Setiap 15 Minit Terjaga Mengadu Sakit Icha Hidap Cystic Hygroma Perlu Pembedahan Segera


Ibu mana yang sanggup melihat anak merintih sakit setiap hari. Lebih memilukan apabila anak itu masih lagi kecil. Saat anak-anak lain seusianya aktif bermain, Nur Falisya Mardina Fahme Ridzuan yang berumur setahun Sembilan bulan terpaksa menanggung derita penyakit cystic hygroma iaitu gejala abnormal yang terjadi pada leher atau kepala bayi.
Menurut Nur Atekah Mohd Yusof, 23, ibu kepada Icha, dia mula perasan ada kelainan pada leher anaknya itu selepas melahirkan Icha. Ekoran daripada itu, anaknya ditahan di wad penjagaan intensif untuk bayi (NICU) Hospital Seri Manjung, selama tujuh hari.
Menurut Nur Atekah lagi, leher kiri anaknya itu membengkak dan mengandungi cecair atau air bisa dalam badan yang sepatutnya keluar melalui najis, namun sebaliknya terkumpul di leher.
“Icha kemudian dipindahkan ke Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) Ipoh dan didapati cystic hygroma ketika berusia hampir tiga bulan sebelum dirujuk ke Hospital Kuala Lumpur (HKL),” katanya ketika ditemui di rumah ibunya di Kampung Bumi Hijau, Batu 5 Segari di Lumut oleh sebuah akbar.
Benjolan makin besar, saluran makanan dan pernafasan Icha makin sempit, perlu segera dibedah“Luluh hati saya apabila Icha mengadu ‘Buuu, akit.. (Ibu.. sakit), malah dia kerap merengek dan terjaga dari tidur kerana tidak selesa dengan lehernya yang besar,” jelasnya sayu.
Menurut Nur Atekah, benjolan di leher anaknya itu semakin serius dan pemeriksaan imbas CT, bulan lalu, menunjukkan saluran makanan dan pernafasan Icha semakin terhimpit berikutan keadaan lehernya yang semakin membesar.
“Kalau ikutkan pembedahan akan dijalankan pada usia dua tahun ke atas tetapi keadaan Icha semakin serius dan pembedahan akan dibuat untuk membuang cecair itu di HKL, 21 Oktober ini.
“Saya dimaklumkan pembedahan ini berisiko serta boleh beri kesan kepada suara dan saraf tetapi sebagai ibu saya tak sanggup lihat anak berada dalam keadaan begitu, malah lehernya akan semakin membesar nanti.
“Sebab itu saya dan suami (Fahme Ridzuan Zulqarnil, 28) mahu Icha menjalani pembedahan dan kami juga mula menyimpan wang sebagai persediaan termasuk kos ulang-alik ke sana nanti,” katanya yang memaklumkan suaminya hanya bekerja sebagai operator kilang di Segari.
Setiap 15 minit Icha terjaga, mengadu sakit dan tak selesaNur Atekah berkata, tidur malam anaknya kini kerap terganggu kerana tidak selesa dengan keadaan lehernya itu sehingga menangis dan kadang-kadang bernafas menggunakan mulut.
“Hampir setiap malam setiap 15 minit dia akan terjaga dan tidur semula selepas diberi susu dan berulang sehingga pagi. Dia nak telan makanan juga agak sukar,” katanya.
Menurutnya, biarpun begitu, Nur Falisya Mardina seorang yang aktif serta suka berkawan dan berharap pembedahan anaknya itu berjalan lancar.
“Saya mahu lihat dia membesar dengan sihat seperti kanak-kanak normal lain, saya sedih melihat dia dijauhi dan dipandang pelik segelintir kanak-kanak ketika bermain di taman kerana keadaannya itu,” katanya.
Orang ramai yang ingin membantu boleh menyalurkan sumbangan melalui akaun Agrobank bernombor 2005351000103289 atas nama Nur Atekah Mohd Yusof.
Sumber: Hmetro

Jom menyertai komuniti ibu Pa&Ma Moms To Be. Anda boleh ikuti forum, ajukan soalan-soalan kepada doktor dan menggunakan pelbagai tools di sini. Sign up di https://ift.tt/2q3eNRr


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://beautifulnaara.blogspot.com/2019/10/setiap-15-minit-terjaga-mengadu-sakit.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Adik Amni Hidap Sakit Paru Paru Kronik Ayah Ibu Terpaksa Kerah Tenaga Nak Tampung Kos Bekalan Susu Khas

Adik Amni Hidap Sakit Paru Paru Kronik Ayah Ibu Terpaksa Kerah Tenaga Nak Tampung Kos Bekalan Susu Khas

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 387 hits
Benarlah kata orang kasih ibu membawa ke syurga kasih ayah sepanjang masa Tiada yang dapat menafikan kasih sayang dan pengorbanan mereka demi anak anak tercinta Perkara ini turut dibuktikan dengan hantaran yang dimuatnaik oleh Adi aqeed yan...
Setiap Hari Cakap Ibu Sakit Leher Anak Makin Bengkak Makan Nafas Susah

Setiap Hari Cakap Ibu Sakit Leher Anak Makin Bengkak Makan Nafas Susah

papar berkaitan - pada 18/10/2019 - jumlah : 666 hits
Seorang kanak kanak perempuan Nur Falisya Mardina Fahme Ridzuan hidup dalam penderitaan setelah menghidap penyakit cystic hygroma iaitu gejala abnormal yang terjadi pada leher atau kepala bayi Ibunya Nur Atekah Mohd Yusof berkata bahagian l...
Isteri Selalu Mengadu Sakit Tapi Aku Perli Dia Gedik Dan Manja Akhirnya Dia Telah Pergi Buat Selamanya

Isteri Selalu Mengadu Sakit Tapi Aku Perli Dia Gedik Dan Manja Akhirnya Dia Telah Pergi Buat Selamanya

papar berkaitan - pada 19/10/2019 - jumlah : 237 hits
Menjadi seorang suami bukan satu tugas yang mudah sebab itu orang cakap jika belum bersedia untuk pikul tanggungjawab janganlah kita memperjudikan hidup kita dan pasangan kita Tidak perlu ikut trend berkahwin muda semata mata ingin mengelak...
Tips Pantas Menulis Blog 20 Minit Setiap Hari

Tips Pantas Menulis Blog 20 Minit Setiap Hari

papar berkaitan - pada 17/10/2019 - jumlah : 269 hits
Menulis blog 20 minit setiap hari Memiliki sebuah blog memerlukan pemiliknya untuk rajin menulis meng update atau mengemaskinikan blog tersebut Namun tidak semua pemilik blog mempunyai masa lapang untuk menulis blog setiap hari Nah apa perl...
Akibat Ketagih Makan Mee Segera Setiap Malam Pelajar Lelaki Ini Disahkan Mengidap Kanser Perut

Akibat Ketagih Makan Mee Segera Setiap Malam Pelajar Lelaki Ini Disahkan Mengidap Kanser Perut

papar berkaitan - pada 13/10/2019 - jumlah : 1475 hits
Ini kisah yang boleh anda ambil perhatian dan jadikan teladan tak salah nak makan mee segera tapi janganlah setiap hari Bayangkan kandungan di dalam bahan perencah mee tersebut mengandungi kadar MSG yang tinggi dan garam yang tinggi Bahan p...
Hidap Kanser Tulang Semasa Belajar Gadis Sebak Kini Diploma Dalam Genggaman

Hidap Kanser Tulang Semasa Belajar Gadis Sebak Kini Diploma Dalam Genggaman

papar berkaitan - pada 15/10/2019 - jumlah : 366 hits
Menjengah ke hujung tahun sudah tentu setiap institusi pengajian tinggi akan mengadakan majlis konvokesyen Hal ini bertujuan untuk meraikan para graduan yang bersusah payah bertahun tahun menamatkan pembelajaran Namun begitu setiap graduan ...
Hiburan Sham Visa Nafi Tuduhan Buat Pembedahan Plastik Untuk Kelihatan Seperti Tony Stark

Hiburan Sham Visa Nafi Tuduhan Buat Pembedahan Plastik Untuk Kelihatan Seperti Tony Stark

papar berkaitan - pada 14/10/2019 - jumlah : 538 hits
Ramai peminat Gegar Vaganza kini kembali bangun selepas musim ke 6 rancangan itu mula bersiaran di kaca televisyen kelmarin Bukan calang calang peserta yang berentap untuk musim kali ini Antaranya ialah Roy Jatt Ali Wann Noorshila Amin Hady...
Adik Isha Bakal Jalani Pembedahan Esok Ibu Berserah Pada Allah Minta Urusan Dipermudahkan

Adik Isha Bakal Jalani Pembedahan Esok Ibu Berserah Pada Allah Minta Urusan Dipermudahkan

papar berkaitan - pada 23/10/2019 - jumlah : 341 hits
Esok merupakan hari yang ditunggu tunggu keluarga adik Nur Falisha Mardina bt Fahme Rezuan 1 tahun 9 bulan yang menghidap sejak dilahirkan Setelah bertarung dengan pembengkakan pada leher yang membesar dari hari ke hari Isha bakal menjalani...
Bapa Hidap Masalah Ginjal Pasukan Man United Hantar Surat Bagi Kata2 Semangat

Bapa Hidap Masalah Ginjal Pasukan Man United Hantar Surat Bagi Kata2 Semangat

papar berkaitan - pada 10/10/2019 - jumlah : 230 hits
Setiap orang yang sedang berjuang dengan masalah kesihatan kebanyakkannya berada dalam keadaan kurang ceria Oleh hal yang demikian sokongan daripada orang sekeliling amatlah diperlukan bagi menaikkan kembali semangat mereka yang semakin pud...
Court Allows Forfeiture Of Rm1 1mil From Illegal Deposit Taking Scheme Investors

Wanita Mca Calls On Govt To Tackle Brain Drain Generate Job Opportunities

Keningau Fa Buat Kejutan Gol Awal

Gsk Raya Open House Dan Minggu Imunisasi Sedunia

Muda Slams Pro Israel Us Professor S Remark At Local Varsity Talk

The Dab 1a A Limited Edition Electric Production Motorcycle From France

Beli Rak Rempah 3 Tingkat

Nearly 500 Lawsuits Filed Against Sabah Govt Hajiji



Biodata Rozana Rozek TV Youtuber Resipi

8 Istilah Jerman Yang Kita Rakyat Malaysia Kerap Gunakan

Biodata Aizat Saha Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3 Personaliti TikTok

Kenapa Platipus Haiwan Yang Membuatkan Saintis Merasa Hairan

Biodata Qistina Rania Pelakon Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Astro Ria Peserta Hero Dewi Remaja 2023


Karakteristik Generasi Z Memahami Cara Mereka Mendapatkan Informasi

Pertama Kali Guna Servis Cuci Karpet

Kmum Dakwa Insiden Syarahan Pro Israel Disengajakan

Kronologi Serangan Israel Terhadap Iran

Of Second Rate White People And Malaysia Pushing For Genocide

Malaysia Weighs Casino Licence To Revive Forest City