkang menggesa sidang diadakan selama dua minggu memandangkan perintah kawalan pergerakan (PKP) telah pun dilonggarkan.

Anwar dijangka ketua pembangkang

Sementara itu, Eddin berkata pembangkang belum menghantar calon untuk menjadi ketua pembangkang di Parlimen.

"Ura-ura menyebut Anwar akan jadi ketua pembangkang."
Beliau berkata kerajaan akan membentangkan Rang Undang-undang (RUU) Perbekalan Tambahan untuk bacaan pertama pada hari tersebut.

"Bacaan kedua dan ketiga akan dibentang ketika sidang seterusnya, pada Julai," katanya.
Eddin Syazlee
Beliau juga berkata rancangan kerajaan untuk membuat usul menggantikan Timbalan Yang Dipertua Dewan Rakyat Nga Kor Ming mungkin tidak akan diteruskan pada sidang 18 Mei.

"Tak sempat untuk bawa usul itu," katanya.
Ditanya jika Anggota Parlimen Pengerang Azalina Othman Said akan menggantikan Nga, Eddin berkata beliau merupakan antara calon untuk jawatan itu.



Berkenaan kedudukan Yang Dipertua Mohamad Ariff Md Yusoff, beliau berkata kerajaan masih belum membuat keputusan dan tiada cadangan untuk menggantikannya setakat ini.

Sejumlah pihak dalam Perikatan Nasional merasakan Ariff patut dikekalkan memandangkan beliau menjalankan tugas secara profesional.

Pada sidang 18 Mei, Eddin berkata sebahagian anggota parlimen kerajaan akan duduk di galeri awam di tingkat dua bagi menjaga aspek penjarakan sosial.

Ditanya berkenaan kedudukan anggota Parlimen Bersatu di Dewan Rakyat, yang berada di pihak kerajaan dan juga pembangkang, beliau berkata:

 "Kalau anda ada idea, kongsilah."Kita sedang fikirkannya...BIla tiba masa, kita akan buat susunan sewajarnya," katanya lagi.sumber
Masukkan emel anda disini untuk melanggan terus posting terbaru kami ke emel anda:


Ditaja oleh FeedBurner

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://bloginfo4uall.blogspot.com/2020/05/sidang-parlimen-dewan-rakyat-belum.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+BlogSensasi+%28Blog+Sensasi%29

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usul Tidak Percaya Dr M Terhadap Pm Diterima Speaker Dewan Rakyat

Usul Tidak Percaya Dr M Terhadap Pm Diterima Speaker Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 355 hits
Putrajaya 8 Mei Usul Tun Dr Mahathir berkenaan Tan Sri Muhyiddin Yassin tidak mempunyai keyakinan majoriti ahli ahli Dewan Rakyat diterima untuk dibawa ke Mesyuarat Dewan Rakyat Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff Md Yusof dalam satu...
Bn Sokong Muhyiddin Jika Timbul Usul Undi Tidak Percaya Di Dewan Rakyat

Bn Sokong Muhyiddin Jika Timbul Usul Undi Tidak Percaya Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 349 hits
PETALING JAYA Kesemua ahli Parlimen Barisan Nasional akan mengundi menyokong Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri sekiranya terdapat usul undi tidak percaya di Parlimen kata Ahmad Zahid Hamidi Pengerusi BN itu berkata ketetapan berkenaa...
Ydp Dewan Rakyat Sahkan Terima Usul Shafie Apdal

Ydp Dewan Rakyat Sahkan Terima Usul Shafie Apdal

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 458 hits
KUALA LUMPUR Yang di Pertua Dewan Rakyat Tan Sri Mohamad Ariff M Yusof mengesahkan ketulenan sekeping surat yang tular mengenai usul yang dikeluarkan Ahli Parlimen Semporna Datuk Seri Shafie Apdal Usul itu adalah mengenai ketetapan bahawa A...
Lantikan Ketua Pembangkang Antara Usul Sidang Dewan Rakyat

Lantikan Ketua Pembangkang Antara Usul Sidang Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 404 hits
Persidangan akan dipercepat usul ditangguh bawa ke Julai PUTRAJAYA Antara usul yang akan dibawa dalam persidangan Dewan Rakyat pada 18 Mei adalah perisytiharan pelantikan ketua pembangkang pelantikan jawatankuasa pilihan serta pengerusi dan...
Speaker Terima Usul Pembangkang Agar Dewan Rakyat Bersidang 8 Hari

Speaker Terima Usul Pembangkang Agar Dewan Rakyat Bersidang 8 Hari

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 442 hits
Speaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Mohd Yusof menerima satu usul tergempar berkenaan gesaan agar sidang Parlimen pada 18 Mei ini yang dijadual berlangsung sehari sahaja dilanjutkan kepada lapan hari Dalam satu kenyataan hari ini Ariff berka...
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 361 hits
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin YassinrePublish Berita Terkini MalaysiaTun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin Medium perkongsian sosial berbentuk media Arti...
Ph Hilang Sokongan Majoriti Jika Usul Undi Tak Percaya Gagal

Ph Hilang Sokongan Majoriti Jika Usul Undi Tak Percaya Gagal

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 373 hits
Dunia berperang COVID 19 ahli politik Malaysia pula sibuk catur kuasa BANGI Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin bakal menghadapi ujian untuk mendapat keyakinan Ahli Parlimen negara ini sekiranya usul undi tidak percaya dikemukakan Tun ...
Implikasi Jika Usul Undi Tidak Percaya Efektif

Implikasi Jika Usul Undi Tidak Percaya Efektif

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 351 hits
Oleh Abd Malek Hussin Usul Undi Tidak Percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin diterima untuk dibawa ke Mesyuarat Dewan Rakyat pada 18 Mei 2020 Berbagai negara demokrasi berparlimen pernah mengalami usul undi tidak percaya Ada nega...
Usul Undi Tidak Percaya Tun M Jangan Obses Kuasa Pemerhati Politik

Usul Undi Tidak Percaya Tun M Jangan Obses Kuasa Pemerhati Politik

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 283 hits
Pemerhati politik menasihatkan Tun Dr Mahathir Mohamad agar tidak terlalu obses terhadap kuasa semata mata sehingga sanggup membelakangkan keutamaan yang perlu diberi tumpuan pada waktu ini iaitu menangai wabak Covid 19 Pensyarah Kanan Univ...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

The Evolution Of Adult Entertainment

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

What You Should Know About New Construction Plumbing



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Masak Lemak Ikan Bawal Cermin Dengan Belimbing Buluh

Utilizing Crowdfunding For Business

Pemandu E Hailing Pengguna Muslim Wajiib Abaikan Grab Kenyataan Media Ppim 26 04 2024

Selamat Bersara Contoh Ucapan Hari Persaraan Poster

Juyaya Semun Ngintu Gawai Chord

Bahaya Kemiskinan By Dr Hm Rakib S H Pekanbaru Riau