Sering Pamer Kemewahan Di Media Sosial Sprm Tahan Datuk Seri Disyaki Terlibat Macau Scam


Bila mendengar perkataan atau pun terma Macau Scam ,pasti ramai yang berfikiran ianya mungkin kegiatan yang didalangi warga asing dan tidak melibatkan rakyat tempatan di negara kita.
Namun siapa sangka rakyat tempatan atau orang kita sendiri juga sebenarnya disyaki terlibat dalam kegiatan sindiket penipuan yang makin berleluasa dan telah mengorbankan ramai mangsa dalam masyarakat kita sebelum ini.
Buat anda yang masih belum jelas, Macau Scam ini adalah merupakan sindiket penipuan telekomunikasi yang memperdaya mangsa dengan panggilan palsu dan ada ketikanya boleh mengakibatkan kerugian sehingga berjuta ringgit.
Menurut Astro Awani yang memetik Ketua Komunikasi Korporat Polis Diraja Malaysia (PDRM) Urus Setia KPN, Datuk Asmawati Ahmad- sindiket ini beroperasi dengan empat cara iaitu menawarkan cabuan bertuah, tipu culik dan minta wang tebusan, spoofing pegawai polis atau agensi kerajaan serta pegawai bank negara atau bank komersial.
Kita tipu kita
Kembali kepada warga tempatan yang dikatakan mempunyai kaitan dengan sindiket terbabit, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia pada semalam telah menahan lima individu termasuk seorang lelaki berpangkat Datuk Seri.
Apa yang mencuri perhatian adalah Datuk Seri tersebut dan isterinya menurut laporan yang terbit di Kosmo difahamkan terkenal dalam kalangan selebiriti tanah air dan sering berparti bersama mereka.
Bukan sahaja dikatakan rapat dengan golongan selebriti, malah mereka juga tanpa segan silu sering mempamerkan kehidupan mewah di media sosial sebelum ini. Bagaimanapun, nama mereka berdua kekal misteri apabila tidak didedahkan dalam laporan tersebut.
Tambah laporan Kosmo itu lagi, wang hasil kegiatan haram oleh lelaki itu tadi disyaki ‘dicuci’ atau dalam kata lain digunakan untuk menjalankan perniagaan vape yang diusahakan oleh selebriti yang dikenali ramai.
“Wang hasil kegiatan haram itu kemudiannya ‘dicuci’ atau digunakan untuk menjalankan perniagaan vape yang diusahakan oleh selebriti yang telah dipanggil oleh SPRM di Putrajaya.
“Suspek bergelar Datuk Seri itu juga dipercayai merupakan rakan niaga kepada personaliti yang juga artis,” kata sumber kepada Kosmo.
Dan kini bak kata pepatah Melayu ‘sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua‘, Datuk Seri itu akhirnya telah pun ditahan bersama empat lagi individu lain dan telah dibawa ke Mahkamah Majistret Putrajaya pada semalam bagi mendapatkan perintah tahanan reman.
Bagaimanapun, butiran mengenai tempoh reman kesemua mereka tidak dikongsikan pihak SPRM kepada pihak media yang membuat liputan pada semalam.
Apa yang ingin ditekankan di sini bagaimanapun bukanlah kaitannya dengan mana-mana individu, tetapi jika benar dia terlibat dengan sindiket penipuan itu, maka ianya adalah yang sangat memalukan dan boleh menimbulkan perasaan marah kepada sesiapa sahaja.
Ini kerana mangsa-mangsa penipuan Macau Scam ini bukanlah remaja belasan tahun dan mereka yang muda mudi tetapi kebanyakannya adalah orang dewasa dan warga emas seperti yang sering terpampang di laporan akhbar-akhbar utama negara kita.
Dan tiada apa yang lebih mengecewakan daripada orang kita sendiri yang menipu masyarakat kita di luar sana. Vc
Wanita mangsa ‘Macau Scam’ rugi hampir RM500,000

The post Sering Pamer Kemewahan Di Media Sosial, SPRM Tahan Datuk Seri Disyaki Terlibat ‘Macau Scam’ appeared first on MYKMU.NET.


Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

https://mykmu.net/2020/10/05/sering-pamer-kemewahan-di-media-sosial-sprm-tahan-datuk-seri-disyaki-terlibat-macau-scam/

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Macau Scam Sprm Tahan Beberapa Ketua Polis Daerah 3 Pegawai Jsjd 1 Pegawai D7

Macau Scam Sprm Tahan Beberapa Ketua Polis Daerah 3 Pegawai Jsjd 1 Pegawai D7

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 454 hits
Macau Scam SPRM tahan beberapa Ketua Polis Daerah 3 pegawai JSJD 1 pegawai D7Beberapa pegawai kanan polis di Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman IPK Kuala Lumpur dan IPD ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia Lapor setakat ini beber...
Macau Scam 730 Akaun Libatkan Rm80 Juta Dibeku Sprm

Macau Scam 730 Akaun Libatkan Rm80 Juta Dibeku Sprm

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 304 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia membekukan 730 akaun bank membabitkan wang berjumlah RM80 juta serta merampas wang tunai kira kira RM5 juta kerana disyaki terlibat dalam sindiket Macau Scam Ketua Pesuruhjaya SPRM Azam Baki berkata se...
Macau Scam Berleluasa Cetus Curiga Sprm

Macau Scam Berleluasa Cetus Curiga Sprm

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 269 hits
Azam Baki KUALA LUMPUR Curiga dengan penipuan Macau Scam yang berleluasa di negara ini tanpa penguatkuasaan telah mendorong siasatan lanjut oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia sehingga penangkapan beberapa orang awam termasuk anggot...
Macau Scam 19 Orang Ditahan 23 Kenderaan Mewah Disita 730 Akaun Bank Dibekukan Sprm

Macau Scam 19 Orang Ditahan 23 Kenderaan Mewah Disita 730 Akaun Bank Dibekukan Sprm

papar berkaitan - pada 8/10/2020 - jumlah : 307 hits
Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini mendedahkan seramai 19 individu yang disyaki terbabit dalam sindiket Macau Scam mencuci duit yang juga dikaitkan dengan perniagaan golongan artis telah ditahan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Ser...
Macau Scam Mustahil Selebriti Ahli Perniagaan Terlibat Tidak Tahu Srpm

Macau Scam Mustahil Selebriti Ahli Perniagaan Terlibat Tidak Tahu Srpm

papar berkaitan - pada 9/10/2020 - jumlah : 336 hits
on KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia meminta semua selebriti dan ahli perniagaan terlibat dengan aktiviti pengubahan wang haram Macau Scam untuk tampil ke hadapan bagi membantu siasatan Ketua Pesuruhjaya SPRM Datuk Seri Az...
Macau Scam 2 Pegawai Kanan Jabatan Siasatan Jenayah Ditahan Sprm

Macau Scam 2 Pegawai Kanan Jabatan Siasatan Jenayah Ditahan Sprm

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 493 hits
Lagi perkembangan terkini kes Sindiket Macau Scam yang didalangi warga tempatan Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani mengesahkan dua pegawai kanan dari Jabatan Siasatan Jenayah ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasua...
Hiburan Shuib Dan Siti Sarah Dipanggil Sprm Kerana Disyaki Terlibat Kes Urusan Wang Haram

Hiburan Shuib Dan Siti Sarah Dipanggil Sprm Kerana Disyaki Terlibat Kes Urusan Wang Haram

papar berkaitan - pada 1/10/2020 - jumlah : 518 hits
Khabarnya pasangan selebriti romantik iaitu Siti Sarah dan Shuib telah dipanggil oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia hari ini selepas disyaki terlibat dalam kes pengubahan wang haram membabitkan perniagaan air yang dijalankan mereka...
Sprm Beku 750 Akaun Bernilai Rm75 Juta Sita 24 Kereta Mewah Milik Ahli Sindiket Macau Scam

Sprm Beku 750 Akaun Bernilai Rm75 Juta Sita 24 Kereta Mewah Milik Ahli Sindiket Macau Scam

papar berkaitan - pada 6/10/2020 - jumlah : 908 hits
SPRM beku 750 akaun bernilai RM75 juta sita 24 kereta mewah milik ahli sindiket Macau ScamPerkembangan terkini mengenai kes sindiket Macau Scam dan perjudian yang menggunakan populariti artis untuk menjalankan kegiatan mencuci duit haram Su...
Dua Pegawai Pdrm Ditahan Sprm Pengubahan Wang Haram Macau Scam

Dua Pegawai Pdrm Ditahan Sprm Pengubahan Wang Haram Macau Scam

papar berkaitan - pada 7/10/2020 - jumlah : 498 hits
Polis Diraja Malaysia mengesahkan dua pegawainya ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia baru baru ini Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Seri Acryl Sani Abdullah Sani berkata setakat ini SPRM tidak memaklumkan punca penahanan pegawai...
Fungi Wechat Yang Ramai Tak Tahu

Ziana Zain Duta Rasmi Csa Academy

Asan Lembu The Movie

Di Masjid Muhammadiyah Nurul Yakin Paus Quran Dan Sains By Dr Hm Raki

Hospital Kuala Pilah

Ramadan Bazaars 2024 Exploring The Culinary Delights Of Selangor S Ramadan Bazaars

Saya Dan Rafizi Tiada Isu Peribadi Kata Puad

Hallway Wall Art Mockup For A Sophisticated Look



5 Masalah Sosial Yang Akan Timbul Akibat Penggunaan Kereta Elektrik

Koleksi 15 Lagu Hari Raya Terbaru Yang Meriahkan Aidilfitri 2024 Bakal Evergreen Bak Lagu Lama

6 Pantang Larang Penting Kalau Nak Selamat di Sekolah Asrama

Info Dan Sinopsis Filem 19 Puasa Playboys Of Plastik Hitam Astro First

Casimir Zeglen Paderi Yang Mencipta Jaket Kalis Peluru


Lelaki Lihat Lembaga Besar Semasa Solat Berjemaah

Tawarkan Lebih Pilihan Pembiayaan Kepada Mahasiswa

Hari Ini 2 Al Hamdulillah Padi Dalam Pasu

Menu Sahur

Terkejut Jumpa Segenggam Paku Dalam Lemang

Pemain Newcastle Tonali Dituduh Melanggar Peraturan Pertaruhan Bahasa Inggeris