Sering Pelupa Ketahui Sebab Hilang Ingatan Dan Cara Mengatasinya


Masalah lupa atau hilang ingatan (amnesia) adalah satu keadaan kegagalan atau kesukaran untuk mengingat sesuatu. Ia adalah gejala gangguan memori yang berlaku pada seseorang yang menyebabkan otak individu itu gagal mengimbas sesuatu perkara atau kejadian yang pernah berlaku atau dialaminya pada satu ketika terdahulu.

Kesan daripada masalah lupa atau hilang ingatan boleh mengakibatkan permasalahan seperti kehilangan sesuatu, kerugian, kemalangan, melambatkan pergerakkan, kegagalan dan sebagainya sehinggalah pada satu tahap melibatkan kesan keselamatan yang boleh membahayakan diri sendiri dan orang lain.

Gejala gangguan memori berlaku kepada individu sama ada pada peringkat kanak-kanak, dewasa dan orang tua. 
Namun pada proses penuaan gejala ini lebih cenderung berlaku atas sebab-sebab seperti yang akan kita bincangkan dalam artikel ini.

Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui serba sedikit tentang permasalahan ini agar kita berusaha dan mengelak serta berkongsi pendapat sesama untuk membaiki mahupun meminima masalah lupa atau hilang ingatan.

Punca-Punca Berlakunya Masalah Lupa atau Hilang Ingatan
1/ Disebabkan oleh penyakit EnsefalitisIa merupakan penyakit yang berlaku peradangan pada jaringan otak yang disebabkan oleh infeksi. Peradangan yang berlaku akan merosakkan memori otak dan menyebabkan sesuatu perkara hilang dalam ingatan.

2/ Penyakit DementiaIa merupakan penyakit pada otak progresif yang berlaku disebabkan oleh kematian sel-sel otak secara abnormal. 


Bagi individu yang mengalami dementia ia sukar melakukan aktiviti harian hinggalah pada satu tahap ianya tidak dapat mengawal emosi. 
Individu yang diserang penyakit ini tidak dapat mengingat untuk melakukan pergerakan yang sepatutnya serta kawalan pertimbangan. 
Terdapat banyak penyebab berlakunya penyakit ini, antaranya kerana penyakit saluran darah, kesan dadah atau alkohol, kesan penyakit alzheimer dan sebagainya.

3/ Disebabkan oleh proses penuaanProses penuaan menyebabkan penurunan fungsi pada semua bahagian badan termasuk otak (penyakit Alzheimer). 
Oleh itu, keupayaan untuk mengingat sesuatu perkara atau peristiwa agak terbatas pada satu-satu masa. 
Lazimnya masalah ingatan kepada warga emas dapat diatasinya sendiri melalui kesedaran diri dan merancang sesuatu kaedah untuk mengatasinya. 
4/ Pengaruh mental Mental adalah kawalan otak ke seluruh anggota badan. 
Sekiranya berlaku masalah kesihatan mental sudah pasti ianya menyebabkan proses otak yang tidak efektif yang mempengaruhi tahap ingatan, pertimbangan, kawalan dan pemikiran seseorang.

5/ Kesan ubat-ubatan dan alkoholPengambilan ubat-ubatan dan alkohol akan memberi kesan kepada daya ingatan seseorang. 
Terdapat beberapa jenis ubat yang mungkin memberi kesan sampingan terhadap daya ingatan seseorang contohnya, antidepresen, antihistamin, pelega otot, ubat tidur dan ubat tahan sakit yang diberikan selepas pembedahan. 
Pengambilan dadah, alkohol dan rokok juga memberi kesan kepada daya ingatan seseorang

6/ Kesan cara hidupCara hidup sangat memberi kesan kepada keupayaan otak berfungsi. 
Cara hidup sihat sudah pasti menjamin kecerdasan otak yang mendorong kepada fungsi otak yang efektif. 
Cara hidup yang tidak seimbang akan memberi kesan penurunan fungsi otak yang mendorong kepada masalah lupa atau hilang ingatan. 
Antara faktor yang menyebabkan gangguan memori daripada masalah cara hidup adalah kurang tidur, kualiti tidur yang rendah, keletihan yang berterusan, kemurungan, tekanan trauma dan lain-lain.

7/ Disebabkan oleh anoksia otakAnoksia otak terjadi apabila berlaku kekurangan oksigen pada otak yang menyebabkan gangguan pada fungsi otak. 
Ia berlaku disebabkan oleh pengaruh gangguan pernafasan ataupun tersedut keracunan karbon monoksida. 
Selain itu, masalah kesihatan jantung dan pembuluh darah juga adalah faktor yang menyebabkan penurunan pembekalan oksigen ke otak.

8/ Disebabkan oleh strokApabila berlaku strok, pembuluh darah otak akan mengalami sumbat atau pecah yang menyebabkan aliran darah ke otak akan terhenti. 
Keadaan ini mendorong kepada penurunan fungsi otak ketika mengimbas kembali memori.

Cara Mengatasi Masalah Lupa Atau Hilang Ingatan
Cara mengatasi masalah lupa atau hilang ingatan ialah dengan mengenalpasti permasalahan diri yang memberi kesan penurunan prestasi fungsi otak dan membuat pencegahan awal yang berterusan. 
Antara langkah-langkah yang boleh diambil untuk tujuan tersebut adalah:-

1/ Melatih otak dengan perlaksanaan amali secara berterusanMerancang dan mempraktis untuk membuat sebarang formula pengiraan secara manual (tanpa penggunaan kalkulator), membaca buku dan menulis setiap hari. 
Tiada ketetapan kuantiti atau masa yang diperlukan untuk aktiviti ini, cukup sekadar ianya dipraktis setiap hari.

2/ Melakukan aktiviti fizikal secara berkalaAktiviti fizikal seperti senaman, bersukan, pertukangan, perkebunan, menari serta apa-apa aktiviti sosial akan mendorong meningkatkan pengaliran darah ke seluruh badan. 
Kelancaran pengaliran darah pada otak mampu membentuk tindakbalas otak yang aktif serta membekal oksigen yang mencukupi. 
Sekiranya situasi ini dapat dikekalkan secara berterusan atau berkala, otak akan selalu aktif, berfungsi dengan efektif dan mampu mengekalkan memori yang baik.

3/ Pemilihan jenis makanan

Terdapat banyak makanan yang baik untuk menjaga kesihatan otak antaranya ialah ikan (kaya dengan asid lemak omega-3), telur (mengandungi kolin, vitamin B7, B12 dan asid folik), kacang (mempunyai asid lemak omega-3 dan alpha linoleic) dan coklat (mengandungi antioksidan dan flavonoids).

4/ Penjagaan kesihatan dan tidur yang cukupKesihatan yang baik dapat mengekalkan kecerdasan otak serta mengurangi risiko berlaku dementia

Tidur yang cukup dan berkualiti diperlukan otak untuk berehat yang mana ianya memerlukan minima selama 6 jam setiap hari.

5/ Mengelak pengambilan ubat-ubatan yang berisiko dan alkoholPengambilan ubat yang berisiko mengganggu daya ingatan perlulah mendapat nasihat daripada doktor. 
Manakala kesan alkohol yang mampu menghilangkan ingatan ketika mabuk harus dielakkan.

6/ Ikut nasihat yang pakar untuk mengoptimakan kesihatanSebagai contoh, para individu yang mengalami strok perlulah membuat terapi dengan latihan dan kaedah yang disyorkan oleh pihak yang pakar

7/ Pengambilan vitaminVitamin adalah faktor penting dalam mengekalkan peranan otak yang efektif. 

Terdapat banyak vitamin yang diperlukan untuk tujuan ini dan setiap satunya mempunyai peranan tersendiri untuk membentuk satu gabungan komplek iaitu vitamin B1 (thiamine), B2 (riboflavin), B3 (asid nikotinik), B5 (asid pantothenic), B6 (pyridoxine), B9 (asid folic), B12 (cyanocobalamin), C (asid askorbik), D (calciferol), K (phylloquinone & menaquinone) dan E (tocopherol).

Anda ada sebarang cadangan lain cara mengatasi hilang ingatan? Jom kongsi di petak komen

Semoga bermanfaat

cheers
Enable GingerCannot connect to Ginger Check your internet connection
or reload the browserDisable in this text fieldEditEdit in GingerEdit in Ginger×

Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://www.mrspip.com/2021/01/sebab-hilang-ingatan-dan-cara-mengatasinya.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+blogspot/eyYzxh+(MrsPipDotCom)

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Cara Buat Nasi Goreng Legend Macam Mak Kita Buat Takde Perencah Pun Sedap

Cara Buat Nasi Goreng Legend Macam Mak Kita Buat Takde Perencah Pun Sedap

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 176 hits
Nasi goreng paling sedap adalah nasi goreng yang mak kita buat Nasi goreng ini memang legend sebab tak letak perencah pun tapi tetap sedap sampai kita teringat teringat hingga sekarang
Permohonan Miti Cara Daftar Cims 3 0

Permohonan Miti Cara Daftar Cims 3 0

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 110 hits
Semakan dan Permohonan Untuk Syarikat Beroperasi Semasa PKP Dibenarkan melalui permohonan untuk beroperasi bagi syarikat syarikat di bawah di dalam pengumuman MITI yang terkini Menerusi CIMS di pautan ini syarikat bolehlah melakukan permoho...
Psu 3 0 Permai Perkeso Cara Mohon Syarat Semakan Status

Psu 3 0 Permai Perkeso Cara Mohon Syarat Semakan Status

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 199 hits
PSU 3 0 PERMAI PERKESO CARA MOHON SYARAT SEMAKAN STATUS Kepada majikan yang ingin membuat permohonan Subsidi Upah 3 0 di bawah Pakej Bantuan Perlindungan Ekonomi dan Rakyat Malaysia permohonan bagi program tersebut telahpun dibuka bermula 1...
Kemaskini Bpr 2021 Online Cara Kemaskini Bantuan Prihatin Rakyat

Kemaskini Bpr 2021 Online Cara Kemaskini Bantuan Prihatin Rakyat

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 193 hits
KEMASKINI BPR 2021 ONLINE CARA KEMASKINI BANTUAN PRIHATIN RAKYAT Jika anda pernah menerima BSH BPN tahun 2020 bagaimana nak kemaskini BPR 2021 online Senang sahaja nak kemaskini BPR 2021 online jangan bimbang dan panik kami akan kongsikan c...
Mata Bayi Asyik Meliar Ini Cara Mak Ayah Nak Tahu Perkembangan Penglihatan Si Manja

Mata Bayi Asyik Meliar Ini Cara Mak Ayah Nak Tahu Perkembangan Penglihatan Si Manja

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 76 hits
Dalam tahun pertama kehidupan penglihatan bayi berkembang dengan cepat Namun perkembangan bayi ini berbeza daripada apa yang dilihat oleh ibu bapa Baca Perkembangan penglihatan bayi Semasa dilahirkan bayi tidak dapat melihat seperti kanak k...
5 Cara Membuat Teman Kesal

5 Cara Membuat Teman Kesal

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 84 hits
Sebagai manusia sangat wajar jika benci atau merasa kesal terhadap tindakan seseorang Dan mungkin saja teman kita akan merasa kesal jika kita melakukan beberapa tindakan ini 1 Main HP saat ia This is a content summary only Visit my website ...
Cara Masak Kuah Bakso Sedap Tanpa Guna Banyak Bahan

Cara Masak Kuah Bakso Sedap Tanpa Guna Banyak Bahan

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 97 hits
Jemu makan nasi dan tak tahu nak masak apa untuk makan tengahari ni Hidangan Bihun Bakso ni antara yang boleh dicuba Resipinya sangat mudah kerana tidak menggunakan banyak bahan Malah menurut saudari Nur Haziqah resipi kuah bakso ni diperol...
Cara Mudah Tukar Bateri Motor Skuter Yamaha Ego S

Cara Mudah Tukar Bateri Motor Skuter Yamaha Ego S

papar berkaitan - pada 21/1/2021 - jumlah : 72 hits
Bulan ini terpaksa keluar duit untuk ganti bateri motorsikal skuter yang baru Bateri lama sudah kong dan tak mampun nak bagi power kepada tenaga motorsikal Saya kongsikal di sini Cara Mudah Tukar Bateri Motor Skuter Yamaha Ego S Bukan sahaj...
Parah Begini Cara Menteri Sosial Dkk Mengkorupsi Dana Bansos Covid 19

Parah Begini Cara Menteri Sosial Dkk Mengkorupsi Dana Bansos Covid 19

papar berkaitan - pada 22/1/2021 - jumlah : 55 hits
Komisi Pemberantasan Korupsi telah menetapkan Menteri Sosial Juliari Peter Batubara sebagai tersangka korupsi program bantuan sosial penanganan Covid 19 Yang kemudian dijelaskan juga bagaimana Menteri Sosial dan kroni kroninya mengkorupsi d...
Amalan Seks Gila Dan Tidak Masuk Dek Akal Di Seluruh Dunia Amat Mengejutkan

Kenapa Semua Salah Kan Saya Nelydia Senrose

5 Cara Menghalau Monyet Dan Babi Hutan Tanpa Membunuh

Aku Baru Sedar Pentingnya Simpan Emas 2021 Ini Sebabnya

Jutawan Segera Tercipta Bila Lelaki Ini Menang Cabutan Bertuah Bsn Dia Adalah Yang Termuda Sekali

15 Infected With Covid 19 After Symptomatic Relatives Attend Tahlil

Nasib Hangpa Orang Kedah Ooi Bila Dapat Mb Balak

Hospital Kpj Ampang Puteri Terbakar Video Awal



Ganja Tumbuh Meliar di Kampung Tersembunyi Himalaya Ini Malana Village

6 Tahap Kawalan Autonomi Kenderaan Yang Bakal Menggantikan Manusia

Mengapa Majoriti Sekolah di Dunia Mewajibkan Uniform

Biodata 12 Fakta Instafamous Coki TikTok Yang Ramai Tak Tahu

Apa Yang Berlaku Jika Anda Disedut Ke Dalam Lubang Empangan


Tabung Haji Reduced To A Ponzi Scheme

Menteri Naik Bas Ekspres Tanda Besar Pru Sudah Muncul

Enaknya Laksa Teluk Kechai Resepi Pun Mudah

Ini Rahsia Dan Petua Amalan Mudah Hidup Sihat

Resort Kasih Bunga Raya

Design Poster Webinar Israk Mikraj 11 Mac 2021 Khamis 27 Rejab 1442