Siapa Yang Patut Kita Undi Pada Pilihan Raya Akan Datang


 

Kita kini perlu mempertimbangkan pelbagai faktor yang lebih luas dalam menjadi pengundi yang lebih berpengetahuan
By Khoo Ying Hooi -23 Aug 2023





ANIL NETTO/ALIRANPilihan raya yang sengit dipertandingkan di enam negeri telah berakhir.
Seperti dijangka, kerjasama Pakatan Harapan-Barisan Nasional mengekalkan Selangor, Pulau Pinang dan Negeri Sembilan manakala Perikatan Nasional mengukuhkan cengkamannya di Kedah, Terengganu dan Kelantan.
Pelbagai analisis telah mengkaji lonjakan undi Melayu-Islam kepada PN serta pengukuhan sokongannya. Mereka juga melihat kesan daripada keputusan ini kepada “kerajaan perpaduan” Perdana Menteri Anwar Ibrahim.
Rundingan pasca pilihan raya di mana wakil parti akan menerajui pelbagai kerajaan bukanlah sesuatu yang mudah, kerana calon dan parti yang menang menjangkakan akan diberi ganjaran dengan jawatan dalam kerajaan negeri.
Pengundi kini akan mengharapkan pemenang untuk memenuhi janji pilihan raya mereka. Dalam kempen dua minggu itu, ahli politik dari pelbagai gabungan telah berjanji untuk meningkatkan ekonomi dan memperbaiki keadaan hidup.
Naratif yang berterusan sepanjang kempen ialah kepentingan dalam mereformasi sektor utama ekonomi di peringkat persekutuan dan negeri.
Selepas perbahasan dan perbincangan sengit yang dicetuskan oleh pilihan raya umum 2018 dan 2022, kini kita perlu meneruskan wacana ke arah isu khusus dalam setiap negeri.
Support the struggle to build a Malaysia based on Justice, Freedom, Solidarity:Sign up for Aliran's free daily email updates or weekly newsletters or bothMake a one-off donation to Persatuan Aliran Kesedaran Negara, CIMB a/c 8004240948Make a regular pledge or periodic auto-donation to AliranBecome an Aliran memberTel: 04-658 5251 email: [email protected] memerlukan pemahaman yang dalam tentang persempadanan antara kuasa kerajaan persekutuan dan negeri.
Untuk ekonomi terus berkembang maju, penyelarasan dan kerjasama yang lebih erat antara peringkat tadbir urus persekutuan dan negeri diperlukan.
Seorang rakan mengemukakan soalan yang penting pada hari pengundian: “Kebanyakan orang mengundi dengan harapan bahawa kerajaan akan membantu memperbaiki keadaan dari segi ekonomi. Tapi bagaimana anda memutuskan parti mana yang layak mendapat undi anda?
Mereka semua cuba melakukan perkara untuk menjadikan diri mereka kelihatan baik apabila mereka memerlukan undian, tetapi selepas mereka menang, adakah mereka akan terus melakukan perkara yang sama?”
READ MORE:  2023 state polls: Crucial figures to watch out forSoalan ini pastinya relevan kepada ramai di antara kita.
Tetapi pertelagahan yang telah merosakkan negara telah mendominasi perbincangan selepas pilihan raya mengenai masa depan Malaysia.
Ia menimbulkan lebih banyak persoalan. Apakah yang telah menghalang trajektori ke hadapan kita ke arah demokrasi yang sihat? Adakah kita bergerak ke arah yang betul?
Memutuskan siapa yang hendak diundi adalah tanggungjawab yang besar. Ia memerlukan kita untuk mempertimbangkan gabungan pelbagai faktor sebelum kita membuang undi.
Menambah kebimbangan kita bersama ialah persoalan ekonomi yang menyeluruh. Adakah undi kita akan meningkatkan kesejahteraan jangka panjang rakyat secara holistik?
Lebih banyak soalan yang mendesak terus berlarutan. Kepada siapa kita percayakan undi kita dalam pilihan raya akan datang? Apakah prinsip yang akan membimbing pilihan kita?
Patutkah kita menjadi lebih strategik dalam berikrar taat setia kepada mana-mana calon yang diletakkan oleh parti politik atau gabungan pilihan kita?
Atau patutkah kita mengundi mereka yang kita fikir boleh meningkatkan kualiti hidup kita?
Secara dasarnya, ia adalah soal membuat pilihan dengan penuh kefahaman selepas mempertimbangkan pelbagai faktor.
Peratusan keluar mengundi yang besar dalam pilihan raya negeri baru-baru ini adalah bukti penglibatan sivik di Malaysia. Ia sesuatu yang boleh dibanggakan.
Kita telah melalui pergolakan serta ketidaktentuan politik dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Kita kini perlu mempertimbangkan pelbagai faktor yang lebih luas dalam menjadi pengundi yang lebih berpengetahuan dalam pilihan raya akan datang.
Khoo Ying Hooi
Editor bersama, surat berita Aliran
15 Ogos 2023
Terjemahan oleh: Zikri Rahman
The views expressed in Aliran's media statements and the NGO statements we have endorsed reflect Aliran's official stand. Views and opinions expressed in other pieces published here do not necessarily reflect Aliran's official position.AGENDA RAKYAT - Lima perkara utamaTegakkan maruah serta kualiti kehidupan rakyatGalakkan pembangunan saksama, lestari serta tangani krisis alam sekitarRaikan kerencaman dan keterangkumanSelamatkan demokrasi dan angkatkan keluhuran undang-undangLawan rasuah dan kronisme



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://wrlr.blogspot.com/2023/08/siapa-yang-patut-kita-undi-pada-pilihan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Ecuador Tingkat Kawalan Keselamatan Hadapi Pilihan Raya Awal

Ecuador Tingkat Kawalan Keselamatan Hadapi Pilihan Raya Awal

papar berkaitan - pada 18/8/2023 - jumlah : 105 hits
Ecuador tingkat kawalan keselamatan hadapi pilihan raya awal Dikemas kini 54 minit yang lalu Diterbitkan pada 17 Aug 2023 10
Cebisan Kenangan Pilihan Raya Negeri Kedah 2023

Cebisan Kenangan Pilihan Raya Negeri Kedah 2023

papar berkaitan - pada 23/8/2023 - jumlah : 228 hits
Assalamualaikum semua ini sedikit cebisan kenangan semasa Pilihan Raya Negeri Kedah baru baru ini Dan tepat 13 Ogos 2023 Dato Seri Sanusi Md Noor telah di lantik sebagai Menteri Besar Kedah yang baru Dan cebisan kenangan ini sebagai memori ...
Fatwa Abdul Hadi Berubah Setiap Kali Pilihan Raya Mat Sabu

Fatwa Abdul Hadi Berubah Setiap Kali Pilihan Raya Mat Sabu

papar berkaitan - pada 29/8/2023 - jumlah : 177 hits
Puji DAP adalah parti yang progresif dan menjunjung Perlembagaan Apabila bercerai DAP dikatakan komunis pulak Presiden Parti Amanah Negara Datuk Seri Mohamad Sabu mendakwa Presiden Pas Tan Sri Abdul Hadi Awang sering mengeluarkan fatwa yang...
Presiden Psap Tawar Diri Tanding Calon Bebas Di Pilihan Raya Kecil Dun Pelangai

Presiden Psap Tawar Diri Tanding Calon Bebas Di Pilihan Raya Kecil Dun Pelangai

papar berkaitan - pada 30/8/2023 - jumlah : 167 hits
KUANTAN Presiden Presiden Pertubuhan Suara Anak Pahang Haslihelmy DM Zulhasli menjadi individu pertama menawarkan diri untuk bertanding sebagai calon bebas bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri Pelangai pada 7 Oktober depan Me
Pas Pertimbang Fail Petisyen Pilihan Raya Bagi Beberapa Kerusi Dun

Pas Pertimbang Fail Petisyen Pilihan Raya Bagi Beberapa Kerusi Dun

papar berkaitan - pada 15/8/2023 - jumlah : 120 hits
PAS akan meneliti keputusan dan laporan pilihan raya bagi beberapa kerusi Dewan Undangan Negeri yang dipertikaikan pada Pilihan Raya Negeri baru baru ini kata Setiausaha Agung parti itu Takiyuddin Hassan Beliau berkata parti itu juga tidak
Pilihan Raya Negeri Pulau Pinang 12hb Ogos 2023

Pilihan Raya Negeri Pulau Pinang 12hb Ogos 2023

papar berkaitan - pada 14/8/2023 - jumlah : 215 hits
SELAMAT MENGUNDI DIUCAPKAN BUAT SEMUA RAKYAT DI ENAM BUAH NEGERI DI MALAYSIA ANTARA ENAM NEGERI TERSEBUT IALAH KEDAH DARUL AMAN PULAU PINANG SELANGOR DARUL EHSAN NEGERI SEMBILAN DARUL KHUSUS TERENGGANU DARUL IMAN KELANTAN DARUL NAIMUntuk ke...
Doa Memohon Pemimpin Yang Baik Dan Doa Pilihan Raya Mengundi

Doa Memohon Pemimpin Yang Baik Dan Doa Pilihan Raya Mengundi

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 169 hits
Sabtu 12 Ogos 2023 adalah hari pengundian bagi enam Pilihan Raya Negeri iaitu Selangor Negeri Sembilan Pulau Pinang Kedah Terengganu dan Kelantan Sebagai rakyat Malaysia yang bertanggungjawab dan layak mengundi silalah jalankan tanggungjawa...
Semakan Tempat Mengundi Rasmi Spr Panduan Lengkap Untuk Pilihan Raya 2023

Semakan Tempat Mengundi Rasmi Spr Panduan Lengkap Untuk Pilihan Raya 2023

papar berkaitan - pada 11/8/2023 - jumlah : 240 hits
Semakan Tempat Mengundi Rasmi SPR Panduan Lengkap untuk Pilihan Raya 2023 Pilihan raya merupakan satu proses penting dalam demokrasi di mana rakyat memilih wakil mereka untuk mengendalikan pentadbiran negara Di Malaysia Suruhanjaya Pilihan ...
Keputusan Penuh Pilihan Raya Negeri 2023

Keputusan Penuh Pilihan Raya Negeri 2023

papar berkaitan - pada 13/8/2023 - jumlah : 231 hits
Keputusan Penuh Pilihan Raya Negeri 2023 Pilihan Raya Negeri 2023 telah berlangsung pada hari semalam 12 Ogos 2023 di beberapa buah negeri seperti Selangor Negeri Sembilan Pulau Pinang Kedah Kelantan Dan Terengganu Terkini Keputusan Penuh P...
Pet Expo Midvalley 2024

All Cheers For 1q 2024 Gdp Growth Of 4 2 But Sustaining That Pace Is Tricky And Highly Challenging

Speed Read Rsd S Nitrous Fueled Bmw R18 Drag Bike And More

Tajuk Utama Minggu Ini Ytl Power Euforia Gabungan Axiata Inflasi Rendah Gdp 1q Wajib

Cara Buat Kad Guru Malaysia Online Dan Cara Dapatkan Sijil Guru Malaysia

Isu Uitm Kerajaan Kena Berani

Menyamar Polis Samun Warga Asing Penjawat Awam Antara 4 Ditahan

Kenapa Bini Aku Tak Cantik



Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bunga Salju Slot Tiara Astro Ria

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Anggun Mikayla Viu Malaysia

Keputusan Markah Mingguan Senarai Lagu Tugasan The Hardest Singing Show Astro Malaysia

Biodata Syad Mutalib Pelakon Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah TV3 Bunga Salju Astro Ria

Info Dan Sinopsis Filem Vina Sebelum 7 Hari 2024 Adaptasi Kisah Benar Kini Di Pawagam Malaysia


Jarak Antara Dua Pintu Syurga

Al Ikhsan Sports Mengumumkan Pemenang Peraduan The Ultimate Sports Experience Spend And Win

Jinda888 Website 888 Casino Online Slot888 Top 41 By Tamie Slot888 Jinda888 Bet 2 2567

Stour House By Facit Homes In London United Kingdom

10 Cara Menyambut Hari Guru Selain Memberi Hadiah

Lucy M Enggai Tundi Dek Chord