Sepi Lengang Sunyi Di Bandar Melaka


 


Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di Lembah Klang sejak beberapa minggu lalu memberi kesan ketara terhadap kehadiran pelancong di negeri ini.
Ini kerana pelancong dari Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya adalah antara pelancong paling ramai mengunjungi Melaka dan hasil tinjauan di beberapa lokasi pelancongan popular di bandar dan di pantai peranginan Pantai Puteri serta Pantai Pengkalan Balak mendapati lokasi berkenaan lengang dan tidak seperti biasa sebelum PKPB dilaksanakan di Lembah Klang.
Tinjauan di beberapa jalan utama di Bandar Hilir yang sebelum ini dipenuhi pelancong didapati lengang berikutan kekurangan pelancong.
Di Pantai Puteri, kesesakan lalu lintas di Kampung Pengkalan Perigi, Pantai Jaring, Pantai Rombang dan Pantai Kundor yang sebelum ini sesak dengan pelbagai jenis kenderaan kini sunyi. Situasi sama turut disaksikan di Pantai Pengkalan Balak dan Pantai Padang Kemunting.
Keadaan itu menyukar peniaga di kawasan berkenaan akibat pendapatan yang terjejas, dalam masa masa membimbangkan kebanyakan peniaga di kawasan terbabit.
Salah seorang pengusaha bot pisang, Amri Zul, 30, berkata, perniagaannya mencatatkan penurunan perolehan sejak PKPB dilaksanakan di Lembah Klang beberapa minggu lalu.
“Pada setiap hujung minggu sebelum ini, pantai ini menerima kehadiran pengunjung yang ramai, terutama dari Kuala Lumpur, Selangor dan Putrajaya tetapi sejak PKPB dikuatkuasakan, jumlah pengunjung boleh dikira dengan jari,” katanya.
Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Warisan dan Kebudayaan negeri Datuk Muhammad Jailani Khamis ketika mengulas mengenainya berkata, PKPB di Lembah Klang menjejaskan pemulihan industri pelancongan di negeri ini.
“Lalu lintas di Banda Hilir dan kawasan pelancongan yang lain sekarang menjadi lengang, tidak seperti sebelum PKPB dilaksanakan di Lembah Klang.
“Pemain industri pelancongan mengeluh dan terbeban akibat penyusutan perolehan dan mereka mencuba merendahkan harga, memperkenalkan pelbagai pakej menarik serta meningkatkan kualiti perkhidmatan untuk menarik kehadiran pelancong,” katanya.
Sehubungan itu, beliau berharap PKPB tidak disambung selepas 9 November ini bagi memberi peluang kepada industri pelancongan kembali rancak, sekali gus menceriakan pengusaha industri pelancongan serta kerajaan negeri.
Menteri Kanan (Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dilaporkan memutuskan pelaksanaan PKPB di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya yang sepatutnya tamat pada kelmarin, dilanjutkan selama 14 hari lagi hingga 9 November ini.


Kredit :
- Nona (laman web : gambar)
- Melaka Hari Ini ( laman web : teks )
- Wikipedia ( laman web : gambar )
- Berita Harian ( laman web : gambar )




Artikel ini hanyalah simpanan cache dari url asal penulis yang berkebarangkalian sudah terlalu lama atau sudah dibuang :

http://ahmadzaki82.blogspot.com/2020/11/sepi-lengang-sunyi-di-bandar-melaka.html

Kempen Promosi dan Iklan
Kami memerlukan jasa baik anda untuk menyokong kempen pengiklanan dalam website kami. Serba sedikit anda telah membantu kami untuk mengekalkan servis percuma aggregating ini kepada semua.

Anda juga boleh memberikan sumbangan anda kepada kami dengan menghubungi kami di sini
Gundam Mania Melaka Raya

Gundam Mania Melaka Raya

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 844 hits
Assalammualaikum Dunia Citer hari Sabtu Gundam Mania Muka happy Press the bellBawa budak budak nie pi shopping kat Gundam Mania Hanya orang yang kenal Gundam jew tahu Huhuuuu Kedai Gundam Mania nie amat popular bagi peminat pengumpul dan ju...
Kolam Air Panas Cherana Putih Alor Gajah Melaka

Kolam Air Panas Cherana Putih Alor Gajah Melaka

papar berkaitan - pada 26/10/2020 - jumlah : 1074 hits
Ni cerita masa cuti hari merdeka lepas Merdeka tahun ni jatuh hari isnin Hari sabtu ahad tu ayah kene keje Jadinya memang dok umah jor la kami anak beranak Ahad petang tu pas ayah balik keje kami keluar berdua sahaja datim sbb nak gi tengok...
Ke Melaka Tanpa Dirancang

Ke Melaka Tanpa Dirancang

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 251 hits
Assalamualaikum PAGI PAGI semalam Sk dah ajak Pak Inche dan Iman keluar bersarapan di Ashoka Curry House Jalan Dapat Sejak post tentang Curry Lovers tu doklah teringat ingat Kentang Masala dia yang sedap tu hahaha Jadi pagi tu memang SK tak...
Covid 19 Kerajaan Melaka Tutup Sementara Pulau Besar

Covid 19 Kerajaan Melaka Tutup Sementara Pulau Besar

papar berkaitan - pada 30/10/2020 - jumlah : 159 hits
Kerajaan Melaka menutup sementara Pulau Besar dan pulau lain di negeri itu daripada sebarang aktiviti dan kunjungan orang ramai bermula semalam bagi menyekat jangkitan Covid 19 MELAKA Kerajaan Melaka menutup sementara Pulau Besar daripada s...
Pelancongan Melaka Musnah Angkara Pkpb Lembah Klang

Pelancongan Melaka Musnah Angkara Pkpb Lembah Klang

papar berkaitan - pada 31/10/2020 - jumlah : 284 hits
Oleh MUHAMMAD AIMY AHMAD Muhammad Jailani Khamis MELAKA Pelan pelancongan Melaka yang dirangka oleh kerajaan negeri bagi meningkatkan semula pertumbuhan sektor itu musnah gara gara pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat di Lembah...
Sungai Melaka Bertukar Keruh Keadaan Sungai Melaka Yang Keruh

Sungai Melaka Bertukar Keruh Keadaan Sungai Melaka Yang Keruh

papar berkaitan - pada 6/11/2020 - jumlah : 355 hits
Oleh DIYANATUL ATIQAH ZAKARYA KEADAAN Sungai Melaka yang keruh MELAKA Air Sungai Melaka yang sebelum ini bersih bertukar keruh seakan akan warna teh tarik malah dipenuhi sampah sarap di sekitar Pengkalan Rama sejak pagi ini Selain pemandang...
Simpan Buat Tatapan Anak Cucu Kesultanan Melayu Melaka

Simpan Buat Tatapan Anak Cucu Kesultanan Melayu Melaka

papar berkaitan - pada 5/11/2020 - jumlah : 243 hits
Melaka menjadi pusat pengajian dan perkembangan agama Islam yang terpenting Banyak perkataan Arab seperti ilmu faedah fardhu sedekah hikmat dan lain lain lagi memperkayakan khazanah bahasa Melayu Bahasa Melayu telah dijadikan bahasa ilmu da...
Kuih Bakar Rare Di Kuih Bakar Kuala Ina Melaka

Kuih Bakar Rare Di Kuih Bakar Kuala Ina Melaka

papar berkaitan - pada 4/11/2020 - jumlah : 400 hits
Korang pernah dengar tak Kuih Bakar Rare di Kuih Bakar Kuala Ina Melaka Semasa mama ke Melaka bulan Ogos aritu mama sempat singgah dah merasa Kuih Bakar Rare di Kuih Bakar Kuala Ina Melaka Kenapa mama kata dia rare Sebab ni pertama kali mam...
Gerakkan Pembela Ummah Negeri Melaka Menyokong Cadangan Darurat Kepada Dymm Yang Di Pertuan Agong

Gerakkan Pembela Ummah Negeri Melaka Menyokong Cadangan Darurat Kepada Dymm Yang Di Pertuan Agong

papar berkaitan - pada 25/10/2020 - jumlah : 274 hits
Proklamasi darurat adalah satu cara yang boleh diambil oleh kerajaan dalam menghadapi ancaman Covid 19 kestabilan ekonomi dan kemelut politik Langkah ini adalah perkara yang dibenarkan oleh Perlembagaan Persekutuan nbsp UMMAH Melaka berpend...
Lirik Campak Bintang Faizal Tahir M Nasir

Two In Five Malaysians Might Quit If Required To Work More In Office Randstad

Lumira Di Eka Heights Kehidupan Bermakna Yang Dinantikan

Lumira Eka Heights Seremban Perumahan Gaya Hidup Moden

Plaza Premium Group Expands Flight Club Dining Brand At Kuala Lumpur International Airport Terminal 1

Dap S Dilemma Red Lines And Kuala Kubu Baharu

Ustadz Yang Membodoh Bodohi Jemaahnya Kata Frans Donal Di Bali By Dr H

Catat Nekad Berhaji Tanpa Visa Haji Bisa Dideportasi Dari Arab Saudi



10 Fakta Biodata Jabir Meftah Pelakon Drama Berepisod Racun Rihanna TV3

Biodata Dan Latar Belakang Adam Shamil Personaliti TikTok Terkenal

5 Negara Yang Memilih Untuk Tidak Menggunakan Matawang Sendiri

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Aku Bukan Ustazah Slot Akasia TV3

Info Dan Sinopsis Drama Berepisod Bercakap Dengan Jun Slot DramaVaganza Astro Ria


The Benefits Of Wearing Feelingirl S Bodysuits

Sepuluh Perkara Tetap Mengalir Pahalanya Setelah Mati

Hobi Baru

Beli Saldo Paypal Via Bank Line By Bank Hana

Akhirnya Dapat Beli Sobek

Selesai Sesi Marhaban 2024 1445h