Siasatan Sprm Ke Atas Hakim Nazlan Berikan Gambaran Buruk Kepada Sistem Keadilan Negara



Langkah Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengumumkan siasatan rasmi ke atas Hakim Datuk Mohd Nazlan Ghazali telah memberikan gambaran buruk kepada sistem keadilan di negara ini.
(Malaysia Dateline) – Ia seolah-olah mahu mengesahkan ada kebenaran ke atas pendedahan yang dibuat oleh blogger Raja Petra Kamarudin bahawa Nazlan melakukan kesalahan berkait dengan dakwaan ada wang RM1 juta dalam akaun beliau.
Menurut penganalisis politik dan undang-undang, Kim Quek, dengan imej rasuah dan penyelewengan kuasa yang dihadapi beliau, Ketua pembasmi rasuah Malaysia, Azam baki sepatutnya telah disabitkan dan dihukum sejak dahulu lagi.
Sebaliknya, dia kini bebas untuk melancarkan siasatan yang meragukan terhadap Hakim Nazlan Ghazali berdasarkan pertuduhan rasuah oleh “tentera upahan terkenal blogger Raja Petra Kamaruddin yang lazimnya membuat dakwaan palsu dan berniat jahat,” kata Kim Quek.
(Nazlan telah membuat laporan polis terhadap Raja Petra.)
Bagi penganalisis itu, siasatan ini adalah tindakan politik yang kejam kerana Nazlan adalah hakim terkenal yang telah mensabitkan bekas PM Najib Razak dengan kesalahan jenayah rompakan dana kerajaan terbesar di dunia yang kemudiannya disahkan oleh Mahkamah Rayuan.
Mahkamah Rayuan menyifatkan Najib sebagai “Memalukan Negara” bagi menjawab kempen “Malu apa bosku” oleh beliau.
“Apakah jenis kerajaan Malaysia ini apabila ketua anti-rasuahnya yang korup secara terbuka berkeliaran bebas untuk mendatangkan kerosakan terhadap seorang hakim yang diakui secara universal kerana integriti dan keberaniannya?
“Adakah masa depan sistem pemerintahan negara seperti itu yang memberi gambaran baik kepada yang buruk dan menghukum mereka yang baik?” soal Kim Quek dalam kenyataannya.
RAKAN-RAKAN BANGKIT MEMBELA NAZLAN
Sementara itu, rakan-rakan Nazlan bangkit membela beliau dengan menyifatkan tuduhan yang dikenakan ke atas beliau adalah berniat jahat dan mahu merosakkan imej baik beliau.
Menurut rakan Nazlan di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK), Zaim Al-Amin menerusi hantaran di Facebooknya, Mohd Nazlan adalah sosok individu yang amat disegani dan disanjungi oleh rakan-rakan yang mengenalinya.
Menurutnya, Nazlan ialah rakannya di Kolej Melayu Kuala Kangsar (MCKK) Kelas 84, berasal dari Ipoh, Perak.
“Mereka yang mengenalinya dari sekolah, universiti (Oxford), Suruhanjaya Sekuriti, Zaid Ibrahim dan Co., Jabatan Undang-undang Maybank akan bersetuju bahawa dia seorang yang sangat pintar yang mana integritinya tidak boleh dipertikaikan.
“Kami sebagai rakan seperjuangan sangat menghormati dan menghargai beliau. Nak bergurau pun segan dan cakap kena berlapik.
“Setidaknya ini saja yang mampu saya lakukan untuknya apabila beliau mendapat fitnah dari depan, belakang, kiri dan kanan.
“Tolong kongsikan (hantaran) ini secara meluas untuk menyebarkan kebenaran. Sebagai seorang kawan, saya terhutang budi kepadanya,” katanya.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.malaysia-today.net/2022/04/25/siasatan-sprm-ke-atas-hakim-nazlan-berikan-gambaran-buruk-kepada-sistem-keadilan-negara/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Siasatan Ke Atas Hakim Perlu Dibuat Badan Kehakiman Anwar

Siasatan Ke Atas Hakim Perlu Dibuat Badan Kehakiman Anwar

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 105 hits
Siasatan ke atas Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali yang dikaitkan dakwaan mempunyai wang diragui dalam akaunnya seharusnya dilakukan oleh badan kehakiman dengan menubuhkan tribunal Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia Datu...
Rentasan 1121 Gempar Ini Amaran Keras Ketua Hakim Negara Terhadap Sprm

Rentasan 1121 Gempar Ini Amaran Keras Ketua Hakim Negara Terhadap Sprm

papar berkaitan - pada 29/4/2022 - jumlah : 129 hits
MENARIK DALAM RENTASAN 11211 SERANGAN TERHADAP BADAN KEHAKIMAN MELAMPAU 2 APA BEZA PEROLEHAN KAPAL SELAM DAN KAPAL TEMPUR PESISIR PANTAI 3 KUASA KETIGA SATU KEBINGUNGAN POLITIK 4 KELANTAN PERLU DISELAMATKAN DARIPADA APA
Sprm Siasat Hakim Nazlan

Sprm Siasat Hakim Nazlan

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 138 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah membuka kertas siasatan terhadap Hakim Mahkamah Rayuan Mohd Nazlan Mohd Ghazali The Star melaporkan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki mengesahkan bahawa siasatan telah dimulakan Katanya adalah pro...
Kes Hakim Nazlan Sprm Didakwa Langgar Prinsip Pengasingan Kuasa

Kes Hakim Nazlan Sprm Didakwa Langgar Prinsip Pengasingan Kuasa

papar berkaitan - pada 30/4/2022 - jumlah : 313 hits
SHAH ALAM Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia didakwa telah melanggar prinsip pengasingan kuasa diamalkan dalam Perlembagaan Persekutuan susulan siasatannya terhadap Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali Bekas Pengerusi Pa...
Hakim Nazlan Sedang Disiasat Sprm

Hakim Nazlan Sedang Disiasat Sprm

papar berkaitan - pada 24/4/2022 - jumlah : 163 hits
Hakim Mahkamah Rayuan Datuk Mohd Nazlan Mohd Ghazali sedang disiasat berhubung dakwaan wang yang tidak dapat dijelaskan dalam akaunnya Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Tan Sri Azam Baki mengesahkan perkara itu Menuru...
Sementara Kita Menunggu Sprm Siasat Hakim Jom Kita Lakukan Satu Aktiviti Untuk Diri Sendiri

Sementara Kita Menunggu Sprm Siasat Hakim Jom Kita Lakukan Satu Aktiviti Untuk Diri Sendiri

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 159 hits
POLITIK SEKARANG TIDAK MENGUNTUNGKAN RAKYATKEBANYAKAN daripada kita sudah tentu tidak mempunyai duit simpanan yang banyak setelah cukup bulan Lebih lebih lagi utk bangkit semula selepas pasca Covid 19 dgn pelbagai komitmen yg perlu dilangsa...
Hakim Disiasat Oleh Sprm

Hakim Disiasat Oleh Sprm

papar berkaitan - pada 23/4/2022 - jumlah : 180 hits
Hakim Disiasat Oleh SPRM Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia telah membuka kertas siasatan terhadap Hakim Mahkamah Rayuan Mohd Nazlan Mohd Ghazali The Star melaporkan Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki mengesahkan bahawa siasatan telah dim...
Anwar Bimbang Sprm Beri Tekanan Campur Tangan Politik Siasat Nazlan

Anwar Bimbang Sprm Beri Tekanan Campur Tangan Politik Siasat Nazlan

papar berkaitan - pada 25/4/2022 - jumlah : 174 hits
April 24 2022 Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim tindakan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia menyiasat Hakim Mahkamah Rayuan Nazlan Mohd Ghazali dianggap sebagai tekanan dan campur tangan politik PETALING JAYA Tindakan Suruhanjaya Pencegah...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji

Wordless Wenesday 115 Diy Baju Kurung Lama

Kelam Kabut Semua Buat Sendiri Daler Yusof Kongsi Pengalaman Urus Isteri Pertama Kali Berpantang Di Malaysia



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Puaka Cuti Semester Slot Lestary TV3

Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan


Bulan Yang Sibuk

Repair Kereta Terus Ke Rumah Anda Untuk Penduduk Di Sekitar Kuantan

Sabah Peroleh Rm580 Juta Hasil Jualan Minyak Mentah

Apakah Semua Musik Itu Haram

Motivating Remote Teams

Mengenali Ciri Individu Toksik Tempat Kerja Toksik