Usul Undi Tidak Percaya Tun M Jangan Obses Kuasa Pemerhati Politik




Pemerhati politik menasihatkan Tun Dr Mahathir Mohamad agar tidak terlalu obses terhadap kuasa semata-mata sehingga sanggup membelakangkan keutamaan yang perlu diberi tumpuan pada waktu ini, iaitu menangai wabak Covid-19.
Pensyarah Kanan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS), Prof Madya Dr. Jeniri Amir menegaskan, rakyat sudah muak dengan permainan politik demi kuasa semata-mata, seterusnya membelakangi keperluan yang sepatutnya diberi perhatian.
Katanya, ia akhirnya mencetuskan risiko ketidakstabilan politik dan menjejaskan pelbagai aspek dalam pentadbiran.
Tambah beliau, usaha untuk membawa usul tidak percaya kepada Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada sidang Dewan Rakyat akan datang sama sekali tidak membantu, sebaliknya hanya merumitkan keadaan untuk memerangi wabak yang penular dalam negara.
“Permainan politik harus diletakkan dibelakangkan, ketepikan, lebih-lebih lagi mereka (Pakatan Harapan) sudah puas berkuasa. Seperti Tun Mahathir tidak perlu terlalu obses dan gila kuasa, ketika rakyat mahu melhat kerajaan memberi tumpuan tangani Covid-19 dengan berkesan jadi sekarang sekarang tidak membantu (membuat usul tidak percaya).
“Kita tidak ada waktu berlakunya krisis dan ketidakstabilan politik sekali lagi ekoran usul yang dikemukakan,” katanya kepada MalaysiaGazette.
Sehubungan itu, beliau berkata, tumpuan dan usaha kerajaan pada waktu ini untuk memastikan Covid-19 dapat dibendung dan menyelamatkan rakyat tidak wajar diganggu dengan isu politik yang sepatutnya boleh diketepikan untuk sementara waktu.
“Ahli politik kita ini perlu letak keutamaan yang betul, ini bukan masa yang sesuai untuk bermain politik, kita sedang berdepan dengan perang yang menentukan kita menang atau tidak.
“Bukan sekarang, ini bukan masa yang tepat, tidak sesuai, kita tidak boleh kalah. Jadi jangan diganggu tumpuan kerajaan dalam usaha tangani Covid-19 dengan permainan politik ini,” tambah beliau.
Jeneri berkata demikian sebagai mengulas mengenai surat Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Shafie Apdal yang juga Ahli Parlimen Semporna kepada Speaker Dewan Rakyat untuk membawa usul membuktikan bahawa Dr. Mahathir mempunyai keyakinan majoriti ahli-ahli Dewan Rakyat, sekaligus melayakkan beliau menjadi Perdana Menteri.
Walaubagaimanapun usul beliau ditolak, manakala usul yang dibawa oleh Tun M yang juga Ahli Parlimen Langkawi pula telah diterima hari ini.
Speaker Dewan Rakyat, Tan Sri Mohamad Ariff Mohd Yusof, hari ini dilaporkan berkata usul yang dikemukakan 4 Mei lalu tertakluk di bawah Peraturan Mesyuarat 26(1) dibaca bersama Peraturan Mesyuarat 27(3).
Beliau berkata usul di bawah Peraturan Mesyuarat 27 (3) itu diterima untuk dibawa ke mesyuarat Dewan Rakyat kelak.
Susulan pandemik Covid-19, Dewan Rakyat akan bersidang sehari pada 18 Mei ini dijangka akan membincangkan Rang Undang-Undang dan Usul Urusan Kerajaan sahaja.
Berikutan itu, tiada sesi pertanyaan jawab lisan di bawah Peraturan Mesyuarat 22(2) dan 22(5).
Menyifatkan bekas Perdana Menteri itu sebagai gila kuasa dan ‘meroyan’ kerana gagal memegang jawatan lebih lama, Jeneri berkata, rakyat berhak mempertikaikan motif yang dibawa Dr. Mahathir kerana ia dilihat konsisten ingin mengetuai pentadbiran negara ini.
Sekiranya Dr. Mahathir tidak mahu berganjak dengan pendiriannya dan masih berkeras untuk kembali menjadi Perdana Menteri, beliau disarankan untuk bersabar sehingga wabak Covid-19 tamat.
Selain itu, bekas Perdana Menteri itu juga dinasihatkan menggunakan pilihan raya akan datang untuk kembali berkuasa.
“Rakyat berhak tanya apa agenda Tun M? Tidak cukupkah dua kali jadi Perdana Menteri, sabar dahulu. Biar masalah yang kita hadapi sekarang berlalu dulu tangani dulu masalah sekarang.
“Tunggu pilihan raya lagi bagus untuk muktamadkan secara tuntas, untuk selesaikan soal kuasa secara tuntas,” menurut Jeneri yang berpendirian sidang Dewan Rakyat yang berlangsung selama sehari itu tidak patut dicemari dengan usul undi tidak percaya kepada Perdana Menteri.
Pada masa sama Jeneri menasihatkan semua ahli politik bijak untuk menentukan keutamaan negara.
Untuk rekod, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dilantik menjadi Perdana Menteri pada 1 Mac yang lalu selepas Pakatan Harapan (PH) bergolak, sekali gus menjadi titik tolak bermulanya pentadbiran Perikatan Nasional (PN).
Pergolakan dalaman PH yang akhirnya meruntuhkan kerajaan bermula dengan perletakan jawatan Dr. Mahathir pada 24 Febuari lalu. – MalaysiaGazette




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/05/09/usul-undi-tidak-percaya-tun-m-jangan-obses-kuasa-pemerhati-politik/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=usul-undi-tidak-percaya-tun-m-jangan-obses-kuasa-pem

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Usul Undi Percaya Tun M Bercanggah Perlembagaan Zainul Rijal

Usul Undi Percaya Tun M Bercanggah Perlembagaan Zainul Rijal

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 345 hits
Persatuan Peguam Peguam Muslim membidas kenyataan Naib Pengerusi DAP Perak Dr Aziz Bari yang mempertikaikan keputusan Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Ariff Md Yusof menolak usul undi percaya terhadap Ahli Parlimen Langkawi Tun Dr Mahathir Moha...
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 361 hits
Tun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin YassinrePublish Berita Terkini MalaysiaTun Mahathir Komentar Mengenai Usul Undi Tidak Percaya Terhadap Muhyiddin Yassin Medium perkongsian sosial berbentuk media Arti...
Usul Undi Percaya Tun M Anwar Tak Tahu

Usul Undi Percaya Tun M Anwar Tak Tahu

papar berkaitan - pada 8/5/2020 - jumlah : 269 hits
Kredit MSO Cadangan untuk dibawa usul undi percaya kepada Dr Mahathir di parlimen yang dibawa oleh ahli Parlimen Semporna Mohd Shafei Afdal saya kira ia tidak ada dalam pengetahuan ahli Parlimen Port Dickson Anwar Ibrahim Mungkin usul berke...
Usul Undi Percaya Dr M Tak Selari Perlembagaan Pertikai Agong

Usul Undi Percaya Dr M Tak Selari Perlembagaan Pertikai Agong

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 323 hits
BERITADiterbitkan Hari ini 4 14 pmSpeaker Dewan Rakyat Mohamad Ariff Md Yusof menolak usul Ahli Parlimen Semporna Shafie Apdal untuk memulakan usul undi percaya terhadap Ahli Parlimen Langkawi Dr Mahathir Mohamad Saya telah rneneliti usul y...
Usul Undi Tak Percaya Pm Hanya Masalah Dalaman Bersatu

Usul Undi Tak Percaya Pm Hanya Masalah Dalaman Bersatu

papar berkaitan - pada 9/5/2020 - jumlah : 253 hits
Oleh Athirah Huda ZalheBANGI 16 Ramadan 1441H Sabtu Gerakan Islam Ikatan Muslimin Malaysia menyifatkan usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin hanyalah tindakan demi kepentingan peribadi serta keluarga dan ...
Shafie Apdal Sahkan Surat Usul Percaya Ke Atas Tun M

Shafie Apdal Sahkan Surat Usul Percaya Ke Atas Tun M

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 588 hits
Ahli Parlimen Semporna Datuk Seri Mohd Shafie Apdal mengesahkan mengenai surat yang tular mengenai sokongan majoriti ahli Dewan Rakyat menyokong Tun Dr Mahathir Mohamad Bagaimanapun Ketua Menteri Sabah itu yang ditanya ketika sidang media s...
Sidang Parlimen Dewan Rakyat Belum Terima Usul Undi Tak Percaya Terhadap Pm

Sidang Parlimen Dewan Rakyat Belum Terima Usul Undi Tak Percaya Terhadap Pm

papar berkaitan - pada 7/5/2020 - jumlah : 413 hits
Dewan Rakyat setakat ini tidak menerima sebarang usul undi tidak percaya terhadap Perdana Menteri Muhyiddin Yassin daripada anggota parlimen pembangkang kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Eddin Syazlee Shith Setakat ini tak ad...
Usul Tak Percaya Tun M Kepada Tsmy Boleh Hancurkan Malaysia

Usul Tak Percaya Tun M Kepada Tsmy Boleh Hancurkan Malaysia

papar berkaitan - pada 10/5/2020 - jumlah : 610 hits
Beberapa hari lepas Speaker Dewan Rakyat menerima usul tidak percaya Tun M terhadap TSMY sebagai PM Usul ni nanti akan dibawa ke Dewan Rakyat untuk dibincang pada 18 Mei ini Admin merasakan tindakan usul tidak percaya ni tak kena pada masa ...
Bn Sokong Muhyiddin Jika Timbul Usul Undi Tidak Percaya Di Dewan Rakyat

Bn Sokong Muhyiddin Jika Timbul Usul Undi Tidak Percaya Di Dewan Rakyat

papar berkaitan - pada 13/5/2020 - jumlah : 349 hits
PETALING JAYA Kesemua ahli Parlimen Barisan Nasional akan mengundi menyokong Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri sekiranya terdapat usul undi tidak percaya di Parlimen kata Ahmad Zahid Hamidi Pengerusi BN itu berkata ketetapan berkenaa...
High Court Fixes 3 Additional Trial Dates To Complete 1mdb Case

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Since Mic Pointless Pn Confident Of Marginalised Indian Votes

Norjuma Didakwa Lima Pertuduhan Mencederakan Tiga Individu Lakukan Khianat

Berjalan Bersama Pengguna Inovasi Pengalaman Interaktif Zuhyx

The Evolution Of Adult Entertainment

Ministers Hit Out At Us Academic S Safety Claim

Menambat Selera Rakyat Malaysia Dengan Kebaikan Berasaskan Tumbuhanterbaharu Dari Nestl



5 Trend Bodoh Netizen Yang Nampaknya Semakin Menjadi Jadi

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok


Lunch Di Restoran Saffani Ipoh Perak

Mentafsir Pilihan Raya Kecil Kkb

Sarapan Apom Manis Bubur Campur Di Padang Speedy Teluk Intan

Apakah Berhijab Harus Dari Hati

Cerita Hari Jumaat

Time Sensitive Recognizing And Reacting To Infantile Spasms