Setiap Pejuang Pertaruh Nyawa Pertahan Kedaulatan Negara Affendi


M Update, 17/9/2020 – Keamanan dan kesejahteraan dikecapi ketika ini tidak diperoleh dengan mudah, sebaliknya melalui pengorbanan pejuang yang mempertaruhkan nyawa dalam mempertahankan kedaulatan negara tercinta ini, kata Panglima Angkatan Tentera Malaysia (ATM) Jen Tan Sri Affendi Buang.
Beliau berkata sesungguhnya darah dan keringat perjuangan mereka yang terdahulu, telah menghasilkan keharmonian dan keamanan kepada negara sehingga kini.
Jelasnya, sebagai generasi pewaris ATM, warga tentera perlu tekad menaburkan bakti dengan sepenuh jiwa, dalam memikul amanah agar ATM terus utuh sebagai barisan hadapan dalam mempertahankan kedaulatan negara.
“Kepada seluruh rakyat Malaysia pula adalah penting untuk setiap rakyat di negara bertuah ini memperkuatkan semangat patriotisme dan nasionalisme, dengan menanamkan budaya ‘sense of belonging’ dan ‘sense of ownership’ dalam sanubari saudara saudari sekalian.
“Pengukuhan semangat dan budaya ini, kesatuan antara rakyat dan ATM akan dapat terbentuk sekali gus berupaya menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang selamat, berdaulat dan makmur,” katanya dalam perutusan khas sempena Hari ATM ke-87 dan Hari Malaysia yang disambut hari ini.
Dalam pada itu, Affendi turut mengingatkan warga tentera bahawa pembangunan ATM, bukan bertujuan menjadi satu ketumbukan yang inginkan peperangan atau menyerang negara lain, sebaliknya ia satu angkatan yang dipertanggungjawabkan menjaga keamanan dan kedaulatan negara, daripada ancaman musuh.
“Pembangunan ini penting, terutamanya dalam mendepani persekitaran keselamatan yang tidak menentu, serta keperluan meningkat keupayaan pertahanan sebagai angkatan masa hadapan yang berkredibiliti, sebagaimana dinyatakan dalam Kertas Putih Pertahanan,” katanya.
Beliau turut menyeru warga ATM mengimbau semula empat teras keutamaan, iaitu memperkasa kesiagaan aset ATM, memperkasa warga ATM yang cemerlang, mengukuhkan keupayaan ATM dalam domain siber dan menterjemahkan Kertas Putih Pertahanan.
“Oleh itu, amat penting untuk kita terus menanamkan dalam jiwa kita berkenaan kepentingan merealisasikan teras keutamaan ini, demi menjadikan kita semua sebagai satu ketumbukan nasional yang holistik dan mampan,” katanya.
Bersempena Hari ATM ke 87, Affendi yang mewakili seluruh warga ATM, turut melafaz ikrar taat setia tidak berbelah bagi kepada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ria’yatuddin Al-Mustafa Billah Shah, selaku pemerintah tertinggi ATM.
“Sesungguhnya kami memegang teguh ikrar kesatria untuk mempertahankan kedaulatan, keselamatan dan kepentingan strategik negara, sehingga ke titisan darah terakhir,” katanya.
Beliau juga merakamkan penghargaan dan terima kasih kepada kerajaan khususnya Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob; Polis Diraja Malaysia; agensi penguatkuasaan lain; jabatan kerajaan, media massa dan semua pihak yang memberi sokongan dan kerjasama padu kepada ATM. – BERNAMA
The post Setiap Pejuang Pertaruh Nyawa Pertahan Kedaulatan Negara – Affendi appeared first on M-Update.


source : M-Update

Booking Bilik Hotel Dengan Harga Yang 23% Lebih Rendah



Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://thetrendingnow.blogspot.com/2020/09/setiap-pejuang-pertaruh-nyawa-pertahan.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Hanya Bn Boleh Pertahan Kedaulatan Sabah Kata Najib

Hanya Bn Boleh Pertahan Kedaulatan Sabah Kata Najib

papar berkaitan - pada 19/9/2020 - jumlah : 211 hits
KOTA KINABALU Bekas perdana menteri Najib Razak berkata hanya Barisan Nasional boleh selamatkan Sabah dan mempertahankan kedaulatannya Merujuk kepada tuntutan Filipina ke atas negeri itu Najib membidas ketua menteri sementara Shafie Apdal k...
Taktik Lama Raih Sokongan Gunakan Isu Kedaulatan Negara

Taktik Lama Raih Sokongan Gunakan Isu Kedaulatan Negara

papar berkaitan - pada 17/9/2020 - jumlah : 296 hits
MELAKA 17 SEPT Timbalan Pengerusi AMANAH Melaka Sofi Wahab berkata sudah menjadi tradisi BN dari dahulu menggunakan taktik dan sentimen perkauman agama dan kedaulatan negara untuk meraih sokongan rakyat Selain dari janji janji pembangunan t...
Jangan Politikkan Kedaulatan Negara

Jangan Politikkan Kedaulatan Negara

papar berkaitan - pada 22/9/2020 - jumlah : 317 hits
kredit Majlis Keselamatan Negara Assalamualaikum dan selamat malam kepada sahabat sahabat semua Malam ini Naim ingin berkongsi sedikit pandangan peribadi kejadian baru sahaja apabila salah seorang ahli politik bermain isu di Lahad Datu bebe...
Piala Thomas Dan Uber Setiap Negara Berhak Sertai Atau Tidak

Piala Thomas Dan Uber Setiap Negara Berhak Sertai Atau Tidak

papar berkaitan - pada 23/9/2020 - jumlah : 167 hits
Setiap negara yang menyertai Piala Thomas dan Piala Uber mempunyai hak dan prerogatif sama ada hendak menyertai atau menarik diri daripada menyertai kejohanan tersebut atau tidak kata Badminton Asia Mengulas dakwaan laporan media daripada p...
Dap Mca Cuba Buktikan Negara Mana Laksana Vernakular

Dap Mca Cuba Buktikan Negara Mana Laksana Vernakular

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 248 hits
Biar pun Malaysia sudah 63 tahun mencapai kemerdekaan namun usaha mewujudkan sistem pendidikan satu aliran masih gagal dicapai Bukan sahaja ia sukar untuk dihapuskan secara berperingkat bahkan kerajaan juga seolah olah tunduk dengan pelbaga...
Warga Indonesia Ditolak Di 59 Negara Ini Tanggapan Satgas Covid 19

Warga Indonesia Ditolak Di 59 Negara Ini Tanggapan Satgas Covid 19

papar berkaitan - pada 10/9/2020 - jumlah : 257 hits
uru Bicara Satgas Penanganan Covid 19 Wiku Adisasmito memahami keputusan 59 negara yang menolak warga Indonesia karena khawatir terjangkit wabah Covid 19 Jumlah kasus infeksi virus mematikan itu memang sedang tinggi tingginya di Tanah Air B...
Zahidi Told To Attend Dewan Negara Sitting To Clarify Veveonah Issue

Zahidi Told To Attend Dewan Negara Sitting To Clarify Veveonah Issue

papar berkaitan - pada 11/9/2020 - jumlah : 182 hits
Deputy Communications and Multimedia Minister Zahidi Zainul Abidin should attend the Dewan Negara sitting next week to clarify and apologise for his statement on Universiti Malaysia Sabah student Veveonah Mosibin Dewan Negara Speaker Rais Y...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru

Biodata Mohammad Rifdean Masdor Atlet Muay Thai Malaysia Yang Gegarkan One Championship Seangkatan Johan Ghazali Jojo


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris